
GODINA/ YEAR: LI. ZAGREB,
17. LIPNJA 2014./ 17 JUNE, 2014 BROJ/
NUMBER: 8.2.5.
CODEN
POPCEA ISSN 1330-0350
INOVACIJE U HRVATSKIM
PODUZEĆIMA U RAZDOBLJU 2010. – 2012.
INNOVATION ACTIVITIES IN
CROATIAN ENTERPRISES, 2010 – 2012
Podaci prikazani u ovom priopćenju rezultat su istraživanja o
inovacijskim aktivnostima u poduzećima u razdoblju 2010. – 2012.
provedenoga na uzorku od 4 500 poduzeća. Prema tom istraživanju, inovativna
poduzeća definiraju se kao poduzeća koja su u promatranom razdoblju uvela inovaciju
proizvoda ili procesa, organizacijsku ili marketinšku inovaciju.
Istraživanje je pokazalo da je udio poduzeća s barem jednom od navedenih
vrsta inovacija 34,5%. Veličina poduzeća jest ključan čimbenik za njihove
inovacijske aktivnosti. Inovativna su gotovo 3 od 4 velika poduzeća, nešto
manje od polovine srednjih poduzeća, i nešto manje od jedne trećine malih
poduzeća. Inovacijske aktivnosti češće su kod proizvodnih poduzeća, u
kojima je inovaciju uvelo nešto više od jedne trećine, dok je kod uslužnih
poduzeća inovaciju uvelo nešto manje od jedne trećine.
|
|
Data
reported in this first release are the outcome of the survey on innovation
activities in enterprises in the period from 2010 to 2012 carried out on
the sample of 4 500 enterprises. According to this survey, innovative
enterprises are defined as enterprises that introduced a product or a
process innovation, organisational or marketing innovation in the reporting
period. The results show that the share of enterprises with at least one of
the types of innovation mentioned above was 34.5%. Enterprise size is the
key factor for their innovation activities. Nearly three out of four large
enterprises, a little less than half of medium-sized enterprises and a
little less than one third of small enterprises are innovative. Innovation
activities are more common in industrial enterprises, so a little more than
one third of them introduced innovations, while there was just a little
less than one third of service enterprises that introduced innovations.
|
|
|
|
U hrvatskom je gospodarstvu manji udio inovatora proizvoda i
procesa od inovatora u organizaciji i marketingu i ove se dvije skupine
inovacija uglavnom pojavljuju usporedno u poduzeću. Inovativna poduzeća
koja usporedno imaju inovaciju proizvoda i procesa i inovaciju u
organizaciji i marketingu češća su kod proizvodnih poduzeća (19,4%) nego
kod uslužnih poduzeća (14,5%). Više od polovine velikih poduzeća (56,0%)
usporedno je uvelo inovaciju proizvoda i procesa i inovaciju u organizaciji
ili marketingu za razliku od tek 12,7% malih poduzeća.
|
|
The
share of product and process innovators was less than the share of
organisational and marketing innovators in the Croatian economy and those
two groups of innovations were usually introduced simultaneously in an
enterprise. Innovative enterprises introducing both groups of innovations were
more frequent in industrial (19.4%) than in service enterprises (14.5%).
More than a half of large enterprises (56.0%) introduced a product and
process innovation together with an organisational and marketing
innovation, unlike 12.7% of small enterprises.
|
|
|
|
U promatranom razdoblju 13,9% poduzeća uvelo je novi ili
znatno poboljšani proizvod ili uslugu. Inovaciju procesa uvelo je 15,9%
poduzeća. Inovacije proizvoda i procesa najčešće se pojavljuju usporedno u
poduzeću. Inovativna poduzeća koja usporedno imaju inovacije proizvoda i
inovacije procesa češća su za više od četiri postotna boda kod proizvodnih
poduzeća nego kod uslužnih poduzeća. Velika poduzeća mnogo češće imaju
usporedno inovacije proizvoda i inovacije procesa (40,6%) nego srednje
velika (17,0%) ili mala poduzeća (7,6%).
|
|
In the
period surveyed, 13.9% of enterprises introduced a new or significantly
improved product or service. The process innovation was introduced by 15.9%
of enterprises. The product and process innovations were usually introduced
simultaneously in an enterprise. Innovative enterprises introducing both
types of innovations were by more than four percentage points more frequent
in industrial than in service enterprises. Large enterprises had
simultaneous product and process innovations more frequently (40.6%) than
medium-sized (17.0%) or small ones (7.6%).
