METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Svrha
statističkog istraživanja
|
|
Purpose
of the statistical survey
|
|
|
|
Podaci
prikazani u ovom priopćenju jesu procjene dobivene iz istraživanja IKT-POD.
To je godišnje istraživanje o primjeni informacijskih i komunikacijskih
tehnologija (IKT) i pruža informacije o uporabi računala, interneta,
elektroničkog poslovanja i ostalih IKT-a u poduzećima. Podaci su važan
izvor za provođenje politike u području informacijskog društva u Republici
Hrvatskoj i Europskoj uniji.
|
|
The
data shown in this publication are estimates obtained through the IKT-POD
Survey. This is an annual survey on the usage of information and
communication technologies (ICT) and provides information on computer
usage, usage of the internet, electronic commerce and other ICTs in
enterprises. The data are an important source for conducting policies in
the field of information society in the Republic of Croatia and in the
European Union.
|
|
|
|
|
|
|
Pravna
osnova
|
|
Legal
framework
|
|
|
|
Istraživanje IKT-POD provedeno je u okviru smjernica
Eurostata tijekom 2014., a provodi se na temelju Zakona o službenoj
statistici (NN, br. 103/03., 75/09., 59/12. i 12/13.). Istraživanja su
provedena u svim državama EU-a, dakle podaci su međunarodno usporedivi.
Međunarodni podaci dostupni su na e-adresi: http://epp.eurostat.cec.eu.int, Themes Science and Technology Data.
|
|
The IKT-POD Survey was conducted in 2014 according to
Eurostat guidelines and on the basis of the Official Statistics Act (NN,
Nos 103/03, 75/09, 59/12 and 12/13). Harmonised surveys
were conducted in all EU Member States, and therefore the data are
internationally comparable. International data are available on the
following web site address: http://epp.eurostat.cec.eu.int,
Themes Science and Technology Data.
|
|
|
|
Koncepti i definicije koji se primjenjuju u
istraživanju IKT-POD usklađeni su s EU-ovom Metodologijom za statistike o
Informacijskom društvu, 2015.
|
|
Concepts
and definitions used in the IKT-POD Survey are in line with the EU
Methodology for Statistics on the Information Society, 2015.
|
|
|
|
|
|
|
Promatrane
jedinice
|
|
Observation units
|
|
|
|
Promatrane
jedinice jesu poduzeća registrirana na teritoriju Republike Hrvatske te
obavljaju navedene djelatnosti prema klasifikaciji NACE.
|
|
The
observation units are enterprises registered on the territory of the
Republic of Croatia for performing the following activities according to
the NACE classification:
|
|
|
|
|
|
|
Područje
C
|
–
|
Prerađivačka
industrija
|
|
C
|
Manufacturing
|
Područje
D, E
|
–
|
Opskrba
električnom energijom, plinom i vodom
|
|
D, E
|
Electricity, gas
and water supply
|
Područje
F
|
–
|
Građevinarstvo
|
|
F
|
Construction
|
Područje
G
|
–
|
Trgovina na veliko
i na malo; popravak motornih vozila i motocikla
|
|
G
|
Wholesale and
retail trade, repair of motor vehicles and
motorcycles
|
Područje
H
|
–
|
Prijevoz i
skladištenje
|
|
H
|
Transport and
storage
|
Područje
I
|
–
|
Djelatnosti
pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane
|
|
I
|
Accommodation and
food service activities
|
Područje
J
|
–
|
Informacije i
komunikacije
|
|
J
|
Information and
communications activities
|
Područje
L
|
–
|
Poslovanje
nekretninama
|
|
L
|
Real estate
activities
|
Područje
M
|
–
|
Stručne,
znanstvene i tehničke djelatnosti
(odjeljci 69 – 74)
|
|
M
|
Professional,
scientific and technical activities
(divisions 69 – 74)
|
Područje
N
|
–
|
Administrativne
i pomoćne uslužne djelatnosti
|
|
N
|
Administrative and
support service activities
|
Područje
S
|
–
|
Ostale
uslužne djelatnosti
(skupina
95.1)
|
|
S
|
Other service
activities
(group 95.1)
|
|
|
|
Poduzeća
su klasificirana i prema broju zaposlenih osoba:
|
|
The
enterprises were also classified according to the number of persons
employed:
|
-
|
mala
(10 – 49 zaposlenih osoba)
|
|
-
|
small
enterprises (employing 10 – 49 persons)
|
-
|
srednje
velika (50 – 249 zaposlenih osoba)
|
|
-
|
medium-sized
enterprises (employing 50 – 249 persons)
|
-
|
velika
(250 ili više zaposlenih osoba).
