GODINA/ YEAR: LIII. ZAGREB,
21.
LISTOPADA 2016./ 21 OCTOBER, 2016 BROJ/
NUMBER: 12.1.2/2.
CODEN
POPCEA ISSN 1330-0350
IZVJEŠĆE O PREKOMJERNOME
PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI HRVATSKOJ,
LISTOPAD 2016. (ESA 2010)
EXCESSIVE
DEFICIT PROCEDURE REPORT, REPUBLIC OF CROATIA, OCTOBER 2016
(ESA
2010)
U ovom
priopćenju Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak
(deficit) i razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome
proračunskome manjku (deficitu) i razini duga opće države (listopadsko
Izvješće) za razdoblje od 2012. do 2015. prema metodologiji Europskog
sustava nacionalnih i regionalnih računa (ESA 2010) i Priručniku o deficitu
i dugu opće države.
|
|
The
Croatian Bureau of Statistics issues in this release the general government
deficit and debt data based on figures reported in the Excessive Deficit
Procedure Report (the October Notification) for the period from 2012 to
2015 according to the European System of National and Regional Accounts (ESA
2010) methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.
|
|
|
|
Fiskalni
nadzor Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o
prekomjernome proračunskome manjku i razini duga opće države. Ugovorom iz
Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio
proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti
veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.
|
|
The
fiscal surveillance of the European Union over the Member States is based
on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines
two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a
debt-to-GDP ratio must not exceed the reference values of 3% and 60%,
respectively.
|
|
|
|
Ovo
izvješće podnosi se Europskoj komisiji (Eurostatu) dva puta godišnje – na kraju
ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna (listopadsko Izvješće).
Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću
godinu, u kojoj su podaci za tekuću godinu bazirani na prognozama
Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti
Izvješće na svojim internetskim stranicama.
|
|
This
EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year
at the end of March (called the April Notification) and the end of
September (the October Notification). The EDP Report relates to a last
four-year period and for a current year in which current-year data are
based on the Ministry of Finance forecast. National statistical offices are
obliged to publish the EDP Report on their web sites.
|
|
|
|
U 2015.
deficit konsolidirane opće države iznosio je -11 027 milijuna kuna, odnosno
3,3% BDP-a, dok je u 2014. iznosio -17 792 milijuna kuna ili 5,4% BDP-a. U
2013. deficit je bio jednak -17 446 milijuna kuna ili 5,3% BDP-a te je u
2012. bio jednak -17 549 milijuna kuna ili 5,3% BDP-a.
|
|
In
2015, the general government deficit amounted to -11 027 million kuna, or
3.3% of GDP, while for 2014 it amounted to -17 792 million kuna, or 5.4% of
GDP. In 2013, the deficit was equal to -17 446 million kuna, or -5.3% of
GDP and in 2012 it was equal to -17 549 million or 5.3% of GDP.
|
|
|
|
Konsolidirani
dug na kraju 2015. iznosio je 289 584 milijuna kuna ili 86,7% BDP-a, dok je
u 2014. iznosio 284 184 milijuna kuna, odnosno 86,6% BDP-a. U 2013. dug je
iznosio 270 857 milijuna kuna, odnosno 82,2% BDP-a, dok je u 2012. iznosio
233 558 milijuna kuna, odnosno 70,7% BDP-a.
|
|
The
consolidated gross debt at the end of 2015 amounted to 289 584
million kuna or 86.7% of GDP, while for 2014 it amounted to 284 184 million
kuna or 86.6% of GDP. In 2013, the debt amounted to 270 857 million kuna,
or 82.2% % of GDP, while in 2012 it was 233 558 million kuna, or 70.7% of
GDP.
|
|
|
|
Veliki utjecaj na iznos deficita u 2015. imao je
znatan pad proračunskog salda državnog proračuna u odnosu na planirani s
12 526 milijuna kuna na 8 852 milijuna kuna.
|
|
A
significant drop of achieved working balance of the State Budget in
relation to plan had a big impact on the deficit amount in 2015 from 12 526
million to 8 852 million kuna.
|
|
|
|
Statistički
tretman transfera socijalnih doprinosa iz II. u I. mirovinski stup
najznatnije je utjecao na deficit, tj. kategoriju neto uzajmljivanje/neto
pozajmljivanje (B.9) opće države u 2015. Prema statističkim pravilima ova
transakcija ne priznaje se kao prihod u trenutku primitka te je za 1 264
milijuna kuna uvećan deficit.