|
|
|
|
Inovacijske aktivnosti uključuju sve znanstvene, tehnološke,
organizacijske, financijske i komercijalne korake kojima je svrha da dovedu
do uvođenja inovacije. Nabava postrojenja, opreme, softvera i
zgrada najčešći je oblik inovacijskih aktivnosti kod većine inovatora
proizvoda i procesa (80,8%) koje podjednako
provode i proizvodna i uslužna poduzeća. Proizvodna poduzeća sklonija su
vlastitim aktivnostima istraživanja i razvoja te aktivnostima dizajna, dok
su uslužna poduzeća sklonija nabavi različitih oblika znanja na
tržištu kao što su provjereni postupci (“know-how”), djela zaštićena
autorskim pravom, patentirani i nepatentirani izumi te druge vrste znanja.
|
|
Innovation activities include all scientific,
technological, organisational, financial or commercial steps undertaken
with the purpose of introducing innovation. The acquisition of machinery,
equipment, software and buildings was the most frequent type of innovation
activities present among most of the product and process innovators
(80.8%), which is equally used by industrial and service enterprises.
Industrial enterprises are more inclined to use in-house R&D and design
activities, while service enterprises are more inclined to acquire external
knowledge, such as acquisition of the existing know-how, copyrighted works,
patented and non-patented inventions, etc.
|
|
|
|
Iako su poduzeća u Republici Hrvatskoj dominantno
usmjerena prema lokalnim i regionalnim tržištima, u takvoj skupini poduzeća
udio je inovativnih poduzeća najmanji (34,4%). Što je veći broj tržišta na
kojima su poduzeća prisutna, to je veći udio inovativnih poduzeća. Taj je
udio mnogo veći u skupini poduzeća koja su prisutna na inozemnim tržištima
bez obzira na to je li riječ o zemljama EU-a, Efte ili državama
kandidatkinjama za članstvo u EU (49,2%) ili je riječ o drugim
državama (54,8%).
|
|
Although
Croatian enterprises are predominantly directed to local and regional
markets, the share of innovative enterprises in that group was the smallest
(34.4%). The larger the number of markets an enterprise was present on, the
larger was the share of innovative enterprises. That share was
significantly larger in a group of enterprises present on foreign markets,
irrespective of whether it was markets of EU, EFTA or EU candidate
countries (49.2%) or markets of other countries (54.8%).
|
|
|
|
Ako se
promatra struktura izdataka za inovacijske aktivnosti u 2012., uočava se da
je najviše potrošeno na vlastite aktivnosti istraživanja i razvoja, a nakon
toga na nabavu postrojenja, opreme, softvera i zgrada. Velika poduzeća
imaju širu strukturu izdataka za inovacijske aktivnosti u odnosu na mala i
srednje velika poduzeća, dok srednje velika poduzeća imaju veći udio
inovacijskih izdataka namijenjen nabavi postrojenja, opreme, softvera i
zgrada u usporedbi s velikim poduzećima.
|
|
The
structure of expenditure for innovation activities in 2012 shows that the
largest share was spent on the in-house R&D, followed by the
acquisition of machinery, equipment, software and buildings. Large
enterprises had a larger structure of expenditure for innovation activities
compared to small and medium-sized ones, while medium-sized and small
enterprises had a larger share of expenditure for the acquisition of
machinery, equipment, software and buildings compared to large enterprises.
|
1. PODUZEĆA PREMA
INOVATIVNOSTI, DJELATNOSTI I VELIČINI U RAZDOBLJU 2010. – 2012.
