GODINA/ YEAR: LI. ZAGREB,
20.
LISTOPADA 2014./ 20 OCTOBER, 2014 BROJ/
NUMBER: 12.1.3/2.
IZVJEŠĆE O
PREKOMJERNOME PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI
HRVATSKOJ, LISTOPAD 2014. (ESA 2010)
EXCESSIVE DEFICIT PROCEDURE REPORT,
REPUBLIC OF CROATIA, OCTOBER 2014
(ESA 2010)
U ovom
priopćenju Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak
(deficit) i razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome
proračunskome manjku (deficitu) i razini duga opće države (listopadsko Izvješće)
za razdoblje 2010. – 2013. prema metodologiji Europskog sustava nacionalnih
i regionalnih računa (ESA 2010) i Priručniku o deficitu i dugu opće države.
|
|
The
Croatian Bureau of Statistics issues in this release the general government
deficit and debt data based on figures reported in the Excessive Deficit
Procedure Report (the October Notification) for the period from 2010 to
2013 according to the European System of National and Regional Accounts
(ESA 2010) methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.
|
|
|
|
U
razdoblju od gotovo 20 godina, u kojem se primjenjivala ESA 95 kao
postojeći metodološki okvir za proizvodnju podataka nacionalnih računa,
gospodarstvo se znatno promijenilo, sa sve većom važnošću nematerijalne
imovine, proizvoda i usluga intelektualnog vlasništva te informacijskih i komunikacijskih
tehnologija u proizvodnim procesima. Iz tog je razloga bilo potrebno
prilagoditi i način kompiliranja makroekonomskih statistika kako bi i one
odražavale te promjene. Nastavno na to, od rujna 2014. sve zemlje Europske
unije obvezne su zamijeniti postojeći metodološki okvir ESA 95 novom
metodologijom ESA 2010. ESA 2010 europska je verzija svjetskog metodološkog
okvira Sustava nacionalnih računa (SNA 2008) Ujedinjenih naroda.
|
|
In the period of almost 20 years in which the ESA 95 has been
applied as methodological framework for producing national accounts data,
substantial changes impacted economies, particularly in relation to the
growing importance of intangible assets, intellectual property products and
services as well as of information and communication technologies in
production processes. Therefore, the way in which macroeconomic statistics
are compiled needed to be adjusted in order to reflect these changes.
According to this fact, since September 2014, all EU countries have been
obliged to replace the existing ESA 95 methodological framework with the
new ESA 2010 methodology. The ESA 2010 is the European version of the
System of National Accounts (SNA 2008) of the United Nations, a world-wide
methodological framework.
|
|
|
|
Fiskalni
nadzor Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o
prekomjernome proračunskome manjku i razini duga opće države. Ugovorom iz
Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio
proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti
veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.
|
|
The
fiscal surveillance of the European Union over the Member States is based
on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines
two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a
debt-to-GDP ratio must not exceed the reference values of 3% and 60%,
respectively.
|
|
|
|
Ovo
izvješće podnosi se Europskoj komisiji (Eurostat) dva puta godišnje – na
kraju ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna (listopadsko Izvješće).
Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću
godinu, u kojoj su podaci za tekuću godinu bazirani na prognozama
Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti
Izvješće na svojim internetskim stranicama.
|
|
This
EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year
at the end of March (called the April Notification) and the end of
September (the October Notification). The EDP Report relates to a last
four-year period and for a current year in which current-year data are
based on the Ministry of Finance forecast. National statistical offices are
obliged to publish the EDP Report on their web sites.
|
|
|
|
Nastavno
na uvođenje nove metodologije ESA 2010 revidiran je i BDP te su se i iz tog
razloga izmijenili udjeli deficita i konsolidiranog duga opće države u
BDP-u u odnosu na travanjsku notifikaciju.
|
|
After
the introduction of the new ESA 2010, GDP has also been revised. Therefore,
compared with the April notification, the deficit and the consolidated
general government debt to GDP ratio was changed.
|
|
|
|
Primjenom
nove metodologije ESA 2010 deficit konsolidirane opće države za 2013.
iznosi -17 189 milijuna kuna, odnosno -5,2% BDP-a, dok za 2012. iznosi -18
654 milijuna kuna ili -5,6% BDP-a. Iz toga proizlazi da se u odnosu na
travanjsku notifikaciju deficit opće države u 2012. povećao za 2 366
milijuna kuna, dok se u 2013. povećao za 1 017 milijuna kuna. Također
u odnosu na travanjsku notifikaciju, u 2010. se godini deficit smanjio za
769 milijuna kuna, a u 2011. za 265 milijuna kuna.
