image description

 

GODINA/YEAR: XLVIII.                                        ZAGREB, 28. TRAVNJA 2011./28 APRIL, 2011                                        BROJ/NUMBER: 4.1.3.

 

CODEN POPCEA        ISSN 1330-0350

 

 

 

PRODAJNI KAPACITETI U TRGOVINI NA MALO U 2009.

 

SALES CAPACITIES IN RETAIL TRADE IN 2009

 

 

 

U 2009. u Hrvatskoj bile su 36,3 tisuće prodavaonica s ukupnom prodajnom površinom od 4,4 milijuna m2.

 

In 2009, the Croatian retail trade had at its disposal 36.3 thousand stores with the total sales area of 4.4 million m2.

 

 

 

Od toga je 12,6 tisuća prodavaonica pretežno prehrambenih proizvoda (34,7% od ukupnog broja) s prodajnom površinom od 1,6 milijuna m2 (36,6% od ukupne površine) i 23,7 tisuća prodavaonica pretežno neprehrambenih proizvoda (65,3% od ukupnog broja) s prodajnom površinom od 2,8 milijuna m2, što je 63,4% od ukupne prodajne površine prodavaonica.

 

Out of this number, 12.6 thousand stores sold predominantly food products (34.7% out of the total number), with the sales area of 1.6 million m2 (36.6% of the total area). There were 23.7 thousand stores selling predominantly non-food products (65.3% out of the total number) with the sales area of 2.8 million m2, which made 63.4% of the total sales area of stores.

 

 

 

Na poslovima maloprodaje u prodavaonicama radile su 130,4 tisuće prodajnog osoblja. Ukupno su u prodavaonicama ostvarene 114,3 milijarde kuna prometa.

 

There were 130.4 thousand sales staff engaged in the retail trade jobs. The total turnover generated in stores amounted to 114.3 billion kuna.

 

 

 

Najveći udio u ukupnom broju prodavaonica (24,6 tisuća prodavaonica odnosno 67,8% od ukupnog broja) kao i u ukupnoj prodajnoj površini (3,3 milijuna m2 odnosno 74,0% od ukupne površine) pripada poslovnim subjektima koji su registrirani u djelatnosti trgovine na malo (odjeljak 47 NKD-a 2007.) i kojima je maloprodaja pretežna djelatnost.

 

The largest share in the total number of stores (24.6 thousand stores or 67.8%) as well as in the total sales area (3.3 million m2 or 74.0%) belonged to business entities registered in the retail trade activities (division 47 of the NKD 2007.) and engaged in the retail trade as their main activity.

 

 

 

Prosječna je veličina prodavaonice 121,1 m2. U svakoj prodavaonici u prosjeku rade četiri osobe i godišnje se prosječno ostvaruje 3,1 milijun kuna prometa.

 

The average size of stores was 121.1 m2. In each store there were 4 persons employed on the average and the average annual turnover generated in them amounted to 3.1 million kuna.

 

 

 

Prosječan promet prodavaonice koji se ostvaruje po jednom radniku iznosi 876,7 tisuća kuna. Prosječan prodajni prostor po jednom radniku iznosi 33,7 m2. Po 1 m2 prodajne površine ostvaruje se u prosjeku 26,0 tisuća kuna prometa godišnje.

 

The average turnover generated per person in employment amounted to 876.7 thousand kuna. The average sales area per person in employment was 33.7 m2. The average annual turnover of 26.0 thousand kuna was generated per one m2 of the sales area.

 

 

 

U Hrvatskoj je na tisuću stanovnika u prosjeku osam prodavaonica odnosno na 122 je stanovnika jedna prodavaonica.

 

In the Republic of Croatia, there were 8 stores per a thousand inhabitants or, vice versa, there were 122 inhabitants per a store.

 

 

 

Prosječni prodajni prostor prodavaonice po jednom stanovniku iznosi 1 m2.

 

On the average, there was 1 m2 of the sales area of the stores per one inhabitant of the Republic of Croatia.

 

 

 

Najveći broj prodavaonica i prodajne površine nalazi se u županijama s najviše stanovnika. U pet najbrojnijih županija (Grad Zagreb, Splitsko-dalmatinska, Osječko-baranjska, Zagrebačka i Primorsko-goranska županija) živi polovina stanovništva Hrvatske i u njima je smještena polovina prodajnih kapaciteta (51% prodavaonica i 53% prodajne površine prodavaonica).

 

The largest number of stores as well as of sales area could be found in the most populated counties. One half of all the inhabitants in the Republic of Croatia lived in the five most populated counties (the City of Zagreb, Split-Dalmatia, Osijek-Baranja, Zagreb and Primorje-Gorski kotar) and, consequently, a half of sales capacities (51% of stores and 53% of sales areas) were situated in them.