ENTERPRISES,
BY INNOVATION PERFORMANCE, ACTIVITY AND SIZE, 2010
– 2012
|
Ukupno
Total
|
Inovatori
Innovators
|
Poduzeća
koja ne inoviraju
Non-innovators
|
Udio
inovatora, %
Share
of innovators, %
|
|
|
|
|
|
|
|
Ukupno
|
10 149
|
3 499
|
6 650
|
34,5
|
Total
|
|
|
|
|
|
|
Proizvodna poduzeća
|
3 710
|
1 445
|
2 265
|
38,9
|
Industrial
enterprises
|
Uslužna poduzeća
|
6 439
|
2 054
|
4 385
|
31,9
|
Service
enterprises
|
|
|
|
|
|
|
Mala poduzeća
|
8 308
|
2 512
|
5 796
|
30,2
|
Small
enterprises
|
Srednje velika poduzeća
|
1 517
|
746
|
772
|
49,2
|
Medium-sized
enterprises
|
Velika poduzeća
|
323
|
241
|
82
|
74,6
|
Large
enterprises
|
2. INOVATIVNA PODUZEĆA PREMA VRSTI
INOVACIJE, DJELATNOSTI I VELIČINI U RAZDOBLJU 2010. – 2012.
INNOVATIVE
ENTERPRISES, BY TYPE OF INNOVATION, ACTIVITY AND SIZE, 2010 – 2012
|
Inovatori
Innovators
|
Udio
inovatora proizvoda i procesa, %
Share
of
product and process innovators,
%
|
Udio
inovatora
u organizaciji
i marketingu, %
Share
of organisational and
marketing innovators,
%
|
|
ukupno
Total
|
samo
inovatori
proizvoda i
procesa
Product
and
process
innovators only
|
samo
inovatori
u organizaciji
i marketingu
Organisational
and
marketing
innovators only
|
inovatori
proizvoda
i procesa i inovatori
u organizaciji
i marketingu
usporedno
Product
and
process
and
organisational
and marketing innovators simultaneously
|
broj
poduzeća
Number
of enterprises
|
%
|
poduzeća
Number
of enterprise
|
%
|
poduzeća
Number
of enterprise
|
%
|
poduzeća
Number
of enterprise
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ukupno
|
3
499
|
34,5
|
508
|
5,0
|
1
337
|
13,2
|
1
654
|
16,3
|
21,3
|
29,5
|
Total
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Proizvodna poduzeća
|
1
445
|
38,9
|
277
|
7,5
|
447
|
12,0
|
721
|
19,4
|
26,9
|
31,5
|
Industrial
enterprises
|
Uslužna poduzeća
|
2
054
|
31,9
|
231
|
3,6
|
890
|
13,8
|
933
|
14,5
|
18,1
|
28,3
|
Service
enterprises
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mala poduzeća
|
2
512
|
30,2
|
363
|
4,4
|
1
092
|
13,1
|
1
057
|
12,7
|
17,1
|
25,9
|
Small
enterprises
|
Srednje velika poduzeća
|
746
|
49,2
|
115
|
7,6
|
214
|
14,1
|
416
|
27,4
|
35,0
|
41,5
|
Medium-sized
enterprises
|
Velika poduzeća
|
241
|
74,6
|
29
|
9,0
|
31
|
9,6
|
181
|
56,0
|
65,0
|
65,6
|
Large
enterprises
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. INOVATIVNA PODUZEĆA PREMA
VAŽNOSTI TRŽIŠTA U RAZDOBLJU 2010. – 2012.
INNOVATIVE ENTERPRISES, BY MARKET VALUE, 2010 – 2012
|
Ukupno
Total
|
Inovatori
Innovators
|
Poduzeća
koja
ne inoviraju
Non
-innovators
|
Udio
inovatora,
%
Share
of innovators,
%
|
|
ukupno
Total
|
samo
inovatori proizvoda
i procesa
Product
and
process
innovators
only
|
samo
inovatori u organizaciji i marketingu
Organisational
and marketing innovators only
|
inovatori
proizvoda
i procesa i inovatori u organizaciji i marketingu usporedno
Product
and
process and organisational
and marketing innovators simultaneously
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lokalna/regionalna
tržišta unutar
Republike Hrvatske
|
9 618
|
3 309
|
473
|
1 266
|
1 570
|
6 309
|
34,4
|
Local/regional markets in Republic of Croatia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nacionalno tržište
|
6 182
|
2 586
|
371
|
967
|
1 248
|
3 596
|
41,8
|
National
market
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zemlje EU-a, Efte ili
država kandidatkinja
za članstvo u EU
|
3 441
|
1 693
|
268
|
507
|
918
|
1 748
|
49,2
|
EU
countries, EFTA countries or EU candidate countries
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Druge
države
|
2 216
|
1 214
|
168
|
366
|
680
|
1 002
|
54,8
|
Other
countries
|

4. INOVATORI PROIZVODA I PROCESA PREMA VRSTI
INOVACIJSKE AKTIVNOSTI U RAZDOBLJU 2010. – 2012.
