image description

 

GODINA/ YEAR: L.                                           ZAGREB, 27. RUJNA 2013./ 27 SEPTEMBER, 2013                                  BROJ/ NUMBER: 6.1.5.

 

CODEN POPCEA        ISSN 1330-0350

 

 

POREZI I NAKNADE ZA OKOLIŠ, 2004. 2011.

ENVIRONMENTAL TAXES AND CHARGES, 2004 – 2011

 

 

 

U procesu prilagodbe statistici Europske unije u sklopu Višekorisničkog programa PHARE 2006. Državni zavod za statistiku je prvi put proveo istraživanje o ekološkim porezima i naknadama.

 

In the process of harmonisation with the European Union and within the 2006 Multi-beneficiary PHARE Programme, the Croatian Bureau of Statistics has for the first time carried out the survey on environmental taxes and charges.

 

 

 

U ovom priopćenju prikazana je serija podataka za četiri glavne kategorije poreznih prihoda i naknada za okoliš za Republiku Hrvatsku od 2004. do 2011.

 

This release presents a data series for four main categories of environmental taxes and charges for the Republic of Croatia in the period from 2004 to 2011.

 

 

 

1.   POREZNI PRIHODI ZA OKOLIŠ I NAKNADE ZA OKOLIŠ PREMA KATEGORIJAMA

      ENVIRONMENTAL TAX REVENUES AND ENVIRONMENTAL CHARGES, BY CATEGORIES

kune/ Kuna

 

Porezni prihodi i naknade za okoliš prema kategorijama za
Environmental tax revenues and environmental charges, by categories, for

energente

Energy

transport

Transport

onečišćavanje

Pollution

prirodne resurse

Resources

 

 

 

 

 

2004.

 

 

 

 

Porezni prihodi za okoliš
Environmental tax revenues

3 323 408 546

2 232 743 807

1 341 351 715

44 557 460

Naknade za okoliš
Environmental charges

113 914

9 658 179

993 845 755

1 207 909 910

 

 

 

 

 

2005.

 

 

 

 

Porezni prihodi za okoliš
Environmental tax revenues

3 331 955 997

2 455 704 813

1 392 405 307

44 603 511

Naknade za okoliš
Environmental charges

188 402

7 282 217

1 410 681 291

1 307 914 628

 

 

 

 

 

2006.

 

 

 

 

Porezni prihodi za okoliš
Environmental tax revenues

3 449 275 405

2 724 407 748

1 512 197 663

50 253 645

Naknade za okoliš
Environmental charges

127 117

2 908 922 900

2 233 986 556

1 485 818 519

 

 

 

 

 

2007.

 

 

 

 

Porezni prihodi za okoliš
Environmental tax revenues

3 389 532 153

2 999 115 651

1 801 332 035

42 486 983

Naknade za okoliš
Environmental charges

538 951

4 573 734 632

3 416 511 561

1 781 051 066

 

 

 

 

 

2008.

 

 

 

 

Porezni prihodi za okoliš
Environmental tax revenues

3 109 152 134

3 091 278 698

2 087 578 244

41 320 391

Naknade za okoliš
Environmental charges

768 646

2 951 799 562

3 693 899 367

1 884 404 850

 

 

 

 

 

2009.

 

 

 

 

Porezni prihodi za okoliš
Environmental tax revenues

3 426 502 133

2 300 742 775

1 924 186 650

45 730 576

Naknade za okoliš
Environmental charges

990 646

2 822 283 571

2 921 976 947

1 826 415 453

 

 

 

 

 

2010.

 

 

 

 

Porezni prihodi za okoliš
Environmental tax revenues

6 476 713 917

2 250 229 155

2 035 215 887

50 871 966

Naknade za okoliš
Environmental charges

844 872

758 829 947

2 471 126 504

1 867 351 007

 

 

 

 

 

2011.

