image description

 

 

GODINA/ YEAR: LIII.                                       ZAGREB, 24. VELJAČE 2016./ 24 FEBRUARY, 2016                             BROJ/ NUMBER: 13.1.1/1.

 

CODEN POPCEA        ISSN 1330-0350

 

 

 

INDEKSI POTROŠAČKIH CIJENA U SIJEČNJU 2016.
CONSUMER PRICE INDICES, JANUARY 2016

 

 

 

Cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u siječnju 2016. u odnosu na prosinac 2015. u prosjeku su niže za 0,7%, u odnosu na siječanj 2015., tj. na godišnjoj razini, niže su za 0,8%, a u godišnjem prosjeku za 0,5%.

 

In January 2016, as compared to December 2015, the prices of goods and services for personal consumption, measured by consumer price indices, decreased by 0.7% on average. As compared to January 2015, that is, at the annual level, they decreased by 0.8%, while on the annual average they were lower by 0.5%.

 

 

 

Promatrano po glavnim skupinama prema namjeni potrošnje, usiječnju 2016. u odnosu na prosinac 2015. najviše su pale cijene Odjeće i obuće, koje su u prosjeku niže za 10,9% (sezonska sniženja), cijene Prijevoza, koje su u prosjeku niže za 2,2%, te cijene Stanovanja, vode, električne energije, plina i ostalih goriva, koje su u prosjeku niže za 0,9%.

 

Viewed according to the main groups by purpose of consumption, the highest decrease in the consumer price indices in January 2016, as compared to December 2015, was recorded in the prices of Clothing and footwear (10.9%, seasonal discounts), in the prices of Transport (2.2%) and in the prices of Housing, water, electricity, gas and other fuels (0.9%).

 

 

 

Pad indeksa potrošačkih cijena u siječnju 2016. u odnosu naprosinac 2015. ublažile su cijene Hrane i bezalkoholnih pića, koje su u prosjeku više za 1,3%, cijene Pokućstva, kućanske opreme i redovitog održavanja kućanstva, koje su u prosjeku više za 0,6%, cijene Alkoholnih pića i duhana, cijene Rekreacije i kulture, cijene Restorana i hotela te cijene Raznih dobara i usluga, koje su u prosjeku po svakoj skupini više za 0,1%.

 

The decrease in the consumer price indices in January 2016, as compared to December 2015 was alleviated by an increase of 1.3% in the prices of Food and non-alcoholic beverages, of 0.6% in the prices of Furnishings, household equipment and routine household maintenance, of 0.1% (in each group) in the prices of Alcoholic beverages and tobacco, in the prices of Recreation and culture, in the prices of Restaurants and hotels and in the prices of Miscellaneous goods and services.

 

 

 

Istodobno su cijene Zdravlja, cijene Komunikacija te cijene Obrazovanja u siječnju 2016. u odnosu na prosinac 2015. u prosjeku ostale na razini cijena iz prosinca 2015.

 

At the same time, in January 2016, as compared to December 2015 the prices of Health, the prices of Communication and the prices of Education remained on the average at the December 2015 level.

 

 

 

Najveći doprinos padu indeksa potrošačkih cijena u siječnju 2016. u odnosu na prosinac 2015. imale su cijene Odjeće i obuće (za -0,7%), a najveći doprinos porastu indeksa imale su cijene Hrane i bezalkoholnih pića (za 0,36%).

 

The prices of Clothing and footwear (by -0.7%) contributed the most to the decrease of the consumer price indices in January 2016, as compared to December 2015, while the prices of Food and non-alcoholic beverages (by 0.36%) contributed the most to their increase.

 

 

 

U sklopu indeksa potrošačkih cijena, cijene Dobara u siječnju 2016. u odnosu na prosinac 2015. u prosjeku su niže za 1,0%, dok su cijene Usluga u prosjeku ostale na razini cijena iz prosinca 2015.

 

Within the consumer price indices, in January 2016, as compared to December 2015, the prices of Goods decreased by 1.0%, while the prices of Services remained on the average at the December 2015 level.

 

 

 

1.   INDEKSI POTROŠAČKIH CIJENA U SIJEČNJU 2016.

      CONSUMER PRICE INDICES, JANUARY 2016

COICOP

 

Struktura

Structure
(%)

I. 2016.
Ø 2015.

I. 2016.
I. 2015.

I. 2016.
XII. 2015.

II. 2015.−I. 2016.
II. 2014.−I. 2015.

COICOP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

00

Indeks potrošačkih cijena – ukupno

100,00

98,5

99,2

99,3

99,5

 00

Consumer price index total

 

 

 

 

 

 

 

 

 

01

Hrana i bezalkoholna pića

27,44

99,9

99,4

101,3

100,4

 01

Food and non-alcoholic beverages

 

 

 

 

 

 

 

 

 

01.1

Hrana

25,12

99,7

99,1

101,3

100,3

01.1

Food

   01.1.1

Kruh i žitarice

4,81

100,3

100,2

100,7

100,0

   01.1.1

Bread and cereals

     01.1.2

Meso

7,01

98,2

97,7

100,0

98,6

   01.1.2

Meat

     01.1.3

Riba i plodovi mora

1,08

101,7

102,4

101,7

101,6

  01.1.3

Fish and seafood

     01.1.4

Mlijeko, sir i jaja

4,08

98,9

97,9

100,9

98,2

  01.1.4

Milk, cheese and eggs

     01.1.5

Ulja i masti

1,03

103,6

105,6

102,8

102,1

  01.1.5

Oils and fats

     01.1.6

Voće

1,72

94,3

102,6

102,6

106,4

  01.1.6

Fruit

     01.1.7

Povrće

2,54

103,8

94,5

104,7

104,6

  01.1.7

Vegetables

     01.1.8

Šećer, džem, med, čokolada i slatkiši

1,67

100,3

100,6

101,8

100,9

 01.1.8

Sugar, jam, honey, chocolate and confectionery

    01.1.9

Prehrambeni proizvodi, d. n.

1,18

100,7

101,0

100,8

100,6

      01.1.9

Food products n. e. c.

01.2

Bezalkoholna pića

2,32

102,2

103,3

101,5

101,3

01.2

Non-alcoholic beverages

   01.2.1

Kava, čaj i kakao

1,04

101,0

102,5

101,2

101,1

   01.2.1

Coffee, tea and cocoa

   01.2.2

Mineralna voda, osvježavajuća pića, sokovi od voća i povrća

1,28

103,1

104,0

101,7

101,4

   01.2.2

Mineral waters, soft drinks, fruit and vegetable juices

 

 

 

 

 

 

 

 

 

02

Alkoholna pića i duhan

4,60

100,0

101,0

100,1

101,8

 02

Alcoholic beverages and tobacco

02.1

Alkoholna pića

1,18

100,3

100,3

100,2

101,5

02.1

Alcoholic beverages

   02.1.1

Žestoka alkoholna pića

0,11

100,3

100,7

100,5

102,2

   02.1.1

Spirits

   02.1.2

Vino

0,45

100,6

100,9

101,0

100,5

   02.1.2

Wine

   02.1.3

Pivo

0,62

100,0

99,8

99,6

102,1

   02.1.3

Beer

02.2

Duhan

3,42

99,9

101,3

100,0

101,9

02.2

Tobacco

 

 

 

 

 

 

 

 

 

03

Odjeća i obuća

6,43

91,9

100,1

89,1

100,0

 03

Clothing and footwear

03.1

Odjeća

4,37

91,4

101,0

87,1

99,6

03.1

Clothing

   03.1.1

Materijal za odjeću

0,02

100,2

98,9

100,0

99,6

   03.1.1

Clothing materials

      03.1.2

Odjevni predmeti

4,19

91,1

101,1

86,7

99,6

03.1.2

Garments

      03.1.3

Ostali odjevni predmeti i odjevni dodaci

0,05

92,2

94,7

90,5

99,2

03.1.3

Other articles of clothing and clothing accessories

      03.1.4

Čćenje, popravak i posudba odjeće

0,11

99,9

100,3

100,0

100,2

03.1.4

Cleaning, repair and hire of clothing

03.2

Obuća

2,06

92,9

98,4

93,3

100,9

03.2

Footwear

   03.2.1

Cipele i ostala obuća

2,06

92,9

98,4

93,2

100,9

   03.2.1

Shoes and other footwear

 

 

 

 

 

 

 

 

 

04

Stanovanje, voda, električna energija, plin i ostala goriva

17,05

98,9

98,7

99,1

99,7

 04

Housing, water, electricity, gas and other fuels

04.1

Stvarne najamnine za stanovanje

0,89

100,1

99,7

99,9

100,5

04.1

Actual rentals for housing

04.3

Održavanje i popravci stambenog objekta

0,72

100,3

100,5

100,0

100,7

04.3

Maintenance and repair of the dwelling

   04.3.1

Proizvodi za održavanje i popravke stambenog objekta

0,51

99,8

99,5

100,0

100,0

   04.3.1

Materials for the maintenance and repair of the dwelling

   04.3.2

Usluge za održavanje i popravke stambenog objekta

0,21

101,7

102,8

99,9

102,5

   04.3.2

Services for the maintenance and repair of the dwelling

04.4

Opskrba vodom i razne komunalne usluge za stambeni objekt

4,63

102,2

103,6

100,0

102,6

04.4

Water supply and miscellaneous services relating to the dwelling

   04.4.1

Opskrba vodom

2,20

100,5

101,0

100,0

102,0

   04.4.1

Water supply

   04.4.2

Odvoz smeća

0,83

97,0

96,4

100,0

99,1

   04.4.2

Refuse collection

   04.4.3

Odvodnja otpadnih voda

1,17

110,4

116,4

100,0

108,1

   04.4.3

Sewage collection

   04.4.4

Ostale usluge za stambeni objekt, d. n.

