image description

 

GODINA/ YEAR: LII.                                      ZAGREB, 20. LISTOPADA 2015./ 20 OCTOBER, 2015                             BROJ/ NUMBER: 12.1.2/2.

 

CODEN POPCEA        ISSN 1330-0350

 

 

 

IZVJEŠĆE O PREKOMJERNOME PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI HRVATSKOJ, LISTOPAD 2015. (ESA 2010)

EXCESSIVE DEFICIT PROCEDURE REPORT, REPUBLIC OF CROATIA, OCTOBER 2015

(ESA 2010)

 

 

 

 

U ovom priopćenju Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak (deficit) i razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome proračunskome manjku (deficitu) i razini duga opće države (listopadsko izvješće) za razdoblje 2011. – 2014. prema metodologiji Europskog sustava nacionalnih i regionalnih računa (ESA 2010) i Priručniku o deficitu i dugu opće države.

 

The Croatian Bureau of Statistics issues in this release the general government deficit and debt data based on figures reported in the Excessive Deficit Procedure Report (the October Notification) for the period from 2011 to 2014 according to the European System of National and Regional Accounts (ESA 2010) methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.

 

 

 

Fiskalni nadzor Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o prekomjernome proračunskome manjku i razini duga opće države. Ugovorom iz Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.

 

The fiscal surveillance of the European Union over the Member States is based on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a debt-to-GDP ratio must not exceed the reference values of 3% and 60%, respectively.

 

 

 

Ovo izvješće podnosi se Europskoj komisiji (Eurostat) dva puta godišnje – na kraju ožujka (travanjsko izvješće) i na kraju rujna (listopadsko izvješće). Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću godinu, u kojoj su podaci za tekuću godinu bazirani na prognozama Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti Izvješće na svojim internetskim stranicama.

 

This EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year at the end of March (called the April Notification) and the end of September (the October Notification). The EDP Report covers a period of four years, including the current year, in which data are based on the Ministry of Finance forecast. National statistical offices are obliged to publish the EDP Report on their web sites.

 

 

 

U 2014. deficit konsolidirane opće države iznosio je -18 395 milijuna kuna, odnosno -5,6% BDP-a, dok je u 2013. iznosio -17 651 milijun kuna ili -5,4% BDP-a. U 2012. deficit je bio jednak -17 658 milijuna kuna ili -5,3% BDP-a, te je u 2011. bio jednak -25 869 milijuna kuna ili -7,8% BDP-a.

 

In 2014, general government deficit amounted to -18 395 million kuna, or-5.6% of GDP, while for 2013 it amounted to -17 651 million kuna,
or -5.4% of GDP. In 2012 deficit was equal to -17 658 million kuna,
or -5.3% of GDP, and in 2011 was equal to -25 869 million kuna or
-7.8% of GDP.

 

 

 

Konsolidirani dug na kraju 2014. iznosio je 279 574 milijuna kuna ili 85,1% BDP-a, dok je za 2013. iznosio 266 134 milijuna kuna, odnosno 80,8% BDP-a. U 2012. dug je iznosio 228 790 milijuna kuna, odnosno 69,2% BDP-a, dok je u 2011. iznosio 211 898 milijuna kuna, odnosno 63,7% BDP-a.

 

Consolidated gross debt at the end of the year 2014 amounted to 279 574 million kuna or 85.1% of GDP, while for 2013 it amounted to 266 134 million kuna or 80.8% of GDP. In 2012, the debt amounted to 228 790 million kuna, or 69.2% of GDP, while in 2011 it amounted to 211 898 million kuna, or 63.7% of GDP.

 

 

 

Najznačajniji utjecaj na deficit (B.9) opće države u 2014. imao je statistički tretman transfera socijalnih doprinosa iz II. u I. stup. Prema statističkim pravilima ova transakcija ne priznaje se kao prihod u trenutku primitka te je za 3 069 milijuna kuna uvećan deficit (B.9). Reklasifikacija dviju financijskih institucija, HBOR-a i DAB-a, pozitivno je utjecala na istu kategoriju, dok je uključivanje HBOR-a utjecalo na porast duga države u iznosu od 4,4% BDP-a. Zbog reklasifikacije dodatnih jedinica u sektor opće države, od kojih su najvažnije gore spomenute, kao i korekcije kapitalnih transfera, napravljena je revizija serije podataka 2011. – 2014. koje ulaze u listopadsko fiskalno izvješće.

