image description

 

GODINA/ YEAR: LII.                                       ZAGREB, 26. STUDENOGA 2015./ 26 NOVEMBER, 2015                                 BROJ/ NUMBER: 4.3.7.

 

CODEN POPCEA        ISSN 1330-0350

 

 

 

TURISTIČKA AKTIVNOST STANOVNIŠTVA REPUBLIKE HRVATSKE U 2014.

TOURIST ACTIVITY OF POPULATION OF REPUBLIC OF CROATIA, 2014

 

 

 

U 2014. na barem jednom privatnom višednevnom putovanju bilo je 1,8 milijuna ili 49,0% stanovništva Hrvatske u dobi od 15 i više godina. Ukupno je ostvareno 6,6 milijuna privatnih putovanja, od čega je 4,6 milijuna (69,5%) bilo u Hrvatskoj, a 2,0 milijuna (30,5%) u inozemstvo. U inozemstvo se najviše putovalo u Bosnu i Hercegovinu (23,2% putovanja), Austriju (12,6%), Sloveniju (12,5%), Italiju (8,9%) i Njemačku (7,7%). S obzirom na duljinu putovanja 3,9 milijuna putovanja (58,5%) putovanja bila su kraća, a 2,8 milijuna putovanja (41,5%) dulja.

 

In 2014, there were 1.8 million or 49.0% of the total number of the population of the Republic of Croatia aged 15 and over who went on at least one private trip with overnight stays. A total of 6.6 million of private trips were realised, of which 4.6 million (69.5%) were realised in Croatia and 2.0 million (30.5%) were realised abroad. The most common international destinations were Bosnia and Herzegovina (23.2% of the total number of trips), Austria (12.6%), Slovenia (12.5%), Italy (8.9%) and Germany (7.7%). As regards the duration of the trip, 3.9 million (58.5%) of trips were short trips, while 2.8 million (41.5) of trips were longer.

 

 

 

Najčešći motivi odlaska na privatno višednevno putovanje jesu posjet rodbini i prijateljima (2,6 milijuna putovanja ili 39,2%), odmor na moru (1,3 milijuna putovanja ili 18,9%) te odmor u gradu (676 tisuća putovanja ili 10,2%).

 

The most common reasons for going on a trip with overnight stays were visiting relatives and friends (2.6 million trips or 39.2%), seaside vacation (1.3 million trips or 18.9%) and city vacation (676 thousand trips or 10.2%)

 

 

 

Na privatnim višednevnim putovanjima stanovništvo Hrvatske ostvarilo je ukupno 37,4 milijuna noćenja, od čega je 24,6 milijuna noćenja (65,6%) ostvareno u Hrvatskoj, a 12,9 milijuna (34,4%) na putovanjima u inozemstvo. Na jednom putovanju ostvareno je prosječno 5,6 noćenja. Na putovanjima u Hrvatskoj ostvareno je prosječno 5,3 noćenja, a 6,3 noćenja na putovanjima u inozemstvo. S obzirom na duljinu putovanja, 7,4 milijuna noćenja (19,7%) ostvareno je na kraćim, a 30,0 milijuna (80,3%) na duljim putovanjima. Prema vrsti smještaja najviše noćenja ostvareno je u neplaćenim smještajnim objektima kod rodbine i prijatelja (15,8 milijuna ili 42,1%).

 

The population of the Republic of Croatia realised a total of 37.4 million nights on trips with overnight stays, of which 24.6 million (65.6%) were realised in Croatia, while 12.9 million (34.4%) were realised abroad. An average of 5.6 nights were realised on a single trip. An average of 5.3 nights were realised on trips in Croatia, while for trips abroad the average amounted to 6.3 nights. As regards the duration of the trip, 7.4 million of nights (19.7%) were realised on short trips, while 30.0 million of nights (80.3%) were realised on longer trips. According to the type of accommodation, the largest number of nights were realised in non
-commercial accommodation establishments owned by relatives and friends (15.8 million or 42.1%).

 

 

 

Ukupni izdaci na privatnim višednevnim putovanjima iznosili su 9,9 milijardi kuna, od čega 4,2 milijarde kuna (43,0%) u Hrvatskoj, a 5,6 milijardi (57,0%) u inozemstvu. Prosječni troškovi po putovanju iznosili su 1 482 kune. S obzirom na duljinu putovanja 3,3 milijarde kuna (33,2%) potrošeno je na kraćim, a 6,6 milijardi kuna (66,8%) na duljim putovanjima. Na kraćim putovanjima u prosjeku su se izdvajale 842 kune, a na duljim 2 386 kuna.

