image description

 

 

GODINA/ YEAR: LI.                                       ZAGREB, 20. LISTOPADA 2014./ 20 OCTOBER, 2014                            BROJ/ NUMBER: 12.1.3/2.

 

 

CODEN POPCEA        ISSN 1330-0350

 

 

 

IZVJEŠĆE O PREKOMJERNOME PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI HRVATSKOJ, LISTOPAD 2014. (ESA 2010)

EXCESSIVE DEFICIT PROCEDURE REPORT, REPUBLIC OF CROATIA, OCTOBER 2014

(ESA 2010)

 

 

 

U ovom priopćenju Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak (deficit) i razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome proračunskome manjku (deficitu) i razini duga opće države (listopadsko Izvješće) za razdoblje 2010. – 2013. prema metodologiji Europskog sustava nacionalnih i regionalnih računa (ESA 2010) i Priručniku o deficitu i dugu opće države.

 

The Croatian Bureau of Statistics issues in this release the general government deficit and debt data based on figures reported in the Excessive Deficit Procedure Report (the October Notification) for the period from 2010 to 2013 according to the European System of National and Regional Accounts (ESA 2010) methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.

 

 

 

U razdoblju od gotovo 20 godina, u kojem se primjenjivala ESA 95 kao postojeći metodološki okvir za proizvodnju podataka nacionalnih računa, gospodarstvo se znatno promijenilo, sa sve većom važnošću nematerijalne imovine, proizvoda i usluga intelektualnog vlasništva te informacijskih i komunikacijskih tehnologija u proizvodnim procesima. Iz tog je razloga bilo potrebno prilagoditi i način kompiliranja makroekonomskih statistika kako bi i one odražavale te promjene. Nastavno na to, od rujna 2014. sve zemlje Europske unije obvezne su zamijeniti postojeći metodološki okvir ESA 95 novom metodologijom ESA 2010. ESA 2010 europska je verzija svjetskog metodološkog okvira Sustava nacionalnih računa (SNA 2008) Ujedinjenih naroda.

 

In the period of almost 20 years in which the ESA 95 has been applied as methodological framework for producing national accounts data, substantial changes impacted economies, particularly in relation to the growing importance of intangible assets, intellectual property products and services as well as of information and communication technologies in production processes. Therefore, the way in which macroeconomic statistics are compiled needed to be adjusted in order to reflect these changes. According to this fact, since September 2014, all EU countries have been obliged to replace the existing ESA 95 methodological framework with the new ESA 2010 methodology. The ESA 2010 is the European version of the System of National Accounts (SNA 2008) of the United Nations, a world-wide methodological framework.

 

 

 

Fiskalni nadzor Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o prekomjernome proračunskome manjku i razini duga opće države. Ugovorom iz Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.

 

The fiscal surveillance of the European Union over the Member States is based on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a debt-to-GDP ratio must not exceed the reference values of 3% and 60%, respectively.

 

 

 

Ovo izvješće podnosi se Europskoj komisiji (Eurostat) dva puta godišnje – na kraju ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna (listopadsko Izvješće). Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću godinu, u kojoj su podaci za tekuću godinu bazirani na prognozama Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti Izvješće na svojim internetskim stranicama.

 

This EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year at the end of March (called the April Notification) and the end of September (the October Notification). The EDP Report relates to a last four-year period and for a current year in which current-year data are based on the Ministry of Finance forecast. National statistical offices are obliged to publish the EDP Report on their web sites.

 

 

 

Nastavno na uvođenje nove metodologije ESA 2010 revidiran je i BDP te su se i iz tog razloga izmijenili udjeli deficita i konsolidiranog duga opće države u BDP-u u odnosu na travanjsku notifikaciju.

 

After the introduction of the new ESA 2010, GDP has also been revised. Therefore, compared with the April notification, the deficit and the consolidated general government debt to GDP ratio was changed.

 

 

 

Primjenom nove metodologije ESA 2010 deficit konsolidirane opće države za 2013. iznosi -17 189 milijuna kuna, odnosno -5,2% BDP-a, dok za 2012. iznosi -18 654 milijuna kuna ili -5,6% BDP-a. Iz toga proizlazi da se u odnosu na travanjsku notifikaciju deficit opće države u 2012. povećao za 2 366 milijuna kuna, dok se u 2013. povećao za 1 017 milijuna kuna. Također u odnosu na travanjsku notifikaciju, u 2010. se godini deficit smanjio za 769 milijuna kuna, a u 2011. za 265 milijuna kuna.