0,43

100,3

100,5

100,0

100,2

   04.4.4

Other services relating to the dwelling n. e. c.

04.5

Električna energija, plin i ostala goriva

10,81

97,4

96,7

98,5

98,5

04.5

Electricity, gas and other fuels

   04.5.1

Električna energija

5,24

99,6

99,2

100,0

99,5

   04.5.1

Electricity

   04.5.2

Plin

2,66

93,8

91,5

95,2

94,0

   04.5.2

Gas

   04.5.3

Tekuća goriva

0,15

72,6

73,7

86,1

75,0

   04.5.3

Liquid fuels

   04.5.4

Kruta goriva

2,26

98,4

98,3

99,5

104,2

   04.5.4

Solid fuels

   04.5.5

Toplinska energija

0,50

99,6

98,9

100,0

100,8

   04.5.5

Heat energy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05

Pokućstvo, kućanska oprema i redovito održavanje kućanstva

4,73

100,3

100,0

100,6

99,8

 05

Furnishings, household equipment and routine household maintenance

05.1

Namještaj i pokućstvo, tepisi i ostale podne prostirke

1,10

99,4

99,1

100,2

99,6

05.1

Furniture and furnishings,
carpets and other floor coverings

   05.1.1

Namještaj i pokućstvo

1,05

99,4

99,0

100,2

99,5

   05.1.1

Furniture and furnishings

   05.1.2

Tepisi i ostale podne prostirke

0,04

100,6

100,4

100,8

99,9

   05.1.2

Carpets and other floor coverings

   05.1.3

Popravci namještaja, pokućstva i podnih prostirki

0,01

100,0

100,0

100,0

99,9

   05.1.3

Repair of furniture, furnishings and floor coverings

05.2

Tekstilni proizvodi za kućanstvo

0,12

98,6

98,2

99,9

99,2

05.2

Household textiles

05.3

Kućanski aparati

0,73

100,1

100,0

100,2

100,0

05.3

Household appliances

    05.3.1

Veliki kućanski aparati, električni ili ne

0,63

100,1

100,1

100,2

100,1

05.3.1

Major household appliances whether electric or not

   05.3.2

Mali električni kućanski aparati

0,07

99,6

98,6

100,9

98,4

   05.3.2

Small electric household appliances

  05.3.3

Popravak kućanskih aparata

0,03

100,0

99,9

100,0

99,7

  05.3.3

Repair of household appliances

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  05.4

Stakleno i stolno posuđe te kućanski pribor

0,19

99,7

99,0

100,2

99,3

05.4

Glassware, tableware and household utensils

  05.5

Alati i oprema za kuću i vrt

0,31

99,6

99,8

99,7

101,2

05.5

Tools and equipment for house  and garden

  05.5.1

Veći alati i oprema

0,14

101,3

102,7

99,7

100,0

  05.5.1

Major tools and equipment

  05.5.2

Mali alati i razni pribor

0,17

98,8

98,3

99,7

101,8

  05.5.2

Small tools and miscellaneous accessories

05.6

Proizvodi i usluge za redovito održavanje kućanstva

2,28

101,0

100,6

101,0

99,6

05.6

Goods and services for routine household maintenance

  05.6.1

Potrošni proizvodi za održavanje kućanstva

2,09

101,1

100,7

101,1

99,6

  05.6.1

Non-durable household goods

  05.6.2

Usluge pomoći u domaćinstvu i kućanske usluge

0,19

99,9

99,6

100,0

100,3

  05.6.2

Domestic services and household services

 

 

 

 

 

 

 

 

 

06

Zdravlje

3,18

100,5

101,8

100,0

101,8

 06

Health

06.1

Medicinski proizvodi, pomagala i oprema

2,19

100,0

101,3

100,0

101,7

06.1

Medical products, appliances and equipment

  06.1.1

Farmaceutski proizvodi

1,86

99,9

101,3

100,0

102,0

  06.1.1

Pharmaceutical products

  06.1.2

Ostali medicinski proizvodi

0,03

100,6

101,1

100,3

100,4

  06.1.2

Other medical products

  06.1.3

Terapeutska pomagala i oprema

0,30

100,5

100,4

100,2

99,7

  06.1.3

Therapeutic appliances and equipment

06.2

Izvanbolničke usluge

0,86

100,2

100,3

100,0

99,9

06.2

Out-patient services

  06.2.1

Medicinske usluge

0,23

100,6

100,9

100,0

100,3

  06.2.1

Medical services

  06.2.2

Stomatološke usluge

0,51

99,8

99,9

100,0

99,6

  06.2.2

Dental services

  06.2.3

Paramedicinske usluge

0,12

100,6

101,0

100,0

100,7

  06.2.3

Paramedical services

06.3

Bolničke usluge

0,13

114,9

128,5

100,0

117,0

06.3

Hospital services

 

 

 

 

 

 

 

 

 

07

Prijevoz

12,33

94,6

96,9

97,8

93,7

 07

Transport

07.1

Kupnja vozila

1,90

99,7

99,0

100,0

98,4

07.1

Purchase of vehicles

  07.1.1

Motorna vozila

1,83

99,8

99,0

100,0

98,4

  07.1.1

Motor cars

  07.1.2

Motocikli

0,02

98,0

103,6

100,0

102,7

  07.1.2

Motor cycles

  07.1.3

Bicikli

0,05

96,7

97,5

97,7

98,9

  07.1.3

Bicycles

07.2

Održavanje i upotreba prijevoznih sredstava

8,79

93,0

96,8

97,0

92,6

07.2

Operation of personal transport equipment

  07.2.1

Rezervni dijelovi i pribor za osobna prijevozna sredstva

0,74

100,5

100,2

100,1

99,3

  07.2.1

Spare parts and accessories for personal transport equipment

    07.2.2

Goriva i maziva za osobna prijevozna sredstva

6,09

90,2

95,3

95,7

90,1

  07.2.2

Fuels and lubricants for personal transport equipment

    07.2.3

Održavanje i popravci osobnih prijevoznih sredstava

1,01

99,9

100,2

99,8

99,3

  07.2.3

Maintenance and repair of personal transport equipment

    07.2.4

Ostale usluge povezane s osobnim prijevoznim sredstvima

0,95

99,8

100,1

100,0

100,0

  07.2.4

Other services in respect of personal transport equipment

07.3

Usluge prijevoza

1,64

97,4

94,1

99,6

95,8

07.3

Transport services

  07.3.1

Željeznički putnički prijevoz

0,36

92,9

80,6

100,0

85,2

  07.3.1

Passenger transport by railway

    07.3.2

Cestovni putnički prijevoz

0,86

100,6

99,0

100,0

97,8

  07.3.2

Passenger transport by road

    07.3.3

Zračni putnički prijevoz

0,21

86,4

98,8

96,4

113,1

07.3.3

Passenger transport by air

    07.3.4

Putnički pomorski prijevoz i prijevoz unutarnjim vodnim putovima

0,03

94,3

100,0

100,0

99,5

  07.3.4

Passenger transport by sea and inland waterway

    07.3.5

Kombinirani prijevoz putnika

0,18

98,4

98,2

100,0

99,6

07.3.5

Combined passenger transport

 

 

 

 

 

 

 

 

 

08

Komunikacija

5,80

99,6

99,6

100,0

101,0

 08

Communication

08.1

Poštanske usluge

0,06

100,0

100,0

100,0

105,6

08.1

Postal services

08.2

Telefonska i telefaks oprema

0,24

98,7

96,7

99,8

96,9

08.2

Telephone and telefax equipment

08.3

Telefonske i telefaks usluge

5,50

99,6

99,6

100,0

101,0

08.3

Telephone and telefax services

 