|
|
-
|
large
enterprises (employing 250 or more persons).
|
|
|
|
|
|
|
Veličina
uzorka
|
|
Sample
size
|
|
|
|
Veličina
uzorka sastoji se od 4 500 poduzeća.
|
|
The
sample consisted of 4 500 enterprises,
|
|
|
|
|
|
|
Okvir
uzorka
|
|
Sampling
frame
|
|
|
|
Osnova
za okvir uzorka je Statistički poslovni registar Državnog zavoda za
statistiku.
|
|
The
basis for the sampling frame was the Statistical Business Register of the
Croatian Bureau of Statistics.
|
|
|
|
|
|
|
Metoda
prikupljanja podataka
|
|
Data
collection method
|
|
|
|
Podaci
su prikupljeni putem interneta uporabom online upitnika. Tu opciju upotrebljavalo
je 97% poduzeća koja su sudjelovala u istraživanju.
|
|
The
data were collected via the internet by using the online form of the
questionnaire. That option was used by 97% of the enterprises that took
part in the survey.
|
|
|
|
Referentno
razdoblje za glavne varijable bilo je 1. tromjesečje 2015. Referentno
razdoblje za pitanja o internetskoj prodaji bila je 2014.
|
|
The
reference period for the main variables was 1st quarter 2015.
For the questions concerning internet sales, the reference period was 2014.
|
|
|
|
|
|
|
Stupanj
neodaziva
|
|
Non-response
rates
|
|
|
|
Iz
ukupne populacije poduzeća (9 014) u uzorak je odabrano 4 500 jedinica.
|
|
Out of
the whole population of enterprises (9 014), there were 4 500 units taken
into the sample.
|
|
|
|
U
istraživanju je sudjelovalo 2 231 poduzeće, što znači da je stupanj odaziva
bio 50%. U obzir nije bio uzet 161 izvještaj tako da je neto uzorak koji se
upotrebljavao za tabeliranje i ponderiranje uključivao 2 070 poduzeća,
a stupanj prihvatljivosti bio je 92,8%. Stupanj neodaziva bio je 50%.
|
|
There
were 2 231 enterprises that took part in the survey, which means that the
response rate was 50%. The net sample used for the tabulation and
grossing-up consisted of 2 070 enterprises because 161 reports were not
taken into account. The eligibility rate was 92.8% and the non
-response rate was 50%.
|
|
|
|
|
|
|
Ponderacija
|
|
Weighting
|
|
|
|
RIM
weighting metoda (iterative proportional fitting – IPF)
primijenjena je za projiciranje na ukupnu populaciju. Ekstrapolacijski
ponder izračunan je za svakog sudionika istraživanja. Metoda izračuna
obuhvatila je kategoriju djelatnosti NACE-a, broj zaposlenih i ukupan
promet poduzeća.
|
|
RIM weighting
procedure (iterative proportional fitting – IPF) was used for
the grossing-up. The extrapolation weight was calculated for each
participant of the Survey, while the calculation method included the NACE
category, number of employees and the total turnover of an enterprise.
|
|
|
|
Izvor
informacija za ove varijable bio je Statistički poslovni registar Državnog
zavoda za statistiku. Izračunani ponderi omogućuju računanje podataka za
cjelokupnu populaciju poduzeća.
|
|
The
source of information on these variables was the Statistical Business
Register of the Croatian Bureau of Statistics. The calculated weights
enable the calculation of the data for the whole population of enterprises.
|
|
|
|
|
|
|
Definicije
i objašnjenja
|
|
Definitions
and explanations
|
|
|
|
ERP
(Enterprise Resource Planning) sastoji se od jedne ili više
softverskih aplikacija koje integriraju informacije i procese kroz nekoliko
poslovnih funkcija u poduzeću. U pravilu ERP integrira planiranje, nabavu,
prodaju, promidžbu, odnose s klijentima, računovodstvo i ljudske resurse.
Softver može biti izrađen po narudžbi ili isporučen kao licencni paket.
