GODINA/ YEAR: LII. ZAGREB,
20.
LISTOPADA 2015./ 20 OCTOBER, 2015 BROJ/
NUMBER: 12.1.2/2.
IZVJEŠĆE O
PREKOMJERNOME PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI
HRVATSKOJ, LISTOPAD 2015. (ESA 2010)
EXCESSIVE DEFICIT PROCEDURE REPORT,
REPUBLIC OF CROATIA, OCTOBER 2015
(ESA 2010)
U ovom priopćenju Državni zavod za
statistiku objavljuje proračunski manjak (deficit) i razinu duga opće
države iskazane u Izvješću o prekomjernome proračunskome manjku (deficitu)
i razini duga opće države (listopadsko izvješće) za razdoblje 2011. – 2014.
prema metodologiji Europskog sustava nacionalnih i regionalnih računa (ESA
2010) i Priručniku o deficitu i dugu opće države.
|
|
The Croatian
Bureau of Statistics issues in this release the general government deficit
and debt data based on figures reported in the Excessive Deficit Procedure
Report (the October Notification) for the period from 2011 to 2014
according to the European System of National and Regional Accounts (ESA 2010)
methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.
|
|
|
|
Fiskalni nadzor Europske komisije nad
zemljama članicama temelji se na Izvještaju o prekomjernome proračunskome
manjku i razini duga opće države. Ugovorom iz Maastrichta uspostavljena su
dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio proračunskog manjka (deficita)
opće države zemlje članice ne smije biti veći od 3% BDP-a, a konsolidirani
dug opće države veći od 60% BDP-a.
|
|
The fiscal surveillance of the
European Union over the Member States is based on the Excessive Deficit
Procedure Report. The Maastricht Treaty defines two main criteria of the
fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a debt-to-GDP ratio must
not exceed the reference values of 3% and 60%, respectively.
|
|
|
|
Ovo izvješće podnosi se Europskoj
komisiji (Eurostat) dva puta godišnje – na kraju ožujka (travanjsko
izvješće) i na kraju rujna (listopadsko izvješće). Izvješće se odnosi na
razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću godinu, u kojoj su podaci za
tekuću godinu bazirani na prognozama Ministarstva financija. Nacionalni
statistički uredi obvezni su objaviti Izvješće na svojim internetskim
stranicama.
|
|
This EDP Report is
submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year at the end of
March (called the April Notification) and the end of September (the October
Notification). The EDP Report covers a period of four years, including the
current year, in which data are based on the Ministry of Finance forecast.
National statistical offices are obliged to publish the EDP Report on their
web sites.
|
|
|
|
U 2014. deficit
konsolidirane opće države iznosio je -18 395 milijuna kuna, odnosno -5,6%
BDP-a, dok je u 2013. iznosio -17 651 milijun kuna ili -5,4% BDP-a. U
2012. deficit je bio jednak -17 658 milijuna kuna ili -5,3% BDP-a, te
je u 2011. bio jednak -25 869 milijuna kuna ili -7,8% BDP-a.
|
|
In 2014, general government deficit amounted to -18 395 million
kuna, or-5.6% of GDP, while for 2013 it amounted to -17 651 million
kuna,
or -5.4% of GDP. In 2012 deficit was equal to -17 658 million kuna,
or -5.3% of GDP, and in 2011 was equal to -25 869 million kuna or
-7.8% of GDP.
|
|
|
|
Konsolidirani dug na kraju 2014. iznosio
je 279 574 milijuna kuna ili 85,1% BDP-a, dok je za 2013. iznosio 266 134
milijuna kuna, odnosno 80,8% BDP-a. U 2012. dug je iznosio 228 790 milijuna
kuna, odnosno 69,2% BDP-a, dok je u 2011. iznosio 211 898 milijuna kuna,
odnosno 63,7% BDP-a.
|
|
Consolidated gross
debt at the end of the year 2014 amounted to 279 574 million kuna or
85.1% of GDP, while for 2013 it amounted to 266 134 million kuna or 80.8%
of GDP. In 2012, the debt amounted to 228 790 million kuna, or 69.2% of
GDP, while in 2011 it amounted to 211 898 million kuna, or 63.7% of GDP.
|
|
|
|
Najznačajniji utjecaj na deficit (B.9)
opće države u 2014. imao je statistički tretman transfera socijalnih
doprinosa iz II. u I. stup. Prema statističkim pravilima ova transakcija ne
priznaje se kao prihod u trenutku primitka te je za 3 069 milijuna kuna uvećan
deficit (B.9). Reklasifikacija dviju financijskih institucija, HBOR-a i
DAB-a, pozitivno je utjecala na istu kategoriju, dok je uključivanje HBOR-a
utjecalo na porast duga države u iznosu od 4,4% BDP-a. Zbog reklasifikacije
dodatnih jedinica u sektor opće države, od kojih su najvažnije gore
spomenute, kao i korekcije kapitalnih transfera, napravljena je revizija
serije podataka 2011. – 2014. koje ulaze u listopadsko fiskalno izvješće.