 

 

 

image description

 

 

 

1.   PRODAVAONICE, PRODAJNI PROSTOR I PROMET PO TIPOVIMA PRODAVAONICA U 2009.

      RETAIL STORES, SALES AREA AND TURNOVER, BY TYPES OF STORES, 2009

 

Prodavaonice
Stores

Prodajna
površina, m2

Salesarea, m2

Promet,
s PDV-om
tis. kn,
Turnover,
thousand kuna,
including VAT

 

 

 

 

 

 

Prodavaonice ukupno

 36 341

4 401 620

114 337 004

Total retail stores

 

 

 

 

 

Prodavaonice pretežno prehrambenih proizvoda

12 596

1 609 966

49 034 408

Retail stores with food products predominately

 

 

 

 

 

Specijalizirana prodavaonica prehrambenih proizvoda

3 349

143 128

3 644 652

Specialised store with food products

Specijalizirana prodavaonica prehrambenih proizvoda

3 265

141 517

3 615 903

Specialised store with food predominately

Tvornička prodavaonica prehrambenih proizvoda

84

1 611

28 749

Factory store with food products

 

 

 

 

 

Nespecijalizirana prodavaonica pretežno prehrambenih proizvoda

9 247

1 466 838

45 389 756

Non-specialised store with food products predominately

Klasična prodavaonica

4 340

197 836

5 436 483

Classical store

Minimarket

4 098

395 891

13 770 114

Minimarket

Supermarket

447

438 836

13 599 356

Superstore

Hipermarket i Cash&Carry prodavaonica

94

332 595

7 704 241

Hyperstore and Cash&Carry

Diskontna prodavaonica

268

101 680

4 879 562

Discount store

 

 

 

 

 

Prodavaonice pretežno neprehrambenih proizvoda

23 745

2 791 654

65 302 596

Retail stores with non-food products predominately

 

 

 

 

 

Specijalizirana prodavaonica neprehrambenih proizvoda

20 537

2 061 926

56 531 978

Specialised store of non food product

Specijalizirana prodavaonica neprehrambenih proizvoda1)

19 588

1 965 572

39 355 417

Specialised store with non-food products1)

Tvornička prodavaonica neprehrambenih proizvoda2)

153

24 895

325 576

Factory store with non-food products2)

Benzinska postaja i prodavaonica na benzinskoj postaji

796

71 459

16 850 985

Gas station and store on gas station

 

 

 

 

 

Nespecijalizirana prodavaonica pretežno neprehrambenih proizvoda

3 208

729 728

8 770 618

Non-specialised store with non food products predominately

Nespecijalizirana prodavaonica pretežno neprehrambenih proizvoda

3 182

685 919

8 197 320

Non specialised store with non food products predominately

Robna kuća

26

43 809

573 298

Department store

 

1)       Uključuje ljekarne i second hand prodavaonice.

2)       Uključuje outlet  prodavaonice.

 

1)       Including pharmacies and second-hand shops.

2)       Including outlets.

 

 

 

2.   RELATIVNI POKAZATELJI MALOPRODAJNIH KAPACITETA PRODAVAONICA U 2009.

      RELATIVE INDICATORS OF RETAIL STORE CAPACITIES, 2009

 

Prosječna površina prodavaonice, m2
Average sales
 area of store, m2

Prosječan
promet
po prodavaonici,
mil. kn

Average turnover
per store,
billion kuna

Prosječan
promet po m2 prodajne površine,
tis. kn
Average turnover
per m2 of
sales area,
thousand kuna

 

 

 

 

 

 

Prodavaonice ukupno

121,1

3,1

26,0

Total retail stores

 

 

 

 

 

Prodavaonice pretežno prehrambenih proizvoda

127,8

3,9

30,5

Retail stores with food products predominately

Specijalizirana prodavaonica prehrambenih proizvoda

42,7

1,1

25,5

Specialised store with food products

Specijalizirana prodavaonica prehrambenih proizvoda

43,3

1,1

25,6

Specialised store with food predominately

Tvornička prodavaonica prehrambenih proizvoda

19,2

0,3

17,8

Factory store with food products

 

 

 

 

 

Nespecijalizirana prodavaonica pretežno prehrambenih proizvoda

158,6

4,9

30,9

Non-specialised store with food products predominately

Klasična prodavaonica

45,6

1,3

27,5

Classical store

Minimarket

96,6

3,4

34,8

Minimarket

Supermarket

981,7

30,4

31,0

Superstore

Hipermarket i Cash&Carry prodavaonica

3 538,2

82,0

23,2

Hyperstore and Cash&Cary

Diskontna prodavaonica

379,4

18,2

48,0

Discount store

 

 

 

 

 

Prodavaonice pretežno neprehrambenih proizvoda

117,6

2,8

23,4

Retail stores with non-food products predominately

 

 

 

 

 

Specijalizirana prodavaonica neprehrambenih proizvoda

100,4

2,8

27,4

Specialised store of non food product

Specijalizirana prodavaonica neprehrambenih proizvoda1)

100,3

2,0

20,0

Specialised store with non-food products1) 

Tvornička prodavaonica neprehrambenih proizvoda2)

162,7

2,1

13,1

Factory store with non-food products2)

Benzinska postaja i prodavaonica na benzinskoj postaji

89,8

21,2

235,8

Gas station and store on gas station

 

 

 

 

 

Nespecijalizirana prodavaonica pretežno neprehrambenih proizvoda

227,5

2,7

12,0

Non-specialised store with non food products predominately

Nespecijalizirana prodavaonica pretežno neprehrambenih proizvoda

215,6

2,6

12,0

Non specialised store with non food products predominately2)

Robna kuća

1 685,0

22,0

13,1

Department store

 

1)       Uključuje ljekarne i second hand prodavaonice.

2)       Uključuje outlet prodavaonice.

 

1)       Including pharmacies and second hand shops.

2)       Including outlets.

