Crno-linija

 

GODINA/ YEAR: L.                                        ZAGREB, 21. LISTOPADA 2013./ 21 OCTOBER, 2013                               BROJ/ NUMBER: 12.1.5.

 

 

CODEN POPCEA        ISSN 1330-0350

 

 

 

IZVJEŠĆE O PREKOMJERNOME PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE

U REPUBLICI HRVATSKOJ, LISTOPAD 2013.

EXCESSIVE DEFICIT PROCEDURE REPORT,

REPUBLIC OF CROATIA, OCTOBER 2013

 

 

 

U ovom priopćenju Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak (deficit) i razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome proračunskome manjku (deficitu) i razinu duga opće države (listopadsko izvješće) za razdoblje 2009. – 2012.

 

The Croatian Bureau of Statistics issues in this release the general government deficit and debt data based on figures reported in the Excessive Deficit Procedure Report (the October Notification) for the period from 2009 to 2012.

 

 

 

Fiskalni nadzor Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o prekomjernome proračunskome manjku i dugu opće države. Ugovorom iz Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.

 

The fiscal surveillance of the European Union over the Member States is based on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a debt-to-GDP ratio must not exceed the reference values of 3% and 60%, respectively.

 

 

 

Izvješće o prekomjernome proračunskome manjku (deficitu) i razini duga opće države izrađeno je u skladu s metodološkim okvirima Europskog sustava nacionalnih računa 1995. i Priručnika o deficitu i dugu opće države.

 

The Excessive Deficit Procedure Report has been compiled in accordance with the methodological framework of the European System of Accounts 1995 and the Manual on Government Deficit and Debt.

 

 

 

Ovo izvješće podnosi se Europskoj komisiji (Eurostat) dva puta godišnje – na kraju ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna (listopadsko Izvješće). Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću godinu, u kojoj su podaci za tekuću godinu bazirani na prognozama Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti Izvješće na svojim internetskim stranicama.

 

This EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year at the end of March (called the April Notification) and the end of September (the October Notification). The EDP Report relates to a last four-year period and for a current year in which current-year data are based on the Ministry of Finance forecast. National statistical offices are obliged to publish the EDP Report on their web sites.

 

 

 

U 2012., deficit konsolidirane opće države iznosio je 16 349 milijuna kuna ili 5,0% BDP-a, a konsolidirani dug na kraju godine iznosio je 183 273 milijuna kuna ili 55,5% BDP-a. Prema projekcijama Ministarstva financija, proračunski saldo državnog proračuna u 2013. iznosit će 12 244 milijuna kuna ili 3,6% BDP-a, a konsolidirani dug opće države na kraju godine 190 388 milijuna kuna ili 56,6% BDP-a.

 

In 2012, the general government deficit amounted to 16.349 million kuna or 5.0% of GDP and the consolidated gross debt at the end of the year to 183.273 million kuna or 55.5% of GDP. According to the Ministry of Finance forecast, the deficit in 2013 will amount to 12.244 million kuna or 3.6% of GDP and the consolidated gross debt of the general government at the end of the year to 190.388 million kuna or 56.6% of GDP.

 

 

Podatke iz ovog priopćenja možete preuzeti na www.dzs.hr.

 

Ovdje možete preuzeti tablice iz ovog priopćenja u excel formatu.

 

Ovdje možete preuzeti metodološka objašnjenja iz ovog priopćenja.

 

 

 

Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr.

 

Excel tables from this Release can be downloaded here.

 

Notes on methodology from this Release can be downloaded here.

 

 

1.   PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA

      REPORTING OF GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED DATA

 

2009.

2010.

2011.

2012.

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

 

 

 

 

 

Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene

Gross domestic product at current market prices

328 672

100,0

323 807

100,0

330 171

100,0

330 232

100,0

 

 

 

 

 

Neto uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)

Net borrowing (-)/net lending (+)

 

 

 

 

 

Opća država

General government

-17 381

-5,3

-20 586

-6,4

-25 711

-7,8

-16 349

-5,0

Središnja država

Central government

-14 976

-4,6

-20 453

-6,3

-25 062

-7,6

-15 322

-4,6

Lokalna država

Local government

-2 238

-0,7

-51

0,0

-237

-0,1

77

0,0

Fondovi socijalne sigurnosti

Social security funds

-167

-0,1

-81

0,0

-412

-0,1

-1 105

-0,3

 

 

 

 

 

Konsolidirani dug opće države

General government consolidated gross debt

 

 

Opća država

General government

120 405

36,6

145 327

44,9

170 457

51,6

183 273

55,5

 

 

 

 

 

Rashodi opće države

General government expenditure

 

 

Bruto investicije u fiksni kapital

Gross fixed capital formation

11 831

3,6

7 908

2,4

7 473

2,3

6 469

2,0

Kamate (konsolidirano)

Interests (consolidated)

6 426

2,0

7 144

2,2

8 546

2,6

9 923

3,0

 

 

 

image description

 

 

 

 


METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA

 

NOTES ON METHODOLOGY

 

 

 

 

 

 

Osnovni pojmovi i definicije

 

Basic concepts and definitions

 

 

 

Sektor opće države (S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali netržišni proizvođači, čiji je output namijenjen  individualnoj i zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica koje pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje su ponajprije uključene u  preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.

