Cijene dobara i usluga koje se
koriste za osobnu potrošnju, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u siječnju
2004. u odnosu na prosinac 2003. više su za 1,0%, a u odnosu na siječanj
prošle godine više su za 2,1%. Promatrano
po glavnim grupama proizvoda prema namjeni potrošnje, u siječnju 2004. u
odnosu na prosinac 2003. najviše su porasle cijene prehrane i bezalkoholnih
pića (za 3,0%) te cijene prometa (za 1,5%). Cijene ugostiteljskih usluga
porasle su za 0,7%, cijene stanovanja, vode, energije, plina i drugih goriva
za 0,6%, cijene rekreacije i kulture za 0,5%, cijene pokućstva, opreme za
kuću i redovitog održavanje te cijene ostalih dobara i usluga za 0,3%, a
cijene alkoholnih pića i duhana za 0,1%. Istodobno su cijene odjeće i obuće u
siječnju 2004. u odnosu na prosinac 2003. niže za 4,3% te cijene komunikacija
za 0,1%, dok su cijene zdravstva i obrazovanja ostale na razini cijena iz
prosinca. Najveći doprinos porastu indeksa
potrošačkih cijena u siječnju u odnosu na prosinac od 1,0% imale su cijene
prehrane i bezalkoholnih pića (0,99%) te cijene prometa (0,17%), a najveći
doprinos smanjenju porasta imale su cijene odjeće i obuće (-0,36%). U okviru indeksa potrošačkih
cijena, cijene dobara u siječnju 2004. u odnosu na prosinac 2003. u prosjeku
su više za 1,1%, a cijene usluga za 0,4%. Promatrano po podindeksima, indeks
potrošačkih cijena bez energije u siječnju 2004. u odnosu na prosinac 2003.
viši je za 0,9%, dok je indeks bez energije i prehrane niži za 0,3%. Cijene prehrane, pića i duhana u siječnju
su više za 2,6%, dok su cijene dobara bez prehrane, pića i duhana niže za
0,3%. |
1. INDEKSI
POTROŠAČKIH CIJENA U SIJEČNJU 2004.
|
Struktura (%) |
I. 2004. |
I. 2004. |
I. 2004. |
|
|
|
|
|
INDEKS POTROŠAČKIH CIJENA – UKUPNO |
100,0 |
105,1 |
102,1 |
101,0 |
|
|
|
|
|
Prehrana i bezalkoholna pića |
33,0 |
105,7 |
104,9 |
103,0 |
Alkoholna pića i duhan |
5,4 |
103,9 |
101,5 |
100,1 |
Odjeća i obuća |
8,3 |
99,9 |
97,5 |
95,7 |
Stanovanje, voda,energija, plin i druga goriva |
14,3 |
107,2 |
100,6 |
100,6 |
Pokućstvo, oprema za kuću i redovito održavanje |
4,8 |
96,2 |
99,8 |
100,3 |
Zdravstvo |
2,8 |
122,5 |
105,5 |
100,0 |
Promet |
11,3 |
105,2 |
100,7 |
101,5 |
Komunikacije |
4,5 |
110,6 |
99,8 |
99,9 |
Rekreacija i kultura |
5,6 |
104,7 |
102,4 |
100,5 |
Obrazovanje |
0,9 |
101,4 |
100,3 |
100,0 |
Ugostiteljske usluge |
3,2 |
109,0 |
104,2 |
100,7 |
Ostala dobra i usluge |
5,9 |
103,7 |
102,0 |
100,3 |
|
|
|
|
|
Dobra |
77,3 |
103,7 |
102,1 |
101,1 |
Usluge |
22,7 |
111,0 |
102,4 |
100,4 |
Ukupno bez energije |
87,5 |
105,1 |
102,6 |
100,9 |
Ukupno bez energije i prehrane |
57,2 |
104,5 |
101,2 |
99,7 |
Dobra bez električne energije |
73,2 |
103,5 |
102,2 |
101,2 |
Prehrana, piće i duhan |
38,4 |
105,4 |
104,4 |
102,6 |
Dobra bez prehrane, pića i duhana
|
38,9 |
101,9 |
99,8 |
99,7 |
2. INDEKSI
POTROŠAČKIH CIJENA OD SIJEČNJA 2001. DO SIJEČNJA 2004.