 

The statistical treatment of transfers of social contributions from the 2nd pillar into the 1st pillar had the most significant impact on the deficit (B.9) of the general government in 2014. According to the statistical rules, this transaction is not recognized as revenue at the time of its receipt and therefore, the deficit (B.9) was increased by 3 069 million kuna. The reclassification of two financial institutions, HBOR and DAB, positively affected the same category, while the inclusion of HBOR influenced the increase in government debt by 4.4% of GDP. Due to the reclassification of units in the general government sector, of which the above mentioned are the most important, as well as the correction of capital transfers, the revision of the 2011 – 2014 time series has been done. This was included in the October fiscal report.

 

 

 

U usporedbi s Travanjskom notifikacijom, deficit države revidiran je za razdoblje od 2011. do 2014. te je za 831 milijun kuna veći u 2011. ili 0,25% BDP-a, za 155 milijuna kuna veći u 2012. ili 0,05% BDP-a, za 21 milijun kuna manji u 2013. ili 0,01% BDP-a te za 450 milijuna kuna manji u 2014. ili 0,14% BDP-a.

 

Compared to the April notification, government deficit has been revised for the period from 2011 to 2014 and is higher by 831 million kuna or 0.25% of GDP in 2011, by 155 million kuna or 0.05 % of GDP in 2012, lower by 21 million kuna or 0.01% of GDP in 2013 and less by 450 million kuna or 0.14% of GDP in 2014.

 

 

 

Najznačajnije promjene nefinancijskih računa države u 2014. u odnosu na travanjsku notifikaciju odnose se na promjenu iznosa poreza na dobit za 785 milijuna kuna radi primjene metode novčanoga vremenskog prilagođavanja te na tretman dokapitalizacije tvrtke Petrokemija d. d. u iznosu od 250 milijuna kuna. Navedeno, uz ostale manje značajne promjene, rezultira ukupnim pozitivnim utjecajem na deficit od 0,14% BDP-a.

 

The most significant changes in non-financial accounts of the government in 2014 compared to the April notification relate to a change of 785 million kuna in income tax for the application of time-adjusted cash method and the treatment of the capital injection of the company Petrokemija in the amount of 250 million kuna. The above, along with other minor changes, resulted in a total positive impact on the deficit by 0.14% of GDP.

 

 

 

Na strani aktive došlo je do promjena u svim izvještajnim godinama zbog korigiranja transakcija za tečajne razlike na depozitima kod svih podsektora države. Na strani pasive u 2014. kod središnje države došlo je do smanjenja zbog korigiranja dvostrukoga knjiženja vanjskih kredita HAC-a koje su otkupile domaće banke, a kod lokalne države došlo je do povećanja zbog korekcije kredita JPP-a Lora.

 

Changes on the asset side occurred due to corrections of transactions on deposits for exchange rate adjustments for all government sub-sectors in all reporting years. On the liability side of the central government a decrease occurred in 2014 due to a correction of double counting of Hrvatske Autoceste d. o. o.’s external loans purchased by domestic banks, while for local government an increase occurred due to a correction of PPP Lora loan.

 

 

 

Primarni deficit opće države u 2014. iznosio je -6 992 milijuna kuna ili
-2,1% BDP-a, dok je u 2013. iznosio -6 149 milijuna kuna ili -1,9%
BDP-a.

 

The primary general government deficit in 2014 amounted to -6 992 million kuna, or -2.1% of GDP, while in 2013 it amounted to -6 149 million kuna, or -1.9% of GDP.

 

 

 

 

 

 

Podatke iz ovog priopćenja možete preuzeti na www.dzs.hr.


 

Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr.

Ovdje možete preuzeti EDP tablice iz ovog priopćenja u Excel-formatu.


 

EDP excel tables from this release can be downloaded here.

Ovdje možete preuzeti tablicu temeljnih agregata sektora opće države u Excel-formatu.


 

Excel table with data on main aggregates of general government from this release can be downloaded here.

Ovdje možete preuzeti tablicu detaljne razrade poreza i socijalnih doprinosa prema vrsti poreza ili socijalnih doprinosa.

 

Excel table with data on detailed tax and social contribution receipts by type of tax or social contribution can be downloaded here.

 

 

 

 

 

1.   PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA

      REPORTING OF EXCESIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED DATA

 

2011.