 

With the implementation of the new ESA 2010 methodology, the general government deficit for 2013 was estimated at -17 189 million kuna, or -5.2% of GDP, while for 2012 it was estimated at -18 654 million kuna, or -5.6% of GDP. Consequently, in comparison with the April notification, the annual deficit increased by 2 366 million kuna in 2012 and by 1 017 million kuna in 2013. Furthermore, the annual deficit decreased by 769 million kuna in 2010 and by 265 million kuna in 2011, compared with the April notification.

 

 

 

Najveći utjecaj na povećanje deficita za 2013., u odnosu na travanjsku notifikaciju, imalo je uključivanje Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb u obuhvat opće države (u iznosu od 337 milijuna kuna), kao i revizija bruto investicija u fiksni kapital (u iznosu od 461 milijun kuna).

 

In comparison with the April notification, the inclusion of Hrvatske Autoceste d. o. o. and the Rijeka-Zagreb Motorway in the coverage of the general government sector (in the amount of 337 million kuna) as well as revision of gross fixed capital formation (in the amount of 461 million kuna) had the most significant effect on the deficit increase.

 

 

 

Također, na prihodnoj strani važno je spomenuti reviziju poreznih prihoda. Najvažniji dio revizije o porezima odnosi se na promjenu koncepta poreznih prihoda te na primjenu posebnih smjernica Eurostata, što je rezultiralo dopunom liste prihoda koji se smatraju porezima. Tako je lista poreznih prihoda dopunjena premijama osiguranja depozita Državne agencije za sanaciju banaka i osiguranje štednih uloga te s nekoliko poreza na lutriju, igre na sreću i oklade. No ukupna revizija poreza nije znatno utjecala na smanjenje deficita jer je najvažnija stavka povećanja poreznih prihoda, premija osiguranja depozita, ujedno povećala rashode za isti iznos (kroz kategoriju plaćenih tekućih transfera) te je njen utjecaj na deficit jednak nuli. Nadalje, udio prihoda od PDV-a koji zemlje članice uplaćuju u proračun EU-a, prema metodologiji ESA 2010, više se ne prikazuje zasebno, nego se uključuje u ukupne prihode od PDV-a zemlje članice. S druge se strane, u obliku raznih tekućih transfera, za isti iznos ujedno povećava rashodna strana te je utjecaj te stavke na deficit jednak nuli.

 

Moreover, on the revenue side, it is important to stress out the revision of tax revenues. The most important part of the tax revision is related to a change of the concepts of tax revenues and to the implementation of specific Eurostat's guidelines, which resulted in the extension of the list of revenues by adding those that are considered taxes. Therefore, the list of tax revenues has been supplemented with the deposit insurance premiums of the State Agency for Deposit Insurance and Bank Rehabilitation and with several taxes on lottery, gambling and betting. However, the overall tax revision did not have a significant impact on the reduction of deficit, since the most important item that contributes to the increase of tax revenues, the deposit insurance premium, increased the expenditures by the same amount (through the category of current transfers payable) at the same time, thus its impact on the deficit was zero. Furthermore, the VAT contribution to the EU budget paid by the Member States, according to the ESA 2010 methodology, is not shown separately any more, but is included in the total VAT revenues of a particular Member State. On the other hand, it increased the expenditure side in the form of miscellaneous current transfers, thus its impact on the deficit was zero.

 

 

 

Primarni deficit opće države u 2013. iznosio je -6 086 milijuna kuna ili
-1,8% BDP-a, dok je u 2012. iznosio -7 875 milijuna kuna ili -2,4% BDP-a.

 

 

The primary general government deficit in 2013 was -6 086 million kuna, or -1.8% of GDP, while in 2012 it was -7 875 million kuna, or
-2.4% of GDP.

 

 

 

Primjenom nove metodologije ESA 2010 za razdoblje od 2010. do 2013. konsolidirani je dug opće države u prosjeku porastao za 27 do 29 milijardi kuna godišnje. Tako u 2012. iznosi 212 964 milijuna kuna ili 64,4% BDP-a, a u 2013. godini 249 836 milijuna kuna ili 75,7% BDP-a. Dug opće države promijenio se isključivo zbog povećanja obuhvata podsektora središnje države, čime su primljeni krediti tih jedinica ušli u obuhvat duga.

