GODINA/ YEAR: LIII. ZAGREB,
21. TRAVNJA 2016./ 21 APRIL, 2016 BROJ/
NUMBER: 12.1.2/1.
CODEN
POPCEA ISSN 1330-0350
IZVJEŠĆE O PREKOMJERNOME
PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI HRVATSKOJ, TRAVANJ
2016. (ESA 2010)
EXCESSIVE
DEFICIT PROCEDURE REPORT, REPUBLIC OF CROATIA, APRIL 2016
(ESA
2010)
U ovom priopćenju
Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak (deficit) i
razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome proračunskome
manjku (deficitu) i razini duga opće države (travanjsko Izvješće) za
razdoblje od 2012. do 2015. prema metodologiji Europskog sustava
nacionalnih i regionalnih računa (ESA 2010) te Priručniku o deficitu i dugu
opće države.
|
|
The
Croatian Bureau of Statistics issues in this release the general government
deficit and debt data based on figures reported in the Excessive Deficit
Procedure Report (the April Notification) for the period from 2012 to 2015
according to the European System of National and Regional Accounts (ESA
2010) methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.
|
|
|
|
Fiskalni nadzor
Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o
prekomjernome proračunskome manjku i razini duga opće države. Ugovorom iz
Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio
proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti
veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.
|
|
The
fiscal surveillance of the European Union over the Member States is based
on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines
two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a
debt-to-GDP ratio must not exceed the reference values of 3% and 60%,
respectively.
|
|
|
|
Ovo izvješće
podnosi se Europskoj komisiji (Eurostat) dva puta na godinu – na kraju
ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna (listopadsko Izvješće).
Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću
godinu, u kojoj se podaci za tekuću godinu temelje na prognozama
Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti
Izvješće na svojim internetskim stranicama.
|
|
This
EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year
at the end of March (called the April Notification) and the end of
September (the October Notification). The EDP Report relates to a last
four-year period and for a current year in which current-year data are
based on the Ministry of Finance forecast. National statistical offices are
obliged to publish the EDP Report on their web sites.
|
|
|
|
U 2015. deficit konsolidirane
opće države iznosio je -10 706 milijuna kuna, odnosno 3,2% BDP-a, dok je u
2014. iznosio -18 078 milijuna kuna ili 5,5% BDP-a. U 2013. deficit je bio
jednak -17 446 milijuna kuna ili 5,3% BDP-a te je u 2012. bio jednak -17
549 milijuna kuna ili 5,3% BDP-a.
|
|
In
2015, general government deficit amounted to -10 706 million kuna, or 3.2%
of GDP, while for 2014 it amounted to -18 078 million kuna, or 5.5% of GDP.
In 2013 deficit was equal to -17 446 million kuna, or 5.3% of GDP, and in
2012 was equal to -17 549 million or 5.3% of GDP.
|
|
|
|
Konsolidirani dug
na kraju 2015. iznosio je 289 669 milijuna kuna ili 86,7% BDP-a, dok je za
2014. iznosio 284 184 milijuna kuna, odnosno 86,5% BDP-a. U 2013. dug je
iznosio 270 857 milijuna kuna, odnosno 82,2% BDP-a, dok je u 2012. iznosio
233 558 milijuna kuna, odnosno 70,7% BDP-a.
|
|
Consolidated
gross debt at the end of the year 2015 amounted to 289 669 million
kuna or 86.7%
of
GDP, while for 2014 amounted to 284 184 million
kuna or 86.5%
of
GDP. In 2013, debt amounted to 270 857 million
kuna, or 82.2%
%
of GDP, while in 2012 was 233 558 million
kuna, or 70.7%
of
GDP.
|
|
|
|
Ukupni prihodi
sektora opće države prema ESA 2010 u 2015. iznose 146 086 milijuna kuna,
dok ukupni rashodi iznose 156 793 milijuna kuna.
|
|
Total
revenues of the general government sector according to ESA 2010 in 2015
amounted to 146 086 million kuna, while total expenditure amounted to 156
793 million kuna.
|
|
|
|
Velik utjecaj na
iznos deficita u 2015. imao je znatan pad proračunskog salda državnog
proračuna u odnosu na planirani, s 12 526 milijuna kuna na 8 852 milijuna
kuna. Porast prihoda od poreza i pad bruto investicija u fiksni kapital čimbenici
su koji su najviše utjecali na smanjenje manjka proračunskog salda. Podaci
o bruto investicijama u fiksni kapital smatraju se preliminarnima sve do
obračuna prema podacima iz Godišnjeg izvještaja o investicijama u
dugotrajnu imovinu.
|
|
Significant
drop of achieved working balance in relation to plan had a big impact on
deficit amount in 2015 from 12 526 million to 8 852 million kuna. The
increase of tax revenues and a decrease of gross fixed capital formation
are the components that contributed the most to the decline of the budget
balance.