2012.

2013.

2014.

 

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross domestic product at current market prices

332 587

100,0

330 456

100,0

329 571

100,0

328 431

100,0

 

 

 

Neto uzajmljivanje (-) / neto pozajmljivanje (+)
Net borrowing (-) / Net lending (+)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opća država
General government

-25 869

-7,8

-17 658

-5,3

-17 651

-5,4

-18 395

-5,6

Središnja država
Central government

-25 237

-7,6

-16 765

-5,1

-19 224

-5,8

-19 535

-5,9

Lokalna država
Local government

-220

-0,1

211

0,1

77

0,0

304

0,1

Fondovi socijalne sigurnosti
Social security funds

-412

-0,1

-1 105

-0,3

1 496

0,5

836

0,3

 

 

 

Konsolidirani dug opće države
General government consolidated gross debt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opća država
General government

211 898

63,7

228 790

69,2

266 134

80,8

279 574

85,1

 

 

 

Rashodi opće države
General government expenditure

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruto investicije u fiksni kapital
Gross fixed capital formation

11 664

3,5

11 707

3,5

12 297

3,7

12 026

3,7

Kamate (konsolidirano)
Interest (consolidated)

10 144

3,0

11 208

3,4

11 502

3,5

11 402

3,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.   USPOREDNI PRIKAZ TRAVANJSKE NOTIFIKACIJE 2015. I LISTOPADSKE NOTIFIKACIJE 2015. PREKOMJERNOG PRORAČUNSKOG MANJKA
      I RAZINE DUGA

      COMPARISON OF APRIL 2015 NOTIFICATION WITH OCTOBER 2015 NOTIFICATION OF GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS

 

 

2011.

2012.

2013.

2014.

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neto uzajmljivanje (-) / Neto pozajmljivanje (+) (B.9)

Net borrowing (-) / Net lending (+) (B. 9)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Travanjska notifikacija 2015.

-25 038

-7,5

-17 504

-5,3

-17 672

-5,4

-18 844

-5,7

April 2015 Notification

 

Listopadska notifikacija 2015.

-25 869

-7,8

-17 658

-5,3

-17 651

-5,4

-18 395

-5,6

October 2015 Notification

Razlika

Difference

-831

-0,3

-155

0

21

1)

450

1)

Konsolidirani dug opće države

General government consolidated debt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Travanjska notifikacija 2015.

211 898

63,7

228 790

69,2

266 134

80,6

279 569

85,0

April 2015 Notification

 

Listopadska notifikacija 2015.

211 898

63,7

228 790

69,2

266 134

80,8

279 574

85,1

October 2015 Notification

Razlika

Difference

0

0

0

0

0

1)

5

1)

 

 

1)       Razlika u postocima proizlazi iz promjene u apsolutnom iznosu BDP-a između dvije notifikacije.

1)       The diffeence in percentages is caused by the change in the absolute amount of GDP between two notifications.

 

 

 

 

METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA

 

NOTES ON METHODOLOGY

 

 

 

 

 

 

Osnovni pojmovi i definicije

 

Basic concepts and definitions

 

 

 

Sektor opće države (S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali netržišni proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica koje pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje su ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.

 

The general government sector (S.13) includes all institutional units that The general government sector (S.13) includes all institutional units that are classified as other non-market producers, whose output is intended for individual and collective consumption and mainly financed by compulsory payments made by units belonging to other sectors and/or all institutional units principally engaged in the redistribution of national income and wealth.

 

 

 

Sektor opće države sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311), lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja država obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale vladine institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim teritorijem te su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja država uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću obuhvaća korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske vode, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste, Hrvatski fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje državnom imovinom do 30. rujna 2013., Centar za restrukturiranje i prodaju te Državni ured za upravljanje državnom imovinom kao njezine pravne sljednike), HŽ Infrastrukturu, HRT, Hrvatske autoceste, Autocestu Rijeka Zagreb, zajedno s Hrvatskom bankom za obnovu i razvitak, Državnom agencijom za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka i Hrvatskim operatorom tržišta energije koji su reklasificirani u sektor države (središnje države).

