UMRLI U PROMETNIM NESREĆAMA U 2005.
U ovom priopćenju daju se podaci o umrlima u prometnim nesrećama u 2005. prema vrsti nesreće po županijama, podaci o umrlima u prometnim nesrećama u Republici Hrvatskoj prema vrsti nesreće, spolu i starosti poginulih osoba te potencijalno izgubljenim godinama života za razdoblje od 2000. do 2004.
U 2005. u prometnim nesrećama poginulo je 638 osoba, odnosno 36 osoba manje nego prethodne godine. Udio poginulih u prometnim nesrećama u odnosu na ukupno umrle u 2005. iznosio je 1,2%.
U 2005. u prometnim nesrećama poginulo je 78,2% muških 21,8% ženskih osoba.
U prometnim nesrećama 2005. najviše je osoba poginulo u nesrećama u prijevoznom sredstvu (76,5%), a na drugom su mjestu poginuli pješaci (13,2%).
Najveći broj poginulih u prometnim nesrećama bio je u kolovozu (11,1%), a najmanji u veljači (4,4%).
U nesrećama u prijevoznom sredstvu najviše je bilo poginulih osoba u kolovozu, i to 12,5% od ukupno poginulih u prijevoznom sredstvu, a najmanje u veljači (3,3%).
Najveći broj poginulih pješaka bio je u prosincu, i to 13,1% od ukupno poginulih pješaka, a najmanje u lipnju (3,6%).
Po broju poginulih u prometnim nesrećama na prvom je mjestu Grad Zagreb (81), zatim Splitsko-dalmatinska županija (55), a najmanji broj poginulih u prometnim nesrećama bio je u Požeško-slavonskoj županiji (7).
U petogodišnjem razdoblju od 2000. do 2004. u prometnim je nesrećama poginulo ukupno 3 456 osoba, od čega 3 159 ili 91,4% osoba od 1 do 75 godina života. Za to je razdoblje potencijalno izgubljeno ukupno 110 240,5 godina života zbog prerane smrtnosti (prije navršenih 75 godina života), s tim da je izgubljeno 90 355,5 godina za muškarce i 19 885 godina za žene.
Stopa potencijalno izgubljenih godina života (SPYLL) odnosno standardizirana stopa (SPYLLst) pokazuju godišnji gubitak više od 500 godina (samo u 2002. taj je gubitak bio 495 godina) na 100 000 ukupnog stanovništva.
U promatranom je razdoblju (2000. – 2004.) ukupno izgubljeno 2 660 godina života na svakih 100 000 stanovnika uz gubitak od 4 436 godina na 100 000 muškaraca i 945 godina na 100 000 žena zbog prerane smrti prouzročene prometnom nesrećom.
1. UMRLI U PROMETNIM NESREĆAMA PREMA VRSTI NESREĆE U 2005.
|
Ukupno |
Postotak |
Vrsta prometne nesreće |
||||
|
željezničke |
nesreće u |
poginuli kao |
nesreće u |
ostale |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
Republika Hrvatska |
638 |
1,2 |
27 |
488 |
84 |
36 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Zagrebačka županija |
50 |
1,4 |
2 |
42 |
6 |
- |
- |
Krapinsko-zagorska županija |
19 |
1,0 |
- |
18 |
- |
1 |
- |
Sisačko-moslavačka županija |
33 |
1,2 |
1 |
25 |
3 |
4 |
- |
Karlovačka županija |
23 |
1,1 |
5 |
15 |
1 |
2 |
- |
Varaždinska županija |
20 |
0,9 |
1 |
14 |
2 |
3 |
- |
Koprivničko-križevačka županija |
18 |
1,1 |
- |
11 |
4 |
3 |
- |
Bjelovarsko-bilogorska županija |
34 |
1,8 |
1 |
22 |
7 |
4 |
- |
Primorsko-goranska županija |
44 |
1,3 |
2 |
34 |
8 |
- |
- |
Ličko-senjska županija |
9 |
1,1 |
- |
7 |
2 |
- |
- |
Virovitičko-podravska županija |