 

 

 

3.   PRODAVAONICE, PRODAJNI PROSTOR, ZAPOSLENI I PROMET PO STATISTIČKIM REGIJAMA I ŽUPANIJAMA U 2009.

      STORES, SALES SPACE, PERSONS IN EMPLOYMENT AND TURNOVER, BY STATISTICAL REGIONS AND COUNTIES, 2009

 

Stanovnišvo
Population

Prodavaonice
Stores

Prodajni prostor,
m2
Sales space, m2

Zaposleni
Persons in employment

Promet s PDV-om,
 tis. kn

Turnover with VAT, thousand kuna

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukupno

4 429 078

36 341

4 401 620

130 424

114 337 004

Total

 

 

 

 

 

 

 

Sjeverozapadna Hrvatska

1 672 507

12 089

1 704 428

49 286

45 954 588

North-West Croatia

 

 

 

 

 

 

 

Grad Zagreb

790 298

6 001

862 896

27 298

26 615 950

City of Zagreb

Zagrebačka županija

328 123

2 342

317 752

8 540

7 454 854

County of Zagreb

Krapinsko-zagorska županija

136 357

1 010

107 134

3 397

3 052 505

County of Krapina-Zagorje

Varaždinska županija

180 252

1 161

222 920

4 986

4 643 728

County of Varaždin

Koprivničko-križevačka županija

119 586

822

92 010

2 486

2 019 939

County of Koprivnica-Križevci

Međimurska županija

117 891

753

101 716

2 579

2 167 612

County of Međimurje

 

 

 

 

 

 

 

Središnja i Istočna Hrvatska

1  287 650

10 124

1 101 924

31 178

25 030 461

Central and Eastern (Panonian) Croatia

 

 

 

 

 

 

 

Bjelovarsko-bilogorska županija

124 646

892

87 536

2 664

2 228 713

County of Bjelovar-Bilogora

Virovitičko-podravska županija

87 596

763

83 094

2 235

1 598 752

County of Virovitica-Podravina

Požeško-slavonska županija

81 891

695

69 289

2 241

1 663 261

County of Požega-Slavonija

Brodsko-posavska županija

172 681

1 400

153 935

3 788

3 039 513

County of Slavonski Brod-Posavina

Osječko-baranjska županija

319 239

2 621

316 324

8 584

6 631 569

County of Osijek-Baranja

Vukovarsko-srijemska županija

197 472

1 230

136 041

3 751

2 933 459

County of Vukovar-Sirmium

Karlovačka županija

132 150

1 313

104 943

3 661

3 171 512

County of Karlovac

Sisačko-moslavačka županija

171 975

1 210

150 762

4 254

3 763 682

County of Sisak-Moslavina

 

 

 

 

 

 

 

Jadranska Hrvatska

1 468 921

14 128

1 595 268

49 960

43 351 955

Adriatic Croatia

 

 

 

 

 

 

 

Primorsko-goranska županija

304 228

2 934

369 698

10 745

9 657 540

County of Primorje-Gorski kotar

Ličko-senjska županija

49 924

393

37 934

1 458

1 430 045

County of Lika-Senj

Zadarska županija

175 682

1 819

190 940

6 213

5 747 371

County of Zadar

Šibensko-kninska županija

114 122

923

112 032

3 607

3 052 741

County of Šibenik-Knin

Splitsko-dalmatinska županija

482 501

4 672

484 880

16 736

13 173 466

County of Split-Dalmatia

Istarska županija

214 991

2 373

276 664

7 446

6 979 450

County of Istria

Dubrovačko-neretvanska županija

127 473

1 014

123 120

3 755

3 311 342

County of Dubrovnik-Neretva

 

 

 

4.   STRUKTURA PRODAJNIH KAPACITETA PRODAVAONICA PO STATISTIČKIM REGIJAMA I ŽUPANIJAMA U 2009.

      STRUCTURE OF SALES CAPACITIES OF STORES, BY STATISTICAL REGIONS AND COUNTIES, 2009

 

Stanovnišvo
Population

Prodavaonice
Stores

Prodajni prostor

Sales space

Zaposleni
Persons in employment

Promet
Turnover

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukupno

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Total

 

 

 

 

 

 

 

Sjeverozapadna Hrvatska

37,8

33,3

38,7

37,8

40,2

North-West Croatia

 

 

 

 

 

 

 

Grad Zagreb

17,8

16,5

19,6

21,0

23,2

City of Zagreb

Zagrebačka županija

7,4

6,4

7,2

6,5

6,5

County of Zagreb

Krapinsko-zagorska županija

3,1

2,8

2,4

2,6

2,7

County of Krapina-Zagorje

Varaždinska županija

4,1

3,2

5,1

3,8

4,1

County of Varaždin

Koprivničko-križevačka županija

2,7

2,3

2,1

1,9

1,8

County of Koprivnica-Križevci

Međimurska županija

2,7

2,1

2,3

2,0

1,9

County of Međimurje

 

 

 

 

 

 

 

Središnja i Istočna Hrvatska

29,0

27,9

25,1

23,9

21,9

Central and Eastern (Panonian) Croatia

 

 

 

 

 

 

 

Bjelovarsko-bilogorska županija

2,8

2,5

2,0

2,0

1,9

County of Bjelovar-Bilogora

Virovitičko-podravska županija

2,0

2,1

1,9

1,7

1,4

County of Virovitica-Podravina

Požeško-slavonska županija

1,8

1,9

1,6

1,7

1,5

County of Požega-Slavonija

Brodsko-posavska županija

3,9

3,9

3,5

2,9

2,7

County of Slavonski Brod-Posavina

Osječko-baranjska županija

7,2

7,2

7,2

6,6

5,7

County of Osijek-Baranja

Vukovarsko-srijemska županija

4,4

3,4

3,1

2,9

2,6

County of Vukovar-Sirmium

Karlovačka županija

3,0

3,6

2,4

2,8

2,8

County of Karlovac

Sisačko-moslavačka županija

3,9

3,3

3,4

3,3

3,3

County of Sisak-Moslavina

 