 

The total expenditure on private trips with overnight stays amounted to 9.9 billion kuna, of which 4.2 billion (43.0%) were spent in Croatia, while 5.6 billion (57.0%) were spent abroad. Average travel expenses amounted to 1 482 kuna. With regard to the duration of travel, 3.3 billion kuna (33.2%) were spent on short trips and 6.6 billion kuna (66.8%) were spent on longer trips. People spent an average of 842 kuna on short trips and 2 386 kuna on longer trips.

 

 

 

Na privatna višednevna putovanja u 2014. nije putovalo 1,9 milijuna ili 51,0% stanovništva Hrvatske u dobi od 15 i više godina. Najčešći razlozi neodlaska na privatna višednevna putovanja (mogućnost više odgovora) bili su: nedostatak financijskih sredstava (67,2%), zdravstveni razlozi (16,9%), ne vole putovati i nedostatak slobodnog vremena zbog obiteljskih obveza (12,9% svaki) te nedostatak slobodnog vremena zbog poslovnih obveza (9,1%).

 

Out of the total population of the Republic of Croatia aged 15 and over, 1.9 million or 51.0% of them did not go on a private trip with overnight stays. The most common reasons for not going on private trips with overnight stays (multiple answers possible) were the lack of finances (67.2%), health reasons (16.9%), disliking traveling and the lack of free time due to family obligations (12.9% each), as well as the lack of free time due to business obligations (9.1%).

 

 

 

U 2014. na barem jednom poslovnom višednevnom putovanju bilo je 371 tisuću stanovnika ili 10,2% stanovništva Hrvatske u dobi od 15 i više godina. Ukupno je ostvareno 1,5 milijuna poslovnih putovanja, od čega je 787 tisuća putovanja (51,6%) bilo u Hrvatskoj, a 737 tisuća (48,4%) u inozemstvo. U inozemstvo se najviše putovalo u Njemačku (20,8% putovanja), Italiju (10,4%), Sloveniju (8,2%), Bosnu i Hercegovinu (7,1%) i Austriju (6,8%). S obzirom na duljinu putovanja 1,1 milijun putovanja (71,1%) bilo je kraće, a 440 tisuća (28,9%) dulje.

 

In 2014, 371 thousand persons or 10.2% of the total population of the Republic of Croatia aged 15 and over went on at least one business/professional trip with overnight stays. A total of 1.5 million business/professional trips were realised, of which 787 thousand (51.6%) in the Republic of Croatia and 737 thousand (48.4%) abroad. The most visited countries were Germany (20.8% of the total number of trips), Italy (10.4%), Slovenia (8.2%), Bosnia and Herzegovina (7.1%) and Austria (6.8%). Concerning the duration of the trip, 1.1 million trips (71.1%) were short trips, while 440 thousand trips (28.9%) were longer trips.

 

 

 

U 2014. stanovništvo Hrvatske u dobi od 15 iIi više godina ostvarilo je 13,0 milijuna jednodnevnih putovanja, od čega je 11,3 milijuna (87,2%) bilo privatnih, a 1,7 milijuna (12,8%) poslovnih.

 

In 2014, the population of the Republic of Croatia aged 15 and over realised 13.0 million same-day visits, of which 11.3 million (87.2%) were for private and 1.7 million (12.8%) were for business/professional purposes.

 

 

 

1.  BROJ STANOVNIKA REPUBLIKE HRVATSKE KOJI SU ODLAZILI NA PRIVATNA VIŠEDNEVNA PUTOVANJA U 2014.
PREMA ODREDIŠTU PUTOVANJA I DULJINI BORAVKA

     NUMBER OF CITIZENS OF REPUBLIC OF CROATIA WHO WENT ON PRIVATE TRIPS WITH OVERNIGHT STAYS,
BY TRIP DESTINATION AND DURATION OF STAY, 2014

 

Ukupno

Total

Broj osoba na privatnim višednevnim putovanjima

Number of persons on private trips with overnight stays

 

 

prema odredištu putovanja

By trip destination

prema duljini boravka

By duration of stay

 

 

samo u Hrvatskoj

Only in Croatia

samo u inozemstvo

Only abroad

i u Hrvatsku
i u inozemstvo

In Croatia
and abroad

barem na jednom putovanju s 1 – 3
noćenja

On one trip at least
with 1 – 3 nights

barem na jednom putovanju s 4 i više noćenja

On one trip at least
with 4 and more nights

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukupno

1 781 473

1 091 609

 359 364

 330 501

1 044 893

1 236 591

Total

 

 

 

 

 

 

 

 

Muški

 841 562

 520 790

 158 304

 162 467

 523 950

 556 044

Men

Ženski

 939 911

 570 818

 201 059

 168 033

 520 943

 680 547

Women

 

