GODINA/ YEAR: LII.
ZAGREB, 20. TRAVNJA 2015./
20 APRIL, 2015
BROJ/ NUMBER: 12.1.2/1.
IZVJEŠĆE O PREKOMJERNOME PRORAČUNSKOME MANJKU I
RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI HRVATSKOJ, TRAVANJ 2015. (ESA 2010)
EXCESSIVE
DEFICIT PROCEDURE REPORT, REPUBLIC OF CROATIA, APRIL 2015
(ESA
2010)
U ovom priopćenju Državni zavod za statistiku
objavljuje proračunski manjak (deficit) i razinu duga opće države iskazane
u Izvješću o prekomjernome proračunskome manjku (deficitu) i razini duga
opće države (travanjsko Izvješće) za razdoblje 2011. – 2014. prema metodologiji Europskog sustava nacionalnih i
regionalnih računa (ESA 2010) i Priručniku o deficitu i dugu opće države.
|
|
The Croatian Bureau of Statistics issues in this
release the general government deficit and debt data based on figures
reported in the Excessive Deficit Procedure Report (the April Notification)
for the period from 2011 to 2014 according to the European System of
National and Regional Accounts (ESA 2010) methodology and the Manual on
Government Deficit and Debt.
|
|
|
|
Fiskalni nadzor Europske komisije nad zemljama
članicama temelji se na Izvještaju o prekomjernome proračunskome manjku i
razini duga opće države. Ugovorom iz Maastrichta uspostavljena su dva
glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio proračunskog manjka (deficita)
opće države zemlje članice ne smije biti veći od 3% BDP-a, a konsolidirani
dug opće države veći od 60% BDP-a.
|
|
The fiscal surveillance of the European Union over
the Member States is based on the Excessive Deficit Procedure Report. The
Maastricht Treaty defines two main criteria of the fiscal surveillance: a
deficit-to-GDP ratio and a debt-to-GDP ratio must not exceed the reference
values of 3% and 60%, respectively.
|
|
|
|
Ovo izvješće podnosi se Europskoj komisiji
(Eurostat) dva puta godišnje – na kraju ožujka (travanjsko Izvješće) i na
kraju rujna (listopadsko Izvješće). Izvješće se odnosi na razdoblje
posljednje četiri godine i za tekuću godinu, u kojoj su podaci za tekuću
godinu bazirani na prognozama Ministarstva financija. Nacionalni
statistički uredi obvezni su objaviti Izvješće na svojim internetskim
stranicama.
|
|
This EDP Report is submitted to the European
Commission (Eurostat) twice a year at the end of March (called the April
Notification) and the end of September (the October Notification). The EDP
Report relates to a last four-year period and for a current year in which
current-year data are based on the Ministry of Finance forecast. National
statistical offices are obliged to publish the EDP Report on their web
sites.
|
|
|
|
U 2014. deficit
konsolidirane opće države iznosio je -18 844 milijuna kuna, odnosno
-5,7% BDP-a, dok je za 2013. iznosio -17 672
milijuna kuna ili -5,4% BDP-a. Konsolidirani dug na kraju 2014. iznosio je 279 569 milijuna kuna ili 85,0% BDP-a,
dok je za 2013. iznosio 266 134 milijuna
kuna, odnosno 80,6% BDP-a.
|
|
In 2014, general government deficit amounted to
-18 844 million kuna, or -5.7% of GDP, while for 2013 it amounted to
-17 672 million kuna, or -5.4% of GDP. Consolidated gross debt at the
end of the year 2014 amounted to 279 569 million kuna or 85.0% of GDP,
while for 2013 amounted to 266 134 million kuna or 80.6% of GDP.
|
|
|
|
Najveći utjecaj na deficit (B.9) opće države u
2014. imao je statistički tretman transfera
socijalnih doprinosa iz II. u I. stup. Prema
statističkim pravilima, ta transakcija ne priznaje se kao prihod u trenutku
primitka te je za 3 069 milijuna kuna uvećan deficit (B.9). Također,
bitan utjecaj na povećanje deficita (B.9) imalo je i preuzimanje duga HŽ
Carga po osnovi trećeg poziva u iznosu od 955 milijuna kuna.