|
|
The statistical
treatment of transfers of social contributions from the 2nd
pillar into the 1st pillar had the most significant impact on
the deficit (B.9) of the general government in 2014. According to the
statistical rules, this transaction is not recognized as revenue at the
time of its receipt and therefore, the deficit (B.9) was increased by
3 069 million kuna. The reclassification of two
financial institutions, HBOR and DAB, positively affected the same
category, while the inclusion of HBOR influenced the increase in government
debt by 4.4% of GDP. Due to the reclassification of units in the general
government sector, of which the above mentioned are the most important, as
well as the correction of capital transfers, the revision of the 2011 –
2014 time series has been done. This was included in the October fiscal
report.
|
|
|
|
U usporedbi s Travanjskom notifikacijom,
deficit države revidiran je za razdoblje od 2011. do 2014. te je za 831
milijun kuna veći u 2011. ili 0,25% BDP-a, za 155 milijuna kuna veći u
2012. ili 0,05% BDP-a, za 21 milijun kuna manji u 2013. ili 0,01% BDP-a te
za 450 milijuna kuna manji u 2014. ili 0,14% BDP-a.
|
|
Compared to the
April notification, government deficit has been revised for the period from
2011 to 2014 and is higher by 831 million kuna or 0.25% of GDP in 2011, by
155 million kuna or 0.05 % of GDP in 2012, lower by 21 million kuna or
0.01% of GDP in 2013 and less by 450 million kuna or 0.14% of GDP in 2014.
|
|
|
|
Najznačajnije promjene nefinancijskih
računa države u 2014. u odnosu na travanjsku notifikaciju odnose se na
promjenu iznosa poreza na dobit za 785 milijuna kuna radi primjene metode
novčanoga vremenskog prilagođavanja te na tretman dokapitalizacije tvrtke
Petrokemija d. d. u iznosu od 250 milijuna kuna. Navedeno, uz ostale manje
značajne promjene, rezultira ukupnim pozitivnim utjecajem na deficit
od 0,14% BDP-a.
|
|
The most
significant changes in non-financial accounts of the government in 2014
compared to the April notification relate to a change of 785 million kuna
in income tax for the application of time-adjusted cash method and the treatment
of the capital injection of the company Petrokemija in the amount of 250
million kuna. The above, along with other minor changes, resulted in a
total positive impact on the deficit by 0.14% of GDP.
|
|
|
|
Na strani aktive došlo je do promjena u svim
izvještajnim godinama zbog korigiranja transakcija za tečajne razlike na
depozitima kod svih podsektora države. Na strani pasive u 2014. kod
središnje države došlo je do smanjenja zbog korigiranja dvostrukoga
knjiženja vanjskih kredita HAC-a koje su otkupile domaće banke, a kod
lokalne države došlo je do povećanja zbog korekcije kredita JPP-a Lora.
|
|
Changes on the
asset side occurred due to corrections of transactions on deposits for
exchange rate adjustments for all government sub-sectors in all reporting
years. On the liability side of the central government a decrease occurred
in 2014 due to a correction of double counting of Hrvatske Autoceste d. o.
o.’s external loans purchased by domestic banks, while for local government
an increase occurred due to a correction of PPP Lora loan.
|
|
|
|
Primarni deficit
opće države u 2014. iznosio je -6 992 milijuna kuna ili
-2,1% BDP-a, dok je u 2013. iznosio -6 149 milijuna kuna ili -1,9%
BDP-a.
|
|
The primary
general government deficit in 2014 amounted to -6 992 million kuna, or
-2.1% of GDP, while in 2013 it amounted to -6 149 million kuna, or -1.9% of
GDP.
|
|
|
|
|
|
|
Podatke iz ovog priopćenja možete preuzeti na www.dzs.hr.
|
|
Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr.
|
Ovdje možete preuzeti
EDP tablice iz ovog priopćenja u Excel-formatu.
|
|
EDP excel tables from
this release can be downloaded here.
|
Ovdje možete preuzeti tablicu
temeljnih agregata sektora opće države u Excel-formatu.
|
|
Excel table with data on main
aggregates of general government from this release can be downloaded here.
|
Ovdje možete preuzeti tablicu
detaljne razrade poreza i socijalnih doprinosa prema vrsti poreza ili
socijalnih doprinosa.
|
|
Excel table with data on
detailed tax and social contribution receipts by type of tax or social
contribution can be downloaded here.
|
1. PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I
RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA
REPORTING
OF EXCESIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED
DATA
|
2011.
