Učinci pandemije bolesti COVID-19 na društveno-ekonomske pokazatelje

TRGOVINA NA MALO U 2020. (OŽUJAK)

Na prvom grafikonu su prikazane realne stope promjena izračunane iz sezonski i kalendarski prilagođenih indeksa prema grupama proizvoda za prosjek ožujka 2010. - 2019. i za ožujak 2020.

Pandemija bolesti COVID-19 zahtijevala je donošenje određenih epidemioloških mjera čija je primjena počela 19. ožujka 2020., što se odrazilo na pad u trgovini na malo kod većine grupa proizvoda.

Najveći pad u ožujku 2020. ostvaren je u trgovini na malo tekstilom, odjećom i obućom, i to za 50%, dok je prosjek ožujka za prethodnih deset godina bio u porastu, i to za 1,8%. Istodobno je u trgovini na malo električnim aparatima i namještajem (uključujući audioopremu i videoopremu, željeznu robu, boje i druge proizvode za kućanstvo) bio prisutan pad za gotovo 31% (30,9%), dok je prosjek za mjesec ožujak 2010. – 2019. bio u porastu za 0,8%.

U skladu s očekivanjima, porast prometa u trgovini na malo u ožujku 2020. ostvaren je u samo dvjema grupama proizvoda, i to u trgovini prehrambenih proizvoda (hrana, piće i duhanski proizvodi), za 3,6%, dok je prosjek ožujka 2010. – 2019. ostvario pad za 0,9%. Trgovina farmaceutskim i medicinskim proizvodima u ožujku 2020. porasla je za gotovo 10% (9,7%), dok je prosjek ožujka za prethodno desetogodišnje razdoblje bio u blagom porastu za 0,2%.

Na drugom grafikonu su prikazane realne stope promjena izračunane iz sezonski i kalendarski prilagođenih indeksa prema obliku prodajnog kanala za prosjek ožujka 2010. - 2019. i za ožujak 2020.

Ukupan sezonski i kalendarski prilagođeni promet što su ga ostvarili svi poslovni subjekti kojima je trgovina na malo pretežna djelatnost (razvrstani u odjeljak 47 NKD-a 2007.) u ožujku 2020. u odnosu na veljaču 2020. realno je pao za 8,5%, dok je prosjek ožujka 2010. – 2019. porastao za 0,8%.

Utjecaj mjera protiv pandemije bolesti COVID-19 vidljiv je i ako promatramo ostvareni promet od trgovine na malo prema obliku prodajnoga kanala. U ožujku 2020. samo su nespecijalizirane prodavaonice pretežno prehrambenim proizvodima (razred 47.11 NKD-a) ostvarile porast od 4,3%, dok su nespecijalizirane prodavaonice pretežno neprehrambenim proizvodima (razred 47.19 NKD-a) ostvarile znatan pad od 21,4%. Zanimljivo je da je i internetska trgovina (razred 47.91 NKD-a) ostvarila pad prometa od trgovine na malo od 18,6%.

Prema podacima za prosjek ožujka za razdoblje 2010. − 2019. realne stope prometa trgovine na malo kod promatranih oblika prodajnih kanala imale su suprotan smjer od realnih stopa ostvarenih u ožujku 2020. Nespecijalizirane prodavaonice pretežno prehrambenim proizvodima ostvarile su pad od 0,9%, a nespecijalizirane prodavaonice pretežno neprehrambenim proizvodima ostvarile su porast od 1,3%, dok je internetska trgovina porasla za 1,9%.

Više informacija:

TRGOVINA NA MALO U OŽUJKU 2020.
PC-Axis baze podataka - Trgovina na malo
STS baze podataka - Trgovina na malo