Licencni paket sadržava softverske komplete kupljene od proizvođača koji
obuhvaćaju cijelo poduzeće, ali su izrađeni na modularan način čime
omogućuju poduzećima da prilagode sustav svojim specifičnim aktivnostima
primjenjujući samo neke od tih modula. Sustav ERP u pravilu ima ova
obilježja:
|
|
ERP (Enterprise
Resource Planning) consists of one or a set of software applications
that integrate information and processes across several business functions
of the enterprise. Typically, ERP integrates planning, procurement, sales,
marketing, customer relationship, finance and human resources. Software can
be created either as a custom order or as a licensed package. The latter
one is a single-vendor, enterprise-wide software package, but built in a
modular way allowing enterprises to customise the system to their specific
activity by implementing only some of the modules. Typically, the ERP
system has the following characteristics:
|
|
|
|
1.
|
dizajniran
je za okruženje klijent – server (tradicionalno ili putem interneta)
|
|
1.
|
It is
designed for a client-server environment (traditional or web
-based);
|
|
|
|
2.
|
integrira
većinu poslovnih procesa
|
|
2.
|
It
integrates the majority of business processes;
|
|
|
|
3.
|
procesira
većinu poslovnih transakcija
|
|
3.
|
It
processes a large majority of business transactions;
|
|
|
|
4.
|
upotrebljava
bazu podataka koja pohranjuje svaki podatak samo jedanput
|
|
4.
|
It uses
a database that stores each piece of data only once;
|
|
|
|
5.
|
omogućuje
pristup podacima u stvarnom vremenu.
|
|
5
|
It
allows for access to the data in real time.
|
|
|
|
CRM
(Customer Relationship Management) jest upravljačka
metodologija koja stavlja klijenta u središte poslovne djelatnosti,
bazirana je na intenzivnoj uporabi informacijskih tehnologija za
prikupljanje, integriranje, obradu i analizu informacija vezanih za
klijente. Razlikujemo dva modela:
|
|
CRM (Customer
Relationship Management) is a management methodology that places a
customer in the centre of a business activity. It is based on an intensive
use of information technologies in order to collect, integrate, process and
analyse information related to customers. One can distinguish between the
following two models:
|
|
|
|
1.
|
operacijski
CRM – integriranje u front office poslovnih procesa koji su izravno u
kontaktu s klijentima
|
|
1.
|
Operational
CRM – the integration into the front office business processes that are
directly in contact with customers.
|
2.
|
analitički
CRM – analiza informacija o klijentima koje su dostupne u poduzeću uporabom
data mininga. Svrha je prikupiti što detaljnije informacije o klijentima te
odgovoriti na njihove potrebe.
|
|
2.
|
Analytical
CRM – the analysis of the information available in the enterprise on its
customers by using the data mining method. The goal is to gather in-depth
knowledge about the customers and to meet their needs.
|
|
|
|
Broadband su
širokopojasne tehnologije ili veze koje omogućuju brz prijenos podataka,
osobito filmova, igara, videokonferencija putem internetske mreže (npr.
ADSL, kabelska veza, UMTS, optička veza, VDSL, unajmljeni vod).
|
|
Broadband are
technologies or connections that enable rapid transmission of data,
especially films, games, video-conferences over an internet network (e.g.
ADSL, cable connection, UMTS, optical connection, VDSL, leased lines).
|
|
|
|
IKT
(informacijske i komunikacijske tehnologije) jesu softver i hardver
upotrijebljen za komuniciranje podacima (npr. računalo, telefaks, internet,
fiksni mobilni telefon).
|
|
ICT
(Information and Communication Technology) are software and hardware used
for data communication (e.g. computer, fax, the internet, fixed mobile
phone).
|
|
|
|
E-trgovina su
transakcije koje se provode preko mreža računala baziranih na internetskom
protokolu te preko ostalih računalnih mreža. Zaprimanje narudžbi dobara i
usluga ostvaruje se putem navedenih mreža, ali samo plaćanje i konačna
isporuka dobara i usluga mogu biti provedeni online ili offline. Narudžbe
zaprimljene telefonom, telefaksom ili ručno pisanim elektroničkim porukama
ne smatraju se e-trgovinom.
|
|
E-commerce means transactions conducted over an internet protocol-based networks
and over other computer-mediated networks. Goods and services are ordered
via those networks, but the payment and the ultimate delivery of the goods
or services may be conducted on-line or off-line. Orders received via
telephone, facsimile, or manually typed e-mails are not counted as
electronic commerce.