 

 

 

 

Porezni prihodi za okoliš
Environmental tax revenues

6 034 251 839

2 274 709 227

2 078 776 757

50 445 420

Naknade za okoliš
Environmental charges

1 399 118

25 336 289

2 266 928 450

1 810 827 031

 

 

 

 

 

 

 

METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA

 

NOTES ON METHODOLOGY

 

 

 

 

 

 

Izvor i metode prikupljanja podataka

 

Source and methods of data collection

 

 

 

Ovo priopćenje sastavlja se na temelju Izvještaja o vlastitim prihodima i primicima državnog, županijskih i gradskih/ općinskih proračuna (P-1) i Izvještaja o uplati i rasporedu zajedničkih prihoda proračuna, određenih ustanova i trgovačkih društava u vlasništvu Republike Hrvatske te prihoda za druge javne potrebe (P-2) Fine, i podataka Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.

 

This release is prepared on the basis of the Fina’s Report on Own Income and Revenues in the Government, County and Town/Municipal Budgets (P-1 form) and the Report on Payments and Arrangement of Joint Budget Incomes, Particular Institutions and Trade Companies Owned by the Republic of Croatia and Incomes for Other Public Needs (P-2 form) as well as on data of the Environment Protection and Energy Efficiency Fund.

 

 

 

 

 

 

Definicije

 

Definitions

 

 

 

Ekološki porezi jesu porezi čija je porezna osnovica fizička jedinica (ili njezina zamjena) nečega što ima dokazan, specifičan negativan učinak na okoliš.

 

Environmental tax is a tax with a physical unit (or its proxy of it) as a base of something that has a proven, specific negative impact on the environment.

 

 

 

Ekološke naknade isto su što i pristojbe.

 

Environmental charges means the same as fees.

 

 

 

Porezni prihod jest prihod prikupljen od poreza.

 

Tax revenue means the revenue collected on the tax.

 

 

 

Pristojbe OECD definira pristojbe kao obvezatna, neuzvraćena plaćanja općoj državi ili tijelima izvan opće države, kao što su npr. fondovi za zaštitu okoliša ili vodoprivreda. Pristojbe se smatraju plaćanjem za usluge.

 

Charges, as the OECD defines them, mean compulsory, requited payments to either general government or to bodies outside general government, such as for instance an environmental fund or a water management board. Charges are seen as payments for services.


 

 

 

Porezi na energente skupina je koja uključuje poreze na energetske proizvode koji se koriste za transport i za stacionarne svrhe. Najvažniji energetski proizvodi za transport jesu benzin i dizel. Energetski proizvodi za stacionarnu uporabu uključuju loživa ulja, prirodni plin, ugljen i električnu energiju. Porezi na CO2 uključeni su u poreze na energente, a ne u poreze na zagađivanje. Za to postoji nekoliko razloga. Prije svega, često nije  moguće identificirati poreze na CO2 odvojeno u statistici poreza zato što su integrirani s porezima na energente, npr. preko diferencijacije poreznih stopa za mineralna ulja. Osim toga, djelomično su uvedeni kao zamjena za druge poreze na energente, a prihod od tih poreza često je velik u usporedbi s prihodima od poreza na zagađivanje. To znači da bi uključivanje poreza na CO2 u poreze na zagađivanje umjesto u poreze na energente iskrivilo međunarodne usporedbe. Ako se mogu identificirati, porezi na CO2 trebali bi biti prijavljeni kao posebna kategorija uz porez na energente. Kod poreza na CO2 može postojati isti problem kao i kod poreza na CO2.

 

Energy taxes include taxes on energy products used for both transport and stationary purposes. The most important energy products for transport purposes are petrol and diesel. Energy products for stationary use include fuel oils, natural gas, coal and electricity. The CO2 taxes included under energy taxes rather than under pollution taxes. There are several reasons for this. First of all, it is often not possible to identify CO2 axes separately in tax statistics, because they are integrated with energy taxes, e.g. via differentiation of mineral oil tax rates. In addition, they are partly introduced as a substitute for other energy taxes and the revenue from these taxes is often large compared to the revenue from the pollution taxes. This means that including CO2 taxes with pollution taxes rather than energy taxes would distort international comparisons. If they are identifiable, CO2 taxes should be reported as a separate category next to energy taxes. CO2 taxes may be subject to the same problem as CO2 taxes.

