METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
Izvori i metode prikupljanja podataka |
Na temelju Zakona o službenoj statistici (NN, br. 25/20.), podaci o
prekršajima punoljetnih osoba prikupljaju se redovitim statističkim
istraživanjem koje se koristi statističkim izvještajem Statistički
izvještaj za okrivljenu punoljetnu osobu protiv koje je prekršajni
postupak pravomoćno završen (obrazac SPK-1). |
Statističke izvještaje ispunjavaju nadležni općinski/općinski prekršajni
sudovi i nadležna tijela državne uprave, koja vode prekršajni postupak:
porezne uprave, područni carinski uredi, lučke kapetanije, uprava
zračnog prometa i financijski inspektorat. |
Prekršajni zakon (NN, br. 107/07., 39/13., 157/13., 110/15., 70/17. i
118/18.) stupio je na snagu |
|
Klasifikacija prekršaja temelj je statističkog prikazivanja podataka o
počiniteljima prekršaja. Svako područje klasifikacije sadržava i stavku
''Druge povrede propisa''. U slučaju rasta predmetne stavke, a što
indicira porast pojave određene vrste prekršaja unutar te stavke, vrši
se izdvajanje prekršaja koji bilježi rast iz stavke ''Druge povrede
propisa''
u zasebnu
stavku toga istog područja (primjerice, to je bio slučaj sa stavkom
prekršajne klasifikacije ''Povreda propisa o nadzoru državne granice'').
Isto je moguće i na temelju osnovanog prijedloga nadležnog tijela koje
vodi prekršajni postupak. |
|
|
Obuhvat |
|
Statističkim istraživanjem obuhvaćeni su svi punoljetni počinitelji
prekršaja radi ispitivanja rasprostranjenosti prekršaja za područje
cijele Republike Hrvatske. |
|
|
Definicije |
|
Prekršaji su ponašanja kojima se povređuje ili ugrožava javni poredak, društvena
disciplina i društvene vrijednosti zajamčene i zaštićene Ustavom
Republike Hrvatske, međunarodnim pravom i zakonima, čija zaštita nije
moguća bez prekršajnopravnog sankcioniranja, a ne ostvaruje se
kaznenopravnom prisilom. |
|
Prekršaji u smislu statističkih istraživanja obuhvaćaju pojavu od
podnošenja prijave za počinjeni prekršaj do pravomoćnog okončanja
postupka nadležnoga prekršajnog tijela. |
|
Punoljetni počinitelji prekršaja jesu osobe koje su u vrijeme počinjenja
prekršaja imale navršenih 18 godina života i protiv kojih je prekršajni
postupak pravomoćno završen odlukom kojom je obustavljen postupak ili je
donesena odbijajuća ili oslobađajuća presuda ili su proglašene krivima. |
|
Pod pojmom prekršaja u stjecaju podrazumijeva se slučaj kada počinitelj
jednom ili više radnji počini više prekršaja za koje mu se istodobno
sudi. U slučaju stjecaja upisuje se najteži prekršaj. |
|
Počevši od 2018. obradne godine došlo je do izmjena u strukturi
klasifikacije prekršaja Državnog zavoda za statistiku. Konkretno, broj
područja klasifikacije smanjen je s devet na četiri područja.
Pojedinačne stavke klasifikacije prekršaja unutar područja koja su
ukinuta uključena su u preostala četiri područja, tako da je zadržan
potpuni obuhvat. Područja klasifikacije prekršaja ''Radni odnosi i
zaštita na radu'', ''Obrazovanje, znanost, kultura i informiranje'', ''Zdravstvena
i socijalna zaštita, zdravstveno osiguranje i zaštita čovjekova okoliša''
te dio područja ''Uprava'' uključeni su u područje ''Gospodarstvo''.
Područje klasifikacije prekršaja ''Javna sigurnost'' uključeno je u
područje ''Javni red i mir i javna sigurnost''. Jedna stavka iz
klasifikacijskog područja ''Uprava'' uključena je u područje ''Financije''. |
|
|
|
Zbog procesno-pravnog obilježja odluke kojom se optužba odbija te
odluke kojom se za počinitelja utvrđuje da je prekršaj počinio u stanju
neubrojivosti, navedene odluke od 2018. referentne godine ne čine više
modalitete statističke varijable ''vrsta odluke'' (nego su disperzirane
unutar preostalih primjenjivih modaliteta). |
|
|
Osobni
podaci počinitelja prekršaja |
|
Osobni podaci počinitelja prekršaja
odnose se na stanje u vrijeme počinjenja prekršaja. |
|
Pod pojmom godine života smatraju se
godine starosti koje su osobe navršile u doba počinjenja prekršaja, a ne
godine starosti u vrijeme donošenja odluke. |
|
|
Prekršajnopravne sankcije |
|
Za prekršaj se mogu izreći novčana kazna
i kazna zatvora. U slučajevima predviđenima Zakonom o prekršajima može
se počinitelju prekršaja umjesto propisane novčane kazne ili kazne
zatvora izreći opomena ili se počinitelj proglašava krivim, a oslobađa
od kazne. |
|
Ako je počinitelj s više radnji počinio više
prekršaja o kojima nije doneseno rješenje, a postupak se vodi pred
jednim tijelom, najprije će se utvrditi kazna za svaki prekršaj pa će se
izreći sve tako utvrđene kazne, a ako su te kazne iste vrste, izreći će
se ukupna kazna koja je jednaka zbroju pojedinih utvrđenih kazni, s tim
da ukupna kazna zatvora ne može premašiti 120 dana. |