|
|
A
statistical treatment of social contribution transfers from the second to
the first pension pillar had the most significant impact on the deficit,
i.e. the category of net borrowing/net lending (B.9) of the general
government in 2015. According to statistical rules, this transaction is not
recognised as revenue at the time of its receipt and, therefore, the
deficit (B.9) increased by 1264 million kuna.
|
|
|
|
Također,
preuzimanje duga Imunološkog zavoda, HŽ Carga i HŽ Putničkog prijevoza po
osnovi trećeg poziva utjecalo je na povećanje deficita u iznosu od 992
milijuna kuna (u slučaju trećeg poziva po jamstvu cjelokupni garantirani
dug statistički se tretira kao obveza države).
|
|
Likewise,
the assumption of debts of the Institute of Immunology and of the Croatian
Railways (HŽ Cargo and HŽ Passenger Transport) on the basis of the third
call influenced a deficit growth in the amount of 992 million kuna (in the
case of the third call under the guarantee, entire guaranteed debt is
statistically treated as an obligation of the state).
|
|
|
|
Osim
toga u obuhvat opće države u 2015. uključena je i institucionalna jedinica
HAKOM te je imovina Bina Istre reklasificirana u državnu imovinu.
|
|
Additionally,
the general government coverage in 2015 also included the institutional
unit Croatian Regulatory Authority for Network Industries and the Bina
Istra assets have been reclassified into state assets.
|
U
usporedbi s travanjskom notifikacijom, deficit države za razdoblje od 2012.
do 2015. minimalno je revidiran te je bio za 321 milijun kuna veći u 2015.
ili 0,10% BDP-a te za 286 milijuna kuna manji u 2014. ili 0,09% BDP-a. Spomenute
revizije proizlaze najvećim dijelom iz revizije bruto investicija u fiksni
kapital te uključivanja finalnih podataka za velike jedinice sektorizirane
u S.13.
|
|
Compared
with the April Notification, the government deficit for the period from
2012 to 2015 has been slightly revised and was by 321 million kuna or 0.10%
of GDP higher in 2015 and by 286 million kuna or 0.09% of GDP lower in
2014. These revisions result mainly from the revision of the gross fixed
capital formation and inclusion of final data for large units sectored in
S.13.
|
|
|
|
U 2015. prvi se put bilježi primarni suficit opće
države koji je minimalno revidiran u odnosu na travanj te sada iznosi 897
milijuna kuna ili 0,3% BDP-a.
|
|
In
2015, the primary surplus of the general government has been for the first
time slightly revised compared to April and now it amounts to 897 million
or 0.3% of GDP.
|
|
|
|
Dug
opće države u 2015. porastao je za 1,9% u odnosu na stanje na kraju 2014.,
što je 2,5 puta manji rast u odnosu na rast u 2014., a ujedno je i najmanja
stopa rasta duga od početka bilježenja EDP duga prema metodologiji ESA
2010.
|
|
The
government debt increased by 1.9% in 2015 compared to the stock at the end
of 2014, which is an increase by 2.5 times lower than the increase in 2014.
It is also the lowest growth rate of the debt from the beginning of
recording of EDP debt according to the ESA 2010 methodology.
|
|
|
|
Dug
opće države na kraju 2015. porastao je u odnosu na kraj 2014. za 5,4
milijarde kuna. Taj neto porast prouzrokovan je izdavanjem dugoročnih
dužničkih vrijednosnih papira središnje države, otplatama kratkoročnih
dužničkih vrijednosnih papira te smanjenjem duga po inozemnim kreditima
središnje države.
|
|
The
growth of the general government debt in 2015 compared to the end of 2014
amounted to 5.4 billion kuna. Such a net growth was due to issuing
long-term debt securities of the central government, repayment of
short-term debt securities and reducing the debt on foreign loans to the
central government.
|
|
|
|
Dug
opće države u razdoblju od 2012. do 2014. porastao je u prosjeku za 4,7
milijardi radi statističkog evidentiranja projekta Bina Istra d. d. u
bilancu opće države.
|
|
The
general government debt, in the period from 2012 to 2014, increased on
average by 4.7 billion kuna due to statistical recording of the Bina Istra
d. d. project in the balance of the general government.
|
|
|
|
Podatke
iz ovog priopćenja možete preuzeti na www.dzs.hr.
Ovdje možete preuzeti EDP
tablice iz ovog priopćenja u Excel-formatu.
Ovdje možete
preuzeti tablicu temeljnih agregata sektora opće države u Excel-formatu.