Data
on gross fixed capital formation is considered preliminary until the
calculation according to data from the Annual Report on investments in
fixed assets.
|
|
|
|
Statistički
tretman transfera socijalnih doprinosa iz II. u I. mirovinski stup najviše
je utjecao na deficit, to jest kategoriju neto uzajmljivanje / neto
pozajmljivanje (B.9) opće države u 2015. Prema statističkim pravilima, ta
transakcija ne priznaje se kao prihod u trenutku primitka te je deficit
uvećan za 1 264 milijuna kuna.
|
|
Statistical
treatment of social contribution transfers from II in the I pillar had the
most significant impact on the deficit ie the category of net borrowing /
net lending (B.9) of the general government in 2015. According to the
statistical rules this transaction is not recognized as revenue in the time
of its receipt and therefore, the deficit (B.9) was increased for 1 264
million kuna.
|
|
|
|
Također,
preuzimanje duga HZ Carga i HZ Putničkog prijevoza po osnovi trećeg poziva
utjecalo je na povećanje deficita u iznosu od 950 milijuna kuna (u slučaju
trećeg poziva po jamstvu cjelokupni garantirani dug statistički se tretira
kao obveza države).
|
|
Likewise,
debt assumption of Croatian Railways (HZ Cargo and HZ Passenger
Transportation) on the basis of the third call influenced a deficit in the
amount of 950 million kuna (in the case of the third call under the
guarantee entire guaranteed debt is statistically treated as obligations of
the state).
|
|
|
|
Osim toga, u
obuhvat opće države u 2015. uključena je i institucionalna jedinica HAKOM
te je reklasificirana imovina Bina Istre kao državne imovine.
|
|
Additionally,
in the general government coverage in 2015, institutional unit HAKOM is
included and the assets of the Bina Istra are reclassified.
|
|
|
|
U 2015. prvi put se bilježi primarni suficit opće države te iznosi 1
218 milijuna kuna ili 0,36% BDP-a.
|
|
In
2015, for the first time the primary suficit of the general government has
been recorded and amounts to 1 218 million or 0.36% of GDP.
|
|
|
|
U usporedbi s listopadskom notifikacijom, deficit države revidiran
je za razdoblje od 2012. do 2015. te je sada za 109 milijuna kuna manji u
2012. ili 0,03% BDP-a, za 205 milijuna kuna manji u 2013. ili 0,06% BDP-a,
za 316 milijuna kuna manji u 2014. ili 0,10% BDP-a te za 5 milijardi i
240 milijuna kuna manji od planiranoga u 2015. ili 1,57% BDP-a. Navedene
revizije proizlaze iz statističkog tretmana uključivanja Bina Istre i
uključivanja HAKOM-a u obuhvat opće države.
|
|
Compared
to the October notification, the government deficit has been revised for
the period from 2012 to 2015 and now it is for 109 million kuna lower in
2012, or 0.03% of GDP, 205 million kuna lower in 2013, or 0.06 % of GDP,
316 million kuna lower in 2014 or 0.10% of GDP and for 5 billion and
240 million kuna lower than planned in 2015, or 1.57% of GDP. These
revisions result from the statistical treatment of inclusion Bina Istra and
the inclusion of HAKOM in the scope of general government.
|
|
|
|
Dug opće države u
2015. porastao je za 1,9% u odnosu na stanje na kraju 2014., što je 2,5
puta manji rast u odnosu na rast u 2014., a ujedno je najmanja stopa rasta
duga od početka bilježenja EDP duga prema metodologiji ESA 2010.
|
|
Government
debt in 2015 has increased by 1,9% comparing the stock at the end of the
2014, which is 2,5 times lower increase than increase in 2014 and it is
also the lowest growth rate of debt from the beginning of recording EDP
debt under ESA 2010 methodology.
|
|
|
|
Na rast duga opće
države u 2015. najviše je utjecao rast duga središnje države, koji je
iznosio 5,841 milijardi kuna zbog novih neto izdavanja obveznica u iznosu
od 13,9 milijardi kuna te neto otplata trezorskih zapisa u iznosu 6
milijardi kuna.
|
|
The
growth of general government debt in 2015 was mainly influenced by the
growth of central government debt, which amounted to 5.841 billion kuna,
due to issuing net issuance of bonds in the amount of 13.9 billion kuna and
treasury bills in the amount of 6 billion kuna.
|
|
|
|
U odnosu na
podatke objavljene u listopadu 2015., dug opće države 2012. – 2014.
porastao je u prosjeku za 4,7 milijardi kuna zbog statističkog
evidentiranja projekta Bina Istra d. d. u bilancu opće države.
|
|
Compared
to the data published in October 2015, general government debt, in the
period 2012-2014, has increased by an average of 4.7 billion kuna because
of statistical recording of project Bina Istra on balance sheet of general
government.
|
|
|
|
|
|
|
Podatke iz ovog
priopćenja možete preuzeti na www.dzs.hr.