 

 

 

 

 

 

 

 

09

Rekreacija i kultura

5,96

98,7

99,3

100,1

101,8

 09

Recreation and culture

09.1

Audiovizualna i fotografska oprema te oprema za obradu podataka

   0,58

99,9

99,7

100,1

98,4

09.1

Audio-visual, photographic and information processing equipment

  09.1.1

Oprema za prijam, snimanje i reprodukciju zvuka i slike

0,26

99,9

100,2

100,2

99,2

  09.1.1

Equipment for the reception, recording and reproduction of sound and picture

     09.1.2

Fotografska i kinematografska oprema i optički instrumenti

0,03

98,6

97,5

98,9

97,1

     09.1.2

Photographic and cinematographic equipment and optical instruments

     09.1.3

Oprema za obradu podataka

0,27

100,7

100,3

100,1

98,1

09.1.3

Information processing equipment

     09.1.4

Mediji za snimanje

0,02

97,4

95,6

99,7

95,5

     09.1.4

Recording media

09.3

Ostali predmeti i oprema za rekreaciju, vrtovi i kućni ljubimci

1,13

100,6

103,0

99,6

103,3

09.3

Other recreational items and equipment, gardens and pets

  09.3.1

Igre, igračke i hobiji

0,12

99,3

99,4

99,4

99,9

  09.3.1

Games, toys and hobbies

  09.3.2

Sportska oprema, oprema za kampiranje i rekreaciju na otvorenom

0,08

97,7

99,7

97,9

101,1

  09.3.2

Equipment for sport, camping and open-air recreation

  09.3.3

Vrtovi, biljke i cvijeće

0,32

100,9

101,9

100,3

101,4

  09.3.3

Gardens, plants and flowers

  09.3.4

Kućni ljubimci i proizvodi za kućne ljubimce

0,49

101,4

105,8

99,7

106,3

  09.3.4

Pets and related products

  09.3.5

Veterinarske usluge i ostale usluge za kućne ljubimce

0,12

98,8

98,8

98,8

99,9

  09.3.5

Veterinary and other services for pets

09.4

Rekreacijske i kulturne usluge

2,41

97,3

96,6

100,0

104,4

09.4

Recreational and cultural services

  09.4.1

Rekreacijske i sportske usluge

0,60

86,4

82,8

100,0

127,7

  09.4.1

Recreational and sporting services

  09.4.2

Kulturne usluge

1,81

99,8

99,9

100,0

100,1

  09.4.2

Cultural services

09.5

Novine, knjige i pribor za pisanje

1,35

100,4

100,7

100,0

99,8

09.5

Newspapers, books and stationery

  09.5.1

Knjige

0,70

100,1

100,2

100,1

98,8

  09.5.1

Books

  09.5.2

Novine i periodika

0,43

100,0

100,0

100,0

100,0

  09.5.2

Newspapers and periodicals

  09.5.3

Razni tiskani materijal

0,01

101,3

101,5

100,1

99,9

  09.5.3

Miscellaneous printed matter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

09.6

Paket-aranžmani

0,49

95,5

100,2

102,0

96,8

09.6

Package holidays

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Obrazovanje

1,10

99,5

98,9

100,0

99,5

 10

Education

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

Restorani i hoteli

3,85

100,0

100,7

100,1

101,1

 11

Restaurants and hotels

11.1

Ugostiteljske usluge

3,46

100,2

100,7

100,0

101,0

11.1

Catering services

   11.1.1

Restorani, kavane i slično

3,04

100,2

100,6

100,0

101,0

11.1.1

Restaurants, cafés and the like

   11.1.2

Kantine

0,42

101,3

102,3

100,3

101,7

   11.1.2

Canteens

11.2

Usluge smještaja

0,39

96,2

99,9

100,4

101,6

11.2

Accommodation services

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

Razna dobra i usluge

7,53

100,0

100,2

100,1

100,1

 12

Miscellaneous goods and services

12.1

Osobna njega

4,19

100,1

100,5

100,2

100,6

12.1

Personal care

   12.1.1

Frizerski saloni i centri za uljepšavanje

1,33

100,3

100,7

100,0

100,5

   12.1.1

Hairdressing salons and personal grooming establishments

   12.1.2

Električni uređaji za osobnu njegu

0,02

101,6

102,9

100,1

100,8

   12.1.2

Electric appliances for personal care

   12.1.3

Ostali uređaji, predmeti i proizvodi za osobnu njegu

2,84

100,0

100,4

100,2

100,6

   12.1.3

Other appliances, articles and products for personal care

12.3

Osobni predmeti, d. n.

0,33

99,3

99,2

99,2

98,6

12.3

Personal effects n. e. c.

   12.3.1

Nakit, zidni i ručni satovi

0,06

101,1

102,1

100,1

100,8

   12.3.1

Jewellery, clocks and watches

12.4

Socijalna zaštita

0,22

99,6

99,4

100,0

100,5

12.4

Social protection

12.5

Osiguranje

1,78

99,5

99,1

100,0

98,8

12.5

Insurance

   12.5.2

Osiguranje povezano sa stambenim objektom

0,10

103,5

105,0

100,0

103,7

   12.5.2

Insurance connected with the dwelling

   12.5.3

Zdravstveno osiguranje

0,60

100,0

100,0

100,0

100,0

   12.5.3

Insurance connected with health

   12.5.4

Osiguranje povezano s prijevozom

1,08

99,0

98,2

100,0

97,7

   12.5.4

Insurance connected with transport

12.6

Financijske usluge, d. n.

0,45

100,6

100,0

100,0

100,4

12.6

Financial services n. e. c.

12.7

Ostale usluge, d. n.

0,56

100,8

101,6

100,0

101,0

12.7

Other services n. e. c.

 

 

 

 

 

 

2.   INDEKSI POTROŠAČKIH CIJENA PO POSEBNIM SKUPINAMA U SIJEČNJU 2016.

      CONSUMER PRICE INDICES, BY SELECTED GROUPS, JANUARY 2016

 

Struktura
Structure
(%)

I. 2016.
Ø 2015.

I. 2016.
I. 2015.

I. 2016.
XII. 2015.

II. 2015. − I. 2016.
II. 2014. − I. 2015.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dobra

73,65

98,0

98,9

99,0

99,2

Goods

Usluge

26,35

99,9

100,1

100,0

100,8

Services

Ukupno bez energije

83,10

99,3

99,8

99,6

100,6

Total, without energy

Ukupno bez energije i hrane

57,98

99,2

100,3

98,9

100,7

Total, without energy and food

Ukupno bez energije, hrane, pića i duhana

51,06

99,0

100,1

98,7

100,5

Total, without energy, food, beverages and tobacco

Ukupno bez energije i neprerađenih prehrambenih proizvoda

73,89

99,3

100,2

99,3

100,5

Total, without energy and unprocessed food

Dobra bez električne energije

68,41

97,9

98,8

98,9

99,1

Goods without electricity

Dobra bez električne energije i vode

66,21

97,8

98,8

98,9

99,0

Goods without electricity and water supply

Industrijski neprehrambeni proizvodi bez energije

24,70

98,0

100,0

97,3

100,3

Non-food industrial goods without energy

Energija

16,90

94,8

96,2

97,5

95,3

Energy

Hrana, piće i duhan

32,04

99,9

99,7

101,1

100,6

Food, beverages and tobacco

Dobra bez hrane, pića i duhana

41,61

96,6

98,3

97,4

98,0

Goods without food, beverages and tobacco

Neprerađeni prehrambeni proizvodi

9,21

99,7

98,6

102,0

101,0

Unprocessed food

Prerađeni prehrambeni proizvodi

22,83

100,2

100,5

100,8

100,4

Processed food

 

 

 

3.   INDEKSI POTROŠAČKIH CIJENA1)

      CONSUMER PRICE INDICES1)

Ø 2015. = 100

 

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

IX.

X.

XI.

XII.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukupno

Total index

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1998.

63,7

64,0

64,3

64,6

65,3

65,3

65,0

64,9

65,2

65,2

65,4

65,7

1999.

66,3

66,6

66,8

67,0

67,8

67,7

68,0

67,8

67,9

68,1

67,8

68,2

2000.

68,8

69,1

69,5

69,9

70,1

70,8

71,3

71,2

71,4

71,6

71,7

71,9

2001.

72,1

72,5

72,4

73,4

74,0

73,9

73,1

73,6

73,8

73,4

73,4

73,7

2002.

74,4

74,3

74,3

74,5

74,9

74,5

74,2

74,1

74,5

74,6

74,7

75,0

2003.

75,4

75,6

75,9

75,7

75,9

75,6

75,7

75,8

75,9

75,9

76,1

76,3

2004.