 

 

 

 

 

 

 

Dob

 

 

 

 

 

 

Age

1524

 422 990

 236 142

 98 832

 88 017

 286 971

 265 756

1524

2534

 210 322

 119 681

 36 171

 54 470

 135 700

 158 110

2534

3544

 333 841

 203 568

 50 469

 79 804

 186 580

 250 638

3544

4554

 323 695

 195 629

 74 933

 53 133

 207 563

 202 963

4554

5564

 242 638

 164 386

 44 092

 34 160

 123 841

 178 320

5564

65 i više

 247 986

 172 203

 54 866

 20 917

 104 239

 180 803

65 and over

 

 

 

 

 

 

2.  PRIVATNA I POSLOVNA VIŠEDNEVNA PUTOVANJA U 2014.

     PRIVATE AND BUSINESS/PROFESSIONAL TRIPS WITH OVERNIGHT STAYS, 2014

 

Broj
putovanja

Number
of trips

Broj
noćenja

Number
of nights

Ukupni
izdaci

Total
expenditures

Prosječan broj noćenja po putovanju 2014.

Average number
of nights per trip
in 2014

Prosječni izdaci
po
putovanju
2014., kn

Average expenditures
 per trip in 2014, kuna

Prosječni dnevni izdaci
2014., kn

Average expenditures
 per day in 2014, kuna

 

 

tis.

‘000

indeksi

Indices

2014.

2013.

tis.

‘000

indeksi

Indices

2014.

2013.

mil. kn

Mln kuna

indeksi

Indices

2014.

2013.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukupno

   8 173

112,0

   47 940

93,1

   14 489

85,9

5,9

1 773

302

Total

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Privatna

   6 650

115,9

   37 422

85,6

   9 858

78,7

5,6

1 482

263

Private

U Hrvatskoj

   4 624

115,7

   24 557

91,5

   4 236

70,8

5,3

 916

172

In Croatia

13 noćenja

   2 863

110,7

   5 328

93,0

   1 799

83,5

1,9

 628

338

1 – 3 nights

4 i više noćenja

   1 761

123,9

   19 229

91,1

   2 437

63,6

10,9

1 384

127

4 and more nights

U inozemstvo

   2 026

116,4

   12 865

76,3

   5 622

85,9

6,3

2 775

437

Abroad

13 noćenja

   1 027

99,4

   2 031

99,3

   1 476

85,1

2,0

1 437

727

1 – 3 nights

4 i više noćenja

    999

133,9

   10 835

73,2

   4 147

86,2

10,8

4 150

383

4 and more nights

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poslovna

   1 524

94,6

   10 518

135,2

   4 631

106,6

6,9

3 039

440

Business/Professional

U Hrvatskoj

    787

111,1

   3 483

119,1

   1 093

89,9

4,4

1 389

314

In Croatia

U inozemstvo

    737

77,1

   7 035

144,9

   3 538

113,1

9,5

4 801

503

Abroad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.  PRIVATNA I POSLOVNA JEDNODNEVNA PUTOVANJA U 2014.

     PRIVATE AND BUSINESS/PROFESSIONAL SAME-DAY VISITS, 2014

 

Broj putovanja

Number of visits

Ukupni izdaci

Total expenditures

Prosječni izdaci
po
putovanju 2014.,
kn

Average expenditures
per visit in 2014,
kuna

 

 

tis.

‘000

indeksi

Indices

2014.

2013.

mil. kn

Mln kuna

indeksi

Indices

2014.

2013.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukupno

12 979

107,0

5 483

105,9

422

Total

 

 

 

 

 

 

 

Privatna

11 320

113,0

4 743

119,5

419

Private

U Hrvatskoj

9 669

123,3

3 683

142,3

381

In Croatia

U inozemstvo

1 651

76,1

1 060

76,9

642

Abroad

 

 

 

 

 

 

 

Poslovna

1 659

78,2

 740

61,1

446

Business/Professional

U Hrvatskoj

1 435

80,9

 598

69,7

417

In Croatia

U inozemstvo

224

64,6

142

40,2

633

Abroad

 

 

 

4.  KOEFICIJENT VARIJACIJE I INTERVAL POUZDANOSTI U 2014.

     COEFFICIENT OF VARIATION AND RELIABILITY INTERVAL, 2014

 

Procijenjena vrijednost

Estimated value

Koeficijent varijacije, %

Coefficient of variation, %

95%- tni interval pouzdanosti

95% reliability interval

 

 

donja granica

Lower limit

gornja granica

Higher limit

 

 

 

 

 

 

 

 