PRODUCT AND PROCESS INNOVATORS, BY TYPE OF
INNOVATION ACTIVITY, 2010 – 2012
%
|
Ukupno
Total
|
Samo
inovatori proizvoda
Product
innovators only
|
Samo
inovatori procesa
Process
innovators only
|
Inovatori
proizvoda i procesa
Product
and process innovators
|
Nedovršene
i/ili napuštene inovacijske aktivnosti
Ongoing
or abandoned innovation activities
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ukupno
|
21,3
|
3,9
|
5,9
|
10,1
|
1,5
|
Total
|
|
|
|
|
|
|
|
Proizvodna poduzeća
|
26,9
|
5,2
|
6,9
|
12,8
|
1,9
|
Industrial
enterprises
|
Uslužna poduzeća
|
18,1
|
3,1
|
5,3
|
8,5
|
1,2
|
Service
enterprises
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mala poduzeća
|
17,1
|
3,4
|
4,7
|
7,6
|
1,4
|
Small
enterprises
|
Srednje
velika poduzeća
|
35,0
|
5,9
|
10,3
|
17,0
|
1,8
|
Medium-sized enterprises
|
Velika poduzeća
|
65,0
|
7,4
|
14,9
|
40,6
|
2,2
|
Large
enterprises
|

METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Izvor
podataka
|
|
Data
sources
|
|
|
|
Podaci
su rezultat obrade istraživanja o inovacijskim aktivnostima poduzeća u
razdoblju 2010. – 2012. koje je provedeno na uzorku od
4 500 poduzeća – pravnih i fizičkih osoba. Istraživanje je provedeno u
Državnom zavodu za statistiku i potpuno je usklađeno s istraživanjem koje
se u Europskoj uniji provodi svake dvije godine pod naslovom „Community
Innovation Survey“.
|
|
Data
are the outcome of the survey on innovation activities of enterprises in
the period from 2010 to 2012 carried out on the sample of 4 500 enterprises
– legal entities and natural persons. The survey was conducted in the Croatian
Bureau of Statistics and was completely in accordance with the survey
entitled the “Community Innovation Survey”, which is conducted in the
European Union every two years.
|
|
|
|
|
|
|
Obuhvat
i usporedivost
|
|
Coverage
and comparability
|
|
|
|
Osnovni
skup za statističko istraživanje o inovacijskim aktivnostima poduzeća u
razdoblju 2010. – 2012. izdvojen je iz Statističkoga poslovnog registra
Državnog zavoda za statistiku (stanje na kraju 2012.) i sadržava
11 148 poduzeća – pravnih i fizičkih osoba s 10 ili više zaposlenih i
s glavnom djelatnošću navedenom među sljedećim djelatnostima:
|
|
A basic
group for the statistical survey on innovation activities of enterprises in
the period from 2010 to 2012 was extracted from the Statistical Business
Register of the Croatian Bureau of Statistics (situation as at the end of
2012) and contained 11 148 enterprises – legal entities and natural persons
employing 10 or more persons and with a prevailing activity classified
among the following:
|
|
|
|
Odjeljak
|
Naziv
|
|
Division
|
Description
|
|
|
|
|
|
05 – 09
|
Rudarstvo i
vađenje
|
|
05 – 09
|
Mining and
quarrying
|
10 – 33
|
Prerađivačka
industrija
|
|
10 – 33
|
Manufacturing
|
35
|
Opskrba
električnom energijom, plinom, parom i klimatizacija
|
|
35
|
Electricity, gas,
steam and air conditioning supply
|
36 – 39
|
Opskrba vodom; uklanjanje
otpadnih voda, gospodarenje
|
|
36 – 39
|
Water supply;
sewerage, waste management and
|
|
otpadom te
djelatnosti sanacije okoliša
|
|
|
remediation activities
|
46
|
Trgovina na veliko, osim vozila i
motocikla
|
|
46
|
Wholesale trade, except of motor vehicles and
motorcycles
|
49 – 53
|
Prijevoz i
skladištenje
|
|
49 – 53
|
Transportation
and storage
|
58 – 63
|
Informacije i
komunikacije
|
|
58 – 63
|
Information and
communication
|
64 – 66
|
Financijske
djelatnosti i djelatnosti osiguranja
|
|
64 – 66
|
Financial and
insurance activities
|
71
|
Arhitektonske
djelatnosti i inženjerstvo; tehničko ispitivanje
|
|
71
|
Architectural and
engineering activities; technical testing
|
|
i analiza
|
|
|
and analysis
|
72
|
Znanstveno istraživanje i razvoj
|
|
72
|
Scientific
research and development
|
73
|
Promidžba i istraživanje tržišta
|
|
73
|
Advertising and
marketing research
|
41 – 43
|
Građevinarstvo
|
|
41 – 43
|
Construction
|
55 – 56
|
Djelatnosti
pružanja smještaja te pripreme i usluživanja
|
|
55 – 56
|
Accommodation and
food service activities
|
|
hrane
|
|
68
|
Real estate activities
|
68
|
Poslovanje
nekretninama
|
|
|
|
|
|
|
Osnovni
skup stratificiran je po djelatnostima, veličinskim razredima s obzirom na
broj zaposlenih i regije.