 

With the implementation of the new ESA 2010 methodology for the period from 2010 to 2013, the consolidated gross debt of the general government increased on the average by 27 to 29 billion kuna, that is, in 2012 it amounted to 212 964 million kuna, or 64.4% of GDP, and in 2013 to 249 836 million kuna, or 75.7% of GDP. The general government debt changed exclusively due to the expansion of the central government subsector coverage, which resulted with the inclusion of the received loans of these units into the debt.

 

 

 

Prema projekcijama Ministarstva financija, proračunski saldo državnog proračuna u 2014. iznosit će -19 010 milijuna kuna ili -5,8% BDP-a, a konsolidirani dug opće države na kraju godine 268 568 milijuna kuna ili 81,8% BDP-a.

 

According to the Ministry of Finance forecast, the deficit in 2014 will amount to -19 010 million kuna, or -5.8% of GDP, and the consolidated gross debt of the general government at the end of the year to 268 568 million kuna, or 81.8% of GDP.

 

 

 

 

 

 

Podatke iz ovog priopćenja možete preuzeti na www.dzs.hr.

 

Ovdje možete preuzeti EDP tablice iz ovog priopćenja u excel formatu.

 

Ovdje možete preuzeti tablicu temeljnih agregata sektora opće države u excel formatu.

 

Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr.

 

EDP Excel tables from this Release can be downloaded here

 

Excel table with data on main aggregates of general government from this release can be downloaded here

 

 

 

1.   PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA

      REPORTING OF EXCESIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED DATA

 

2010.

2011.

2012.

2013.

 

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross domestic product at current market prices

328 041

100,0

332 587

100,0

330 456

100,0

330 135

100,0

 

 

 

Neto uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)
Net borrowing (-)/net lending (+)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opća država
General government

-19 795

-6,0

-25 494

-7,7

-18 654

-5,6

-17 189

-5,2

Središnja država
Central government

-19 682

-6,0

-24 862

-7,5

-17 759

-5,4

-18 760

-5,7

Lokalna država
Local government

-31

0,0

-220

-0,1

210

0,1

76

0,0

Fondovi socijalne sigurnosti
Social security funds

-81

0,0

-412

-0,1

-1 105

-0,3

1 496

0,5

 

 

 

Konsolidirani dug opće države
General government consolidated gross debt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opća država
General government

173 087

52,8

199 311

59,9

212 964

64,4

249 836

75,7

 

 

 

Rashodi opće države
General government expenditure

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruto investicije u fiksni kapital
Gross fixed capital formation

10 745

3,3

11 659

3,5

11 699

3,5

10 964

3,3

Kamate (konsolidirano)
Interest (consolidated)

7 773

2,4

9 690

2,9

10 779

3,3

11 102

3,4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.   REVIZIJA PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I RAZINE DUGA

      REVISION OF EXCESIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS

2010.

2011.

2012.

2013.

mil. kuna
Mln kuna

%

mil. kuna
Mln kuna

%

mil. kuna
Mln kuna

%

mil. kuna
Mln kuna

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neto uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)
Net borrowing (-)/net lending (+)

 

 

 

 

 

 

 

 

Prije revizije
Before revision

-20 564

-6,4

-25 759

-7,8

-16 288

-5,0

-16 172

-4,9

Poslije revizije
After revision

-19 795

-6,0

-25 494

-7,7

-18 654

-5,6

-17 189

-5,2

Razlika
Difference

769

0,3

265

0,2

-2 366

-0,7

-1 017

-0,3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konsolidirani dug opće države
General government consolidated gross debt

 

 

 

 

 

 

 

 

Prije revizije
Before revision

145 721

45,0

170 859

52,0

183 676

55,9

220 196

67,1

Poslije revizije
After revision

173 087

52,8

199 311

59,9

212 964

64,4

249 836

75,7

Razlika
Difference

27 366

7,8

28 452

8,0

29 288

8,5

29 640

8,6

 

 

 

 

METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA

 

NOTES ON METHODOLOGY

 

 

 

 

 

 

Osnovni pojmovi i definicije

 

Basic concepts and definitions

 

 

 

Sektor opće države (S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali netržišni proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica koje pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje su ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.

 

The general government sector (S.13) includes all institutional units that are other non-market producers, whose output is intended for individual and collective consumption and mainly financed by compulsory payments made by units belonging to other sectors and/or all institutional units principally engaged in the redistribution of national income and wealth.