 

 

 

 

 

 

Jadranska Hrvatska

33,2

38,8

36,2

38,3

37,9

Adriatic Croatia

 

 

 

 

 

 

 

Primorsko-goranska županija

6,9

8,1

8,4

8,2

8,4

County of Primorje-Gorski kotar

Ličko-senjska županija

1,1

1,1

0,9

1,1

1,3

County of Lika-Senj

Zadarska županija

4,0

5,0

4,3

4,8

5,0

County of Zadar

Šibensko-kninska županija

2,6

2,5

2,5

2,8

2,7

County of Šibenik-Knin

Splitsko-dalmatinska županija

10,9

12,8

11,0

12,8

11,5

County of Split-Dalmatia

Istarska županija

4,8

6,5

6,3

5,7

6,1

County of Istria

Dubrovačko-neretvanska županija

2,9

2,8

2,8

2,9

2,9

County of Dubrovnik-Neretva

 

 

 

image description

 

 

 

5.   PRODAJNI KAPACITETI PRODAVAONICA PREMA PRETEŽNOJ DJELATNOSTI POSLOVNIH SUBJEKATA U 2009.

      SALES CAPACITIES OF STORES, BY MAIN ACTIVITY OF BUSINESS ENTITIES, 2009

 

Prodavaonice
 Stores

Prodajna
površina, m2
Sales area,
m2

Zaposleni
Persons in employment

Promet s
PDV-om
tis. kn
Turnover, thousand kuna

 

 

 

 

 

 

 

Ukupno

36 341

4 401 620

130 424

114 337 004

Total

 

 

 

 

 

 

Pretežna djelatnost trgovina na malo
(odjeljak 47 prema NKD-u 2007.)

24 644

3 258 532

95 250

77 654 727

Main activity: retail trade
(division 47 according to NKD 2007.)

 

 

 

 

 

 

Skupine

 

 

 

 

Groups

 

 

 

 

 

 

47.1

Trgovina  na malo u nespecijaliziranim
prodavaonicama

11 654

1 901 362

53 660

47 186 124

47.1

Retail sale in non-specialised stores

47.2

Trgovina hranom, pićima i duhanskim proizvodima
u specijaliziranim prodavaonicama

1 432

51 368

3 353

2 006 062

47.2

Retail sale of food, beverages and tobacco in specialised
stores

47.3

Trgovina na malo motornim gorivima i mazivima
u specijaliziranim prodavaonicama

198

22 774

1 454

3 628 183

47.3

Retail sale of automotive fuel in specialised stores

47.4

Trgovina na malo informacijsko-komunkacijskom
opremom i specijaliziranim prodavaonicama

179

7 965

388

398 624

47.4

Retail sale of information and communication equipment in specialised stores

47.5

Trgovina na malo ostalom opremom za kućanstva
u specijaliziranim prodavaonicama

2 274

547 906

9 953

6 816 788

47.5

Retail sale of other household equipment in specialised
stores

47.6

Trgovina na malo proizvodima za kulturu i  rekreaciju
u specijaliziranim prodavaonicama

894

62 799

2 550

1 576 381

47.6

Retail sale of cultural and recreation goods in specialised
stores

47.7

Trgovina na malo ostalom robom u specijaliziranim
prodavaonicama

7 325

641 274

22 724

15 568 672

47.7

Retail sale of other goods in specialised stores

47.8

Trgovina na malo na štandovima i tržnicama

509

16 260

834

220 376

47.8

Retail sale via stalls and markets

47.9

Trgovina na malo izvan prodavaonica, štandova i
tržnica

179

6 824

334

253 517

47.9

Retail sale not in stores, stalls or markets

 

 

 

 

 

 

Ostale djelatnosti

11 697

1 143 088

35 174

36 682 277

Other activities

 

 

 

6.   PRODAJNI PROSTOR I PROMET U PRODAVAONICAMA ZA NAJVAŽNIJE DJELATNOSTI U TRGOVINI NA MALO
      PO STATISTIČKIM REGIJAMA I ŽUPANIJAMA U 2009.1)

      SALES SPACE AND TURNOVER IN STORES FOR MOST IMPORTANT RETAIL ACTIVITIES, BY STATISTICAL REGIONS
      AND COUNTIES, 20091)

 

Odjeljak 47
Division 47

Skupina 47.12)
Group 47.12)

Skupina 47.53)
Group 47.53)

Skupina 47.74)
Group 47.74)

 

 

prodajni
 prostor, m2

Sales area,
m2

promet s
PDV-om,
tis. kn

Turnover
including VAT, thousand kuna

prodajni
prostor, m2

Sales
space, m2

promet
s PDV-om,
tis. kn

Turnover
including VAT, thousand kuna

prodajni
prostor, m2

Sales
space, m2

promet
s PDV-om,
tis. kn

Turnover
including VAT, thousand kuna

prodajni
prostor, m2

Sales
space, m2

promet
s PDV-om,
 tis. kn

Turnover including VAT, thousand kuna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukupno

3 258 532

77 654 727

1 901 364

47 186 126

547 906

6 816 789

641 275

15 568 674

Total

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjeverozapadna Hrvatska

1 239 053

31 403 387

662 362

17 394 301

219 921

2 994 346

281 148

7 350 091

North-West Croatia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grad Zagreb