77,0

77,0

77,0

77,2

77,7

77,5

77,2

77,2

77,1

77,4

77,8

78,4

2005.

78,6

79,5

80,1

79,9

79,8

79,7

79,5

79,6

80,0

80,6

80,8

81,2

2006.

81,7

82,3

82,4

82,6

83,0

83,0

82,3

82,3

82,3

82,3

82,8

82,9

2007.

83,1

83,4

83,9

84,5

84,9

84,6

84,0

84,5

85,5

85,8

86,7

87,7

2008.

88,3

88,2

88,7

89,3

90,3

91,0

91,1

90,8

91,0

90,9

90,7

90,2

2009.

91,3

91,9

92,1

92,8

92,8

92,8

92,2

92,1

91,9

92,0

92,4

91,9

2010.

92,3

92,5

92,9

93,3

93,5

93,5

93,1

92,9

93,2

93,3

93,5

93,6

2011.

94,1

94,6

95,3

95,5

95,8

95,4

94,9

94,8

95,2

95,8

96,0

95,6

2012.

95,2

95,8

97,2

98,0

99,6

99,0

98,1

98,6

99,9

100,4

100,2

100,0

2013.

100,2

100,5

100,8

101,2

101,2

101,0

100,3

100,5

101,1

100,6

100,5

100,3

2014.

100,3

99,9

100,4

100,7

100,9

100,6

100,2

100,2

100,9

101,0

100,7

99,8

2015.

99,3

99,5

100,5

100,6

101,0

100,6

99,8

99,6

100,0

100,1

99,8

99,2

2016.

98,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dobra2)

Goods2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1998.

66,2

66,4

66,5

66,8

67,0

66,8

66,3

66,2

66,5

66,5

66,7

67,0

1999.

67,6

68,0

68,3

68,5

68,7

68,4

68,8

68,5

68,7

68,8

68,5

69,1

2000.

69,7

70,1

70,6

70,9

71,0

71,9

72,2

72,0

72,4

72,5

72,6

72,9

2001.

73,0

73,5

73,4

74,4

75,2

75,0

74,0

73,9

74,1

73,6

73,5

73,8

2002.

74,4

74,3

74,2

74,4

74,7

74,0

73,6

73,6

74,0

74,2

74,2

74,6

2003.

75,1

75,3

75,7

75,4

75,5

75,0

74,8

74,8

75,4

75,5

75,7

75,8

2004.

76,7

76,5

76,5

76,7

77,1

76,6

75,9

76,0

76,0

76,5

77,0

77,7

2005.

77,9

79,0

79,7

79,4

79,3

79,0

78,5

78,5

79,4

79,9

79,9

80,4

2006.

80,9

81,5

81,7

82,0

82,4

82,1

81,1

81,0

81,2

81,3

81,9

81,9

2007.

82,1

82,3

82,9

83,7

84,1

83,5

82,6

83,1

84,6

85,1

86,1

87,4

2008.

87,9

87,6

88,2

88,9

90,0

90,6

90,4

90,0

90,5

90,5

90,3

89,6

2009.

90,4

91,1

91,3

92,2

92,2

92,0

90,9

90,7

90,7

91,0

91,4

90,7

2010.

91,2

91,4

91,9

92,6

92,7

92,3

91,5

91,3

92,1

92,4

92,7

92,8

2011.

93,4

93,9

94,9

95,1

95,6

94,8

94,0

93,9

94,9

95,7

95,9

95,5

2012.

95,1

95,8

97,3

98,3

100,2

99,3

98,0

98,6

100,5

101,0

100,8

100,8

2013.

100,8

101,1

101,6

102,0

102,1

101,8

100,9

101,1

101,9

101,4

101,3

101,0

2014.

100,9

100,5

101,1

101,5

101,7

101,1

100,5

100,2

101,1

101,3

100,9

99,8

2015.

99,1

99,5

100,8

100,9

101,3

100,8

99,7

99,4

99,7

100,0

99,8

99,0

2016.

98,0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Usluge2)

Services2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1998.

54,9

55,5

56,5

57,0

59,2

60,0

60,1

60,1

60,2

60,4

60,6

60,6

1999.

61,4

61,4

61,4

61,5

64,0

64,5

64,8

64,8

64,7

64,9

64,6

64,6

2000.

65,1

65,3

65,3

65,8

66,5

66,6

67,6

67,8

67,7

67,7

68,1

68,2

2001.

68,3

68,4

68,0

69,1

69,1

69,4

69,6

72,4

72,4

72,5

72,5

72,8

2002.

73,9

74,2

74,5

74,7

75,3

76,1

76,3

75,9

76,1

76,1

76,5

76,2

2003.

76,3

76,5

76,7

76,7

77,1

77,5

79,0

79,0

77,6

77,4

77,5

77,8

2004.

78,1

78,5

78,7

78,7

79,9

80,4

81,3

81,5

80,9

80,4

80,5

80,6

2005.

80,8

81,1

81,2

81,4

81,8

82,2

83,1

83,2

82,3

82,9

83,5

83,9

2006.

84,7

85,4

85,4

85,3

85,7

86,3

87,0

87,4

86,8

86,5

86,6

86,7

2007.

87,3

87,7

87,9

87,8

88,2

88,8

89,7

90,3

89,2

88,8

88,9

89,1

2008.

89,9

90,3

90,6

90,9

91,4

92,6

93,7

94,1

93,0

92,4

92,6

92,8

2009.

94,9

95,2

95,1

94,9

95,2

96,2

97,4

97,8

96,5

96,2

96,3

96,5

2010.

96,8

97,0

96,9

96,4

96,9

98,0

99,3

99,5

97,5

97,0

96,9

96,8

2011.

96,9

97,1

97,1

97,2

97,0

97,7

98,6

98,2

96,6

96,3

96,2

95,8

2012.

95,7

95,8

96,9

97,1

97,7

98,2

98,6

98,7

98,1

98,4

98,0

97,7

2013.

98,3

98,4

98,4

98,6

98,2

98,4

98,7

98,4

98,3

98,2

98,1

98,1

2014.

98,3

98,2

98,2

98,3

98,5

98,9

99,3

100,0

100,0

100,0

99,8

99,9

2015.

99,8

99,8

99,7

99,7

99,7

99,9

100,3

100,4

100,9

100,1

99,8

99,9

2016.

99,9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1)       Od siječnja 2016. referentno razdoblje za indeks potrošačkih cijena jest 2015. = 100. Za potrebe korisnika izračunana je i serija od siječnja 1998., od kada je u Republici Hrvatskoj u primjeni  klasifikacija
          COICOP.

2)       Vidi Metodološka objašnjenja.

 

1)       Since January 2016, the index reference period for the consumer price index has been 2015 = 100. In order to meet users’ needs, a series was calculated starting with January 1998 since when the COICOP
          classification has been in use in the Republic of Croatia.

2)       See Notes on Methodology.

 

 

 

4.   INDEKSI POTROŠAČKIH CIJENA, UKUPNO

      CONSUMER PRICE INDICES, TOTAL

 

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

IX.

X.

XI.

XII.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mjesečni indeksi (prethodni mjesec = 100)

Monthly indices (previous month = 100)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2000.

100,9

100,5

100,5

100,5

100,4

101,0

100,6

99,8

100,4

100,2

100,2

100,4

2001.

100,2

100,5

99,8

101,4

100,9

99,8

99,0

100,7

100,2

99,5

99,9

100,4

2002.

101,0

99,9

100,0

100,3

100,5

99,4

99,7

99,9

100,4

100,2

100,2

100,4

2003.

100,5

100,2

100,5

99,7

100,3

99,6

100,1

100,1

100,2

100,0

100,2

100,3

2004.

101,0

99,9

100,1

100,2

100,7

99,7

99,6

100,1

99,8

100,4

100,5

100,7

2005.

100,3

101,1

100,7

99,8

100,0

99,9

99,8

100,1

100,5

100,7

100,2

100,5

2006.

100,6

100,8

100,1

100,2

100,5

99,9

99,2

100,1

100,0

100,0

100,6

100,0

2007.

100,3

100,3

100,6

100,7

100,5

99,6

99,4

100,6

101,2

100,3

101,0

101,2

2008.

100,7

99,9

100,6

100,7

101,1

100,7

100,1

99,7

100,2

99,9

99,9

99,4

2009.

101,2

100,6

100,2

100,8

100,0

100,1

99,3

99,9

99,8

100,1

100,4

99,4

2010.

100,5

100,2

100,4

100,4

100,2

99,9

99,6

99,8

100,3

100,1

100,3

100,0

2011.

100,6

100,5

100,8

100,2

100,3

99,5

99,5

99,9

100,4

100,6

100,2

99,6

2012.