 

The general government consists of three sub-sectors: the central government (S.1311), the local government (S.1313) and the social security funds sub-sector (S.1314). The central government is comprised of departments of government administration and other central government agencies, authorities and institutions whose jurisdiction covers the entire economic territory, apart from the administration of the social security funds sub-sector. It also includes non-profit institutions that are controlled and chiefly financed by the central government. The central government in this EDP Report includes central government budgetary users, extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of the Public Property until 30 September 2013, that is, the Restructuring and Sale Center and the State Property Management Administration as its legal successors), the Croatian Railways Infrastructure, the Croatian Radio and Television, Hrvatske Autoceste d. o. o., the Rijeka-Zagreb Motorway together with the Croatian Bank for Reconstruction and Development, the State Agency for Deposit Insurance and Bank Resolution and the Croatian Energy Market Operator, which have been reclassified into the government sector (the central government).

 

 

 

Lokalna država obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike lokalnih proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom lokalne vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova socijalne sigurnosti uključuje sve institucionalne jedinice čija je primarna djelatnost administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj sektor čine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje.

 

The local government sector is comprised of local and regional self-government units as well as all local budget users. Included in the local government sector and non-profit institutions controlled and chiefly financed by local authorities. The social security funds sub-sector includes all public sector institutional units whose main activity consists in administrating funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the Croatian Employment Institute.

 

 

 

Proračunski manjak (višak) znači neto uzajmljivanje / neto pozajmljivanje (EDP B.9) sektora opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih rashoda, kako je definirano u ESA 2010.

 

The government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9) of the general government sector (S.13) defined as a difference between total revenue and total expenditure.

 

 

 

Prema novoj metodologiji ESA 2010 nema više prilagodbi za tretman tijekova kamata iz swap ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su EDP B.9 i B.9 prema metodologiji ESA 2010 jednaki.

 

According to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9 according to the ESA 2010.

 

 

 

Dug opće države predstavlja bruto nominalnu vrijednost duga na kraju godine. Dug se odnosi na jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj klasifikaciji u sektor opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski instrumenti: gotovina i depoziti (AF.2), dužnički vrijednosni papiri (AF.3) te krediti i zajmovi (AF.4), kako je definirano u ESA 2010.

 

The general government debt is defined as gross debt nominal value at the end of a year. The debt refers to the units classified into the general government sector (S.13) according to the sector classification and consists of the following financial instruments: currency and deposits (AF.2), debt securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in the ESA 2010.

 

 

 

 

 

 

Kratice

 

Abbreviations

 

 

 

BDP

bruto domaći proizvod

 

DAB

State Agency for Deposit Insurance and Bank Resolution

DAB

Državna agencija za osiguranje štednih uloga i sanaciju
banaka

 

EDP

ESA

excessive deficit procedure

European System of Accounts

HAC

Hrvatske autoceste

 

EU

European Union

EDP

postupak prekomjernog deficita

 

GDP

gross domestic product

ESA

Europski sustav nacionalnih računa

 

HBOR

Croatian Bank for Reconstruction and Development

EU

Europska unija

 

mln

million

HBOR

Hrvatska banka za obnovu i razvitak

 

PPP

Public-private partnership

HRT

Hrvatska radiotelevizija

 

VAT

value added tax

Hrvatske željeznice

 

 

 

JPP

Javno-privatno partnerstvo

 

 

 

mil.

milijun

 

 

 

PDV

porez na dodanu vrijednost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Objavljuje i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.

Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80

Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666

 

Odgovara ravnatelj Marko Krištof.

Person responsible: Marko Krištof, Director General

 

Priredili: Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk, Ana-Marija Kolić Jonjić, Marija Gojević i Jakov Huljev

Prepared by: Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk, Ana-Marija Kolić Jonjić, Marija Gojević and Jakov Huljev

 

 

MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.

USERS ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE

 

 

Naklada: 20 primjeraka

20 copies printed

 

Podaci iz ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.

First Release data are also published on the Internet.

 

 

Služba za komunikaciju s korisnicima

User Communication Department

 

·     Informacije i korisnički zahtjevi

     Information and user requests

·     Pretplata publikacija

     Subscription

·     Novinarski upiti

     Press corner

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-138, 4806-154, 4811-212

      Elektronička pošta/ E-mail:
      stat.info@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:

      +385 (0) 1 4814-791

      Elektronička pošta/ E-mail:
      prodaja@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-121, 4806-196

      Elektronička pošta/ E-mail:
      press@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199