|
|
|
|
EDI
(Electronic Data Interchange) upotrebljava se za elektroničku
razmjenu podataka, dokumenata i transakcija unutar poduzeća te između
poduzeća. Razmjena podataka provodi se automatski između računalnih sustava
partnera. Upotrebljavaju se standardni i kriptirani oblik.
|
|
EDI
(Electronic Data Interchange) is used for the
electronic exchange of data, documents and orders inside an enterprise and
between enterprises. Data interchange flows automatically between the
computer systems between partners A standard and encrypted form are used.
|
|
|
|
Internet
se
odnosi na mrežu baziranu na ovim internetskim protokolima: www, ekstranet
putem interneta, EDI putem interneta, internet-ready mobilni telefoni.
|
|
The
internet refers to the following networks of
internet protocols: www, extranet via the internet, EDI via the internet,
internet-ready mobile phones.
|
|
|
|
UMTS (Universal
Mobile Telecommunications System) poznat je kao 3G tehnologija
dizajnirana kao nasljednik GSM-a. Omogućuje korisniku prijenos slika i
videozapisa, velike količine podataka bežičnim načinom te pristup
internetu.
|
|
UMTS (Universal
Mobile Telecommunications System) is also known as 3G technology that
was designed as a successor to GSM. It enables users to transmit images,
video, high volume of data through a wireless connection and access to the
internet.
|
|
|
|
Računalni
oblak
– tehnologija koja omogućuje pohranu i razmjenu podataka putem interneta.
Podaci su pohranjeni na poslužiteljima pružatelja usluge koji ujedno pruža
uslugu povezivanja, pohrane i razmjene podataka.
|
|
Cloud
computing – a technology that enables data storage
and data sharing over the internet. Data are stored on servers of a service
provider, who also provides connectivity, data storing and data sharing
services.
|
Internetska
stranica jest mjesto na World Wide Webu identificirano
internetskom adresom. Skupina internetskih datoteka o određenom subjektu
uključuje početnu datoteku koja se naziva početna stranica. Informacije su
kodirane posebnim jezicima (HyperText Mark-up Language (HTML), XML, Java)
koji su čitljivi preko internetskih pretraživača kao što su Mozilla
Firefox, Opera ili Microsoft's Internet Explorer.
|
|
Website is a
location on the World Wide Web identified by a web address. Collection of
Web files on a particular subject includes a beginning file called the home
page. Information is encoded with specific languages (HyperText Mark-up
Language (HTML), XML, Java) readable over a web browser
such as Mozilla Firefox, Opera, or Microsoft's Internet Explorer.
|
|
|
|
|
|
|
Objavljivanje
|
|
Publishing
|
|
|
|
Detaljniji
podaci bit će objavljeni na internetskim stranicama Državnog zavoda za
statistiku na e-adresi http://www.dzs.hr.
|
|
More
detailed data will be published on the web portal of the Croatian Bureau of
Statistics: http://www.dzs.hr.
|
|
|
|
Ukupni
podaci objavljeni su za poduzeća s 10 ili više zaposlenih osoba. Eurostat
objavljuje podatke država EU-a za poduzeća s 10 ili više zaposlenih osoba.
Time je omogućena međusobna usporedivost podataka između Republike Hrvatske
i ostalih država Europske unije.
|
|
Total
data were published for enterprises employing 10 or more persons. The
Eurostat publishes data of the EU countries for enterprises employing 10 or
more persons, which enables comparability of the data between the Republic
of Croatia and other EU countries.
|
|
|
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
d. n.
EU
Eurostat
Fina
Kb/s
Mbps
NACE
NN
PDV
|
drugdje
nespomenuto
Europska
unija
Statistički
ured Europske unije
Financijska
agencija
kilobajt
u sekundi
megabit
u sekundi
Statistička
klasifikacija ekonomskih djelatnosti u Europskoj uniji
Narodne
novine
porez
na dodanu vrijednost
|
|
EULA
Eurostat
Fina
Kb/s
Mbps
NACE
NN
VAT
|
End User License
Agreement
Statistical
Office of the European Communities
Financial Agency
kilobyte per
second
megabit per second
Statistical Classification of Economic Activities in
the
European Community
Narodne novine,
official gazette of the Republic of
Croatia
value added tax
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|