|
|
With
the implementation of the new ESA 2010 methodology, the general government
deficit for 2013 was estimated at -17 189 million kuna, or -5.2% of GDP,
while for 2012 it was estimated at -18 654 million kuna, or -5.6% of
GDP. Consequently, in comparison with the April notification, the annual
deficit increased by 2 366 million kuna in 2012 and by 1 017 million kuna
in 2013. Furthermore, the annual deficit decreased by 769 million kuna in
2010 and by 265 million kuna in 2011, compared with the April notification.
|
|
|
|
Najveći
utjecaj na povećanje deficita za 2013., u odnosu na travanjsku
notifikaciju, imalo je uključivanje Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka –
Zagreb u obuhvat opće države (u iznosu od 337 milijuna kuna), kao i
revizija bruto investicija u fiksni kapital (u iznosu od 461 milijun kuna).
|
|
In
comparison with the April notification, the inclusion of Hrvatske Autoceste
d. o. o. and the Rijeka-Zagreb Motorway in the coverage of the general
government sector (in the amount of 337 million kuna) as well as revision
of gross fixed capital formation (in the amount of 461 million kuna) had
the most significant effect on the deficit increase.
|
|
|
|
Također, na prihodnoj strani važno je spomenuti
reviziju poreznih prihoda. Najvažniji dio revizije o porezima odnosi se na
promjenu koncepta poreznih prihoda te na primjenu posebnih smjernica
Eurostata, što je rezultiralo dopunom liste prihoda koji se smatraju porezima.
Tako je lista poreznih prihoda dopunjena premijama osiguranja depozita
Državne agencije za sanaciju banaka i osiguranje štednih uloga te s
nekoliko poreza na lutriju, igre na sreću i oklade. No ukupna revizija
poreza nije znatno utjecala na smanjenje deficita jer je najvažnija stavka
povećanja poreznih prihoda, premija osiguranja depozita, ujedno povećala
rashode za isti iznos (kroz kategoriju plaćenih tekućih transfera) te je njen utjecaj na deficit jednak nuli.
Nadalje, udio prihoda od PDV-a koji zemlje članice uplaćuju u proračun
EU-a, prema metodologiji ESA 2010, više se ne prikazuje zasebno, nego se
uključuje u ukupne prihode od PDV-a zemlje članice. S druge se strane, u
obliku raznih tekućih transfera, za isti iznos ujedno povećava rashodna strana
te je utjecaj te stavke na deficit jednak nuli.
|
|
Moreover, on the revenue side, it is important to
stress out the revision of tax revenues. The most important part of the tax
revision is related to a change of the concepts of tax revenues and to the
implementation of specific Eurostat's guidelines, which resulted in the
extension of the list of revenues by adding those that are considered
taxes. Therefore, the list of tax revenues has been supplemented with the
deposit insurance premiums of the State Agency for Deposit Insurance and
Bank Rehabilitation and with several taxes on lottery, gambling and
betting. However, the overall tax revision did not have a significant
impact on the reduction of deficit, since the most important item that
contributes to the increase of tax revenues, the deposit insurance premium,
increased the expenditures by the same amount (through the category of
current transfers payable) at the same time, thus its impact on the deficit
was zero. Furthermore, the VAT contribution to the EU budget
paid by the Member States, according to the ESA 2010 methodology, is not
shown separately any more, but is included in the total VAT revenues of a
particular Member State. On the other hand, it increased the expenditure
side in the form of miscellaneous
current transfers, thus its impact on the deficit was zero.
|
|
|
|
Primarni deficit opće države u 2013. iznosio je -6 086 milijuna kuna
ili
-1,8% BDP-a, dok je u 2012. iznosio -7 875 milijuna kuna ili -2,4% BDP-a.
|
|
The primary
general government deficit in 2013 was -6 086 million kuna, or -1.8% of
GDP, while in 2012 it was -7 875 million kuna, or
-2.4% of GDP.
|
|
|
|
Primjenom
nove metodologije ESA 2010 za razdoblje od 2010. do 2013. konsolidirani je
dug opće države u prosjeku porastao za 27 do 29 milijardi kuna godišnje.