|
|
The
basic group was stratified according to the activities, size classes
according to the number of persons in employment and regions.
|
|
|
|
Veličinski razredi
jesu sljedeći:
|
|
Size classes were
as follows:
|
10 – 49
|
zaposlenih – mala
poduzeća
|
|
10 – 40
|
persons in
employment – small enterprises
|
50 – 249
|
zaposlenih –
srednje velika poduzeća
|
|
50 –
249
|
persons in
employment – medium-sized enterprises
|
250 +
|
zaposlenih –
velika poduzeća.
|
|
250 +
|
persons in
employment – large enterprises
|
|
|
|
Uzorak
za istraživanje o inovacijskim aktivnostima poduzeća u razdoblju 2010. –
2012. uključuje sva srednje velika i velika poduzeća u osnovnom skupu i
stratificirani slučajni uzorak malih poduzeća. Alokacija uzorka po
stratumima proporcionalna je broju jedinica u stratumu. Proporcionalna
alokacija narušena je time što je u stratumima poduzeća s djelatnošću u
građevinarstvu, trgovini na veliko, djelatnošću pružanja smještaja te
pripreme i usluživanja hrane i djelatnošću proizvodnje kruha smanjen broj
jedinica u uzorku s obzirom na broj koji je bio izračunan da bi se smanjila
inače velika zastupljenost tih djelatnosti u uzorku i povećao broj jedinica
u uzorku u drugim stratumima.
|
|
The
sample for the survey on the innovation activities of enterprises in the
period from 2010 to 2012 included all medium-sized and large enterprises in
the basic group and a stratified random sample of small enterprises. The
sample allocation to strata was proportional to the number of units in the
stratum. The proportional allocation was disrupted due to the cutting of
the number of units in the sample in the strata of enterprises engaged in
the activities Construction, Wholesale trade, Accommodation and food
service activities and Manufacture of bread in relation to the number that
had been calculated in order to reduce otherwise large representation of
the said activities in the sample and to increase the number of sample
units in other strata.
|
|
|
|
U
stratumima u kojima je uzorak veći od populacije, veličina uzorka jednaka
je veličini populacije; u stratumima u kojima je izračunana veličina uzorka
manja od 6, ako je i veličina populacije manja od 6, uzorak je jednak
populaciji, a ako je veličina populacije veća ili jednaka 6, veličina je
uzorka 6.
|
|
In the
strata where the sample was bigger than the population, the sample size
equalled the population size; in the strata where the calculated sample
size was smaller than 6 and the population size less than 6, the sample
equalled population, while if the population size was 6 or more, the sample
size was 6.
|
|
|
|
Konačna
veličina uzorka iznosila je 4 500 poduzeća – pravnih i fizičkih osoba.
|
|
The
final sample size was 4 500 enterprises – legal entities and natural
persons.
|
|
|
|
Stopa
odgovora poduzeća koja su ispunila upitnik iznosila je 71,0%.
|
|
The
response rate of enterprises that filled in the questionnaire was 71.0%
|
|
|
|
Statistička
klasifikacija djelatnosti upotrijebljena u ovom istraživanju jest
Nacionalna klasifikacija djelatnosti NKD 2007.