|
2012.
|
2013.
|
2014.
|
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross domestic product at current market prices
|
332
587
|
100,0
|
330
456
|
100,0
|
329
571
|
100,0
|
328
431
|
100,0
|
|
|
|
Neto
uzajmljivanje (-) / neto pozajmljivanje (+)
Net
borrowing (-) / Net lending (+)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
-25
869
|
-7,8
|
-17
658
|
-5,3
|
-17
651
|
-5,4
|
-18
395
|
-5,6
|
Središnja država
Central government
|
-25
237
|
-7,6
|
-16
765
|
-5,1
|
-19
224
|
-5,8
|
-19
535
|
-5,9
|
Lokalna država
Local government
|
-220
|
-0,1
|
211
|
0,1
|
77
|
0,0
|
304
|
0,1
|
Fondovi
socijalne sigurnosti
Social security funds
|
-412
|
-0,1
|
-1
105
|
-0,3
|
1
496
|
0,5
|
836
|
0,3
|
|
|
|
Konsolidirani
dug opće države
General
government consolidated gross debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
211
898
|
63,7
|
228
790
|
69,2
|
266
134
|
80,8
|
279
574
|
85,1
|
|
|
|
Rashodi
opće države
General
government expenditure
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto investicije u fiksni kapital
Gross fixed capital formation
|
11
664
|
3,5
|
11
707
|
3,5
|
12
297
|
3,7
|
12
026
|
3,7
|
Kamate
(konsolidirano)
Interest (consolidated)
|
10
144
|
3,0
|
11
208
|
3,4
|
11
502
|
3,5
|
11
402
|
3,5
|
2. USPOREDNI PRIKAZ TRAVANJSKE NOTIFIKACIJE
2015. I LISTOPADSKE NOTIFIKACIJE 2015. PREKOMJERNOG PRORAČUNSKOG MANJKA
I RAZINE DUGA
COMPARISON
OF APRIL 2015 NOTIFICATION WITH OCTOBER 2015 NOTIFICATION OF GOVERNMENT
DEFICIT AND DEBT LEVELS
|
|
2011.
|
2012.
|
2013.
|
2014.
|
|
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Neto
uzajmljivanje (-) / Neto pozajmljivanje (+) (B.9)
Net
borrowing (-) / Net lending (+) (B. 9)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska notifikacija 2015.
|
-25 038
|
-7,5
|
-17 504
|
-5,3
|
-17 672
|
-5,4
|
-18 844
|
-5,7
|
April 2015 Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Listopadska notifikacija 2015.
|
-25 869
|
-7,8
|
-17 658
|
-5,3
|
-17 651
|
-5,4
|
-18 395
|
-5,6
|
October 2015 Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razlika
Difference
|
-831
|
-0,3
|
-155
|
0
|
21
|
1)
|
450
|
1)
|
Konsolidirani
dug opće države
General
government consolidated debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska notifikacija 2015.
|
211 898
|
63,7
|
228 790
|
69,2
|
266 134
|
80,6
|
279 569
|
85,0
|
April 2015 Notification
|
|
Listopadska notifikacija 2015.
|
211 898
|
63,7
|
228 790
|
69,2
|
266 134
|
80,8
|
279 574
|
85,1
|
October 2015 Notification
|
|
Razlika
Difference
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1)
|
5
|
1)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Razlika
u postocima proizlazi iz promjene u apsolutnom iznosu BDP-a između dvije
notifikacije.
1) The diffeence
in percentages is caused by the change in the absolute amount of GDP between
two notifications.
METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Osnovni pojmovi i
definicije
|
|
Basic concepts and definitions
|
|
|
|
Sektor opće države
(S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali netržišni
proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i zajedničkoj
potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica koje
pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje su
ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.
|
|
The general government sector (S.13) includes all institutional
units that The general government sector (S.13) includes all institutional
units that are classified as other non-market producers, whose output is
intended for individual and collective consumption and mainly financed by
compulsory payments made by units belonging to other sectors and/or all
institutional units principally engaged in the redistribution of national
income and wealth.
|
|
|
|
Sektor opće države
sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311), lokalne države
(S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja država
obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale vladine
institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim teritorijem te
su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja država uključuje i
neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira
središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću obuhvaća
korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske vode,
Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste, Hrvatski
fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje državnom
imovinom do 30. rujna 2013., Centar za restrukturiranje i prodaju te
Državni ured za upravljanje državnom imovinom kao njezine pravne
sljednike), HŽ Infrastrukturu, HRT, Hrvatske autoceste, Autocestu
Rijeka ‒ Zagreb, zajedno s
Hrvatskom bankom za obnovu i razvitak, Državnom agencijom za osiguranje
štednih uloga i sanaciju banaka i Hrvatskim operatorom tržišta energije
koji su reklasificirani u sektor države (središnje države).