99,6

100,6

101,5

100,8

101,7

99,4

99,0

100,5

101,4

100,4

99,8

99,9

2013.

100,1

100,3

100,3

100,4

100,0

99,8

99,4

100,1

100,6

99,6

99,9

99,8

2014.

99,9

99,7

100,5

100,3

100,2

99,7

99,6

99,9

100,7

100,1

99,7

99,1

2015.

99,5

100,2

101,0

100,1

100,4

99,7

99,2

99,8

100,4

100,1

99,7

99,4

2016.

99,3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Godišnji indeksi (isti mjesec prethodne godine = 100)

Annual indices (same month of previous year = 100)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2000.

103,7

103,8

104,0

104,3

103,5

104,7

104,8

104,9

105,2

105,2

105,8

105,5

2001.

104,8

104,8

104,1

105,0

105,5

104,3

102,6

103,5

103,3

102,6

102,3

102,4

2002.

103,2

102,5

102,7

101,6

101,2

100,8

101,5

100,7

100,9

101,6

101,8

101,8

2003.

101,4

101,7

102,2

101,6

101,4

101,5

102,0

102,2

101,9

101,8

101,8

101,7

2004.

102,1

101,8

101,4

101,9

102,4

102,5

101,9

102,0

101,6

102,0

102,3

102,7

2005.

102,0

103,3

103,9

103,5

102,8

102,9

103,1

103,1

103,8

104,1

103,8

103,6

2006.

103,9

103,6

103,0

103,5

104,0

104,0

103,4

103,4

102,8

102,1

102,5

102,0

2007.

101,8

101,2

101,8

102,3

102,2

101,9

102,1

102,6

103,9

104,3

104,6

105,8

2008.

106,2

105,8

105,7

105,7

106,4

107,6

108,4

107,4

106,4

105,9

104,7

102,9

2009.

103,4

104,2

103,8

103,9

102,7

102,1

101,2

101,5

101,0

101,3

101,8

101,9

2010.

101,1

100,7

100,9

100,6

100,8

100,7

101,0

100,9

101,4

101,4

101,2

101,8

2011.

101,9

102,2

102,6

102,4

102,5

102,0

101,9

102,0

102,2

102,6

102,6

102,1

2012.

101,2

101,3

102,0

102,6

103,9

103,8

103,4

104,0

105,0

104,8

104,4

104,7

2013.

105,2

104,9

103,7

103,3

101,6

102,0

102,3

101,9

101,1

100,2

100,4

100,3

2014.

100,1

99,4

99,6

99,5

99,8

99,6

99,9

99,7

99,8

100,4

100,2

99,5

2015.

99,1

99,6

100,1

99,9

100,0

100,0

99,6

99,4

99,2

99,1

99,1

99,4

2016.

99,2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dvanaestomjesečni prosjek

Twelve-month average

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2000.

104,0

104,0

104,0

104,0

104,0

104,1

104,1

104,2

104,2

104,3

104,5

104,6

2001.

104,7

104,8

104,8

104,9

105,0

105,0

104,8

104,7

104,5

104,3

104,0

103,8

2002.

103,6

103,4

103,3

103,0

102,7

102,4

102,3

102,1

101,9

101,8

101,7

101,7

2003.

101,5

101,5

101,4

101,4

101,4

101,5

101,6

101,7

101,8

101,8

101,8

101,8

2004.

101,8

101,8

101,8

101,8

101,9

102,0

102,0

101,9

101,9

101,9

102,0

102,1

2005.

102,0

102,2

102,4

102,5

102,5

102,6

102,7

102,8

102,9

103,1

103,2

103,3

2006.

103,5

103,5

103,4

103,4

103,5

103,6

103,7

103,7

103,6

103,4

103,3

103,2

2007.

103,0

102,8

102,7

102,6

102,5

102,3

102,2

102,1

102,2

102,4

102,6

102,9

2008.

103,3

103,6

104,0

104,3

104,6

105,1

105,6

106,0

106,2

106,3

106,3

106,1

2009.

105,8

105,7

105,5

105,4

105,1

104,6

104,0

103,5

103,1

102,7

102,5

102,4

2010.

102,2

101,9

101,7

101,4

101,2

101,1

101,1

101,1

101,1

101,1

101,1

101,1

2011.

101,1

101,2

101,4

101,5

101,7

101,8

101,9

102,0

102,0

102,1

102,2

102,3

2012.

102,2

102,1

102,1

102,1

102,2

102,4

102,5

102,6

102,9

103,1

103,2

103,4

2013.

103,8

104,1

104,2

104,3

104,0

103,9

103,8

103,6

103,3

102,9

102,6

102,2

2014.

101,8

101,3

101,0

100,7

100,5

100,4

100,2

100,0

99,9

99,9

99,9

99,8

2015.

99,7

99,7

99,8

99,8

99,8

99,8

99,8

99,8

99,7

99,6

99,5

99,5

2016.

99,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

5.   PROSJEČNI GODIŠNJI INDEKSI POTROŠAČKIH CIJENA, UKUPNO

      ANNUAL AVERAGE CONSUMER PRICE INDICES, TOTAL

 

Prethodna godina = 100

Previous year = 100

2015. = 100

 

 

 

1998.

-

64,9

1999.

104,0

67,5

2000.

104,6

70,6

2001.

103,8

73,3

2002.

101,7

74,5

2003.

101,8

75,8

2004.

102,1

77,4

2005.

103,3

79,9

2006.

103,2

82,5

2007.

102,9

84,9

2008.

106,1

90,0

2009.

102,4

92,2

2010.

101,1

93,1

2011.

102,3

95,2

2012.

103,4

98,5

2013.

102,2

100,7

2014.

99,8

100,5

2015.

99,5

100,0

 

 

 

6.   HARMONIZIRANI INDEKS POTROŠAČKIH CIJENA U SIJEČNJU 2016.1)

      HARMONISED INDEX OF CONSUMER PRICES, JANUARY 20161)

 

COICOP

Struktura

Structure
(%)

I. 2016.
Ø 2015.

I. 2016.
I. 2015.

I. 2016.
XII. 2015.

II. 2015. − I. 2016.
II. 2014. − I. 2015.

 

COICOP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

00

Harmonizirani indeks potrošačkih cijena – ukupno

100,00

98,60

99,83

99,61

99,78

00

Harmonised index of consumer prices total

 

 

 

 

 

 

 

 

 

01

Hrana i bezalkoholna pića

21,90

100,06

99,63

101,40

100,36

01

Food and non-alcoholic beverages

02

Alkoholna pića i duhan

6,38

100,08

100,93

100,12

101,70

02

Alcoholic beverages and tobacco

03

Odjeća i obuća

5,08

92,08

100,20

89,28

100,17

03

Clothing and footwear

04

Stanovanje, voda, električna energija, plin i ostala goriva

11,60

97,99

97,66

98,77

98,32

04

Housing, water, electricity, gas and other fuels

05

Pokućstvo, kućanska oprema i redovito održavanje kućanstva

6,03

99,94

99,63

100,36

99,76

05

Furnishings, household equipment and routine household maintenance

06

Zdravlje

5,37

103,33

106,51

100,02

104,26

06

Health

07

Prijevoz

10,37

95,15

96,99

98,24

94,32

07

Transport

08

Komunikacija

3,65

99,56

99,40

99,97

100,69

08

Communication

09

Rekreacija i kultura

9,23

97,36

99,43

100,32

101,05

09

Recreation and culture

10

Obrazovanje

2,38

99,45

98,78

100,00

99,43

10

Education

11

Restorani i hoteli

11,89

98,39

102,26

100,91

101,97

11

Restaurants and hotels

12

Razna dobra i usluge

6,12

100,04

100,16

100,07

100,11

12

Miscellaneous goods and services

 

 

1)      Prema Uredbi Komisije (EU) br. 2015/2010., od 11. studenoga 2015. zajedničko referentno razdoblje indeksa za HICP jest 2015. = 100.

1)      According to the Commission Regulation (EU) No. 2015/2010 of 11 November 2015 common index reference period for the HICP is 2015 = 100.

