GODINA/ YEAR: L. ZAGREB,
21.
LISTOPADA 2013./ 21 OCTOBER,
2013 BROJ/
NUMBER: 12.1.5.
IZVJEŠĆE O PREKOMJERNOME PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA OPĆE
DRŽAVE
U REPUBLICI HRVATSKOJ, LISTOPAD
2013.
EXCESSIVE
DEFICIT PROCEDURE REPORT,
REPUBLIC OF
CROATIA, OCTOBER 2013
U ovom
priopćenju Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak
(deficit) i razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome
proračunskome manjku (deficitu) i razinu duga opće države (listopadsko
izvješće) za razdoblje 2009. – 2012.
|
|
The
Croatian Bureau of Statistics issues in this release the general government
deficit and debt data based on figures reported in the Excessive Deficit
Procedure Report (the October Notification) for the period from 2009 to
2012.
|
|
|
|
Fiskalni
nadzor Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o
prekomjernome proračunskome manjku i dugu opće države. Ugovorom iz
Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio
proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti
veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.
|
|
The
fiscal surveillance of the European Union over the Member States is based
on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines
two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a
debt-to-GDP ratio must not exceed the reference values of 3% and 60%,
respectively.
|
|
|
|
Izvješće
o prekomjernome proračunskome manjku (deficitu) i razini duga opće države
izrađeno je u skladu s metodološkim okvirima Europskog sustava nacionalnih
računa 1995. i Priručnika o deficitu i dugu opće države.
|
|
The
Excessive Deficit Procedure Report has been compiled in accordance with the
methodological framework of the European System of Accounts 1995 and the
Manual on Government Deficit and Debt.
|
|
|
|
Ovo
izvješće podnosi se Europskoj komisiji (Eurostat) dva puta godišnje – na
kraju ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna (listopadsko Izvješće).
Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću
godinu, u kojoj su podaci za tekuću godinu bazirani na prognozama
Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti
Izvješće na svojim internetskim stranicama.
|
|
This
EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year
at the end of March (called the April Notification) and the end of
September (the October Notification). The EDP Report relates to a last
four-year period and for a current year in which current-year data are
based on the Ministry of Finance forecast. National statistical offices are
obliged to publish the EDP Report on their web sites.
|
|
|
|
U
2012., deficit konsolidirane opće države iznosio je 16 349 milijuna
kuna ili 5,0% BDP-a, a konsolidirani dug na kraju godine iznosio je
183 273 milijuna kuna ili 55,5% BDP-a. Prema projekcijama Ministarstva
financija, proračunski saldo državnog proračuna u 2013. iznosit će
12 244 milijuna kuna ili 3,6% BDP-a, a konsolidirani dug opće države
na kraju godine 190 388 milijuna kuna ili 56,6% BDP-a.
|
|
In
2012, the general government deficit amounted to 16.349 million kuna or
5.0% of GDP and the consolidated gross debt at the end of the year to
183.273 million kuna or 55.5% of GDP. According to the Ministry of Finance
forecast, the deficit in 2013 will amount to 12.244 million kuna or 3.6% of
GDP and the consolidated gross debt of the general government at the end of
the year to 190.388 million kuna or 56.6% of GDP.
|
Podatke iz ovog priopćenja možete preuzeti na www.dzs.hr.
Ovdje
možete preuzeti tablice iz ovog priopćenja u excel formatu.
Ovdje
možete preuzeti metodološka objašnjenja iz ovog priopćenja.
|
|
Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr.
Excel tables from this
Release can be downloaded here.
Notes on methodology
from this Release can be downloaded here.
|
1. PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I
RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA
REPORTING
OF GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED DATA
|
2009.
|
2010.
|
2011.
|
2012.
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross
domestic product at current market prices
|
328
672
|
100,0
|
323
807
|
100,0
|
330
171
|
100,0
|
330
232
|
100,0
|
|
|
|
|
|
Neto
uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)
Net
borrowing (-)/net lending (+)
|
|
|
|
|
|
Opća država
General
government
|
-17
381
|
-5,3
|
-20
586
|
-6,4
|
-25
711
|
-7,8
|
-16
349
|
-5,0
|
Središnja
država
Central government
|
-14
976
|
-4,6
|
-20
453
|
-6,3
|
-25
062
|
-7,6
|
-15
322
|
-4,6
|
Lokalna
država
Local government
|
-2
238
|
-0,7
|
-51
|
0,0
|
-237
|
-0,1
|
77
|
0,0
|
Fondovi
socijalne sigurnosti
Social security funds
|
-167
|
-0,1
|
-81
|
0,0
|
-412
|
-0,1
|
-1
105
|
-0,3
|
|
|
|
|
|
Konsolidirani
dug opće države
General
government consolidated gross debt
|
|
|
Opća država
General government
|
120
405
|
36,6
|
145
327
|
44,9
|
170
457
|
51,6
|
183
273
|
55,5
|
|
|
|
|
|
Rashodi
opće države
General
government expenditure
|
|
|
Bruto investicije u fiksni kapital
Gross fixed
capital formation
|
11
831
|
3,6
|
7
908
|
2,4
|
7
473
|
2,3
|
6
469
|
2,0
|
Kamate (konsolidirano)
Interests
(consolidated)
|
6
426
|
2,0
|
7
144
|
2,2
|
8
546
|
2,6
|
9
923
|
3,0
|
METODOLOŠKA
OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES
ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Osnovni
pojmovi i definicije
|
|
Basic concepts and definitions
|
|
|
|
Sektor
opće države (S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali
netržišni proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i
zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica
koje pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje
su ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.
