image description

 

GODINA/ YEAR: LII.                                            ZAGREB, 20. TRAVNJA 2015./ 20 APRIL, 2015                                  BROJ/ NUMBER: 12.1.2/1.

 

CODEN POPCEA        ISSN 1330-0350

 

 

 

IZVJEŠĆE O PREKOMJERNOME PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI HRVATSKOJ, TRAVANJ 2015. (ESA 2010)

EXCESSIVE DEFICIT PROCEDURE REPORT, REPUBLIC OF CROATIA, APRIL 2015

(ESA 2010)

 

 

 

U ovom priopćenju Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak (deficit) i razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome proračunskome manjku (deficitu) i razini duga opće države (travanjsko Izvješće) za razdoblje 2011. – 2014. prema metodologiji Europskog sustava nacionalnih i regionalnih računa (ESA 2010) i Priručniku o deficitu i dugu opće države.

 

The Croatian Bureau of Statistics issues in this release the general government deficit and debt data based on figures reported in the Excessive Deficit Procedure Report (the April Notification) for the period from 2011 to 2014 according to the European System of National and Regional Accounts (ESA 2010) methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.

 

 

 

Fiskalni nadzor Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o prekomjernome proračunskome manjku i razini duga opće države. Ugovorom iz Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.

 

The fiscal surveillance of the European Union over the Member States is based on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a debt-to-GDP ratio must not exceed the reference values of 3% and 60%, respectively.

 

 

 

Ovo izvješće podnosi se Europskoj komisiji (Eurostat) dva puta godišnje – na kraju ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna (listopadsko Izvješće). Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću godinu, u kojoj su podaci za tekuću godinu bazirani na prognozama Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti Izvješće na svojim internetskim stranicama.

 

This EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year at the end of March (called the April Notification) and the end of September (the October Notification). The EDP Report relates to a last four-year period and for a current year in which current-year data are based on the Ministry of Finance forecast. National statistical offices are obliged to publish the EDP Report on their web sites.

 

 

 

U 2014. deficit konsolidirane opće države iznosio je -18 844 milijuna kuna, odnosno -5,7% BDP-a, dok je za 2013. iznosio -17 672 milijuna kuna ili -5,4% BDP-a. Konsolidirani dug na kraju 2014. iznosio je 279 569 milijuna kuna ili 85,0% BDP-a, dok je za 2013. iznosio 266 134 milijuna kuna, odnosno 80,6% BDP-a. 

 

In 2014, general government deficit amounted to -18 844 million kuna, or -5.7% of GDP, while for 2013 it amounted to -17 672 million kuna, or -5.4% of GDP. Consolidated gross debt at the end of the year 2014 amounted to 279 569 million kuna or 85.0% of GDP, while for 2013 amounted to 266 134 million kuna or 80.6% of GDP.

 

 

 

Najveći utjecaj na deficit (B.9) opće države u 2014. imao je statistički tretman transfera socijalnih doprinosa iz II. u I. stup. Prema statističkim pravilima, ta transakcija ne priznaje se kao prihod u trenutku primitka te je za 3 069 milijuna kuna uvećan deficit (B.9). Također, bitan utjecaj na povećanje deficita (B.9) imalo je i preuzimanje duga HŽ Carga po osnovi trećeg poziva u iznosu od 955 milijuna kuna. Reklasifikacija dviju financijskih institucija, HBOR-a i DAB-a, pozitivno je utjecala na istu kategoriju, dok je uključivanje HBOR-a utjecalo na porast duga države u iznosu od 4,4% BDP-a. Zbog reklasifikacije dodatnih jedinica u sektor opće države, od kojih su najvažnije spomenute, kao i korekcije kapitalnih transfera, provedena je revizija serije podataka 2011. – 2013. koje ulaze u travanjsko fiskalno izvješće.

 

The deficit (B.9) of the general government in 2014 was the most significantly impacted by a statistical treatment of transfers of social contributions from the 2nd pillar into the 1st one. According to the statistical rules, this transaction is not recognized as a revenue at the time of its receipt, which resulted in the increase of the deficit (B.9) of 3 069 million kuna. Furthermore, the HŽ Cargo debt assumption based on the 3rd guarantee call in the amount of 955 million kuna had the significant influence on the increase of the deficit (B.9). The reclassification of two financial institutions, HBOR and DAB, positively affected the same category, while the inclusion of HBOR resulted in the increase in the government debt in the amount of 4.4% of GDP. Due to the reclassification of additional units into the general government sector, of which the above mentioned ones are the most important, as well as to the correction of capital transfers, the revision of time series for the period from 2011 to 2013 has been done. This was included in the April fiscal report.