|
|
The
statistical classification of activities used in this survey was the
National Classification of Activities – NKD 2007.
|
|
|
|
Sljedeća
tablica prikazuje procjene, standardne pogreške procjena, intervale
pouzdanosti (95%) i koeficijente varijacije za udio inovativnih poduzeća
prema veličini i djelatnosti.
|
|
The
following table shows estimates, standard
estimation errors, confidence intervals (95%) and variation coefficients
for the share of innovative enterprises by size and activity.
|
|
Udio
inovativnih poduzeća
Share
of innovative enterprises
|
|
|
procjena
Estimate
|
standardna
pogreška
Standard
estimation error
|
interval
pouzdanosti
Confidence
interval
|
koeficijent
varijacije
Variation
coefficient
|
|
|
|
|
|
|
|
Ukupno
|
34,5%
|
1,0%
|
32,4%:36,5%
|
3,0%
|
Total
|
Prema
veličini
|
|
|
|
|
By size
|
Mala
|
30,2%
|
1,2%
|
27,8%:32,7%
|
4,1%
|
Small
|
Srednje
velika
|
49,1%
|
1,1%
|
46,9%:51,4%
|
2,3%
|
Medium-sized
|
Velika
|
74,7%
|
0,8%
|
73,2%:76,3%
|
1,0%
|
Large
|
Prema djelatnosti
|
|
|
|
|
By activity
|
Proizvodne
|
38,9%
|
1,4%
|
36,2%:41,7%
|
3,6%
|
Industrial
|
Uslužne
|
31,9%
|
1,4%
|
29,1%:34,7%
|
4,5%
|
Service
|
Definicije
i objašnjenja
|
|
Definitions
and explanations
|
|
|
|
Inovativna
poduzeća jesu oni poslovni subjekti koji su u svom poslovanju
u razdoblju 2010. – 2012. uveli inovaciju proizvoda, inovaciju procesa,
organizacijsku ili marketinšku inovaciju.
|
|
Innovative
enterprises are business entities that in the period
from 2010 to 2012 introduced a product, process, organisational or marketing
innovation.
|
|
|
|
Inovacija
proizvoda jest uvođenje na tržište novoga ili znatno
poboljšanog proizvoda ili usluge u smislu karakteristika kao što su
mogućnosti proizvoda ili usluge, njihova prilagođenost korisniku, sastavni
dijelovi ili podsustavi. Inovacija proizvoda (novoga ili poboljšanoga) mora
biti nova za poduzeće, ali ne nužno za tržište. Nije presudno je li
inovaciju izvorno razvilo samo poduzeće ili neko drugo poduzeće.
|
|
Product
innovation is the introduction on market of a new
or significantly improved good or service with respect to its capabilities,
user friendliness, components or sub-systems. The product innovation (new
or improved) must be new to the enterprise, but it does not need to be new
to the market. It does not matter if the innovation was originally
developed by the enterprise that introduces it or by another enterprise.
|
|
|
|
Inovacija
procesa
jest primjena novoga ili znatno poboljšanoga proizvodnog postupka, načina
distribucije proizvoda ili potporne aktivnosti vezane za proizvode ili
usluge. Inovacija procesa mora biti nova za poduzeće, ali ne nužno za
tržište. Pritom nije važno je li inovaciju izvorno razvilo samo poduzeće
ili neko drugo poduzeće.
|
|
Process
innovation is the implementation of a new or
significantly improved production process, distribution method or support
activity for goods or services. The innovation (new or improved) must be
new to the enterprise, but it does not need to be new to the market. It
does not matter if the innovation was originally developed by the enterprise
that introduces it or by another enterprise.
|
|
|
|
Nedovršene
ili napuštene inovacijske aktivnosti obuhvaćaju nabavu
strojeva, opreme, softvera i licencija; inženjerske i razvojne aktivnosti,
industrijski dizajn, obučavanje, marketing te istraživanje i razvoj kad se
poduzimaju s izrazitom namjerom razvoja i/ili uvođenja inovacije proizvoda
ili procesa.
|
|
Ongoing
or abandoned innovation activities include the
acquisition of machinery, equipment, software, and licenses; engineering
and development work, industrial design, training, marketing and R&D
when they are specifically undertaken in order to develop and/or implement
a product or process innovation.
|
|
|
|
Organizacijska
inovacija jest nova organizacijska metoda u poslovnoj praksi
poduzeća (uključujući upravljanje znanjem), organizaciji radnog mjesta ili
odnosima s drugim subjektima kojom se poduzeće prije nije koristilo.