Ovdje možete preuzeti
tablicu detaljne razrade poreza i socijalnih doprinosa prema vrsti poreza
ili socijalnih doprinosa.
|
|
Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr.
EDP excel tables from
this release can be downloaded here.
Excel table with data on main
aggregates of general government from this release can be downloaded here.
Excel table with data on detailed tax
and social contribution receipts by type of tax or social contribution can
be downloaded here
|
1. PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I
RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA
REPORTING
OF EXCESIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED
DATA
|
2012.
|
2013.
|
2014.
|
2015.
|
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross domestic product at current market prices
|
330
456
|
100,0
|
329
571
|
100,0
|
328
109
|
100,0
|
333
837
|
100,0
|
|
|
|
Neto
uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)
Net
borrowing (-)/net lending (+)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
-17
549
|
-5,3
|
-17
446
|
-5,3
|
-17
792
|
-5,4
|
-11
027
|
-3,3
|
Središnja
država
Central government
|
-16
671
|
-5,0
|
-19
216
|
-5,8
|
-18
932
|
-5,8
|
-10
846
|
-3,2
|
Lokalna
država
Local government
|
211
|
0,1
|
77
|
0,0
|
-188
|
-0,1
|
333
|
0,1
|
Fondovi
socijalne sigurnosti
Social security funds
|
-1
089
|
-0,3
|
1
694
|
0,5
|
1
328
|
0,4
|
-514
|
-0,2
|
|
|
|
Konsolidirani
dug opće države
General
government consolidated gross debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
233
558
|
70,7
|
270
857
|
82,8
|
284
184
|
86,6
|
289
584
|
86,7
|
|
|
|
Rashodi
opće države
General
government expenditure
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto
investicije u fiksni kapital
Gross fixed capital formation
|
11
710
|
3,5
|
12
327
|
3,7
|
11
823
|
3,6
|
10
616
|
3,2
|
Kamate
(konsolidirano)
Interest (consolidated)
|
11
343
|
3,4
|
11
569
|
3,5
|
11
464
|
3,5
|
11
925
|
3,6
|
2. USPOREDNI PRIKAZ TRAVANJSKE NOTIFIKACIJE
2016. I LISTOPADSKE NOTIFIKACIJE 2016. PREKOMJERNOG PRORAČUNSKOG MANJKA
I RAZINE DUGA
COMPARISON
OF APRIL 2016 NOTIFICATION WITH OCTOBER 2016 NOTIFICATION OF GOVERNMENT
DEFICIT AND DEBT LEVELS
|
|
2012.
|
2013.
|
2014.
|
2015.
|
|
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Neto uzajmljivanje (-)
/ neto pozajmljivanje (+) (B.9)
Net borrowing (-) / Net lending (+) (B. 9)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska
notifikacija 2016.
|
-17 549
|
-5,3
|
-17 446
|
-5,3
|
-18 078
|
-5,5
|
-10 706
|
-3,2
|
April
2016 Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Listopadska
notifikacija 2016.
|
-17 549
|
-5,3
|
-17 446
|
-5,3
|
-17 792
|
-5,4
|
-11 027
|
-3,3
|
October
2016 Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razlika
Difference
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
286,2
|
0,1
|
-320,8
|
-0,1
|
Konsolidirani dug opće
države
General government consolidated debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska
notifikacija 2016.
|
233 558
|
70,7
|
270 857
|
82,2
|
284 184
|
86,5
|
289 669
|
86,7
|
April
2016 Notification
|
|
Listopadska
notifikacija 2016.
|
233 558
|
70,7
|
270 857
|
82,2
|
284 184
|
86,6
|
289 584
|
86,7
|
October
2016 Notification
|
|
Razlika
Difference
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,1
|
-84,8
|
0,1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Osnovni
pojmovi i definicije
|
|
Basic concepts and definitions
|
|
|
|
Sektor
opće države (S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali
netržišni proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i
zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica
koje pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje
su ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.
|
|
The
general government sector (S.13) includes all institutional units that are
other non-market producers, whose output is intended for individual and
collective consumption and mainly financed by compulsory payments made by
units belonging to other sectors and/or all institutional units principally
engaged in the redistribution of national income and wealth.