Reklasifikacija dviju financijskih institucija, HBOR-a i DAB-a, pozitivno
je utjecala na istu kategoriju, dok je uključivanje HBOR-a utjecalo na
porast duga države u iznosu od 4,4% BDP-a. Zbog
reklasifikacije dodatnih jedinica u sektor opće države, od kojih su
najvažnije spomenute, kao i korekcije kapitalnih transfera, provedena je
revizija serije podataka 2011. – 2013. koje ulaze
u travanjsko fiskalno izvješće.
|
|
The deficit (B.9) of the general government in
2014 was the most significantly impacted by a statistical treatment of
transfers of social contributions from the 2nd pillar into the 1st
one. According to the statistical rules, this transaction is not recognized
as a revenue at the time of its receipt, which resulted in the increase of
the deficit (B.9) of 3 069 million kuna. Furthermore, the HŽ Cargo
debt assumption based on the 3rd guarantee call in the amount of
955 million kuna had the significant influence on the increase of the
deficit (B.9). The reclassification of two financial institutions, HBOR and
DAB, positively affected the same category, while the inclusion of HBOR
resulted in the increase in the government debt in the amount of 4.4% of
GDP. Due to the reclassification of additional units into the general
government sector, of which the above mentioned ones are the most
important, as well as to the correction of capital transfers, the revision
of time series for the period from 2011 to 2013 has been done. This was
included in the April fiscal report.
|
|
|
|
Primarni deficit opće države u 2014. iznosio je -7 369 milijuna kuna ili
-2,2% BDP-a, dok je u 2013. iznosio -6 170
milijuna kuna ili -1,9%
BDP-a.
|
|
The primary general government deficit in 2014 was
-7 369 million kuna, or -2.2% of GDP, while in 2013 it was -6 170
million kuna,
or -1.9% of GDP.
|
|
|
|
Podatke iz ovog priopćenja možete preuzeti na www.dzs.hr.
|
|
Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr.
|
|
|
|
Ovdje možete preuzeti
EDP tablice iz ovog priopćenja u Excel-formatu.
|
|
EDP excel tables from
this release can be downloaded here.
|
|
|
|
Ovdje možete preuzeti tablicu
temeljnih agregata sektora opće države u Excel-formatu.
|
|
Excel table with data on main
aggregates of general government from this release can be downloaded here.
|
|
|
|
Ovdje možete preuzeti tablicu
detaljne razrade poreza i socijalnih doprinosa prema vrsti poreza ili
socijalnih doprinosa.
|
|
Excel table with data on
detailed tax and social contribution receipts by type of tax or social
contribution can be downloaded here.
|
1. PRIKAZ
PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA
REPORTING OF EXCESIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION
OF ASSOCIATED DATA
|
2011.
|
2012.
|
2013.
|
2014.
|
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto domaći proizvod,
tekuće tržišne cijene
Gross domestic product
at current market prices
|
332 587
|
100,0
|
330 456
|
100,0
|
330 135
|
100,0
|
328 927
|
100,0
|
|
|
|
|
|
Neto uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)
Net borrowing (-)/net lending (+)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
-25 038
|
-7,5
|
-17 504
|
-5,3
|
-17 672
|
-5,4
|
-18 844
|
-5,7
|
Središnja država
Central government
|
-24 406
|
-7,3
|
-16 610
|
-5,0
|
-19 245
|
-5,8
|
-19 984
|
-6,1
|
Lokalna država
Local government
|
-220
|
-0,1
|
211
|
0,1
|
77
|
0,0
|
304
|
0,1
|
Fondovi socijalne sigurnosti
Social security funds
|
-412
|
-0,1
|
-1 105
|
-0,3
|
1 496
|
0,5
|
836
|
0,3
|
|
|
|
|
|
Konsolidirani dug opće države
General government consolidated gross debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
211 898
|
63,7
|
228 790
|
69,2
|
266 134
|
80,6
|
279 569
|
85,0
|
|
|
|
|
|
Rashodi opće države
General government expenditure
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto investicije u fiksni kapital
Gross fixed capital formation
|
11 664
|
3,5
|
11 707
|
3,5
|
12 297
|
3,7
|
11 899
|
3,6
|
Kamate (konsolidirano)
Interest (consolidated)
|
10 144
|
3,0
|
11 208
|
3,4
|
11 502
|
3,5
|
11 476
|
3,5
|
2. USPOREDNI PRIKAZ IZVJEŠĆA O PREKOMJERNOME PRORAČUNSKOME
MANJKU I RAZINI DUGA, LISTOPAD 2014. I TRAVANJ 2015.