Ovdje možete preuzeti EDP
tablice iz ovog priopćenja u Excel-formatu.
Ovdje možete preuzeti tablicu
temeljnih agregata sektora opće države u Excel-formatu.
|
|
from this release can be downloaded at www.dzs.hr.
EDP excel tables from
this release can be downloaded here.
Excel table with data on main
aggregates of general government from this release can be downloaded here.
|
1. PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I
RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA
REPORTING
OF EXCESIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED
DATA
|
2012.
|
2013.
|
2014.
|
2015.
|
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross domestic product at current market prices
|
330
456
|
100,0
|
329
571
|
100,0
|
328
431
|
100,0
|
334
219
|
100,0
|
|
|
|
Neto
uzajmljivanje (-) / neto pozajmljivanje (+)
Net
borrowing (-)/net lending (+)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
-17
549
|
-5,3
|
-17
446
|
-5,3
|
-18
078
|
-5,5
|
-10
706
|
-3,2
|
Središnja
država
Central government
|
-16
655
|
-5,0
|
-19
018
|
-5,8
|
-19
218
|
-5,9
|
-10
699
|
-3,2
|
Lokalna
država
Local government
|
211
|
0,1
|
77
|
0,0
|
304
|
0,1
|
617
|
0,2
|
Fondovi
socijalne sigurnosti
Social security funds
|
-1
105
|
-0,3
|
1
496
|
0,5
|
836
|
0,3
|
-624
|
-0,2
|
|
|
|
Konsolidirani
dug opće države
General
government consolidated gross debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
233
558
|
70,7
|
270
857
|
82,8
|
284
184
|
86,5
|
289
669
|
86,7
|
|
|
|
Rashodi
opće države
General
government expenditure
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto
investicije u fiksni kapital
Gross fixed capital formation
|
11
710
|
3,5
|
12
327
|
3,7
|
12
058
|
3,7
|
9
387
|
2,8
|
Kamate
(konsolidirano)
Interest (consolidated)
|
11
343
|
3,4
|
11
569
|
3,5
|
11
464
|
3,5
|
11
925
|
3,6
|
2. USPOREDNI PRIKAZ LISTOPADSKE NOTIFIKACIJE
2015. I TRAVANJSKE NOTIFIKACIJE 2016. PREKOMJERNOG PRORAČUNSKOG MANJKA
I RAZINE DUGA
COMPARISON
OF OCTOBER 2015 NOTIFICATION WITH APRIL 2016 NOTIFICATION OF GOVERNMENT
DEFICIT AND DEBT LEVELS
|
|
2012.
|
2013.
|
2014.
|
2015.
|
|
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Neto uzajmljivanje (-)
/ Neto pozajmljivanje (+) (B.9)
Net borrowing (-) / Net lending (+) (B. 9)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Listopadska notifikacija 2015.
|
-17
658
|
-5,3
|
-17
651
|
-5,4
|
-18
395
|
-5,6
|
-
|
-
|
October
2015 Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska
notifikacija 2016.
|
-17
549
|
-5,3
|
-17
446
|
-5,3
|
-18
078
|
-5,5
|
-10
706
|
-3,2
|
April
2016 Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razlika
Difference
|
109
|
0,0
|
205
|
0,1
|
316
|
0,1
|
-
|
-
|
Konsolidirani dug opće
države
General government consolidated debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Listopadska
notifikacija 2015.
|
228
790
|
69,2
|
266
134
|
80,8
|
279
574
|
85,1
|
-
|
-
|
October
2015 Notification
|
|
Travanjska
notifikacija 2016.
|
233
558
|
70,7
|
270
857
|
82,2
|
284
184
|
86,5
|
289
669
|
86,7
|
April
2016 Notification
|
|
Razlika
Difference
|
4
768
|
1,5
|
4
723
|
1,4
|
4
610
|
1,4
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Osnovni pojmovi i
definicije
|
|
Basic concepts and definitions
|
|
|
|
Sektor opće države
(S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali netržišni
proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i zajedničkoj
potrošnji te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica koje
pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje su
ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.
|
|
The
general government sector (S.13) includes all institutional units that are
other non-market producers, whose output is intended for individual and
collective consumption and mainly financed by compulsory payments made by
units belonging to other sectors and/or all institutional units principally
engaged in the redistribution of national income and wealth.