Broj osoba na višednevnim putovanjima

Number of persons on trips with overnight stays

 

 

 

 

 

 

 

Broj osoba na privatnim putovanjima

1 781 473

1,68

1 722 838

1 840 108

Number of persons on private trips

samo u Hrvatskoj

1 091 609

2,07

1 047 310

1 135 907

Only in Croatia

samo u inozemstvo

359 364

3,92

331 648

387 079

Only abroad

i u Hrvatsku i u inozemstvo

330 501

4,08

303 973

357 028

In Croatia and abroad

na putovanjima s 13 noćenja

1 044 893

2,17

1 000 325

1 089 461

With 1 – 3 nights

na putovanjima s 4 i više noćenja

1 236 591

2,03

1 187 247

1 285 934

With 4 and more nights

 

 

 

 

 

 

Broj osoba na poslovnim putovanjima

370 966

3,22

347 480

394 452

Number of persons on business/professional trips

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Broj višednevnih putovanja

Number of trips with overnight stays

 

 

 

 

 

 

 

Privatna putovanja

6 649 823

1,26

6 485 060

6 814 586

Private trips

U Hrvatskoj

4 623 509

1,45

4 491 866

4 755 151

In Croatia

U inozemstvo

2 026 314

2,48

1 927 619

2 125 010

Abroad

 

 

 

 

 

 

Poslovna putovanja

1 523 610

4,14

1 399 754

1 647 466

Business/Professional trips

U Hrvatskoj

786 671

5,20

706 214

867 127

In Croatia

U inozemstvo

736 939

6,49

642 853

831 026

Abroad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Broj noćenja na višednevnim putovanjima

Number of nights on trips with overnight stays

 

 

 

 

 

 

 

Noćenja na privatnim putovanjima

37 422 357

4,43

34 169 240

40 675 474

Nights on private trips

U Hrvatskoj

24 557 091

4,09

22 587 782

26 526 399

In Croatia

U inozemstvo

12 865 266

10,25

10 278 876

15 451 657

Abroad

 

 

 

 

 

 

Noćenja na poslovnim putovanjima

10 517 963

19,56

6 479 032

14 556 895

Nights on business/professional trips

U Hrvatskoj

3 482 571

15,96

2 389 939

4 575 202

In Croatia

U inozemstvo

7 035 392

28,08

3 149 650

10 921 135

Abroad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Izdaci višednevnih putovanja

Expenditures of trips with overnight stays

 

 

 

 

 

 

 

Izdaci na privatnim putovanjima

9 858 268 375

4,58

8 972 750 128

10 743 786 622

Expenditures on private trips

U Hrvatskoj

4 235 845 757

5,25

3 800 345 791

4 671 345 722

In Croatia

U inozemstvo

5 622 422 618

6,81

4 871 688 304

6 373 156 932

Abroad

 

 

 

 

 

 

Izdaci na poslovnim putovanjima

4 630 558 461

7,97

3 906 756 992

5 354 359 930

Expenditures on business/professional trips

U Hrvatskoj

1 092 652 353

6,24

958 940 992

1 226 363 714

In Croatia

U inozemstvo

3 537 906 108

9,84

2 855 223 447

4 220 588 769

Abroad

 

 

 

 

METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA

 

NOTES ON METHODOLOGY

 

 

 

 

 

 

Svrha statističkog istraživanja

 

The purpose of the statistical survey

 

 

 

Svrha statističkog istraživanja Turistička aktivnost stanovništva Republike Hrvatske u 2014. jest prikupiti podatke o nacionalnom turizmu, tj. podatke o broju i obilježjima putovanja stanovništva Hrvatske izvan uobičajene sredine. Cilj je procijeniti koliko putuju stanovnici Hrvatske, zašto odlaze na putovanja, gdje i kada odlaze na putovanja, koliko traju putovanja te koliki su izdaci na putovanjima. Za ispitanike koji nisu odlazili na privatna višednevna putovanja prikupljaju se podaci o glavnim razlozima neodlaska na putovanja.

 

The purpose of the statistical research Tourist Activity of the Population of the Republic of Croatia in 2014 is to gather data on national tourism, that is, the data on the number and characteristics of travels of the Croatian population outside their usual environment. The goal is to assess to what extent does the Croatian population travel, their reasons for going on a trip, where and when they travel, how long do the trips last and what the trip expenditures amount to. For the surveyed persons who did not go on a private trip with overnight stays, the data on the reasons for not going on a trip were gathered.

 

 

 

U ovom priopćenju prikazuju se glavni rezultati istraživanja te metode provođenja. U pojedinim tablicama ukupni zbroj ne odgovara zbroju pojedinačnih podataka zbog zaokruživanja.