 

 

 

7.   HARMONIZIRANI INDEKS POTROŠAČKIH CIJENA U EU U PROSINCU 2015.1)

      HARMONISED INDEX OF CONSUMER PRICES IN EU, DECEMBER 2015 1)

 

 

godišnje stope

Annual rates

 

(nastavak)

(continued)

 

godišnje stope

Annual rates

 

XII. 2015.

XII. 2014.

 

 

 

XII. 2015.

XII. 2014.

 

 

 

 

 

 

 

 

MUICP – Indeks potrošačkih cijena Monetarne unije

0,2

 

MUICP – Monetary Union Index of Consumer Prices

 

EICP – Indeks

potrošačkih cijena

zemalja EU-a

0,2

2)

EICP European Index of Consumer Prices for EU Member States

Austrija

1,1

 

Austria (AT)

 

Bugarska

-0,9

 

Bulgaria (BG)

Belgija

1,4

 

Belgium (BE)

 

Češka

-0,1

 

Czech Republic (CZ)

Cipar

-0,6

 

Cyprus (CY)

 

Danska

0,3

 

Denmark (DK)

Estonija

-0,2

 

Estonia (EE)

 

Hrvatska

-0,3

 

Croatia (HR)

Finska

-0,3

 

Finland (FI)

 

Mađarska

1,0

 

Hungary (HU)

Francuska

0,3

 

France (FR)

 

Poljska

-0,5

 

Poland (PL)

Grčka

0,4

 

Greece (EL)

 

Rumunjska

-0,7

 

Romania (RO)

Irska

0,2

 

Ireland (IE)

 

Švedska

0,7

 

Sweden (SE)

Italija

0,1

 

Italy (IT)

 

Ujedinjena Kraljevina

 

United Kingdom (UK)

Letonija

0,4

 

Latvia (LV)

 

 

 

 

 

Litva

-0,3

 

Lithuania (LT)

 

 

 

 

 

Luksemburg

0,9

 

Luxembourg (LU)

 

 

 

 

 

Malta

1,2

 

Malta (MT)

 

 

 

 

 

Nizozemska

0,5

 

Netherlands (NL)

 

 

 

 

 

Njemačka

0,2

 

Germany (DE)

 

 

 

 

 

Portugal

0,3

 

Portugal (PT)

 

 

 

 

 

Slovačka

-0,5

 

Slovakia (SK)

 

 

 

 

 

Slovenija

-0,6

 

Slovenia (SI)

 

 

 

 

 

Španjolska

-0,1

 

Spain (ES)

 

 

 

 

 

 

 

1)       Izvor: Eurostat, europokazatelji, priopćenje za prosinac 2015., br. 12/2016., 19. siječnja 2016.

2)       Privremeni podatak

 

1)       Source: Eurostat, Euro-indicators, news release for December 2015, No. 12/2016 of 19 January 2016

2)       Provisional data.

 

 

 

METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA

 

NOTES ON METHODOLOGY

 

 

 

 

 

 

Indeks potrošačkih cijena

 

The consumer price index

 

 

 

 

 

 

Definicija

 

Definition

 

 

 

Indeks potrošačkih cijena odražava promjene u razini cijena dobara i usluga koje u tijeku vremena nabavlja, koristi se njima ili ih plaća referentno stanovništvo (privatna kućanstva) radi potrošnje.

 

The Consumer Price Index (CPI) measures changes in the prices of goods and services acquired, used or paid over time by the reference population (private households) for consumption purposes.

 

 

 

 

 

 

Namjena

 

Purpose

 

 

 

Indeks potrošačkih cijena može imati različite namjene i služiti za mjerenje inflacije, očuvanje vrijednosti kod ugovora s indeksnim klauzulama (npr. za indeksiranje plaća u kolektivnim ugovorima, indeksiranje mirovina i slično), usporedbu kretanja cijena unutar zemlje između određenih gospodarskih sektora, kao osnova za deflacioniranje pojedinih kategorija nacionalnih računa i drugih statističkih serija te se primjenjuje za analitičke svrhe.

 

The CPI can be used for various purposes. It can be used as a measure of inflation, it can serve to guarantee the value of recurrent payments in escalator clauses for contractual relationships (for example, the CPI can serve for indexing wages and salaries in collective agreements, for indexing pensions etc.), as well as a comparison of the price movements within a particular country between different economy sectors, it can serve as a basis for deflating the national accounts data and other statistical series and can be used for analytical purposes.

 

 

 

 

 

 

Indeks potrošačkih cijena u Republici Hrvatskoj

 

The CPI in the Republic of Croatia

 

 

 

Indeks potrošačkih cijena u Republici Hrvatskoj izračunava se na temelju reprezentativne košarice koju čini oko 905 proizvoda. Svakog mjeseca prikupljaju se oko 38 064 cijene na unaprijed definiranu uzorku prodajnih mjesta na devet geografskih lokacija.

 

The CPI in the Republic of Croatia is calculated on the basis of a representative basket consisting of about 905 different items. About    38 064 prices are collected each month in a fixed panel of outlets in nine geographical locations.

 

 

 

 

 

 

Obuhvat indeksa

 

Scope of the index

 

 

 

Obuhvat stanovništva. Obuhvaćena su ukupna privatna kućanstva na domaćem teritoriju bez obzira na rezidentnost, tip naselja u kojem se nalaze, njihovu poziciju u raspodjeli dohotka te njihova etnička i demografska obilježja.

 

Population coverage. All private households in the country, regardless of residency, type of settlements, position in income distribution or their ethnic and demographic characteristics, are covered.

 

 

 

Geografski obuhvat. Ponderi obuhvaćaju cijeli teritorij Republike Hrvatske. Cijene se prikupljaju na devet lokacija (gradova) u zemlji (Zagreb, Slavonski Brod, Osijek, Sisak, Rijeka, Pula, Split, Dubrovnik i Varaždin) odabranih prema kriteriju broja stanovnika i reprezentativnosti za pojedinu jedinicu prema NKPJS-u – 2. razina.

 

Geographic coverage. The weight structure covers the whole territory of the Republic of Croatia. The pricing takes place in nine locations (cities and towns) throughout the country (Zagreb, Slavonski Brod, Osijek, Sisak, Rijeka, Pula, Split, Dubrovnik and Varaždin), sampled on the basis of the size of a population and representativeness at NUTS 2 level.

 

 

 

Obuhvat proizvoda. Obuhvaćena su sva dobra i usluge koje kupuje referentno stanovništvo radi finalne potrošnje. Nisu obuhvaćeni: imputirana stambena renta, izdaci za igre na sreću i usluge životnog osiguranja. Obuhvat dobara i usluga redovito se revidira kako bi se očuvala reprezentativnost košarice proizvoda s obzirom na ukuse potrošača i njihove navike u smislu kupnje. Proizvodi se obvezatno uključuju u izračunavanje indeksa potrošačkih cijena ako je njihov udio u ukupnim izdacima referentnog stanovništva veći od 1/1000.

 

Product coverage. All goods and services bought by the reference population for the purpose of final consumption are included in the index. Imputed rents, expenditures on lotteries and gambling and life insurance are not included. The coverage of goods and services is reviewed regularly in order to ensure the representativeness of the basket with respect to consumer tastes and purchasing practices. Products have to be included in the calculation of the index once their expenditure share exceeds 1/1000 of the total expenditures of the reference population.

 

 

 

 

 

 

Snimanje cijena

 

Price collection

 

 

 

Većina cijena prikuplja se lokalno, a centralno se prikupljaju nacionalno homogene cijene. Za proizvode čije se cijene snimaju lokalno, snimatelji od Državnog zavoda za statistiku dobivaju labave specifikacije i u početku samostalno izabiru konkretan proizvod čiju će cijenu snimiti na prodajnome mjestu. Kako bi se osiguralo da snimatelji iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih proizvoda te kako bi se moglo pratiti koje proizvode izabiru na terenu, snimatelji bilježe i unaprijed definiran skup dodatnih obilježja proizvoda. Takav način snimanja omogućuje praćenje promjene kretanja cijena između dvaju razdoblja, ali ne i usporedbu prosječnih cijena između različitih geografskih lokacija.

 

Most of the prices are collected locally, and central price collection is applied in cases of nationally homogeneous prices. For products for which prices are collected locally, the Croatian Bureau of Statistics supplies loose specifications to price collectors and collectors are free to initially select a particular product for pricing in a particular outlet. In order to make sure that the same products are then re-priced each month, as well as to monitor which products are selected for pricing, the price collectors also record a pre-defined set of additional product characteristics. Such a method of price collection enables the monitoring of price change between two periods, but not the comparison of average prices between different geographic locations.

 

 

 

Za potrebe indeksa potrošačkih cijena većina cijena snima se jedanput na mjesec, radnim danom (cijene se ne snimaju za vrijeme vikenda i praznikom), i to približno istog dana u mjesecu (između 13. i 23. dana u mjesecu). Dva puta na mjesec snimaju se cijene poljoprivrednih proizvoda koji se prodaju na tržnicama te cijene u zračnom putničkom prijevozu. Cijene goriva za osobne automobile, cijene paket-aranžmana te cijene smještaja u kampovima snimaju se tjedno. Cijene profitnih renti snimaju se tromjesečno, a cijene školskih knjiga i naknada za obrazovanje jedanput na godinu.