617 700

18 236 123

280 773

9 066 623

123 853

2 041 793

174 043

5 020 254

City of Zagreb

Zagrebačka županija

229 832

4 996 972

126 142

3 125 820

31 605

367 814

55 260

867 288

County of Zagreb

Krapinsko-zagorska županija

80 248

2 296 726

51 300

1 407 741

6 138

42 972

15 310

548 426

County of Krapina-Zagorje

Varaždinska županija

174 624

2 950 220

113 887

1 762 812

36 353

308 063

16 108

497 511

County of Varaždin

Koprivničko-križevačka županija

72 695

1 539 607

48 693

1 111 078

8 688

101 624

13 969

207 690

County of Koprivnica-Križevci

Međimurska županija

63 954

1 383 739

41 567

920 227

13 284

132 080

6 458

208 922

County of Međimurje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Središnja i Istočna Hrvatska

794 524

16 331 264

535 824

10 292 313

80 014

935 094

141 948

3 165 120

Central and Eastern (Panonian) Croatia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bjelovarsko-bilogorska županija

62 991

1 399 060

34 995

902 460

9 581

140 102

16 428

257 739

County of Bjelovar-Bilogora

Virovitičko-podravska županija

54 783

1 097 068

42 832

802 408

1 377

29 363

7 262

138 521

County of Virovitica-Podravina

Požeško-slavonska županija

60 541

1 172 632

27 195

596 765

16 632

65 310

10 907

322 675

County of Požega-Slavonija

Brodsko-posavska županija

100 142

1 835 068

74 149

1 186 163

5 150

76 700

17 124

308 221

County of Slavonski Brod-Posavina

Osječko-baranjska županija

236 366

4 536 865

163 286

2 797 302

17 274

238 435

45 743

938 590

County of Osijek-Baranja

Vukovarsko-srijemska županija

92 674

1 869 998

59 971

1 242 546

15 539

176 758

13 811

296 233

County of Vukovar-Sirmium

Karlovačka županija

73 130

2 174 912

49 867

1 397 881

7 103

127 020

10 520

281 245

County of Karlovac

Sisačko-moslavačka županija

113 897

2 245 661

83 529

1 366 788

7 358

81 406

20 153

621 896

County of Sisak-Moslavina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jadranska Hrvatska

1 224 955

29 920 076

703 178

19 499 512

247 971

2 887 349

218 179

5 053 463

Adriatic Croatia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Primorsko-goranska županija

300 383

6 782 303

156 276

4 178 673

78 038

709 742

53 215

 1 191 080

County of Primorje-Gorski kotar

Ličko-senjska županija

28 633

691 017

23 293

567 666

1 000

20 461

3 469

66 527

County of Lika-Senj

Zadarska županija

147 360

4 214 197

92 913

2 779 090

23 648

378 942

23 836

553 491

County of Zadar

Šibensko-kninska županija

93 127

2 206 457

48 596

1 382 992

18 658

291 940

17 413

349 836

County of Šibenik-Knin

Splitsko-dalmatinska županija

366 957

4 619 302

206 712

6 022 906

71 684

999 442

73 401

1 705 791

County of Split-Dalmatia

Istarska županija

209 856

9 402 118

141 597

3 429 204

35 681

338 055

26 486

626 022

County of Istria

Dubrovačko-neretvanska županija

78 639

2 004 682

33 791

1 138 981

19 262

148 767

20 359

560 716

County of Dubrovnik-Neretva

 

1)       Djelatnosti s ukupnom površinom iznad 500 tisuća m2.

2)       Obuhvaća razrede: 47.11 i 47.19

3)       Obuhvaća razrede: 47.51, 47.52, 47.53, 47.54 i 47.59.

4)       Obuhvaća razrede: 47.71, 47.72, 47.73, 47.74, 47.75, 47.76, 47.77, 47.78 i 47.79

 

1)       Activities with sales area of more than 500 thousand m2.

2)       Including classes: 47.11 and 47.19.

3)       Including classes: 47.51, 47.52, 47.53, 47.54 and 47.59.

4)       Including classes: 47.71, 47.72, 47.73, 47.74, 47.75, 47.76, 47.77, 47.78 and 47.79.

 

 

 

7.   PRODAJNI KAPACITETI PRODAVAONICA PREMA VELIČINI POSLOVNIH SUBJEKATA U 2009.

      SALES CAPACITIES OF STORES, BY SIZE OF BUSINESS ENTITIES, 2009

 

Prodavaonice
Stores

%

Prodajna
površina, m2
Sales area, m2

%

Zaposleni
Persons
in employment

%

Promet
s PDV-om,
tis. kn
Turnover,
 thousand
kuna, including
VAT

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukupno
Total

36 341

100,0

4 401 620

100,0

130 424

100,0

114 337 004

100,0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrlo mali poslovni subjekt
Micro-sized business entities

19 522

53,8

965 540

22,0

40 157

30,8

17 953 423

15,7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mali poslovni subjekt
Small business entities

5 623

15,5

646 715

14,6

21 396

16,4

16 741 315

14,6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Srednje veliki poslovni subjekti
Medium-sized business entities

4 385

12,1

966 380

22,0

22 778

17,5

22 686 133

19,9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veliki poslovni subjekti
Large business entities

6 811

18,6

1 822 985

41,4

46 093

35,3

56 956 133

49,8

 

 

 

8.   KOEFICIJENT VARIJACIJE I STANDARDNA POGREŠKA ZA OSNOVNE VARIJABLE

      COEFFICIENT OF VARIANCE AND STANDARD ERROR FOR MAIN VARIABLES

 

Procijenjena
 vrijednost
Estimated value

Koeficijent
varijacije, %
Coefficient
of variance,
%

Standardna
pogreška
Standard error

Donja granica intervala
pouzdanosti
Lower reliability interval limit

Gornja granica
intervala
pouzdanosti
Upper reliability
 interval limit

 

 

 

 

 

 

 

 

Prodavaonice

36 341

2,21

642

35 082

37 601

Stores

Prodajni prostor

4 401 620

1,55

52 467

4 298 404

4 504 836

Sales area

Zaposleni

130 424

1,53

1 443

127 595

133 253

Persons employed

Promet

114 337 004

1,35

1 132 356

112 116 976

116 557 031

Turnover

 

 

 

 


METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA

 

NOTES ON METHODOLOGY

 

 

 

Izvori i metode prikupljanja podataka

 

Sources and methods of data collection

 

 

 

Podaci su dobiveni istraživanjem o prodajnim kapacitetima u trgovini na malo u 2009. (obrazac TNM-1).