|
2001 = 100 |
prethodni mjesec = 100 |
||
Indeks potrošačkih cijena – ukupno |
dobara |
usluga |
Indeks potrošačkih cijena – ukupno |
|
|
|
|
|
|
2002. |
101,7 |
100,3 |
107,3 |
101,71) |
2003. |
103,5 |
101,9 |
110,0 |
101,81) |
|
|
|
|
|
2001. I. |
98,4 |
98,7 |
97,1 |
100,2 |
II. |
98,9 |
99,3 |
97,3 |
100,5 |
III. |
98,7 |
99,3 |
96,6 |
99,8 |
IV. |
100,1 |
100,6 |
98,2 |
101,4 |
V. |
101,0 |
101,7 |
98,2 |
100,9 |
VI. |
100,8 |
101,4 |
98,6 |
99,8 |
VII. |
99,8 |
100,1 |
98,9 |
99,0 |
VIII. |
100,5 |
99,9 |
102,9 |
100,7 |
IX. |
100,7 |
100,2 |
102,8 |
100,2 |
X. |
100,2 |
99,5 |
103,1 |
99,5 |
XI. |
100,1 |
99,4 |
103,0 |
99,9 |
XII. |
100,5 |
99,8 |
103,5 |
100,4 |
|
|
|
|
|
2002. I. |
101,5 |
100,6 |
105,0 |
101,0 |
II. |
101,4 |
100,4 |
105,4 |
99,9 |
III. |
101,4 |
100,3 |
105,9 |
100,0 |
IV. |
101,7 |
100,6 |
106,2 |
100,3 |
V. |
102,2 |
101,0 |
107,0 |
100,5 |
VI. |
101,6 |
100,0 |
108,2 |
99,4 |
VII. |
101,3 |
99,5 |
108,5 |
99,7 |
VIII. |
101,2 |
99,5 |
107,9 |
99,9 |
IX. |
101,6 |
100,0 |
108,1 |
100,4 |
X. |
101,8 |
100,3 |
108,2 |
100,2 |
XI. |
102,0 |
100,3 |
108,7 |
100,2 |
XII. |
102,4 |
100,9 |
108,3 |
100,4 |
|
|
|
|
|
2003. I. |
102,9 |
101,5 |
108,4 |
100,5 |
II. |
103,1 |
101,8 |
108,7 |
100,2 |
III. |
103,6 |
102,3 |
109,0 |
100,5 |
IV. |
103,3 |
101,9 |
109,1 |
99,7 |
V. |
103,6 |
102,1 |
109,5 |
100,3 |
VI. |
103,2 |
101,5 |
110,2 |
99,6 |
VII. |
103,3 |
101,1 |
112,3 |
100,1 |
VIII. |
103,4 |
101,2 |
112,3 |
100,1 |
IX. |
103,6 |
102,0 |
110,3 |
100,2 |
X. |
103,6 |
102,0 |
110,0 |
100,0 |
XI. |
103,8 |
102,3 |
110,1 |
100,2 |
XII. |
104,1 |
102,5 |
110,6 |
100,3 |
|
|
|
|
|
2004. I. |
105,1 |
103,7 |
111,0 |
101,0 |
1) Prethodna godina = 100
3. HARMONIZIRANI INDEKS POTROŠAČKIH CIJENA U EU U PROSINCU 2003.
(nastavak)
|
XII. 2003. |
|
|
XII. 2003. |
|
|
|
|
|
EU 151) |
1,82) |
|
Italija |
2,52) |
Austrija |
1,3 |
|
Luksemburg |
2,4 |
Belgija |
1,7 |
|
Njemačka |
1,1 |
Danska |
1,2 |
|
Nizozemska |
1,62) |
Finska |
1,2 |
|
Portugal |
2,3 |
Francuska |
2,42) |
|
Španjolska |
2,7 |
Grčka |
3,1 |
|
Švedska |
1,8 |
Irska |
2,9 |
|
Velika Britanija |
1,3 |
1) Europski indeks potrošačkih cijena (EICP)
2) Privremeni podatak
METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA Definicija indeksa
potrošačkih cijena Indeks potrošačkih cijena odražava
promjene u razini cijena dobara i usluga koje u tijeku vremena nabavlja,
koristi se njima ili plaća referentno stanovništvo radi potrošnje. Namjena
Indeks
potrošačkih cijena može imati različite namjene: može služiti za mjerenje
inflacije, može služiti za očuvanje vrijednosti kod ugovora s indeksnim
klauzulama (npr. može poslužiti za indeksiranje plaća u kolektivnim
ugovorima, za indeksiranje mirovina i sl.), omogućava usporedbu kretanja
stope inflacije s drugim zemljama, omogućava usporedbu kretanja cijena unutar
zemlje između određenih gospodarskih sektora, može služiti kao osnova za
deflacioniranje pojedinih kategorija nacionalnih računa i drugih statističkih
serija te se primjenjuje u analitičke svrhe. Indeks
potrošačkih cijena u Hrvatskoj
Indeks potrošačkih cijena u Hrvatskoj izračunava
se na osnovi reprezentativne košarice koju čini oko 540 proizvoda. Svakog
mjeseca prikuplja se više od 25 000 cijena na unaprijed definiranom uzorku
prodajnih mjesta u devet geografskih lokacija. Obuhvat indeksa
Obuhvat
stanovništva: Obuhvaćena
su ukupna privatna kućanstva na domaćem teritoriju bez obzira na
rezidentnost, tip naselja u kojem se nalaze, njihovu poziciju u raspodjeli
dohodaka te njihove etničke i demografske karakteristike. Geografski obuhvat: Ponderi obuhvaćaju cijeli teritorij
Republike Hrvatske. Cijene se prikupljaju na devet lokacija (gradova) u
zemlji (Zagreb, Slavonski Brod, Osijek, Sisak, Rijeka, Pula, Split, Dubrovnik
i Varaždin), odabranih prema kriteriju broja stanovnika i reprezentativnosti
za pojedinu statističku regiju. Obuhvat proizvoda: Obuhvaćena su sva dobra i usluge
koje kupuje referentno stanovništvo radi finalne potrošnje. Nije obuhvaćeno:
imputirana stambena renta, izdaci za kupnju stambenih objekata i zemljišta te
ostale investicije, izdaci za igre na sreću i usluge životnog osiguranja.