 

 

 

Porezi na transport skupina je koja uključuje poreze povezane s vlasništvom nad motornim vozilima i njihovom uporabom. Porezi na drugu prijevoznu opremu (npr. avione) i povezane prijevozne usluge (npr. porez na čarter-letove ili redovite letove) također su ovdje uključeni, kada odgovaraju općoj definiciji ekoloških poreza. Porezi na transport također mogu biti "jednokratni" porezi povezani s uvozom ili prodajom opreme ili stalni porezi kao što je godišnji porez za ceste. Porezi na benzin, dizel i druga goriva za transport uključeni su u poreze na energente.

 

Transport taxes include taxes related to the ownership and use of motor vehicles. Tax on other transport equipment (e.g. planes), and related transport services (e.g. duty on charter or scheduled flights) are also included here, when they conform to the general definition of environmental taxes. The transport taxes may be ”one-off” taxes related to imports or sales of the equipment or  recurrent taxes such as an annual road tax. Taxes on petrol, diesel and other transport fuels are included under energy taxes.

 

 

 

Porezi na onečišćavanje skupina je koja uključuje poreze na izmjerena ili procijenjena ispuštanja u zrak i vodu, gospodarenje krutim otpadom i buku. Iznimka su porezi na CO2, koji su uključeni pod poreze na energente kako je prethodno navedeno.

 

Pollution taxes include taxes on measured or estimated emission to air and water, management of solid waste and noise. An exception is the CO2 taxes, which are included under energy taxes as discussed above.

 

 

 

Porezi na prirodne resurse predstavljaju određene probleme. Postoje razlike u mišljenjima oko pitanja je li vađenje prirodnih resursa štetno za okoliš samo po sebi, premda se mnogi slažu u tome da može dovesti do ekoloških problema, kao što su onečišćenje i erozija tla.

 

Taxes on resources pose some particular problems. There are differences in opinion on whether resource extraction is environmentally harmful in itself, although there is a broad agreement that it can lead to environmental problems, such as pollution and soil erosion.

 

 

 

 

 

 

Kratice

 

Abbreviations

 

 

 

 

CO2

ugljikov dioksid

 

FINA

Financial Agency

Fina

npr.

OECD

SO2

Financijska agencija

na primjer

Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj

sumporov dioksid

 

OECD

 

CO2

SO2

Organization for Economic Cooperation and Development

carbon dioxide

sulphur dioxide

 

 

 

 

 

 

Ovaj dokument proizveden je uz financijsku pomoć Europske unije. Za sadržaj dokumenta odgovoran je isključivo Državni zavod za statistiku te se ni pod kojim uvjetima ne smije smatrati da izražava stav Europske unije.

 

This document has been produced with the financial assistance of the European Union. The contents of this document are the sole responsibility of the Croatian Bureau of Statistics and can under no circumstances be regarded as reflecting the position of the European Union.

 

 

 

 

 

 

Izdaje i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.

Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80

Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666

 

Odgovara ravnatelj Marko Krištof.

Person responsible: Marko Krištof, Director General

 

Priredila: Vesna Koletić

Prepared by: Vesna Koletić

 

 

MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.

USERS ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE.

 

 

Naklada: 20 primjeraka

20 copies printed

 

Podaci iz ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.

First Release data are also published on the Internet.

 

 

Služba za komunikaciju s korisnicima

User Communication Service

 

·     Informacije i korisnički zahtjevi

     Information and user requests

·     Pretplata publikacija

     Subscription

·     Novinarski upiti

     Press corner

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-138, 4806-154, 4811-212

      Elektronička pošta/ E-mail:
      stat.info@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:

      +385 (0) 1 4814-791

      Elektronička pošta/ E-mail:
      prodaja@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-121, 4806-196

      Elektronička pošta/ E-mail:
      press@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199