|
|
|
|
Sektor opće države
sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311), lokalne države
(S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja država
obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale vladine
institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim teritorijem te
su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja država uključuje i
neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira
središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću obuhvaća
korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske vode,
Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste, Hrvatski
fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje državnom
imovinom do 30. rujna 2013., Centar za restrukturiranje i prodaju te
Državni ured za upravljanje državnom imovinom kao njezinih pravnih
sljednika) HŽ Infrastrukturu, HRT, Hrvatske autoceste, Autocestu Rijeka ‒ Zagreb, Hrvatsku
banku za obnovu i razvitak, Državnu agenciju za osiguranje štednih uloga i
sanaciju banaka, Hrvatski operator tržišta energije i Hrvatsku regulatornu
agenciju za mrežne djelatnosti.
|
|
The general government consists of three sub-sectors:
the central government (S.1311), the local government (S.1313) and the
social security funds sub-sector (S.1314). The central government comprises
departments of government administration and other central government
agencies, authorities and institutions whose jurisdiction covers the entire
economic territory, apart from the administration of the social security
funds sub-sector. It also includes non-profit institutions that are
controlled and chiefly financed by the central government. The central
government in this EDP Report includes central government budgetary users,
extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental
Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian
Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of
the Public Property until 30 September 2013, that is, the Restructuring and Sale Center and the State
Property Management Administration as its legal successors), the Croatian
Railways Infrastructure, the Croatian Radio and Television, Hrvatske
Autoceste d. o. o., the Rijeka-Zagreb Motorway, the Croatian Bank for Reconstruction and Development, the State
Agency for Deposit Insurance and Bank Resolution, the Croatian Energy
Market Operator and Croatian Regulatory Authority for Network Industries.
|
|
|
|
Lokalna država
obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike lokalnih
proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom lokalne
vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova socijalne sigurnosti
uključuje sve institucionalne jedinice čija je primarna djelatnost
administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj sektor čine Hrvatski
zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i
Hrvatski zavod za zapošljavanje.
|
|
The
local government sector comprises local and regional self-government units
as well as all local budget users. Included in the local government sector
are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local
authorities. The social security funds sub-sector includes all public
sector institutional units whose main activity consists in administrating
funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian
Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the
Croatian Employment Institute.
|
|
|
|
Proračunski manjak
(višak) znači neto uzajmljivanje / neto pozajmljivanje (EDP B.9) sektora
opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih
rashoda, kako je definirano u ESA 2010.
|
|
The
government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9)
of the general government sector (S.13) defined as a difference between a
total revenue and a total expenditure.
|
|
|
|
Prema novoj
metodologiji ESA 2010 nema više prilagodbi za tretman tijekova kamata iz swap
ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su EDP B.9 i B.9 prema
metodologiji ESA 2010 jednaki.
|
|
According
to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the
treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and
forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9
according to the ESA 2010.
|
|
|
|
Dug opće države
jest bruto nominalna vrijednost duga na kraju godine. Dug se odnosi na
jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj klasifikaciji u sektor
opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski instrumenti: gotovina i
depoziti (AF.2); dužnički vrijednosni papiri (AF.3) te krediti i zajmovi
(AF.4), kako je definirano u ESA 2010.
|
|
The
general government debt is defined as gross debt nominal value at the year
end. The debt refers to the units classified in the general government
sector (S.13) according to the sector classification and consists of the
following financial instruments: currency and deposits (AF.2), debt
securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in the ESA 2010.
|
|
|
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
BDP
|
bruto domaći
proizvod
|
|
EDP
|
excessive deficit
procedure
|
EDP
|
postupak
prekomjernog deficita
|
|
ESA
|
European System of
Accounts
|
ESA
|
Europski sustav
nacionalnih računa
|
|
GDP
|
gross domestic
product
|
HAKOM
|
Hrvatska
regulatorna agencija za mrežne djelatnosti
|
|
HAKOM
|
Croatian
Regulatory Authority for Network Industries
|
HRT
|
Hrvatska
radiotelevizija
|
|
mln
|
million
|
HŽ
|
Hrvatske
željeznice
|
|
|
|
mil.
|
milijun
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Znakovi
|
|
Symbols
|
|
|
|
- nema
pojave
|
|
- no
occurrence
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Objavljuje
i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p.
p. 80.
Published and printed
by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Odgovara
ravnatelj Marko Krištof.
Person
responsible: Marko Krištof, Director General
Priredili:
Galjinka Dominić, Valentina Hudiluk, Ana-Marija Kolić Jonjić i Jakov Huljev
Prepared
by: Galjinka
Dominić, Valentina Hudiluk, Ana-Marija Kolić Jonjić and Jakov Huljev
|
MOLIMO KORISNIKE DA
PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS
ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE
|
|
Naklada:
20 primjeraka
20 copies
printed
Podaci iz
ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.
First
Release data are also published on the Internet.
|