 

For the purpose of the CPI, most prices are recorded monthly, on working days (prices are not recorded during weekends and public holidays) on approximately the same day of the month (between 13th and 23rd day of the reference month). The agricultural products sold in market places and for passanger transport by air are recorded twice a month. The prices of fuel for passenger cars, package holidays and accomodations in camps are recorded weekly. The prices of profit rents are recorded quarterly, while prices of education fees and prices of school books are recorded once a year.

 

 

 

 

 

 

Ponderi

 

Weights

 

 

 

Ponderi koji se primjenjuju za izračunavanje indeksa potrošačkih cijena odražavaju relativnu važnost odabranih dobara i usluga u ukupnoj potrošnji rezidentnih kućanstava na domaćem teritoriju.

 

The weights used for calculating the CPI reflect the relative importance of the sampled goods or services in the total consumption of resident households within the domestic territory.

 

 

 

Osnovni izvor podataka za izradu pondera za izračun indeksa potrošačkih cijena jest Anketa o potrošnji kućanstava, koju Državni zavod za statistiku redovito provodi od 1998. Taj izvor podataka nadopunjen je raspoloživim administrativnim podacima. Za izračunavanje indeksa potrošačkih cijena od siječnja 2016. primjenjuju se ponderi koji se temelje na potrošnji kućanstava iz Ankete o potrošnji kućanstava od 2014., preračunani na cijene u prosincu 2015.

 

The most important data sources for calculating the weights used in the consumer price indices are the Household Budget Survey, conducted on a regular basis by the Croatian Bureau of Statistics since 1998. The data collected by these surveys are supplemented by available administrative data. Since January 2016, the compilation of the CPIs has been based on the weights derived from the household expenditures from the 2014 Household Budget Survey which were updated to December 2015 prices.

 

 

 

 

 

 

Klasifikacija

 

Classification

 

 

 

Za klasificiranje proizvoda iz indeksa potrošačkih cijena upotrebljava se Europska Klasifikacija osobne potrošnje prema namjeni (ECOICOP).

 

The classification of products used in the CPI is based on the European Classification of Individual Consumption according Purpose (ECOICOP).

 

 

 

 

 

 

Izračun indeksa

 

Indices calculation

 

 

 

Izračunavanje indeksa potrošačkih cijena počinje izračunavanjem indeksa elementarnih agregata.

 

The calculation of the CPIs begins with the computation of the elementary aggregate indices.

 

 

 

Indeksi elementarnih agregati izračunavaju se kao odnos geometrijskih sredina cijena za svaku geografsku lokaciju. To znači da se cijene proizvoda unutar elementarnog agregata u tekućemu mjesecu stavljaju u odnos s cijenama referentnog razdoblja (prosinac prethodne godine). Iz indeksa elementarnih agregata na razini geografskih lokacija izračunavaju se indeksi elemetanih agregata na nacionalnoj razini primjenom formule za vaganu aritmetičku sredinu.

 

The elementary aggregate indices are compiled as a ratio of the geometric mean of prices for each geographical location. It means that prices for product-offers within elementary aggregates in the current month are compared to the prices of the referance period (December of the previous year). From elementary indices at the level of geographical locations, elementary aggregate indices at national level are then calculated by using the formula for the weighted arithmetic mean.

 

 

 

Indeksi elementarnih agregata na nacionalnoj razini agregiraju se na više razine indeksa primjenom formule Laspeyeresova tipa.

 

Elementary aggregates indices at national level are aggregated to higher index levels using Laspeyeres type formula.

 

 

 

 

 

 

Sezonski proizvodi

 

Treatment of seasonal products

 

 

 

Pri izračunavanju indeksa za sezonske proizvode primjenjuje se Uredba Komisije br. 330/2009. od 22. travnja 2009. (minimalni standardi za sezonske proizvode).

 

In calculating the index for seasonal products, the Commission Regulation (EC) No. 330/2009 of 22 April 2009 (minimum standards for seasonal products) applies.

 

 

 

 

 

 

Harmonizirani indeks potrošačkih cijena

 

The harmonised index of consumer prices

 

 

 

 

 

 

Definicija

 

Definition

 

 

 

Harmonizirani indeks potrošačkih cijena (HICP) jest ekonomski pokazatelj koji mjeri promjenu u razini cijena dobara i usluga koje u tijeku vremena nabavljaju, koriste se njima ili plaćaju kućanstva te kao takav predstavlja skupinu europskih indeksa potrošačkih cijena izračunanih prema harmoniziranom pristupu i posebnom setu definicija koji omogućuje usporedivu mjeru inflacije u eurozoni, Europskoj uniji, Europskome ekonomskom području te za zemlje kandidate.

 

The Harmonised Index of Consumer Prices (HICP) is an economic indicator that measures the change in the prices of goods and services acquired, used or paid by households over time. As such, it represents a group of European consumer price indices calculated according to the harmonised approach and a separate set of definitions and provides a comparable measure of inflation in the euro area, the European Union, the European Economic Area and the candidate countries.

 

 

 

 

 

 

Razlika između indeksa potrošačkih cijena i harmoniziranog indeksa potrošačkih cijena

 

The difference between consumer price index and the harmonised index of consumer prices

 

 

 

Dok se indeks potrošačkih cijena najčešće primjenjuje kao opća mjera inflacije u nacionalnim okvirima, harmonizirani indeks potrošačkih cijena usporediva je mjera inflacije sa zemljama Europske unije.

 

While the consumer price index is mostly used as a general measure of inflation in the national context, the harmonised index of consumer prices represents a comparable measure of inflation in the European Union.

 

 

 

HICP i CPI računaju se na temelju iste reprezentativne košarice dobara i usluga. Osnovna razlika u odnosu na indeks potrošačkih cijena je u obuhvatu stanovništva i izvorima za ponderacijsku strukturu.

 

Both HICP and CPI are calculated on the basis of the same representative basket of goods and services. The main difference in relation to the consumer price index is in population coverage and the sources for the weighting structure.

 

 

 

HICP obuhvaća ukupnu potrošnju institucionalnih kućanstava i nerezidenata na ekonomskom teritoriju i ta potrošnja nije uključena u nacionalni indeks potrošačkih cijena.

 

HICP covers the total consumption of non-residents and institutional households within the economic territory of a country. This type of consumption is not included in the national CPI.

 

 

 

Glavni izvor podataka za izračun ponderacijske strukture HICP-a na višim razinama agregacije jesu podaci Nacionalnih računa, a za niže razine agregacije korišteni su podaci Ankete o potrošnji kućanstva.

 

The main data source for the calculation of the HICP weight structure at higher aggregation levels are the data obtained from the National Accounts, while the Household Budget Survey data are used at lower aggregation levels.

 

 

 

Državni zavod za statistiku izračunava HICP od siječnja 2007. Kao i za nacionalne indekse potrošačkih cijena izračunana je serija harmoniziranih indeksa potrošačkih cijena unatrag do siječnja 1998. otkad je u primjeni klasifikacija COICOP.

 

The Croatian Bureau of Statistics has been calculating HICP since January 2007. As is true of national consumer price indices, the series of the harmonised indices of consumer prices was also backcasted to January 1998, when the COICOP classification had started being used.

 

 

 

Harmonizirani indeks potrošačkih cijena i metapodaci dostupni su također na Eurostatovim internetskim stranicama http://ec.europa.eu/eurostat/.

 

The harmonised index of consumer prices as well as the metadata for the Croatian HICP are available at Eurostat’s web page http://ec.europa.eu/eurostat/.

 

 

 

 

 

 

Harmonizirani indeks potrošačkih cijena po stalnim poreznim stopama

 

Harmonised index of consumer prices at constant tax rates

 

 

 

Državni zavod za statistiku izračunava harmonizirani indeks potrošačkih cijena po stalnim porezima (HICP-CT) na temelju Uredbe Komisije (EU) br. 119/2013 od 11. veljače 2013. u vezi s utvrđivanjem harmoniziranih indeksa potrošačkih cijena po stalnim poreznim stopama (SL L 41, 12. veljače 2013.).

 

The Croatian Bureau of Statistics has been calculating the harmonised index of consumer prices at constant tax rates (HICP-CT) based on Commission Regulation (EU) No 119/2013 of 11 February 2013 as regards establishing harmonised indices of consumer prices at constant tax rates (OJ L 41, 12.2.2013.).

 

 

 

HICP-CT je harmonizirani indeks potrošačkih cijena, gdje se stope poreza na proizvode zadržavaju konstantnima u tekućem razdoblju u odnosu na referentno razdoblje, tj. kroz vrijeme. U slučaju promjene poreznih stopa razlika između tekućeg HICP-CT i HICP upozorava na utjecaj promjene poreznih stopa na promjene cijena uz pretpostavku da su se promjene u poreznim stopama primjenile trenutno i u potpunosti.