|
|
|
|
Sektor
opće države sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311),
lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja
država obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale
vladine institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim
teritorijem te su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja
država uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom
ih financira središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću
obuhvaća korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske
vode, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste,
Hrvatski fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje
državnom imovinom do 30. rujna 2013., Centar za restrukturiranje i prodaju
te Državni ured za upravljanje državnom imovinom kao njezinih pravnih
slijednika) HŽ Infrastrukturu, HRT, Hrvatske autoceste, Autocestu Rijeka ‒
Zagreb, zajedno s Hrvatskom bankom za obnovu i razvitak, Državnom agencijom
za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka, Hrvatskim operatorom tržišta
energije i Hrvatskom regulatornom agencijom za mrežne djelatnosti koji su
reklasificirani u sektor države (središnje države).
|
|
The
general government consists of three sub-sectors: the central government
(S.1311), the local government (S.1313) and the social security funds
sub-sector (S.1314). The central government comprises departments of
government administration and other central government agencies,
authorities and institutions whose jurisdiction covers the entire economic
territory, apart from the administration of the social security funds
sub-sector. It also includes non-profit institutions that are controlled
and chiefly financed by the central government. The central government in
this EDP Report includes central government budgetary users,
extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental
Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian
Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of
the Public Property until 30 September 2013, that is, the
Restructuring and Sale Center and the State Property Management
Administration as its legal successors), the Croatian Railways
Infrastructure, the Croatian Radio and Television, Hrvatske Autoceste d. o.
o., the Rijeka-Zagreb Motorway together with the Croatian Bank for
Reconstruction and Development, the State Agency for Deposit Insurance and
Bank Resolution, the Croatian Energy Market Operator and Croatian
Regulatory Authority for Network Industries, which have been reclassified
into the government sector (the central government).
|
|
|
|
Lokalna
država obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike
lokalnih proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom
lokalne vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova socijalne
sigurnosti uključuje sve institucionalne jedinice čija je primarna
djelatnost administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj sektor
čine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko
osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje.
|
|
The
local government sector comprises local and regional self-government units
as well as all local budget users. Included in the local government sector
are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local
authorities. The social security funds sub-sector includes all public
sector institutional units whose main activity consists in administrating
funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian
Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the
Croatian Employment Institute.
|
|
|
|
Proračunski
manjak (višak) znači neto uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9)
sektora opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih
rashoda, kako je definirano u ESA 2010.
|
|
The
government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9)
of the general government sector (S.13) defined as a difference between a
total revenue and a total expenditure.
|
|
|
|
Prema
novoj metodologiji ESA 2010 nema više prilagodbi za tretman tijekova kamata
iz swap ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su EDP B.9
i B.9 prema metodologiji ESA 2010 jednaki.
|
|
According
to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the
treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and
forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9
according to the ESA 2010.
|
|
|
|
Dug
opće države predstavlja bruto nominalnu vrijednost duga na kraju godine.
Dug se odnosi na jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj
klasifikaciji u sektor opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski
instrumenti: gotovina i depoziti (AF.2); dužnički vrijednosni papiri (AF.3)
te krediti i zajmovi (AF.4), kako je definirano u ESA 2010.
|
|
The
general government debt is defined as gross debt nominal value at the year
end. The debt refers to the units classified in the general government
sector (S.13) according to the sector classification and consists of the
following financial instruments: currency and deposits (AF.2), debt
securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in the ESA 2010.
|
|
|
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
|
|
|
BDP
|
bruto
domaći proizvod
|
|
EDP
|
excessive
deficit procedure
|
EDP
|
postupak
prekomjernog deficita
|
|
ESA
|
European
System of Accounts
|
ESA
|
Europski
sustav nacionalnih računa
|
|
EU
|
European
Union
|
EU
|
Europska
unija
|
|
GDP
|
gross
domestic product
|
HRT
|
Hrvatska
radiotelevizija
|
|
mln
|
million
|
HŽ
|
Hrvatske
željeznice
|
|
VAT
|
value
added tax
|
mil.
|
milijun
|
|
|
|
PDV
|
porez
na dodanu vrijednost
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Objavljuje
i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p.
p. 80.
Published and printed
by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Odgovara
ravnatelj Marko Krištof.
Person
responsible: Marko Krištof, Director General
Priredili:
Marija Gojević, Valentina Hudiluk, Jakov Huljev i Vlasta Vrčak
Prepared
by: Marija
Gojević, Valentina Hudiluk, Jakov Huljev and Vlasta Vrčak
|
MOLIMO KORISNIKE DA
PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS
ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE
|
|
Naklada:
20 primjeraka
20 copies
printed
Podaci iz
ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.
First
Release data are also published on the Internet.
|