COMPARISON OF THE EXCESSIVE DEFICIT PROCEDURE
REPORT, OCTOBER 2014 AND APRIL 2015
|
2011.
|
2012.
|
2013.
|
2014.
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Neto
uzajmljivanje (-) / Neto pozajmljivanje (+) (B.9)
Net
borrowing (-)/net lending (+) (B.9)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
listopad 2014.
October 2014
|
-25 494
|
-7,7
|
-18 654
|
-5,6
|
-17 189
|
-5,2
|
|
|
travanj 2015.
April 2015
|
-25 038
|
-7,5
|
-17 504
|
-5,3
|
-17 672
|
-5,4
|
-18 844
|
-5,7
|
Razlika
Difference
|
456
|
0,1
|
1 150
|
0,3
|
-484
|
-0,1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konsolidirani dug opće
države
General government
consolidated gross debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
listopad 2014.
October 2014
|
199 311
|
59,9
|
212 964
|
64,4
|
249 836
|
75,7
|
|
|
travanj 2015.
April 2015
|
211 898
|
63,7
|
228 790
|
69,2
|
266 134
|
80,6
|
279 569
|
85,0
|
Razlika
Difference
|
12 587
|
3,8
|
15 825
|
4,8
|
16 298
|
4,9
|
|
|
METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Osnovni pojmovi i definicije
|
|
Basic concepts and definitions
|
|
|
|
Sektor opće države (S.13) uključuje sve
institucionalne jedinice koje su ostali netržišni proizvođači, čiji je
output namijenjen individualnoj i zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom
financira od obveznih uplata jedinica koje pripadaju drugim sektorima i/ili
svih institucionalnih jedinica koje su ponajprije uključene u preraspodjelu
nacionalnog dohotka i bogatstva.
|
|
The general government sector (S.13) includes all institutional
units that are other non-market producers, whose output is intended for
individual and collective consumption and mainly financed by compulsory
payments made by units belonging to other sectors and/or all institutional units
principally engaged in the redistribution of national income and wealth.
|
|
|
|
Sektor opće države sastoji se od tri podsektora:
središnje države (S.1311), lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog
osiguranja (S.1314). Središnja država obuhvaća državne upravne
organizacije, državne agencije te ostale vladine institucije koje imaju
nadležnost nad cijelim gospodarskim teritorijem te su odvojene od fondova
socijalne sigurnosti. Središnja država uključuje i neprofitne institucije
koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira središnja vlast. Središnja
država u ovome fiskalnom izvješću obuhvaća korisnike državnog proračuna,
izvanproračunske korisnike (Hrvatske vode, Fond za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste, Hrvatski fond za privatizaciju do
31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje državnom imovinom do 30. rujna
2013., Centar za restrukturiranje i prodaju te Državni ured za upravljanje
državnom imovinom kao njezinih pravnih slijednika) HŽ Infrastrukturu, HRT,
Hrvatske autoceste, Autocestu Rijeka – Zagreb, zajedno s Hrvatskom bankom
za obnovu i razvitak, Državnom agencijom za osiguranje štednih uloga i
sanaciju banaka i Hrvatskim operatorom tržišta energije koji su
reklasificirani u sektor države (središnje države).
|
|
The general government consists of three
sub-sectors: the central government (S.1311), the local government (S.1313)
and the social security funds sub-sector (S.1314). The central government
comprises departments of government administration and other central
government agencies, authorities and institutions whose jurisdiction covers
the entire economic territory, apart from the administration of the social
security funds sub-sector. It also includes non-profit institutions that
are controlled and chiefly financed by the central government. The central
government in this EDP Report includes central government budgetary users,
extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental
Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian
Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of the
Public Property until 30 September 2013, that is, the Restructuring and Sale Center and the
State Property Management Administration as its legal successors), the
Croatian Railways Infrastructure, the Croatian Radio and Television,
Hrvatske Autoceste d. o. o., the Rijeka-Zagreb Motorway together with the
Croatian Bank for Reconstruction and Development, the State Agency for
Deposit Insurance and Bank Resolution and the Croatian Energy Market
Operator which have been reclassified into the government sector (the
central government).