|
|
The general government consists of three sub-sectors:
the central government (S.1311), the local government (S.1313) and the
social security funds sub-sector (S.1314). The central government is
comprised of departments of government administration and other central
government agencies, authorities and institutions whose jurisdiction covers
the entire economic territory, apart from the administration of the social
security funds sub-sector. It also includes non-profit institutions that
are controlled and chiefly financed by the central government. The central
government in this EDP Report includes central government budgetary users,
extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental
Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian
Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of the
Public Property until 30 September 2013, that is, the Restructuring and Sale Center and the State
Property Management Administration as its legal successors), the Croatian
Railways Infrastructure, the Croatian Radio and Television, Hrvatske
Autoceste d. o. o., the Rijeka-Zagreb Motorway together with the Croatian
Bank for Reconstruction and Development, the State Agency for Deposit
Insurance and Bank Resolution and the Croatian Energy Market Operator,
which have been reclassified into the government sector (the central
government).
|
|
|
|
Lokalna država
obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike lokalnih
proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom lokalne
vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova socijalne sigurnosti
uključuje sve institucionalne jedinice čija je primarna djelatnost
administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj sektor čine Hrvatski
zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i
Hrvatski zavod za zapošljavanje.
|
|
The
local government sector is comprised of local and regional self-government
units as well as all local budget users. Included in the local government
sector and non-profit institutions controlled and chiefly financed by local
authorities. The social security funds sub-sector includes all public
sector institutional units whose main activity consists in administrating
funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian
Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the
Croatian Employment Institute.
|
|
|
|
Proračunski manjak
(višak) znači neto uzajmljivanje / neto pozajmljivanje (EDP B.9) sektora
opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih
rashoda, kako je definirano u ESA 2010.
|
|
The
government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9)
of the general government sector (S.13) defined as a difference between
total revenue and total expenditure.
|
|
|
|
Prema novoj
metodologiji ESA 2010 nema više prilagodbi za tretman tijekova kamata iz swap
ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su EDP B.9 i B.9 prema
metodologiji ESA 2010 jednaki.
|
|
According
to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the
treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and
forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9
according to the ESA 2010.
|
|
|
|
Dug opće države
predstavlja bruto nominalnu vrijednost duga na kraju godine. Dug se odnosi na
jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj klasifikaciji u sektor
opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski instrumenti: gotovina i
depoziti (AF.2), dužnički vrijednosni papiri (AF.3) te krediti i zajmovi
(AF.4), kako je definirano u ESA 2010.
|
|
The general government debt is defined as gross debt
nominal value at the end of a year. The debt refers to the units classified
into the general government sector (S.13) according to the sector
classification and consists of the following financial instruments:
currency and deposits (AF.2), debt securities (AF.3) and loans (AF.4), as
defined in the ESA 2010.
|
|
|
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
BDP
|
bruto domaći
proizvod
|
|
DAB
|
State Agency for
Deposit Insurance and Bank Resolution
|
DAB
|
Državna agencija
za osiguranje štednih uloga i sanaciju
banaka
|
|
EDP
ESA
|
excessive deficit
procedure
European System of
Accounts
|
HAC
|
Hrvatske autoceste
|
|
EU
|
European Union
|
EDP
|
postupak
prekomjernog deficita
|
|
GDP
|
gross domestic
product
|
ESA
|
Europski sustav
nacionalnih računa
|
|
HBOR
|
Croatian Bank for
Reconstruction and Development
|
EU
|
Europska unija
|
|
mln
|
million
|
HBOR
|
Hrvatska banka za
obnovu i razvitak
|
|
PPP
|
Public-private
partnership
|
HRT
|
Hrvatska
radiotelevizija
|
|
VAT
|
value added tax
|
HŽ
|
Hrvatske
željeznice
|
|
|
|
JPP
|
Javno-privatno
partnerstvo
|
|
|
|
mil.
|
milijun
|
|
|
|
PDV
|
porez na dodanu
vrijednost
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Objavljuje
i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p.
p. 80.
Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb,
Ilica 3, P. O. B. 80
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Odgovara
ravnatelj Marko Krištof.
Person
responsible: Marko Krištof, Director General
Priredili:
Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk, Ana-Marija Kolić Jonjić, Marija Gojević
i Jakov Huljev
Prepared
by: Galjinka
Dominić, Valentina Hudiluk, Ana-Marija Kolić Jonjić, Marija Gojević and Jakov
Huljev
|
MOLIMO
KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS
ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE
|
|
Naklada:
20 primjeraka
20 copies
printed
Podaci iz
ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.
First
Release data are also published on the Internet.
|