 

This first release presents the main research results and the methods according to which the research was carried out. In individual tables the total sum does not equal the sum of individual figures due to the rounding of the figures.

 

 

 

 

 

 

Pravna i metodološka osnova

 

Legal basis

 

 

 

Istraživanje se provodi prema Godišnjemu provedbenom planu statističkih aktivnosti Republike Hrvatske za 2014. godinu
(NN, br. 21/14.) i prema Uredbi EU br. 692/2011. Europskog parlamenta i Vijeća o europskoj statistici turizma.

 

The research is carried out according to the Annual Implementation Plan of Statistical Activities of the Republic of Croatia for 2014 (NN,
No. 21/14) and the EU Regulation No. 692/2011 of the European parliament and the Council on European tourism statistics.

 

 

 

 

 

 

Povjerljivost

 

Confidentiality

 

 

 

Prema Zakonu o službenoj statistici (NN, br. 103/03., 75/09., 59/12. i  12/13. – pročišćeni tekst) i Uredbi EU br. 223/2009. o europskim statistikama zajamčena je tajnost svih podataka koje ispitanici daju o sebi i članovima svoga kućanstva. Prikupljeni podaci upotrebljavaju se isključivo za statističke svrhe i objavljuju u agregiranom obliku.

 

According to the Official Statistical Act (NN, Nos 103/03, 75/09, 59/12 and 12/13 – consolidated text) and the EU Regulation No 223/2009 on European statistics, the confidentiality of all personal data on the household and its members given by respondents is guaranteed. The collected data are used solely for statistical purposes and they are published at the aggregate level.

 

 

 

 

 

 

Jedinice promatranja

 

Observation units

 

 

 

Jedinica promatranja za broj osoba koje su bile na putovanju jest stanovnik Hrvatske u dobi od 15 i više godina. Jedinica promatranja za podatke o broju višednevnih i jednodnevnih putovanja i njihovim obilježjima jest putovanje stanovnika Hrvatske u dobi od 15 i više godina.

 

The observation units for the number of persons who went on a trip are Croatian citizens aged 15 and over. The observation unit for data on the number of trips with overnight stays and same-day visits and their characteristics is a trip of a Croatian citizen aged 15 and over.

 

 

 

 

 

 

Obuhvat

 

Coverage

 

 

 

Okvir za izbor uzorka bila je baza svih fiksnih telefonskih linija u Republici Hrvatskoj. U istraživanju se koristio stratificirani slučajni uzorak, stratificiran s obzirom na županiju, veličinu naselja te spol i dob ispitanika. Stratifikacija je provedena na osnovi podataka iz Popisa stanovništva 2011. Ispitanik se u određenome slučajno izabranom kućanstvu birao metodom rođendanskog ključa. Okvir nije uključivao stanovništvo koje živi u institucijama (staračkim domovima, zatvorima i slično), državljane Republike Hrvatske koji žive u inozemstvu te strane državljane koji žive u Hrvatskoj.

 

The basis for the sampling frame was the database of all fixed telephone lines in the Republic of Croatia. A random sample stratified according to the county, size of settlement, sex and age of the surveyed persons was used in the survey. The stratification was carried out on the basis of the data from the 2011 Census. Surveyed persons were selected from a chosen household according to the birthday key method. The frame did not include persons living in institutions (homes for the elderly, prisons and the like), those citizens of the Republic of Croatia living abroad and foreign citizens living in Croatia.

 

 

 

 

 

 

Izvori i metode prikupljanja podataka

 

Sources and methods of data collection

 

 

 

Podaci o turističkoj aktivnosti stanovništva Hrvatske u 2014. prikupljeni su putem telefonskog intervjua uz podršku računala (CATI metoda) na reprezentativnom uzorku od ukupno 10 000 stanovnika Hrvatske u dobi od 15 i više godina.

 

The data on tourist activity of the Croatian population in 2014 were gathered through telephone interviews with computer support (CATI method) on a representative sample of a total of 10 000 Croatian citizens aged 15 and over.

 

 

 

Podaci su prikupljeni provođenjem četiri vala CATI istraživanja. Referentno razdoblje je tromjesečje. Putovanje mora završiti u referentnom razdoblju, a može započeti do 365 dana ranije.

 

The data were gathered by carrying out four waves of CATI research. A quarter is taken as the reference period. A travel had to end within the reference period and could have started up to 365 days prior to its end.