 

The general government (S.13) sector includes all institutional units that are other non-market producers, whose output is intended for individual and collective consumption, and mainly financed by compulsory payments made by units belonging to other sectors and/or all institutional units principally engaged in the redistribution of national income and wealth.

 

 

 

Sektor opće države sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311), lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja država obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale vladine institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim teritorijem te su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja država uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću obuhvaća korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske vode, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste, Hrvatski fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., odnosno Agenciju za upravljanje državnom imovinom od 1. travnja 2011.) zajedno s HŽ  Infrastrukturom i HRT-om, koji su reklasificirani u sektor države (središnje države).

 

The general government consists of three sub-sectors: the central government (S.1311), the local government (S.1313) and the social security funds sub-sector (S.1314). The central government comprises departments of government administration and other central government agencies, authorities and institutions whose jurisdiction covers the entire economic territory, apart from the administration of the social security funds sub-sector. It also includes non-profit institutions that are controlled and chiefly financed by the central government. The central government in this EDP Report includes central government budgetary users, extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian Privatization Fund until 31 March 2011, that is, the Agency for Management of the Public Property since 1 April 2011) together with the Croatian Railways Infrastructure and the Croatian Radio and Television, which have been re-classified into the government sector (the central government).

 

 

 

Lokalna država obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike lokalnih proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira lokalna vlast. Podsektor fondova socijalne sigurnosti uključuje sve institucionalne jedinice čija je primarna djelatnost administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga ovaj sektor čine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje. Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje.

 

The local government sector comprises local and regional self-government units as well as all local budget users. Included in the local government sector are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local authorities. The social security funds sub-sector includes all public sector institutional units whose main activity consists in administrating funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the Croatian Employment Institute.

 

 

 

Proračunski manjak (višak) znači neto uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9) sektora opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih rashoda, kako je definirano u ESA-i 1995, prilagođeno za tretman tijekova kamata iz swap ugovora i sporazuma o terminskom tečaju. To je iznos koji Vlada ima na raspolaganju za kreditiranje ili mora posuditi za financiranje nefinancijskih transakcija.

 

The government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9) of the general government sector (S.13) defined as a difference between a total revenue and a total expenditure, adjusted for the treatment of interests relating to swap and forward rate agreements. It represents the amount the Government has available to lend or must borrow to finance its non-financial operations.

 

 

 

 

 

Državni dug znači ukupnu nominalnu vrijednost neotplaćenog bruto duga sektora opće države (S.13) na kraju godine, s iznimkom obveza za koje sektor opće države ima odgovarajuća financijska sredstva, i čine ga obveze ukupne države u sljedećim kategorijama: gotovina i depoziti (AF.2); vrijednosnice osim dionica, isključujući financijske derivate (AF.33); kao i krediti i zajmovi (AF.4), kako je definirano u ESA-i 1995.

 

The government debt is defined as the total consolidated gross debt of the general government sector (S.13) at nominal value at the end of the year, with the exception of the obligation for which the sector has adequate financial resources, and consists of government liabilities in the following categories: currency and deposits (AF.2), securities other than shares, excluding financial derivatives (AF.33) and loans (AF.4), as defined in ESA 1995.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kratice

 

Abbreviations

 

 

 

 

 

BDP

bruto domaći proizvod

 

EDP

excessive deficit procedure

 

EDP

postupak prekomjernog deficita

 

ESA

European System of Accounts

 

ESA

Europski sustav nacionalnih računa

 

GDP

gross domestic product

 

HRT

Hrvatska radiotelevizija

 

mln

million

 

Hrvatske željeznice

 

 

 

 

mil.

milijun

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Izdaje i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.

Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80

Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666

 

Odgovara ravnatelj Marko Krištof.

Person responsible: Marko Krištof, Director General

 

Priredile: Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk i Ana-Marija Kolić

Prepared by: Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk and Ana-Marija Kolić

 

 

MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.

USERS ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE

 

 

Naklada: 20 primjeraka

20 copies printed

 

Podaci iz ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.

First Release data are also published on the Internet.

 

 

Služba za komunikaciju s korisnicima

User Communication Service

 

·     Informacije i korisnički zahtjevi

     Information and user requests

·     Pretplata publikacija

     Subscription

·     Novinarski upiti

     Press corner

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-138, 4806-154, 4811-212

      Elektronička pošta/ E-mail:
      stat.info@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:

      +385 (0) 1 4814-791

      Elektronička pošta/ E-mail:
      prodaja@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-121, 4806-196

      Elektronička pošta/ E-mail:
      press@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199