24 |
1,9 |
2 |
18 |
2 |
2 |
- |
Požeško-slavonska županija |
7 |
0,7 |
- |
7 |
- |
- |
- |
Brodsko-posavska županija |
30 |
1,5 |
2 |
21 |
5 |
2 |
- |
Zadarska županija |
26 |
1,5 |
- |
24 |
2 |
- |
- |
Osječko-baranjska županija |
55 |
1,4 |
3 |
36 |
7 |
7 |
2 |
Šibensko-kninska županija |
18 |
1,2 |
- |
17 |
1 |
- |
- |
Vukovarsko-srijemska županija |
17 |
0,7 |
- |
12 |
2 |
3 |
- |
Splitsko-dalmatinska županija |
55 |
1,2 |
- |
45 |
10 |
- |
- |
Istarska županija |
42 |
1,9 |
1 |
36 |
4 |
- |
1 |
Dubrovačko-neretvanska županija |
19 |
1,5 |
- |
16 |
3 |
- |
- |
Međimurska županija |
14 |
1,1 |
1 |
7 |
4 |
2 |
- |
Grad Zagreb |
81 |
1,0 |
6 |
61 |
11 |
3 |
- |
2. UMRLI U PROMETNIM NESREĆAMA PREMA VRSTI NESREĆE, SPOLU I STAROSTI U 2005.
|
Spol |
Ukupno |
Godine starosti |
||||||||||||||||
0-4 |
5-9 |
10-14 |
15-19 |
20-24 |
25-29 |
30-34 |
35-39 |
40-44 |
45-49 |
50-54 |
55-59 |
60-64 |
65- 69 |
70-74 |
75 i više |
nepo- |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ukupno |
svega |
638 |
9 |
5 |
4 |
67 |
68 |
67 |
44 |
45 |
40 |
47 |
46 |
26 |
40 |
27 |
46 |
57 |
- |
|
muški |
499 |
5 |
4 |
3 |
53 |
59 |
61 |
41 |
34 |
32 |
38 |
40 |
22 |
24 |
15 |
34 |
34 |
- |
|
ženski |
139 |
4 |
1 |
1 |
14 |
9 |
6 |
3 |
11 |
8 |
9 |
6 |
4 |
16 |
12 |
12 |
23 |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Željezničke nesreće |
svega |
27 |
- |
- |
- |
2 |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
3 |
5 |
3 |
5 |
- |
1 |
4 |
- |
|
muški |
20 |
- |
- |
- |
2 |
- |
1 |
1 |
- |
1 |
2 |
5 |
2 |
3 |
- |
1 |
2 |
- |
|
ženski |
7 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
1 |
- |
1 |
2 |
- |
- |
2 |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nesreće u prijevoznom sredstvu |
svega |
488 |
6 |
3 |
2 |
61 |
65 |
64 |
40 |
35 |
30 |
36 |
33 |
20 |
23 |
13 |
25 |
32 |
- |
|
muški |
401 |
3 |
3 |
2 |
48 |
56 |
58 |
37 |
27 |
25 |
32 |
29 |
17 |
16 |
9 |
18 |
21 |
- |
|
ženskie |
87 |
3 |
- |
- |
13 |
9 |
6 |
3 |
8 |
5 |
4 |
4 |
3 |
7 |
4 |
7 |
11 |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poginuli kao pješaci |
svega |
84 |
3 |
2 |
1 |
3 |
2 |
1 |
3 |
5 |
6 |
5 |
5 |
1 |
4 |
7 |
18 |
18 |
- |
|
muški |
48 |
2 |
1 |
- |
2 |
2 |
1 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
1 |
1 |
2 |
13 |
8 |
- |
|
ženski |
36 |
1 |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
- |
2 |
3 |
2 |
2 |
- |
3 |
5 |
5 |
10 |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nesreće u nemotornim vozilima |
svega |
36 |
- |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
- |
4 |
2 |
3 |
3 |
1 |
7 |
7 |
2 |
3 |
- |
|
muški |
27 |
- |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
- |
4 |
2 |
1 |
3 |
1 |
3 |
4 |
2 |
3 |
- |
|
ženskie |
9 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
- |
- |
4 |
3 |
- |
- |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ostale nesreće u prijevozu |
svega |
3 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
1 |
1 |
- |
- |
- |
- |
|
muški |
3 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