 

Data are obtained by a survey entitled the Report of Sales Capacities in Retail Trade (TNM-1 form).

 

 

 

Metodologija za istraživanje temelji se na Uredbi o strukturnim poslovnim statistikama EU-a br. 295/2008. i potpuno je usklađena s konceptima i definicijama iz te Uredbe za osnovnu varijablu (prodajni prostor poslovnih subjekata koji su registrirani u odjeljku 47 NKD 2007.), dok su ostale varijable dodane u istraživanje radi nacionalnih potreba.

 

Methodology for this survey is based on the EU Regulation No. 295/2008 concerning structural business statistics and is fully harmonised with concepts and definitions from the mentioned Regulation for a main variable (sales area of business entities registered in division 47 of the NKD 2007.), while other variables are added to the survey for national purposes.

 

 

 

Osnovna je svrha istraživanja osigurati podatke o strukturi maloprodajnih kapaciteta (broj prodavaonica i njihova površina), za razliku od ostalih kratkoročnih istraživanja kojima se prati dinamika kretanja prometa u ovoj djelatnosti.

 

The main purpose of the survey is to obtain data on the structure of retail trade capacities (number of stores and their sales area), which differs from other short-term surveys in which dynamics of turnover movements is observed.

 

 

 

Istraživanje provodi Državni zavod za statistiku zajedno sa svojim područnim jedinicama i upravnim tijelom Grada Zagreba nadležnim za poslove službene statistike.

 

Survey is conducted by the Croatian Bureau of Statistics with its regional offices and the statistical body of the City of Zagreb.

 

 

 

Prikupljanje podataka provodi se izvještajnom metodom na obrascu TNM-1.

 

Data collection is conducted by using the reporting method on the TNM-1 form.

 

 

 

Relativni pokazatelji izračunani su u odnosu na procijenjeni broj stanovnika koji u 2009. iznosi 4 429 078.

 

Relative indicators are calculated in relation to the estimated number of inhabitants which amounts 4 429 078 for 2009.

 

 

 

Obuhvat

 

Coverage

 

 

 

Istraživanjem su obuhvaćene pravne osobe, obrtnici i djelatnosti slobodnih profesija koji obavljaju trgovinu na malo.

 

The survey comprises legal entities, tradesmen and trades and free lances engaged in retail trade activities.

 

 

 

Istraživanje se provodi metodom uzorka. Okvir za uzorak jest Statistički poslovni registar Državnog zavoda za statistiku. Čine ga poslovni subjekti i njihovi dijelovi koji su prema pretežnosti registrirani u odjeljku 47 NKD-a 2007. Uzorkom su obuhvaćene sve pravne osobe koje su u Statističkome poslovnom registru registrirane u djelatnosti trgovine na malo (odjeljak 47) koje imaju 10 i više zaposlenih te sve pravne osobe koje su u Statističkome poslovnom registru registrirane u ostalim djelatnostima koje imaju 20 ili više zaposlenih. Također su obuhvaćeni svi obrtnici koji su u Statističkome poslovnom registru registrirani u djelatnosti trgovine na malo (odjeljak 47) koji imaju pet ili više zaposlenih te svi obrtnici koji su u Statističkome poslovnom registru registrirani u ostalim djelatnostima koji imaju šest ili više zaposlenih. Ostale jedinice izabrane su stratificiranim slučajnim uzorkom.

 

The survey is carried out by using the sampling method. The sample framework is the Statistical Business Register of the Croatian Bureau of Statistics. It covers business entities and parts thereof registered according to their main activity to division 47 of the NKD 2007. The sample comprises all legal entities registered in the Statistical Business Register to the retail trade activities (division 47) and employing 10 or more persons and all legal entities registered in the Statistical Business Register in other activities and employing 20 or more persons. It also comprises all tradesmen registered in the Statistical Business Register to the retail trade activities (division 47) and employing 5 or more persons and all tradesmen registered in the Statistical Business Register to other activities and employing 6 or more persons. Other entities have been selected by using the stratified random sample.

 

 

 

Na temelju rezultata dobivenih uzorkom ocjenjuje se cijeli skup.

 

The given results are the basis for the estimation of the whole population.

 

 

 

Svi rezultati dobiveni na bazi uzorka pokazuju određeni stupanj nepouzdanosti jer na njih utječe uzoračka pogreška. Uzoračka pogreška jest bilo koji tip pogreške koji nastaje zbog razlika između uzorka i promatrane populacije, tj. stoga što ispitujemo samo dio populacije. Uzoračka pogreška prikazana je u tablici 8. Osim uzoračke pogreške, na rezultate utječe i neuzoračka pogreška. Neuzoračka pogreška jest bilo koji tip odstupanja od stvarnih veličina koji nije uzrokovan uzorkom, kao što su pogreške okvira te dizajna i provedbe istraživanja.