 

 

 

Primarni deficit opće države u 2014. iznosio je -7 369 milijuna kuna ili
-2,2% BDP-a, dok je u 2013. iznosio -6 170 milijuna kuna ili -1,9%
BDP-a.

 

The primary general government deficit in 2014 was -7 369 million kuna, or -2.2% of GDP, while in 2013 it was -6 170 million kuna,
or -1.9% of GDP.

 

 

 

Podatke iz ovog priopćenja možete preuzeti na www.dzs.hr.

 

Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr.

 

 

 

Ovdje možete preuzeti EDP tablice iz ovog priopćenja u Excel-formatu.

 

EDP excel tables from this release can be downloaded here.

 

 

 

Ovdje možete preuzeti tablicu temeljnih agregata sektora opće države u Excel-formatu.

 

Excel table with data on main aggregates of general government from this release can be downloaded here.

 

 

 

Ovdje možete preuzeti tablicu detaljne razrade poreza i socijalnih doprinosa prema vrsti poreza ili socijalnih doprinosa.

 

Excel table with data on detailed tax and social contribution receipts by type of tax or social contribution can be downloaded here.

 

 

 

1.   PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA

      REPORTING OF EXCESIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED DATA

 

2011.

2012.

2013.

2014.

 

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene

Gross domestic product at current market prices

332 587

100,0

330 456

100,0

330 135

100,0

328 927

100,0

 

 

 

 

 

Neto uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)

Net borrowing (-)/net lending (+)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opća država

General government

-25 038

-7,5

-17 504

-5,3

-17 672

-5,4

-18 844

-5,7

Središnja država

Central government

-24 406

-7,3

-16 610

-5,0

-19 245

-5,8

-19 984

-6,1

Lokalna država

Local government

-220

-0,1

211

0,1

77

0,0

304

0,1

Fondovi socijalne sigurnosti

Social security funds

-412

-0,1

-1 105

-0,3

1 496

0,5

836

0,3

 

 

 

 

 

Konsolidirani dug opće države

General government consolidated gross debt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opća država

General government

211 898

63,7

228 790

69,2

266 134

80,6

279 569

85,0

 

 

 

 

 

Rashodi opće države

General government expenditure

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruto investicije u fiksni kapital

Gross fixed capital formation

11 664

3,5

11 707

3,5

12 297

3,7

11 899

3,6

Kamate (konsolidirano)

Interest (consolidated)

10 144

3,0

11 208

3,4

11 502

3,5

11 476

3,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.   USPOREDNI PRIKAZ IZVJEŠĆA O PREKOMJERNOME PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA, LISTOPAD 2014. I TRAVANJ 2015.

      COMPARISON OF THE EXCESSIVE DEFICIT PROCEDURE REPORT, OCTOBER 2014 AND  APRIL 2015

2011.

2012.

2013.

2014.

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neto uzajmljivanje (-) / Neto pozajmljivanje (+) (B.9)

Net borrowing (-)/net lending (+) (B.9)

 

 

 

 

 

 

 

 

listopad 2014.

October 2014

-25 494

-7,7

-18 654

-5,6

-17 189

-5,2

 

 

travanj 2015.

April 2015

-25 038

-7,5

-17 504

-5,3

-17 672

-5,4

-18 844

-5,7

Razlika

Difference

456

0,1

1 150

0,3

-484

-0,1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konsolidirani dug opće države

General government consolidated gross debt

 

 

 

 

 

 

 

 

listopad 2014.

October 2014

199 311

59,9

212 964

64,4

249 836

75,7

 

 

travanj 2015.

April 2015

211 898

63,7

228 790

69,2

266 134

80,6

279 569

85,0

Razlika

Difference

12 587

3,8

15 825

4,8

16 298

4,9

 

 

 

 

 

METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA

 

NOTES ON METHODOLOGY

 

 

 

 

 

 

Osnovni pojmovi i definicije

 

Basic concepts and definitions

 

 

 

Sektor opće države (S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali netržišni proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica koje pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje su ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.

 

The general government sector (S.13) includes all institutional units that are other non-market producers, whose output is intended for individual and collective consumption and mainly financed by compulsory payments made by units belonging to other sectors and/or all institutional units principally engaged in the redistribution of national income and wealth.

 

 

 

Sektor opće države sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311), lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja država obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale vladine institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim teritorijem te su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja država uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću obuhvaća korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske vode, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste, Hrvatski fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje državnom imovinom do 30. rujna 2013., Centar za restrukturiranje i prodaju te Državni ured za upravljanje državnom imovinom kao njezinih pravnih slijednika) HŽ Infrastrukturu, HRT, Hrvatske autoceste, Autocestu Rijeka – Zagreb, zajedno s Hrvatskom bankom za obnovu i razvitak, Državnom agencijom za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka i Hrvatskim operatorom tržišta energije koji su reklasificirani u sektor države (središnje države).