 

 

 

Prvi val prikupljanja podataka proveden je u travnju 2014. i obuhvatio je turističku aktivnost stanovništva Hrvatske od siječnja do ožujka 2014. Drugi val proveden je u srpnju 2014. i obuhvatio je turističku aktivnost stanovništva Hrvatske od travnja do lipnja 2014. Treći val proveden je u listopadu 2014. obuhvaćajući turističku aktivnost stanovništva Hrvatske od srpnja do rujna 2014. Četvrti val proveden je u siječnju 2015. obuhvaćajući turističku aktivnost stanovništva Hrvatske od listopada do prosinca 2014.

 

The first round of gathering data was carried out in April 2014 and included the tourist activity of the population of the Republic of Croatia in the period from January to March 2014. The second round was carried out in July 2014 and included the tourist activity of the population of the Republic of Croatia in the period from April to June 2014. The third round was carried out in October 2014 and included the tourist activity of the population of the Republic of Croatia in the period from July to September 2014. The fourth round was carried out in January 2015 and included the tourist activity of the population of the Republic of Croatia in the period from October to December 2014.

 

 

 

Obilježja putovanja prate se na razini najviše tri višednevna i najviše tri jednodnevna putovanja. Za pojedino putovanje prikupljaju se sljedeći podaci: vrsta putovanja (privatno ili poslovno putovanje), glavni razlog odlaska na putovanje, mjesec odlaska na putovanje, trajanje putovanja za višednevna putovanja (broj noćenja), država odredišta za putovanja u inozemstvo, tip odredišta (grad, more, unutrašnjost, planine, kružno putovanje, ostalo), organizacija putovanja (samostalno, posredstvom agencije), korištenje interneta za rezervaciju prijevoza i smještaja, glavno prijevozno sredstvo, vrsta smještaja na višednevnim putovanjima, broj osoba za koju se iskazuju izdaci, izdaci na putovanju, struktura izdataka na višednevnim putovanjima.

 

The characteristics of trips are monitored on the level of three overnight stays and three same-day visits as the upper limit. The following data are gathered for each individual trip: type of trip (private, business/professional), the main reason for going on the trip, the month in which the person went on the trip, the duration of the trip with overnight stays (the number of nights), the destination country for trips abroad, type of destination (city, sea, inner regions, mountains, cruise, other), the organisation of the trip (self-organised, through an agency), using the internet to make transport and accommodation reservations, the main transportation vehicle, the type of accommodation on trips with overnight stays, the number of persons for which expenditures are presented, the trip expenditures, the structure of expenditures on trips with overnight stays.

 

 

 

Osim navedenih obilježja putovanja, prikupljaju se i podaci o sociodemografskom profilu populacije (spol, dob, stupanj obrazovanja, broj članova kućanstva, radni status, županija, veličina naselja).

 

Except for the previously mentioned characteristics of trips, data are also gathered on the socio-demographic profile of the population (age, sex, level of education, number of persons in the household, status in employment, county, size of settlement).

 

 

 

S obzirom na to da se podaci o turističkoj aktivnosti stanovništva Hrvatske odnose na svako pojedino tromjesečno razdoblje, spajanjem rezultata četiriju tromjesečnih razdoblja nije moguće procijeniti broj/udio osoba koje su u promatranoj godini bile, ili nisu bile, na putovanju. Procjena broja osoba koje su putovale izračunana je na osnovi 2 500 ispitanika anketiranih u posljednjem (četvrtom) valu anketiranja u kojem su obuhvaćena i putovanja tijekom cijele 2014.

 

Due to the fact that the data on tourist activity of the population of the Republic of Croatia refer to each individual quarterly period, merging the results of four quarterly periods does not allow for the assessment of the number/share of persons who went and who did not go on a trip in the observed year. The assessment of the number of persons who went on a trip was calculated on the basis of 2 500 surveyed persons who were surveyed in the last (fourth) survey wave in which the trips throughout the whole 2014 year were included.

 

 

 

U analizi točnosti procjena prikazana je procjena zbroja, koeficijent varijacije u postotku te 95% interval pouzdanosti za procjenu zbroja.

 

In the analysis of the accuracy of estimates, the sum estimate, coefficient of variation expressed in percentage and a 95% reliability interval used in the sum estimate are presented.

 

 

 

 

 

 

Neodgovor

 

Non-response rate

 

 

 

Stopa odbijanja je 35,8% svih prihvatljivih jedinica.

 

The non-response rate was 35.8% of all eligible units.

 

 

 

Najviše neodgovora prisutno je na pitanjima o izdacima za putovanje. Ovaj problem neodgovora ublažen je stohastičkim metodama imputacije korištenjem IVEware softvera.

 

The highest non-response rate was recorded for questions regarding trip expenditures. This non-response problem was mitigated by applying stochastic methods of imputation by using IVEware software.