1 |
1 |
- |
- |
- |
- |
|
ženski |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
3. POTENCIJALNO
IZGUBLJENE GODINE ŽIVOTA STANOVNIŠTVA OD 1 DO 75 GODINA UMRLOGA U PROMETNIM
NESREĆAMA
PREMA SPOLU
|
Spol |
Ukupno |
2000. |
2001. |
2002. |
2003. |
2004. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Poginuli u prometnim nesrećama – ukupno |
svega |
3 456 |
717 |
673 |
639 |
753 |
674 |
|
muški |
2 733 |
579 |
521 |
512 |
581 |
540 |
|
ženski |
723 |
138 |
152 |
127 |
172 |
134 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Od toga osobe stare od 1 do 75 godina (ili : Poginuli u prometnim nesrećama stari od 1 do 75 godina) |
svega |
3 159 |
660 |
617 |
575 |
687 |
620 |
|
muški |
2 555 |
545 |
489 |
474 |
543 |
504 |
|
ženski |
604 |
115 |
128 |
101 |
144 |
116 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Potencijalno izgubljene godine života (PYLL)
|
svega |
110 240,5 |
23 705,0 |
21 324,5 |
20 556,0 |
22 940,0 |
21 715,0 |
|
muški |
90 355,5 |
19 783,5 |
17 030,5 |
17 089,5 |
18 416,0 |
18 036,0 |
|
ženski |
19 885,0 |
3 921,5 |
4 294,0 |
3 466,5 |
4 524,0 |
3 679,0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stopa potencijalno izgubljenih godina
života (SPYLL) |
svega |
2 658,46 |
570,83 |
512,99 |
495,04 |
553,87 |
525,77 |
|
muški |
4 435,98 |
970,83 |
834,34 |
837,72 |
904 ,83 |
888,43 |
|
ženski |
942,46 |
185,42 |
202,96 |
164,10 |
214,76 |
175,19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardizirana stopa potencijalno
izgubljenih godina života (SPYLLst) umrlih u prometnim nesrećama |
svega |
2 659,53 |
571,13 |
512,93 |
494,59 |
553,97 |
528,77 |
|
muški |
4 435,87 |
970,74 |
834,34 |
836,70 |
903,07 |
893,52 |
|
ženski |
944,69 |
185,57 |
202,94 |
164,41 |
216,37 |
176,46 |
METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
Izvor podataka
Podaci o umrlima prikupljaju se na Statističkom izvještaju o smrti (obrazac DEM-2) za svaki upis u Državnu maticu umrlih, a podaci o umrlima u prometnim nesrećama odnose se na vrstu nasilne smrti, kao segment nesretnog slučaja.
Obuhvat i usporedivost
Podaci vitalne statistike, pa tako i podaci o umrlima, prikupljaju se i obrađuju u skladu s definicijom ukupnog stanovništva prema međunarodnim preporukama (UN, Eurostat, ESA i SNA). Prema toj definiciji podaci o umrlim osobama obrađuju se od 1998.
Do 1997. podaci o umrlim osobama, kao i o osobama umrlima u prometnim nesrećama, obrađivani su prema prebivalištu umrle osobe.
Prilikom usporedbe podataka o umrlima u prometnim nesrećama od 1998. do 2005. s podacima iz prijašnjih godina treba voditi računa o promjeni definicije ukupnog stanovništva.
Definicije i objašnjenja
Vrste prometnih nesreća definirane su prema "Međunarodnoj klasifikaciji bolesti i srodnih zdravstvenih problema", X. revizija iz 1994. Ta se klasifikacija primjenjuje u vitalnoj statistici od 1995.
Prometna nesreća svaka je nesreća koja uključuje sredstvo namijenjeno ili upotrijebljeno u to vrijeme za prijevoz osoba ili dobara s jednog mjesta na drugo, sa smrtnim ishodom sudionika u prometu.