 

All sample-based data show a certain degree of unreliability because they are influenced by a sampling error. The sampling error is any type of error that occurs due to differences between the sample and the observed population, since only a part of the population is observed. It is shown in table 8. Apart from the sampling error, data are influenced by non-sampling errors as well. A non-sample error is any type of deviation from actual values that is not influenced by a sample, e.g. errors in framework, design and in conducting of a survey.

 

 

 

Uzorak je podijeljen na stratume prema pretežnoj djelatnosti i veličini poslovnog subjekta.

 

The sample is divided to strata according to the main activity and the size of a business entity.

 

 

 

Prema pretežnoj djelatnosti jedinice su razvrstane na temelju NKD-a 2007. (NN, br. 58/07.).

 

Business entities are classified by their main activities according to the NKD 2007. (NN, No. 58/07).

 

 

 

Prema veličini razvrstane su na vrlo male, male, srednje velike i velike. Kriterij za određivanje veličine poslovnog subjekta jest broj zaposlenih. Za poslovne subjekte kojima je pretežna djelatnost izvan trgovine uzima se broj zaposlenih u trgovinskim djelatnostima. Vrlo mali poslovni subjekti imaju 0 – 9 zaposlenih, mali imaju 10 – 49 zaposlenih, srednje veliki su oni s 50 – 249 zaposlenih, a veliki imaju 250 i više zaposlenih.

 

By their size, they are divided into micro-sized, small, medium-sized and large ones. The criterion used in defining the size of the business entities is the number of persons in employment. For business entities whose main activity is classified outside trade, the number of persons in employment in trade activities is taken into account. Micro-sized entities employ 0 – 9, small ones 10 – 49, medium-sized ones 50 – 249 and large ones 250 and more persons.

 

 

 

Za razliku od dosadašnjih istraživanja o prodajnim kapacitetima koja su provedena metodom popisa (petogodišnja periodika), ovo je prvi put da se istraživanje provodi metodom uzorka.

 

In contrast to surveys on sales capacities carried out to date by using the census method (five-year periodicity), this is the first time that the survey is conducted by using the sampling method.

 

 

 

U prijašnjim su se istraživanjima benzinske postaje pratile kao prodaja izvan prodavaonica, dok se sada prate kao prodavaonice. Osim toga, promijenjen je i način iskazivanja prodajne površine benzinskih postaja. Prije se pratila sveukupna površina benzinskih postaja, a sad se prati površina dijela gdje se gorivo toči u motorno vozilo i prostora gdje se plaća račun, odnosno prodavaonice koje se nalaze u sklopu benzinske postaje.

 

In the former surveys, sales on petrol stations were expressed as sales outside stores, now they are monitored as stores. In addition, the way of expressing the sales area of petrol stations has also been changed. In the former surveys, the whole land area of a petrol station was monitored, while now only the area where fuel is actually poured into a vehicle and the area where bills are paid, that is, the store situated in the petrol station, are monitored.

 

 

 

Podaci po županijama obrađeni su prema teritorijalnom ustroju na temelju Zakona o područjima županija, gradova i općina u Republici Hrvatskoj (NN, br. 86/06., 125/06. i 16/07.).

 

Data by counties have been processed according to the territorial composition on the basis of the Act on Territories of Counties, Towns and Municipalities in the Republic of Croatia (NN, Nos. 86/6, 125/06 and 16/07).

 

 

 

Definicije

 

Definitions

 

 

 

Trgovina na malo jest prodaja robe krajnjim potrošačima, tj. stanovništvu za osobnu uporabu ili uporabu u kućanstvu.

 

Retail trade is the sale of goods to final consumers for personal consumption or use in households.

 

 

 

U trgovinu na malo u ovom istraživanju uključuje se sva prodaja stanovništvu za osobnu uporabu ili uporabu u kućanstvu bez obzira na to je li riječ o preprodaji tuđe robe ili prodaji vlastitih proizvoda.

 

The retail trade in this survey includes the entire sale to final consumers for personal consumption or use in households, irrespective of whether it comprises resale of someone else's products or sale of own products.

 

 

 

Broj zaposlenih uključuje sve osobe koje rade na poslovima trgovine na malo (zaposlenici i ostale osobe kao što su pomažući članovi obitelji, druge neplaćene osobe i vlasnici koji rade na tim poslovima).

 

Number of persons in employment includes all persons actually engaged in the retail trade business (all persons in paid employment, owners, co-owners and unpaid family members who are regularly engaged in this business).

 

 

 

Promet od trgovine na malo iskazuje se u tisućama kuna, a obuhvaća vrijednost svih prodanih roba u maloprodaji u 2009., bez obzira na to jesu li naplaćene ili ne. U promet je uključen porez na dodanu vrijednost.

 

Turnover from retail trade is expressed in thousands of kuna and includes a value of all goods sold in retail trade in 2009, irrespective of whether they are paid for or not, with VAT included.

 

 

 

Prodajna mjesta definirana su Zakonom o trgovini (NN, br. 87/08. i 116/08.), Pravilnikom o klasifikaciji prodavaonica i drugih oblika trgovine na malo (NN, br. 39/09.) te Pravilnikom o minimalnim tehničkim i drugim uvjetima koji se odnose na prodajne objekte, opremu i sredstva u prodajnim objektima i uvjetima za prodaju robe izvan prodavaonica (NN, br. 06/09. i 108/09.).