 

HICP-CT is the harmonised index of consumer prices where the rates of taxes on products are kept constant in the observation period compared to the reference period, i.e. through time. In the event of a tax rate change, the difference between the current HICP-CT and HICP would indicate the effect of the tax rate change on price changes assuming tax changes are passed on instantaneously and fully.

 

 

 

Serija mjesečnih i godišnjih HICP-CT indeksa dostupna je na Eurostatovim internetskim stranicama http://ec.europa.eu/eurostat/. U bazi podataka raspoloživi su podaci po mjesecima od 2002. do 2013. na razini ukupno i 12 odjeljaka klasifikacije COICOP te od 2013. godine po svim kategorijama klasifikacije COICOP.

 

Monthly and yearly data series of the HICP-CT are available at Eurostat’s web page http://ec.europa.eu/eurostat/. Monthly data from 2002 to 2013 are available in database at the level of total and 12 COICOP classification divisions, and since 2013 for all COICOP categories.

 

 

 

Na internetskim stranicama Državnog zavoda za statistku http://www.dzs.hr dostupni su podaci za indeks na razini ukupno (Statistika u nizu).

 

Data for total index are available at Croatian Bureau of Statistics’ web page http://www.dzs.hr (Statistics in Line).

 

 

 

 

 

 

Harmonizirani indeks potrošačkih cijena po administrativnim cijenama

 

Harmonised index of consumer prices – administered prices

 

 

 

Harmoniziranim indeksom potrošačkih cijena po administrativnim cijenama (HICP-AP) prati se kretanje administrativnih cijena (potpuno i djelomično administrativne cijene).

 

The HICP - administered prices (HICP-AP) provide a summary of the development of fully administered prices and of mainly administered prices.

 

 

 

Državni zavod za statistiku provodi godišnje ažuriranje podataka o potpuno i djelomično administrativnim cijenama na temelju kojih Eurostat mjesečno izračunava slijedeće posebne agregate indeksa za sve zemlje članice Europske unije:

 

Croatian Bureau of Statistics carries out an annual update of fully and mainly administrative prices on which Eurostat calculates following special index aggregates for all EU member states on a monthly basis:

 

 

 

 

HICP po administrativnim cijenama te za potpuno i djelomično administrativne cijene

 

 

HICP of administered prices, of fully administered prices and of mainly administered prices.

 

 

 

 

HICP ukupno bez administrativnih cijena, isključujući potpuno administrativne cijene i isključujući djelomično administrativne cijene.

 

 

HICP all-items excluding administered prices, excluding fully administered prices and excluding mainly administered prices.

 

 

 

Podaci za HICP-AP dostupni su na Eurostatovim internetskim stranicama http://ec.europa.eu/eurostat/, gdje se također za razdoblje od 2001. nadalje nalaze i metapodaci po zemljama o podindeksima klasifikacije COICOP koji su klasificiarani kao administrativni.

 

HICP-AP data are available at Eurostat’s web page http://ec.europa.eu/eurostat/ where, for the period from 2001 onwards, metadata is also available by countries of the sub-indices of COICOP which are classified as administrative.

 

 

 

 

 

 

Ostale definicije

 

Other important definitions

 

 

 

Elementarni agregati jesu proizvodi na najnižoj razini agregacije, odnosno proizvodi u svim prodajnim mjestima na jednoj geografskoj lokaciji. Proizvodima iz elementarnog agregata ne može se dodijeliti ponder jer za to ne postoje odgovarajući podaci.

 

Elementary aggregates are products at the lowest aggregation level, that is, products in all outlets on one geographical location. The data required for the estimation of weights are typically not available within an elementary aggregate.

 

 

 

Proizvodi su bilo koja dobra i usluge za potrošnju koja se mogu kupiti; skupni naziv za dobra i usluge.

 

Products are all consumer goods or services that can be purchased; the term covers both goods and services.

 

 

 

Dobra su svi proizvodi osim usluga.

 

Goods are products excluding services.

 

 

 

Usluge čine popravak i čišćenje odjeće i obuće, usluge za redovito održavanje i popravke u stanu, popravak kućanskih aparata, ostale usluge pomoći u kućanstvu, liječničke usluge, bolničke usluge, popravak terapeutskih pomagala i opreme, održavanje i popravci osobnih vozila, ostale usluge vezane za prometna sredstva, prometne usluge, telekomunikacijske usluge, popravak telefonske i telefaks opreme, usluge u obrazovanju, popravak opreme za rekreaciju i kulturu te usluge rekreacije i kulture, ugostiteljske usluge, usluge smještaja, usluge osobne njege, usluge socijalne zaštite, osiguranje vezano za stanovanje i transport, administrativne naknade te ostale usluge, d.n.

 

Services include cleaning and repairs of clothing and footwear, maintenance and repair of dwellings, repair of household appliances, other services assistance in the household, medical services, hospital services, repair of therapeutic appliances and equipment, operation of personal transport equipment and other services, transport services, telecommunication services, repair of telephone and fax equipment, educational services,  repair of recreational equipment and recreational and cultural services, restaurant and hotel services, accommodation services, services for personal care, social services, insurance related to transport and housing, administrative fees and other services n.e.c.

 

 

 

Energiju čine električna energija, plin, tekuća i kruta goriva, zagrijavanje stana, goriva i maziva.

 

Energy includes electricity, gas, liquid and solid fuels, heat energy, fuels and lubricants.

 

 

 

Godišnjim indeksom mjere se promjene cijena u tekućemu mjesecu u odnosu na isti mjesec prethodne godine. Ova je mjera osjetljiva na zadnje promjene u razini cijena, ali može biti pod utjecajem jednokratnog učinka u svakome mjesecu.

 

An annual index measures the price change between the current month and the same month of the previous year. This measure is responsive to recent changes in price levels but can be influenced by one-off effects in either month.

 

 

 

Dvanaestomjesečnim prosječnim indeksom prevladava se taj učinak stavljanjem u odnos prosjeka posljednjih 12 mjeseci s prosjekom prethodnih 12 mjeseci.

 

A twelve-month average index overcomes this volatility by comparing the average in the latest 12 months to the average of the previous 12 months.

 

 

 

 

 

 

Kratice

 

Abbreviations

 

 

 

COICOP

Klasifikacija osobne potrošnje prema namjeni

 

COICOP

Classification of Individual Consumption by Purpose

CPI

indeks potrošačkih cijena

 

CPI

Consumer Price Index

d. n.

ECOICOP

drugdje nespomenuto

Europska klasifikacija osobne potrošnje prema namjeni

 

ECOICOP

European Classification of Individual Consumption by Purpose

EU

Europska unija

 

EU

European Union

Eurostat

Statistički ured Europske unije

 

Eurostat

Statistical Office of the European Communities

HICP

harmonizirani indeks potrošačkih cijena

 

HICP

Harmonised Index of Consumer Prices

HICP-AP

harmonizirani indeks potrošačkih cijena po administrativnim cijenama

 

HICP-AP

Harmonised Index of Consumer Prices - administered
prices

HICP-CT

harmonizirani indeks potrošačkih cijena po stalnim poreznim stopama

 

HICP-CT

 

Harmonised Index of Consumer Prices at constant
tax rate

NKPJS

Nacionalna klasifikacija prostornih jedinica za statistiku

 

n. e. c.

not elsewhere classified

 

 

 

NUTS

common classification of territorial units for statistics

 

 

 

 

 

 

Znakovi

 

Symbols

 

 

 

 

 

-

nema pojave

 

-

no occurrence

...

ne raspolaže se podatkom

 

...

no data available

 

 

 

 

 

 

Objavljuje i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.

Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80

Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666

 

Odgovara ravnatelj Marko Krištof.

Person responsible: Marko Krištof, Director General

 

Priredile: Sanja Jurleka, Jasminka Stančić i Snježana Strukar

Prepared by: Sanja Jurleka, Jasminka Stančić and Snježana Strukar

 

 

MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.

USERS ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE

 

 

Naklada: 20 primjeraka

20 copies printed

 

Podaci iz ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.

First Release data are also published on the Internet.

 

 

Služba za komunikaciju s korisnicima

User Communication Department

 

 

·     Informacije i korisnički zahtjevi

     Information and user requests

·     Pretplata publikacija

     Subscription

·     Novinarski upiti

     Press corner

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-138, 4806-154, 4811-212

      Elektronička pošta/ E-mail:
      stat.info@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4814-791

      Elektronička pošta/ E-mail:
      prodaja@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-121, 4806-196

      Elektronička pošta/ E-mail:
      press@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199