Obuhvat dobara i usluga redovito se revidira kako bi se očuvala
reprezentativnost košarice proizvoda s obzirom na ukuse potrošača i njihove
navike u pogledu kupovine. Proizvodi se obvezno uključuju u izračunavanje
indeksa potrošačkih cijena ako je njihov udio u ukupnim izdacima referentnog
stanovništva veći od 1/1000. Snimanje cijena
Većina cijena snima se lokalno, a centralno se
prikupljaju cijene državnih monopola i nacionalno homogene cijene. Za
proizvode čije se cijene snimaju lokalno snimatelji od Državnog zavoda za
statistiku dobivaju labave specifikacije, a snimatelji u početku samostalno
izabiru konkretan proizvod čiju će cijenu snimiti na prodajnom mjestu. Kako
bi se osiguralo da snimatelji potom iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih
proizvoda te da bi se moglo pratiti koje proizvode snimatelji izabiru na
terenu, snimatelji bilježe i unaprijed definiran skup dodatnih karakteristika
proizvoda. Takav način snimanja omogućava praćenje promjene kretanja cijena
između dva razdoblja, ali ne i usporedbu prosječne cijene između različitih
geografskih lokacija. Za potrebe indeksa potrošačkih cijena
cijene se snimaju sljedećih dana u mjesecu: - za poljoprivredne proizvode koji se prodaju
na tržnicama trećeg petka u mjesecu - za prehrambene proizvode, u razdoblju od 18. do 21. u mjesecu - za
industrijske proizvode i foto-opremu u razdoblju od 13. do 20. u mjesecu za
ostale proizvode u razdoblju od 16. do 18. u mjesecu. Ponderi
Ponderi koji se koriste za
izračunavanje indeksa potrošačkih cijena odražavaju relativnu važnost
odabranih dobara i usluga u ukupnoj potrošnji rezidentnih kućanstava na
domaćem teritoriju. Osnovni izvor podataka za izradu pondera za obračun
indeksa potrošačkih cijena je Anketa o potrošnji kućanstava, koju Državni
zavod za statistiku redovito provodi od 1998. Taj izvor podataka nadopunjen
je podacima o trgovini na malo, te podacima iz godišnjih statističkih
izvješća Financijske agencije. Za izračunavanje indeksa potrošačkih cijena od
siječnja 2001. nadalje koriste se ponderi koji se temelje na rezultatima
Ankete o potrošnji kućanstva za 2001. Klasifikacija
Za klasificiranje proizvoda iz
indeksa potrošačkih cijena koristi se klasifikacija osobne potrošnje po namjeni
(Classification of Individual Consumption by Purpose, COICOP). Ta
klasifikacija dijeli izdatke na dvanaest osnovnih skupina dobara i usluga. Agregiranje
Izračunavanje indeksa
potrošačkih cijena započinje izračunavanjem indeksa elementarnih agregata.
Indeks elementarnog agregata izračunava se kao odnos srednjih vrijednosti
cijena tekućeg i referentnog razdoblja za cijene, pri čemu se kao mjera
srednje vrijednosti koristi geometrijska sredina. Zatim
se izračunava indeks potrošačkih cijena koristeći formulu za vaganu
aritmetičku sredinu indeksa na nižoj razini agregacije. Ostale definicije Elementarni
agregati: proizvodi
na najnižoj razini agregacije, odnosno proizvodi u svim prodajnim mjestima na
jednoj geografskoj lokaciji. Proizvodima iz elementarnog agregata ne može se
dodijeliti ponder jer za to ne postoje odgovarajući podaci. Proizvod: bilo koje dobro ili usluga za
potrošnju koja se može kupiti, skupni naziv za dobra i usluge. Dobra: svi proizvodi osim usluga. Usluge: Popravak i čišćenje odjeće i obuće,
usluge za redovito održavanje i popravke u stanu, popravak kućanskih aparata,
održavanje i popravci osobnih vozila, ostale usluge vezane uz prometna
sredstva, prometne usluge, popravak opreme za rekreaciju i kulturu i usluge
rekreacije i kulture, ugostiteljske usluge, usluge osobne njege, osiguranje
vezano uz stanovanje i transport, ostale usluge drugdje nespomenute. Energija: električna energija, plin, tekuća i
kruta goriva, zagrijavanje stana, goriva i maziva. Kratice EU Europska
unija |