Organizacijska inovacija mora biti rezultat strateške odluke uprave
poduzeća. Isključuju se slučajevi preuzimanja i spajanja s drugim
poduzećem, čak i ako su se dogodila prvi put.
|
|
Organisational
innovation is a new organisational method in the
enterprise’s business practice (including knowledge management), workplace
organisation or relations with external entities that has not been
previously used by the enterprise. Organisational innovation must be the
result of strategic decisions taken by the management. Excluded are mergers
or acquisitions, even if they occurred for the first time.
|
|
|
|
Marketinška
inovacija jest primjena novoga marketinškog koncepta ili
strategije koja se znatno razlikuje od postojećih marketinških postupaka u
poduzeću i koja prije nije primjenjivana. Zahtijeva znatne promjene u
dizajnu ili pakiranju proizvoda, plasiranju proizvoda na tržište, promociji
proizvoda ili određivanju cijene. Isključuju se sezonske, redovite i druge
rutinske promjene u marketinškim postupcima.
|
|
Marketing
innovation is the implementation of a new marketing
concept or strategy that differs significantly from the enterprise’s
existing marketing methods and that has not been used before. It requires
significant changes in a product design or packaging, product placement,
product promotion or pricing. Excluded are seasonal, regular and other
routine changes in marketing methods.
|
|
|
|
Inovatori proizvoda
i procesa jesu poduzeća koja su u razdoblju 2010. – 2012. uvela
inovaciju proizvoda i/ili procesa ili su imala nedovršene i/ili napuštene
inovacijske aktivnosti za inovacije proizvoda ili procesa.
|
|
Product
and process innovators are enterprises that in the period
from 2010 to 2012 introduced a product and/or process innovation or were
included in ongoing or abandoned innovation activities.
|
|
|
|
Inovatori u
organizaciji i marketingu jesu poduzeća koja su u razdoblju 2010. –
2012. uvela organizacijsku i/ili marketinšku inovaciju.
|
|
Organisational
or marketing innovators are business
entities that in the period from 2010 to 2012 introduced an organisational
and/or marketing innovation.
|
|
|
|
Proizvodne
djelatnosti u ovom istraživanju jesu: Rudarstvo i vađenje
(05 – 19), Prerađivačka industrija (10 – 33), Opskrba
električnom energijom, plinom, parom i klimatizacija (35) i Opskrba vodom;
uklanjanje otpadnih voda, gospodarenje otpadom te djelatnosti sanacije
okoliša (36 – 39).
|
|
Industrial
activities in this survey are as follows: Mining
and quarrying (05 – 09), Manufacturing (10 – 33), Electricity, gas, steam
and air conditioning supply (35) and Water supply; sewerage, waste
management and remediation activities (36 – 39).
|
|
|
|
|
|
Service activities in this survey are as follows: Construction (41 – 43), Wholesale
trade, except of motor vehicles and motorcycles (46), Transportation and
storage (49 – 53), Accommodation and food service activities (55 – 56)*,
Information and communication (58 - 63), Financial and insurance activities
(64 – 66), Real estate activities (68)*, Architectural and engineering
activities; technical testing and analysis (71), Scientific research and
development (72), Advertising and marketing research (73).
Activities marked with asterisk are included in the
analysis of innovation activities because of their significance in the
Croatian economy.
|
|
|
|
Mala
poduzeća jesu poslovni subjekti s 10 do 49 zaposlenih.
|
|
Small enterprises are business
entities employing 10 to 49 persons.
|
|
|
|
Srednja
poduzeća jesu poslovni subjekti s 50 do 249 zaposlenih.
|
|
Medium-sized enterprises are
business entities employing 50 to 249 persons.
|
|
|
|
Velika
poduzeća jesu poslovni subjekti s 250 i više zaposlenih.
|
|
Large enterprises are business
entities employing 250 and more persons.