 

 

 

Stope imputacije: izdaci za prijevoz 4,4%, izdaci za smještaj 3,0%, izdaci za hranu i piće u ugostiteljskim objektima 3,4%, ostali izdaci 3,0%.

 

Imputation rates: trip expenditures 4.4%, accommodation expenditures 3.0%, expenditures for food and drink in accommodation establishments 3.4%, other expenditures 3.0%.

 

 

 

 

 

 

Definicije

 

Definitions

 

 

 

Turizam su aktivnosti osoba koje putuju i borave u mjestima izvan svoje uobičajene sredine, ne dulje od jedne godine, zbog odmora, posla ili drugih osobnih razloga, osim zapošljavanja kod poslovnog subjekta sa sjedištem u mjestu posjeta.

 

Tourism means the activity of visitors taking a trip to a main destination outside their usual environment for less than a year, for leisure, business or other personal purpose other than to be employed by a resident entity in the place visited.

 

 

 

Uobičajenu sredinu (okruženje) neke osobe čini neposredna blizina doma i mjesto rada ili školovanja te ostala često posjećivana mjesta. Postoji samo jedna uobičajena sredina neke osobe. Uobičajenu sredinu određuju četiri kriterija: prelazak administrativne granice prebivališta, trajanje putovanja, učestalost odlaska na putovanja i razlog odlaska na putovanje.

 

Usual environment of a person is immediate vicinity of the person’s home and place of work or schooling, or other places that the person regularly visits. Each person has only one usual environment. The following criteria define a usual environment: crossing of the administrative borders of the distance from the place of usual residence; duration of a trip; the frequency of going on a trip; the purpose of a trip.

 

 

 

Prebivalište je mjesto u kojem se osoba nastanila s namjerom da u njemu stalno živi.

 

Place of usual residence is considered a place where a person came with an intention of permanent residence.

 

 

 

Nacionalni turizam zemlje obuhvaća domaći turizam, tj. aktivnost stanovnika zemlje koji putuju i borave na mjestima unutar zemlje, ali izvan svog uobičajenog okruženja, i izlazni turizam, tj. aktivnost stanovnika zemlje koji putuju i borave na mjestima izvan granica zemlje i izvan svoga uobičajenog okruženja.

 

National tourism of a country encompasses national tourism, which includes activities of citizens of a particular country who travel and accommodate in places within that country but outside their usual environment, and outbound tourism, which includes the activities of citizens of a particular country who travel and accommodate in places outside the borders of that country and outside their usual environment.

 

 

 

Posjetitelj je svaka osoba koja putuje u mjesto različito od svoga uobičajenog okruženja na vrijeme kraće od 12 mjeseci neprekidno i čija je glavna svrha putovanja različita od obavljanja određene aktivnosti koja se financira iz posjećenog mjesta, pri čemu postaje turist ako provede barem jednu noć u smještajnom objektu. Posjetitelje čine turisti i jednodnevni posjetitelji.

 

Visitor is every person who travels to a place different from his/her usual environment for a period shorter than 12 months without interruption and whose main purpose of travelling differs from performing a particular activity financed by a resident entity in the place visited, providing that he/she spends at least one night in an accommodation establishment. Visitors include tourists and same-day visitors.

 

 

 

Turist je svaka osoba koja u mjestu izvan svojeg prebivališta provede najmanje jednu noć u ugostiteljskome ili drugom objektu za smještaj turista radi odmora ili rekreacije, zdravlja, studija, sporta, religije, porodice, poslova, javnih misija ili skupova. U turiste se ne uključuju migranti, pogranični radnici, diplomati, članovi vojnih snaga na redovitim zadacima, prognanici i nomadi.

 

Tourist is every person who, outside his/her place of permanent residence, spends at least one night in a hotel or some other tourist accommodation establishment for reasons of rest, recreation, health, study, sport, religion, family, business, public tasks or meeting. Tourists exclude migrants, borderline workers, diplomats, military force members on their regular duties, displaced persons and nomads.

 

 

 

Jednodnevni posjetitelj je svaka osoba koja putuje u mjesto različito od svoga uobičajenog okruženja i ne provede noć u ugostiteljskome ili drugom objektu za smještaj i čija je glavna svrha putovanja različita od obavljanja određene aktivnosti koja se financira iz posjećenog mjesta.

 

Same-day visitor is every person who travels to a place outside his/her usual environment, who does not spend a night in a hotel or some other tourist accommodation establishment and whose main purpose of travelling differs from performing a particular activity financed by a resident entity in the place visited.

 

 

 

Prema kriteriju trajanja, putovanja mogu biti jednodnevna i višednevna.