Tako u 2012. iznosi 212 964 milijuna kuna ili 64,4% BDP-a, a u 2013. godini
249 836 milijuna kuna ili 75,7% BDP-a. Dug opće države promijenio se
isključivo zbog povećanja obuhvata podsektora središnje države, čime su
primljeni krediti tih jedinica ušli u obuhvat duga.
|
|
With
the implementation of the new ESA 2010 methodology for the period from 2010
to 2013, the consolidated gross debt of the general government increased on
the average by 27 to 29 billion kuna, that is, in 2012 it amounted to 212
964 million kuna, or 64.4% of GDP, and in 2013 to 249 836 million kuna, or
75.7% of GDP. The general government debt changed exclusively due to the
expansion of the central government subsector coverage, which resulted with
the inclusion of the received loans of these units into the debt.
|
|
|
|
Prema
projekcijama Ministarstva financija, proračunski saldo državnog proračuna u
2014. iznosit će -19 010 milijuna kuna ili -5,8% BDP-a, a konsolidirani dug
opće države na kraju godine 268 568 milijuna kuna ili 81,8% BDP-a.
|
|
According
to the Ministry of Finance forecast, the deficit in 2014 will amount to -19
010 million kuna, or -5.8% of GDP, and the consolidated gross debt of the
general government at the end of the year to 268 568 million kuna, or 81.8%
of GDP.
|
|
|
|
|
|
|
Podatke
iz ovog priopćenja možete preuzeti na
www.dzs.hr.
Ovdje
možete
preuzeti
EDP tablice
iz
ovog
priopćenja
u excel
formatu.
Ovdje
možete
preuzeti
tablicu
temeljnih agregata sektora opće države
u excel
formatu.
|
|
Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr.
EDP Excel
tables from this Release can be downloaded here
Excel table with data on main aggregates of general government from this release can be downloaded here
|
1. PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I
RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA
REPORTING
OF EXCESIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED
DATA
|
2010.
|
2011.
|
2012.
|
2013.
|
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross domestic product at current market prices
|
328
041
|
100,0
|
332
587
|
100,0
|
330
456
|
100,0
|
330
135
|
100,0
|
|
|
|
Neto
uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)
Net
borrowing (-)/net lending (+)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
-19
795
|
-6,0
|
-25
494
|
-7,7
|
-18
654
|
-5,6
|
-17
189
|
-5,2
|
Središnja država
Central government
|
-19
682
|
-6,0
|
-24
862
|
-7,5
|
-17
759
|
-5,4
|
-18
760
|
-5,7
|
Lokalna
država
Local government
|
-31
|
0,0
|
-220
|
-0,1
|
210
|
0,1
|
76
|
0,0
|
Fondovi
socijalne sigurnosti
Social security funds
|
-81
|
0,0
|
-412
|
-0,1
|
-1
105
|
-0,3
|
1
496
|
0,5
|
|
|
|
Konsolidirani
dug opće države
General
government consolidated gross debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
173
087
|
52,8
|
199
311
|
59,9
|
212
964
|
64,4
|
249
836
|
75,7
|
|
|
|
Rashodi
opće države
General
government expenditure
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto investicije u fiksni kapital
Gross fixed capital formation
|
10
745
|
3,3
|
11
659
|
3,5
|
11
699
|
3,5
|
10
964
|
3,3
|
Kamate (konsolidirano)
Interest (consolidated)
|
7
773
|
2,4
|
9
690
|
2,9
|
10
779
|
3,3
|
11
102
|
3,4
|
2. REVIZIJA PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA
I RAZINE DUGA
REVISION
OF EXCESIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS
|
|
2010.
|
2011.
|
2012.
|
2013.
|
|
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Neto
uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)
Net borrowing (-)/net lending (+)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prije revizije
Before revision
|
-20 564
|
-6,4
|
-25 759
|
-7,8
|
-16 288
|
-5,0
|
-16 172
|
-4,9
|
Poslije revizije
After revision
|
-19 795
|
-6,0
|
-25 494
|
-7,7
|
-18 654
|
-5,6
|
-17 189
|
-5,2
|
Razlika
Difference
|
769
|
0,3
|
265
|
0,2
|
-2 366
|
-0,7
|
-1 017
|
-0,3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konsolidirani
dug opće države
General government consolidated gross debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prije revizije
Before revision
|
145 721
|
45,0
|
170 859
|
52,0
|
183 676
|
55,9
|
220 196
|
67,1
|
Poslije revizije
After revision
|
173 087
|
52,8
|
199 311
|
59,9
|
212 964
|
64,4
|
249 836
|
75,7
|
Razlika
Difference
|
27 366
|
7,8
|
28 452
|
8,0
|
29 288
|
8,5
|
29 640
|
8,6
|
METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Osnovni
pojmovi i definicije
|
|
Basic concepts and definitions
|
|
|
|
Sektor
opće države (S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali
netržišni proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i
zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica
koje pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje
su ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.
|
|
The general
government sector (S.13) includes all institutional units that are other
non-market producers, whose output is intended for individual and
collective consumption and mainly financed by compulsory payments made by
units belonging to other sectors and/or all institutional units principally
engaged in the redistribution of national income and wealth.