|
|
|
|
Lokalna država obuhvaća jedinice lokalne i
područne samouprave te sve korisnike lokalnih proračuna. Uključuje i
neprofitne institucije koje su pod kontrolom lokalne vlasti i uglavnom ih
ona financira. Podsektor fondova socijalne sigurnosti uključuje sve
institucionalne jedinice čija je primarna djelatnost administracija sustava
socijalne sigurnosti. Stoga taj sektor čine Hrvatski zavod za zdravstveno
osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i Hrvatski zavod za
zapošljavanje.
|
|
The local government sector comprises local and
regional self-government units as well as all local budget users. Included
in the local government sector are also non-profit institutions controlled
and chiefly financed by local authorities. The social security funds
sub-sector includes all public sector institutional units whose main
activity consists in administrating funded social insurance systems.
Therefore, it consists of the Croatian Health Insurance Fund, the Croatian
Institute for Pension Insurance and the Croatian Employment Institute.
|
|
|
|
Proračunski manjak (višak) znači neto
uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9) sektora opće države (S.13)
odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih rashoda, kako je
definirano u ESA 2010.
|
|
The government deficit (surplus) means the net
borrowing/net lending (EDP B.9) of the general government sector (S.13)
defined as a difference between a total revenue and a total expenditure.
|
|
|
|
Podaci o poreznim prihodima temelje se na podacima
o državnim novčanim primicima koji su prilagođeni ESA 2010 metodologiji na
način da se primjenjuje metoda novčanog vremenskog prilagođavanja
(„time-adjusted-cash“ – TAC).
|
|
Data on tax revenues are government cash receipts
adjusted to the concepts of ESA 2010 in a way that time-adjusted cash (TAC)
method is implemented.
|
|
|
|
Prema novoj metodologiji ESA 2010 nema više
prilagodbi za tretman tijekova kamata iz swap ugovora i sporazuma o
terminskom tečaju, tako da su EDP B.9 i B.9 prema metodologiji ESA 2010
jednaki.
|
|
According to the new ESA 2010 methodology, no
further adjustments are made in the treatment of the interest calculation
of flows relating to swaps and forward rate agreements, which means that
EDP B.9 is now aligned with B.9 according to the ESA 2010.
|
|
|
|
Dug opće države predstavlja bruto nominalnu
vrijednost duga na kraju godine. Dug se odnosi na jedinice klasificirane
prema službenoj sektorskoj klasifikaciji u sektor opće države (S.13), a
čine ga sljedeći financijski instrumenti: gotovina i depoziti (AF.2);
dužnički vrijednosni papiri (AF.3) te krediti i zajmovi (AF.4), kako je definirano
u ESA 2010.
|
|
The general government debt is defined as gross
debt nominal value at the year end. The debt refers to the units classified
in the general government sector (S.13) according to the sector
classification and consists of the following financial instruments:
currency and deposits (AF.2), debt securities (AF.3) and loans (AF.4), as
defined in the ESA 2010.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
BDP
DAB
|
bruto domaći proizvod
Državna agencija za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka
|
|
DAB
EDP
ESA
|
State Agency for Deposit Insurance and Bank Resolution
excessive deficit procedure
European System of Accounts
|
EDP
|
postupak prekomjernog deficita
|
|
EU
|
European Union
|
ESA
|
Europski sustav nacionalnih računa
|
|
GDP
|
gross domestic product
|
EU
|
Europska unija
|
|
HBOR
|
Croatian Bank for Reconstruction and Development
|
HBOR
|
Hrvatska banka za obnovu i razvitak
|
|
mln
|
million
|
HRT
|
Hrvatska radiotelevizija
|
|
VAT
|
value added tax
|
HŽ
|
Hrvatske željeznice
|
|
|
|
mil.
|
milijun
|
|
|
|
PDV
|
porez na dodanu vrijednost
|
|
|
|
Objavljuje i tiska Državni zavod za statistiku
Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.
Published
and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B.
80
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Odgovara ravnatelj Marko Krištof.
Person
responsible: Marko Krištof
Priredile: Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk,
Marija Gojević, Ana-Marija Kolić i Suzana Šimičić
Prepared by: Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk,
Marija Gojević, Ana-Marija Kolić and Suzana Šimičić
|
MOLIMO KORISNIKE DA PRI
KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE.
|
|
Naklada: 20 primjeraka
20 copies printed
Podaci iz ovog priopćenja objavljuju se i na
internetu.
First
Release data are also published on the Internet.
|