 

According to the duration criterion, there are same-day visits and trips with overnight stays.

 

 

 

 

 

 

Jednodnevna putovanja su putovanja na kojima se u odredištu provede minimalno tri sata.

 

Same-day visits are trips on which a person spends at least three hours at a destination.

 

 

 

Višednevna putovanja su putovanja na kojima je ostvareno barem jedno, a manje od 365 noćenja.

 

Trips with overnight stays are trips with at least one but less than 365 overnight stays realised.

 

 

 

S obzirom na svrhu, putovanja mogu biti privatna i poslovna.

 

As regards purpose, trips can be private and business/professional.

 

 

 

Privatno putovanje je putovanje čija je svrha odmor, rekreacija, kupnja, zdravlje, hodočašće, vjerski razlozi, posjet rodbini i prijateljima i slično. Privatna putovanja nisu: tjedne migracije ili odlazak na posao ili školovanje, sezonski rad, boravak u bolnicama ili lječilištima koji je plaćen preko socijalnog osiguranja, boravak u izbjeglištvu i azilu.

 

Private trip is a trip aiming at rest, recreation, shopping, health, pilgrimage, religious event, visit to relatives and friends, etc. Private trips do not include weekly migrations or departure for work or schooling, seasonal work, staying in hospitals or spas financed by social insurance contributions, staying in refugee camps and asylum.

 

 

 

Poslovno putovanje je putovanje čija je svrha posao ili profesionalni razlozi, ali ne i svakodnevna lokalna putovanja i poslovno motivirana putovanja u uobičajenoj sredini. U poslovna putovanja ulaze putovanja na kongrese, konferencije, poslovne sastanke, sajmove, izložbe, učenje jezika i ostala obrazovna putovanja, kulturna, sportska i slična putovanja, ali ne i poslovna putovanja koja su plaćena iz posjećenog mjesta.

 

Business/Professional trip is a trip aiming at business or professional reasons excluding daily local trips or business-motivated trips in usual environment. Business/Professional trips include trips to congresses, conferences, business meetings, fairs, exhibitions, language learning and other educational trips, cultural, sports and similar trips. Trips financed by a resident entity in the place visited are excluded.

 

 

 

Duljina boravka za višednevno putovanje određuje se brojem provedenih noći u mjestu boravka. Razlikujemo kraća i dulja putovanja.

 

Duration of a trip with overnight stays is measured by nights spent at destination. There are shorter and longer trips.

 

 

 

Kraća putovanja su putovanja na kojima turisti ostvare 1 – 3 noćenja.

 

Shorter trips are trips on which tourists realise 1 – 3 tourist nights.

 

 

 

Dulja putovanja su putovanja na kojima turisti ostvare 4 i više noćenja.

 

Longer trips are trips on which tourists realise four or more tourist nights.

 

 

 

Izdaci na putovanju obuhvaćaju sve izdatke koje je posjetitelj imao za putovanje, a nastali su prije samog početka putovanja i za vrijeme putovanja. Navedene izdatke može načiniti i druga osoba u ime posjetitelja i na njegov trošak.

 

Expenditures on tourism trips include all travelling expenses that occurred before the beginning of the trip and during the trip. These expenditures may also be made by another person on behalf of the visitor or at the visitor’s expense.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kratice

 

Abbreviations

 

 

 

EU

Europska unija

 

CATI

Computer Assisted Telephone Interview

Eurostat

Statistički ured Europske unije

 

EU

European Union

Kn

kuna

 

Eurostat

Statistical Office of the European Communities

mil.

milijun

 

mln

million

NN

Narodne novine

 

NN

Narodne novine, official gazette of the Republic of Croatia

tis.

tisuća

 

‘000

thousand

 

 

 

 

 

 

Objavljuje i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.

Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80

Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666

 

Odgovara ravnatelj Marko Krištof.

Person responsible: Marko Krištof, Director General

 

Priredile: Ivana Brozović i Marijana Kožul

Prepared by: Ivana Brozović and Marijana Kožul

 

 

MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.

USERS ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE

 

 

Naklada: 25 primjeraka

25 copies printed

 

Podaci iz ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.

First Release data are also published on the Internet.

 

Služba za komunikaciju s korisnicima

User Communication Department

 

·     Informacije i korisnički zahtjevi

     Information and user requests

·     Pretplata publikacija

     Subscription

·     Novinarski upiti

     Press corner

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-138, 4806-154, 4811-212

      Elektronička pošta/ E-mail:
      stat.info@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:

      +385 (0) 1 4814-791

      Elektronička pošta/ E-mail:
      prodaja@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-121, 4806-196

      Elektronička pošta/ E-mail:
      press@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199