|
|
The general
government (S.13) sector includes all institutional units that are other
non-market producers, whose output is intended for individual and
collective consumption, and mainly financed by compulsory payments made by
units belonging to other sectors and/or all institutional units principally
engaged in the redistribution of national income and wealth.
|
|
|
|
Sektor
opće države sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311),
lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja
država obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale
vladine institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim
teritorijem te su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja
država uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom
ih financira središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću
obuhvaća korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske
vode, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste,
Hrvatski fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., odnosno Agenciju za
upravljanje državnom imovinom od 1. travnja 2011.) zajedno s HŽ
Infrastrukturom i HRT-om, koji su reklasificirani u sektor države
(središnje države).
|
|
The general
government consists of three sub-sectors: the central government (S.1311),
the local government (S.1313) and the social security funds sub-sector
(S.1314). The central government comprises departments of government
administration and other central government agencies, authorities and
institutions whose jurisdiction covers the entire economic territory, apart
from the administration of the social security funds sub-sector. It also
includes non-profit institutions that are controlled and chiefly financed
by the central government. The central government in this EDP Report
includes central government budgetary users, extra-budgetary users (the
Croatian Waters, the Fund for Environmental Protection and Energy
Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian Privatization Fund until 31
March 2011, that is, the Agency for Management of the Public Property since
1 April 2011) together with the Croatian Railways Infrastructure and the
Croatian Radio and Television, which have been re-classified into the
government sector (the central government).
|
|
|
|
Lokalna
država obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike
lokalnih proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod
kontrolom i uglavnom ih financira lokalna vlast. Podsektor fondova
socijalne sigurnosti uključuje sve institucionalne jedinice čija je
primarna djelatnost administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga ovaj
sektor čine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje. Hrvatski zavod za
mirovinsko osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje.
|
|
The
local government sector comprises local and regional self-government units
as well as all local budget users. Included in the local government sector
are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local
authorities. The social security funds sub-sector includes all public
sector institutional units whose main activity consists in administrating
funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian
Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the
Croatian Employment Institute.
|
|
|
|
Proračunski
manjak (višak) znači neto uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9)
sektora opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih
rashoda, kako je definirano u ESA-i 1995, prilagođeno za tretman tijekova
kamata iz swap ugovora i sporazuma o terminskom tečaju. To je iznos
koji Vlada ima na raspolaganju za kreditiranje ili mora posuditi za
financiranje nefinancijskih transakcija.
|
|
The
government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9)
of the general government sector (S.13) defined as a difference between a
total revenue and a total expenditure, adjusted for the treatment of
interests relating to swap and forward rate agreements. It represents the
amount the Government has available to lend or must borrow to finance its
non-financial operations.
|
|
|
|
|
|
Državni
dug znači ukupnu nominalnu vrijednost neotplaćenog bruto duga sektora opće
države (S.13) na kraju godine, s iznimkom obveza za koje sektor opće države
ima odgovarajuća financijska sredstva, i čine ga obveze ukupne države u
sljedećim kategorijama: gotovina i depoziti (AF.2); vrijednosnice osim
dionica, isključujući financijske derivate (AF.33); kao i krediti i zajmovi
(AF.4), kako je definirano u ESA-i 1995.
|
|
The
government debt is defined as the total consolidated gross debt of the
general government sector (S.13) at nominal value at the end of the year,
with the exception of the obligation for which the sector has adequate
financial resources, and consists of government liabilities in the
following categories: currency and deposits (AF.2), securities other than shares,
excluding financial derivatives (AF.33) and loans (AF.4), as defined in ESA
1995.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
|
|
BDP
|
bruto domaći
proizvod
|
|
EDP
|
excessive deficit
procedure
|
|
EDP
|
postupak
prekomjernog deficita
|
|
ESA
|
European System of
Accounts
|
|
ESA
|
Europski sustav
nacionalnih računa
|
|
GDP
|
gross domestic
product
|
|
HRT
|
Hrvatska
radiotelevizija
|
|
mln
|
million
|
|
HŽ
|
Hrvatske
željeznice
|
|
|
|
|
mil.
|
milijun
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Izdaje i
tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p.
80.
Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb,
Ilica 3, P. O. B. 80
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Odgovara
ravnatelj Marko Krištof.
Person
responsible: Marko Krištof, Director General
Priredile:
Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk i Ana-Marija Kolić
Prepared
by: Galjinka
Dominić, Valentina Hudiluk and Ana-Marija Kolić
|
MOLIMO
KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS
ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE
|
|
Naklada:
20 primjeraka
20 copies
printed
Podaci iz
ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.
First
Release data are also published on the Internet.
|