|
|
|
|
Sektor opće države sastoji se od tri podsektora:
središnje države (S.1311), lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog
osiguranja (S.1314). Središnja država obuhvaća državne upravne
organizacije, državne agencije te ostale vladine institucije koje imaju
nadležnost nad cijelim gospodarskim teritorijem te su odvojene od fondova
socijalne sigurnosti. Središnja država uključuje i neprofitne institucije
koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira središnja vlast. Središnja
država u ovome fiskalnom izvješću obuhvaća korisnike državnog proračuna,
izvanproračunske korisnike (Hrvatske vode, Fond za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste, Hrvatski fond za privatizaciju do
31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje državnom imovinom do 30. rujna
2013., Centar za restrukturiranje i prodaju te Državni ured za upravljanje
državnom imovinom kao njezinih pravnih sljednika) zajedno s HŽ
Infrastrukturom, HRT-om, Hrvatskim autocestama i Autocestom Rijeka ‒ Zagreb, koji su
reklasificirani u sektor države (središnje države).
|
|
The general government consists of three sub-sectors:
the central government (S.1311), the local government (S.1313) and the
social security funds sub-sector (S.1314). The central government comprises
departments of government administration and other central government
agencies, authorities and institutions whose jurisdiction covers the entire
economic territory, apart from the administration of the social security
funds sub-sector. It also includes non-profit institutions that are
controlled and chiefly financed by the central government. The central
government in this EDP Report includes central government budgetary users,
extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental
Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian
Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of the
Public Property until 30 September 2013, that is, the Restructuring and Sale Center and the State
Property Management Administration as its legal successors) together with
the Croatian Railways Infrastructure, the Croatian Radio and Television, Hrvatske
Autoceste d. o. o. and the Rijeka-Zagreb Motorway which have been
reclassified into the government sector (the central government).
|
|
|
|
Lokalna
država obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike
lokalnih proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod
kontrolom lokalne vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova
socijalne sigurnosti uključuje sve institucionalne jedinice čija je
primarna djelatnost administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj
sektor čine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za
mirovinsko osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje.
|
|
The
local government sector comprises local and regional self-government units
as well as all local budget users. Included in the local government sector
are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local
authorities. The social security funds sub-sector includes all public
sector institutional units whose main activity consists in administrating
funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian
Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the
Croatian Employment Institute.
|
|
|
|
Proračunski
manjak (višak) znači neto uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9)
sektora opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih
rashoda, kako je definirano u ESA 2010.
|
|
The
government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9)
of the general government sector (S.13) defined as a difference between a
total revenue and a total expenditure.
|
|
|
|
Prema
novoj metodologiji ESA 2010 nema više prilagodbi za tretman tijekova kamata
iz swap ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su EDP B.9
i B.9 prema metodologiji ESA 2010 jednaki.
|
|
According
to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the
treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and
forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9
according to the ESA 2010.
|
|
|
|
Dug
opće države predstavlja bruto nominalnu vrijednost duga na kraju godine.
Dug se odnosi na jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj
klasifikaciji u sektor opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski
instrumenti: gotovina i depoziti (AF.2); dužnički vrijednosni papiri (AF.3)
te krediti i zajmovi (AF.4), kako je definirano u ESA 2010.
|
|
The general government debt is defined as gross debt
nominal value at the year end. The debt refers to the units classified in
the general government sector (S.13) according to the sector classification
and consists of the following financial instruments: currency and deposits
(AF.2), debt securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in the ESA
2010.
|
|
|
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
BDP
|
bruto domaći
proizvod
|
|
EDP
|
excessive deficit
procedure
|
EDP
|
postupak
prekomjernog deficita
|
|
ESA
|
European System of
Accounts
|
ESA
|
Europski sustav
nacionalnih računa
|
|
EU
|
European Union
|
EU
|
Europska unija
|
|
GDP
|
gross domestic
product
|
HRT
|
Hrvatska
radiotelevizija
|
|
mln
|
million
|
HŽ
|
Hrvatske
željeznice
|
|
VAT
|
value added tax
|
mil.
|
milijun
|
|
|
|
PDV
|
porez na dodanu
vrijednost
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Objavljuje
i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p.
p. 80.
Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb,
Ilica 3, P. O. B. 80
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Odgovara
ravnatelj Marko Krištof.
Person
responsible: Marko Krištof, Director General
Priredile:
Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk, Marija Gojević, Ana-Marija Kolić i Suzana
Šimičić
Prepared
by: Galjinka
Dominić, Valentina Hudiluk, Marija Gojević, Ana-Marija Kolić and Suzana
Šimičić
|
MOLIMO
KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS
ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE
|
|
Naklada:
20 primjeraka
20 copies
printed
Podaci iz
ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.
First
Release data are also published on the Internet.
|