|
|
|
|
|
|
The
category of Other countries of EU, EFTA or EU candidate countries
includes the following countries: Austria, Belgium, Bulgaria, Cyprus, the
Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece,
Hungary, Island, Italy, Ireland, Latvia, Liechtenstein, Lithuania,
Luxembourg, Macedonia, Malta, Montenegro, the Netherlands, Norway, Poland,
Portugal, Romania, Serbia, Slovenia, Slovakia, Switzerland, Turkey, Spain,
Sweden and the United Kingdom.
|
|
|
|
Vlastite
aktivnosti istraživanja i razvoja. Kreativni rad
obavljen unutar poduzeća radi povećanja razine znanja i osmišljavanje
novih primjena tog znanja s namjerom stvaranja novih i poboljšanih
proizvoda i procesa (uključujući razvoj softvera).
|
|
In-house R&D is a creative
work undertaken within an enterprise in order to increase the stock of
knowledge for the development of new and improved products and processes (including
software development).
|
|
|
|
Vanjske
usluge istraživanja i razvoja. Iste aktivnosti
kao gore spomenuto, koje je poduzeće kupilo, a obavila su ih druga poduzeća
(uključujući druga poduzeća unutar grupe poduzeća kojoj analizirano
poduzeće pripada) ili javne ili privatne istraživačke organizacije.
|
|
External R&D includes same
activities as above purchased by own enterprise, but that are performed
either by other companies (including other enterprises within the own
group) or by public or private research organisations.
|
|
|
|
Nabava
postrojenja, opreme, softvera i zgrada obuhvaća nabavu
modernih postrojenja, opreme, softvera i zgrada koji će se upotrebljavati
za nove ili znatno poboljšane proizvode i procese.
|
|
Acquisition of machinery, equipment, software and
buildings comprises the acquisition of advanced
machinery, equipment, software and buildings to be used for new or
significantly improved products or processes
|
|
|
|
Nabava postojećeg znanja od drugih
poduzeća ili organizacija
obuhvaća nabavu postojećih provjerenih postupaka (“know-how”), djela
zaštićenih autorskim pravom, patentiranih i nepatentiranih izuma itd. od
drugih poduzeća ili organizacija radi razvoja novih ili znatno poboljšanih
proizvoda i procesa.
|
|
Acquisition
of existing knowledge from other enterprises or organisations comprises
the acquisition of the existing know-how, copyrighted works, patented and
non-patented inventions, etc. from other enterprises or organisations for
the development of new or significantly improved products and processes
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
|
Efta
EU
IR
NKD 2007.
|
Europsko udruženje
za slobodnu trgovinu
Europska unija
Istraživanje i
razvoj
Nacionalna
klasifikacija djelatnosti, verzija 2007.
|
|
EFTA
EU
NKD 2007.
R&D
|
European Free-Trade Association
European Union
National Classification of Activities, 2007 version
Research & Development
|
|
|
|
Za
sadržaj dokumenta odgovoran je isključivo Državni zavod za statistiku te se ni pod kojim uvjetima ne smije smatrati da izražava stajalište
Europske unije.
|
|
This
document has been produced with the financial assistance of the European
Union. The contents of this document are the sole responsibility of the
Croatian Bureau of Statistics and can under no circumstances be regarded as
reflecting the position of the European Union.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Izdaje i
tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p.
80.
Published and printed by the Croatian
Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Odgovara
ravnatelj Marko Krištof.
Person
responsible: Marko Krištof, Director General
Priredile:
Drina Ćavar i Matija Škegro Vdović
Prepared
by: Drina Ćavar and Matija Škegro Vdović
|
MOLIMO
KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS
ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE
|
|
Naklada:
20 primjeraka
20 copies
printed
Podaci iz
ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.
First
Release data are also published on the Internet.
Služba za
komunikaciju s korisnicima
User
Communication Department
· Informacije
i korisnički zahtjevi
Information
and user requests
|
· Pretplata
publikacija
Subscription
|
· Novinarski
upiti
Press corner
|
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-138, 4806-154, 4811-212
Elektronička
pošta/ E-mail:
stat.info@dzs.hr
Telefaks/ Fax:
+385 (0) 1 4806-148, 4806-199
|
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4814-791
Elektronička
pošta/ E-mail:
prodaja@dzs.hr
Telefaks/ Fax:
+385 (0) 1 4806-148, 4806-199
|
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-121, 4806-196
Elektronička
pošta/ E-mail:
press@dzs.hr
Telefaks/ Fax:
+385 (0) 1 4806-148, 4806-199
|
|