 

The general government consists of three sub-sectors: the central government (S.1311), the local government (S.1313) and the social security funds sub-sector (S.1314). The central government comprises departments of government administration and other central government agencies, authorities and institutions whose jurisdiction covers the entire economic territory, apart from the administration of the social security funds sub-sector. It also includes non-profit institutions that are controlled and chiefly financed by the central government. The central government in this EDP Report includes central government budgetary users, extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of the Public Property until 30 September 2013, that is, the Restructuring and Sale Center and the State Property Management Administration as its legal successors), the Croatian Railways Infrastructure, the Croatian Radio and Television, Hrvatske Autoceste d. o. o., the Rijeka-Zagreb Motorway together with the Croatian Bank for Reconstruction and Development, the State Agency for Deposit Insurance and Bank Resolution and the Croatian Energy Market Operator which have been reclassified into the government sector (the central government).

 

 

 

Lokalna država obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike lokalnih proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom lokalne vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova socijalne sigurnosti uključuje sve institucionalne jedinice čija je primarna djelatnost administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj sektor čine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje.

 

The local government sector comprises local and regional self-government units as well as all local budget users. Included in the local government sector are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local authorities. The social security funds sub-sector includes all public sector institutional units whose main activity consists in administrating funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the Croatian Employment Institute.

 

 

 

Proračunski manjak (višak) znači neto uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9) sektora opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih rashoda, kako je definirano u ESA 2010.

 

The government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9) of the general government sector (S.13) defined as a difference between a total revenue and a total expenditure.

 

 

 

Podaci o poreznim prihodima temelje se na podacima o državnim novčanim primicima koji su prilagođeni ESA 2010 metodologiji na način da se primjenjuje metoda novčanog vremenskog prilagođavanja („time-adjusted-cash“ – TAC).

 

Data on tax revenues are government cash receipts adjusted to the concepts of ESA 2010 in a way that time-adjusted cash (TAC) method is implemented.

 

 

 

Prema novoj metodologiji ESA 2010 nema više prilagodbi za tretman tijekova kamata iz swap ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su EDP B.9 i B.9 prema metodologiji ESA 2010 jednaki.

 

According to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9 according to the ESA 2010.

 

 

 

Dug opće države predstavlja bruto nominalnu vrijednost duga na kraju godine. Dug se odnosi na jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj klasifikaciji u sektor opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski instrumenti: gotovina i depoziti (AF.2); dužnički vrijednosni papiri (AF.3) te krediti i zajmovi (AF.4), kako je definirano u ESA 2010.

 

The general government debt is defined as gross debt nominal value at the year end. The debt refers to the units classified in the general government sector (S.13) according to the sector classification and consists of the following financial instruments: currency and deposits (AF.2), debt securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in the ESA 2010.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kratice

 

Abbreviations

 

 

 

BDP

DAB

bruto domaći proizvod

Državna agencija za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka

 

DAB

EDP

ESA

State Agency for Deposit Insurance and Bank Resolution

excessive deficit procedure

European System of Accounts

EDP

postupak prekomjernog deficita

 

EU

European Union

ESA

Europski sustav nacionalnih računa

 

GDP

gross domestic product

EU

Europska unija

 

HBOR

Croatian Bank for Reconstruction and Development

HBOR

Hrvatska banka za obnovu i razvitak

 

mln

million

HRT

Hrvatska radiotelevizija

 

VAT

value added tax

Hrvatske željeznice

 

 

 

mil.

milijun

 

 

 

PDV

porez na dodanu vrijednost

 

 

 

 

 

 

Objavljuje i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.

Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80

Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666

 

Odgovara ravnatelj Marko Krištof.

Person responsible: Marko Krištof

 

Priredile: Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk, Marija Gojević, Ana-Marija Kolić i Suzana Šimičić

Prepared by: Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk, Marija Gojević, Ana-Marija Kolić and Suzana Šimičić

 

 

MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.

USERS ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE.

 

 

 

Naklada: 20 primjeraka

20 copies printed

 

Podaci iz ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.

First Release data are also published on the Internet.

 

 

 

Služba za komunikaciju s korisnicima

User Communication Department

 

·     Informacije i korisnički zahtjevi

     Information and user requests

·     Pretplata publikacija

     Subscription

·     Novinarski upiti

     Press corner

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-138, 4806-154, 4811-212

      Elektronička pošta/ E-mail:
      stat.info@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4814-791

      Elektronička pošta/ E-mail:
      prodaja@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-121, 4806-196

      Elektronička pošta/ E-mail:
      press@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199