Željeznička nesreća jest prometna nesreća koja uključuje vlak ili drugo željezničko vozilo za prijevoz po tračnicama, bez obzira na to je li u pokretu ili nije. Isključuju se nesreće u radionicama, na okretnicama, ili skretnicama, na željezničkom zemljištu, ako nije uključen vlak ili željezničko vozilo. Ovdje su uključeni pješaci, biciklisti i dr. poginuli u sudaru s vlakom pri prijelazu željezničkih tračnica.
Nesreća u prijevoznom sredstvu svaka je nesreća vozila nastala na javnoj prometnici (uključuju se vozila koja se djelomično ili u cijelosti nalaze na prometnici) te nesreće izvan prometa koje su se u cjelini dogodile na bilo kojemu drugom mjestu.
Prijevozna (motorna) sredstva jesu: motocikl, tricikl na motorni pogon, automobil, kamionet, teško prijevozno vozilo, autobus, posebno vozilo koje se pretežno upotrebljava među industrijskim zgradama i na industrijskom prostoru, posebno vozilo koje se pretežno upotrebljava u poljoprivredi, posebno građevinsko vozilo te posebno vozilo za svaki teren.
Pješak je svaka osoba uključena u nesreću koja se u trenutku nesreće nije vozila u motornom vozilu ili na njemu, željeznici, tramvaju ili vozilu sa životinjskom vučom ili drugom vozilu ili na vozilu na pedale ili životinji.
Prijevozne nesreće nemotornih vozila nesreće su vozila koja nisu motorna (npr. zaprežno vozilo, životinja koja nosi osobu, bicikl, trolejbus).
U tu skupinu nesreća uključuje se i tramvaj kao sredstvo namijenjeno prije svega prijevozu osoba unutar grada. Kreće se po tračnicama, podvrgnut je normalnim prometnim znakovima i vozi u pravilu na zasebnoj pruzi koja je dio ceste. Prikolica koju vuče tramvaj smatra se dijelom tramvaja.
Ostale nesreće u prijevozu nesreće su u prijevozu na vodi, u zračnom prijevozu te druge i nespecificirane nesreće u prijevozu.
Potencijalno izgubljene godine života (PYLL – Potential Years of Life Lost) odnose se na podatak o ukupno izgubljenim godinama života zbog prerane smrti stanovništva nastale zbog određenih uzroka smrti.
Preranom smrću smatra se smrt koja se dogodila prije određene starosne dobi (npr. prije 75. godine ili očekivanog trajanja života).
Pri izračunu PYLL-a uzima se u obzir broj umrlih svake dobne skupine množeći frekvenciju brojem preostalih godina života do određene (izabrane) starosti i uključujući stvarnu dobnu strukturu stanovništva koje se promatra.
Stopa potencijalno izgubljenih godina života (SPYLL) pokazuje broj izgubljenih godina života na 100 000 stanovnika (procjena broja stanovnika sredinom godine).
Standardizirana stopa potencijalno izgubljenih godina života (SPYLLst) odnosi se na korigirane podatke o potencijalno izgubljenim godinama života na 100 000 stanovnika.
Za izradu standardizirane stope kao tzv. standardno stanovništvo uzeta je dobno-spolna struktura podataka Popisa stanovništva, kućanstava i stanova 2001. (stanje 31. ožujka u 24,00 sata).
Teritorijalni ustroj
Podaci su prikazani po teritorijalnom ustroju prema Zakonu o područjima županija, gradova i općina u Republici Hrvatskoj (NN, br. 69/95., 10/97., 124/97., 68/98., 22/99., 117/99., 128/99., 129/00., 92/01., 79/02., 83/02., 25/03., 107/03. i 175/03.) sa stanjem 31. prosinca 2005.
Kratice
NN Narodne novine
UN Ujedinjeni narodi
ESA Europski sustav računa
Eurostat Statistički ured Europske unije
SNA Sustav nacionalnih računa
Znakovi
- nema pojave