 

 

 

Sektor opće države sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311), lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja država obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale vladine institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim teritorijem te su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja država uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću obuhvaća korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske vode, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste, Hrvatski fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje državnom imovinom do 30. rujna 2013., Centar za restrukturiranje i prodaju te Državni ured za upravljanje državnom imovinom kao njezinih pravnih sljednika) zajedno s HŽ Infrastrukturom, HRT-om, Hrvatskim autocestama i Autocestom Rijeka Zagreb, koji su reklasificirani u sektor države (središnje države).

 

The general government consists of three sub-sectors: the central government (S.1311), the local government (S.1313) and the social security funds sub-sector (S.1314). The central government comprises departments of government administration and other central government agencies, authorities and institutions whose jurisdiction covers the entire economic territory, apart from the administration of the social security funds sub-sector. It also includes non-profit institutions that are controlled and chiefly financed by the central government. The central government in this EDP Report includes central government budgetary users, extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of the Public Property until 30 September 2013, that is, the Restructuring and Sale Center and the State Property Management Administration as its legal successors) together with the Croatian Railways Infrastructure, the Croatian Radio and Television, Hrvatske Autoceste d. o. o. and the Rijeka-Zagreb Motorway which have been reclassified into the government sector (the central government).

 

 

 

Lokalna država obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike lokalnih proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom lokalne vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova socijalne sigurnosti uključuje sve institucionalne jedinice čija je primarna djelatnost administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj sektor čine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje.

 

The local government sector comprises local and regional self-government units as well as all local budget users. Included in the local government sector are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local authorities. The social security funds sub-sector includes all public sector institutional units whose main activity consists in administrating funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the Croatian Employment Institute.

 

 

 

Proračunski manjak (višak) znači neto uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9) sektora opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih rashoda, kako je definirano u ESA 2010.

 

The government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9) of the general government sector (S.13) defined as a difference between a total revenue and a total expenditure.

 

 

 

Prema novoj metodologiji ESA 2010 nema više prilagodbi za tretman tijekova kamata iz swap ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su EDP B.9 i B.9 prema metodologiji ESA 2010 jednaki.

 

According to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9 according to the ESA 2010.

 

 

 

Dug opće države predstavlja bruto nominalnu vrijednost duga na kraju godine. Dug se odnosi na jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj klasifikaciji u sektor opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski instrumenti: gotovina i depoziti (AF.2); dužnički vrijednosni papiri (AF.3) te krediti i zajmovi (AF.4), kako je definirano u ESA 2010.

 

The general government debt is defined as gross debt nominal value at the year end. The debt refers to the units classified in the general government sector (S.13) according to the sector classification and consists of the following financial instruments: currency and deposits (AF.2), debt securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in the ESA 2010.

 

 

 

 

 

 

Kratice

 

Abbreviations

 

 

 

BDP

bruto domaći proizvod

 

EDP

excessive deficit procedure

EDP

postupak prekomjernog deficita

 

ESA

European System of Accounts

ESA

Europski sustav nacionalnih računa

 

EU

European Union

EU

Europska unija

 

GDP

gross domestic product

HRT

Hrvatska radiotelevizija

 

mln

million

Hrvatske željeznice

 

VAT

value added tax

mil.

milijun

 

 

 

PDV

porez na dodanu vrijednost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Objavljuje i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.

Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80

Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666

 

Odgovara ravnatelj Marko Krištof.

Person responsible: Marko Krištof, Director General

 

Priredile: Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk, Marija Gojević, Ana-Marija Kolić i Suzana Šimičić

Prepared by: Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk, Marija Gojević, Ana-Marija Kolić and Suzana Šimičić

 

 

MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.

USERS ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE

 

 

Naklada: 20 primjeraka

20 copies printed

 

Podaci iz ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.

First Release data are also published on the Internet.

 

Služba za komunikaciju s korisnicima

User Communication Department

 

·     Informacije i korisnički zahtjevi

     Information and user requests

·     Pretplata publikacija

     Subscription

·     Novinarski upiti

     Press corner

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-138, 4806-154, 4811-212

      Elektronička pošta/ E-mail:
      stat.info@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:

      +385 (0) 1 4814-791

      Elektronička pošta/ E-mail:
      prodaja@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-121, 4806-196

      Elektronička pošta/ E-mail:
      press@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199