 

Sales spaces are defined by the Trade Act (NN, Nos. 87/08 and 116/08), the Rulebook on the Classification of Stores and Other Forms of Retail Trade (NN, No. 39/09) and the Rulebook on Minimum Technical and Other Conditions Relating to Sales Facilities, Equipment and Means in Sales Facilities and on Conditions for Sale of Goods outside Stores (NN, Nos. 06/09 and 108/09).

 

 

 

Prodavaonica je fiksna prodajna prostorija u koju kupac ulazi da bi kupio robu, odnosno to je prodajno mjesto koje ima prodajnu površinu.

 

Retail store is the fixed sales facility which a customer enters in order to buy goods, that is, it is a sales space with a sales area.

Tipovi prodavaonica:

 

Types of retail stores are:

Prodavaonice pretežno prehrambenih proizvoda

 

Retail stores with predominately food products

Specijalizirana prodavaonica prehrambenih proizvoda

 

Specialised store with food products

Tvornička prodavaonica prehrambenih proizvoda

 

Factory store with food products

Klasična prodavaonica

 

Classical store

Minimarket

 

Minimarket

Supermarket

 

Superstore

Hipermarket

 

Hyperstore

Diskontna prodavaonica

 

Discount store

Cash&Cary prodavaonica

 

Cash&Carry

 

 

 

Prodavaonice pretežno neprehrambenih proizvoda

 

Specialised store of non food product

Specijalizirana prodavaonica neprehrambenih proizvoda

 

Retail stores with predominately non-food products

Tvornička prodavaonica neprehrambenih proizvoda

 

Factory store of non food products

Benzinska postaja i prodavaonica na benzinskoj postaji

 

Gas station and store on gas station

Nespecijalizirana prodavaonica pretežno neprehrambenih proizvoda

 

Non specialised store with predominately non-food products

Robna kuća

 

Department store

Outlet prodavaonica

 

Outlet

Second-hand shop

 

Second-hand shop

Ljekarna

 

Pharmacy

 

 

 

Prodajna površina jest površina (u m2) poda prostorije u kojoj se obavlja prodaja robe uključujući zatvoreni izložbeni prostor (izlog), tj.:

 

Sales space is a floor area (expressed in m2) of a facility in which the sales of goods takes place, including an in-door exhibition area (shop-window), that is:

 

 

 

-

ukupna površina na koju kupci imaju pristup, uključujući kabine za probu

 

-

the total area onto which customers are allowed to enter, including changerooms,

-

prostor za blagajnu i površina prozora

 

-

cash desk counter and window area,

-

prostor iza blagajne kojim se koristi prodajno osoblje.

 

-

area behind a cash desk to be used by cashiers.

 

 

 

Prodajna površina ne obuhvaća urede, skladišta i sobe za pripremu, radionice, stubišta, toalete i ostale pomoćne prostorije. Kad se prodaja provodi na nekoliko katova, prodajni prostor iskazuje se kao zbroj površine svih katova.

 

The sales area does not include offices, warehouses and preparation rooms, workshops, staircases, toilets and other auxiliary rooms. In cases that sales takes place on several floors, the sales area is expressed as a sum of areas of all floors.

 

 

 

Prodajna površina na benzinskim postajama sastoji se od dijela gdje se gorivo toči u motorno vozilo i prostora gdje se plaća račun, odnosno prodavaonice koja se nalazi u sklopu benzinske postaje.

 

The sales area in petrol stations consists of an area where fuel is poured into a vehicle and a space where bills are paid, that is, a store situated in the petrol station.

 

 

 

Koeficijent varijacije jest relativna mjera disperzije izražena u postotku. Veći koeficijent varijacije pokazuje veću raspršenost.

 

Coefficient of variation is a relative dispersion measure expressed as a percentage. The larger variation coefficient shows the larger dispersion.

 

 

 

Standardna pogreška jest prosječno kvadratno odstupanje vrijednosti numeričkog obilježja od aritmetičke sredine. To je apsolutna mjera disperzije.

 

Standard error is an average square deviation of a numerical characteristic value from the arithmetic mean. It is the absolute measure of dispersion.

 

 

 

Interval pouzdanosti iznosi 95%.

 

Confidence interval is 95%.

 

 

 

Kratice

 

Abbreviations

 

 

 

EU

Eurostat

kn

m2

NKD 2007.

NN

npr.

PDV

tis.

tj.

Europska unija

Statistički ured Europske unije

kuna

četvorni metar

Nacionalna klasifikacija djelatnosti, verzija 2007.

Narodne novine

na primjer

porez na dodanu vrijednost

tisuća

to jest

 

e.g.

Fina

NKD 2007

NN

 

VAT

000'

for example (from Latin: exempli gratia)

Financial Agency

National Classification of Activities, 2007 version

Narodne novine, official gazette of the Republic
of Croatia

value added tax

thousand

 

 

Izdaje i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.

Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80

Telefon/phone: +385 (0) 1 4806-111, telefaks/telefax: +385 (0) 1 4817-666

Odgovara ravnatelj dr. sc. Ivan Kovač.

Person responsible: Dr. Ivan Kovač, Ph.D., Director General

Priredila: Anka Javor

Prepared by: Anka Javor

 

 

MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.

USERS ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE

 

 

Naklada: 115 primjeraka

115 copies printed

 

Obavijesti daje Odjel informacija.

Information is available at Information Department.

 

Telefon/Phone: +385 (0) 1 4806-138, 4806-154, 4811-212

Pretplata publikacija/Subscription: +385 (0) 1 4814-791

Telefaks/Fax: +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

Elektronička pošta/E-mail: stat.info@dzs.hr

Internetske stranice/Web site: http://www.dzs.hr

 

Podaci iz ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.

First Release data are also published on the Internet.