GODINA/ YEAR: LIII. ZAGREB,
27. TRAVNJA 2017./ 27 APRIL, 2017 BROJ/
NUMBER: 14.1.1. - CORR.
CODEN
POPCEA ISSN 1330-0350
ANKETA
O DOHOTKU STANOVNIŠTVA 2015.
|
|
STATISTICS ON INCOME AND LIVING CONDITIONS 2015
|
POKAZATELJI SIROMAŠTVA I
SOCIJALNE ISKLJUČENOSTI U 2015. – konačni rezultati
INDICATORS OF POVERTY AND SOCIAL EXCLUSION, 2015 – Final Results
Anketa
o dohotku stanovništva istraživanje je na kojem se temelji izračun
pokazatelja siromaštva i socijalne isključenosti za Republiku Hrvatsku.
Provedba Ankete usklađena je s uredbama EU-a i Eurostatovom metodologijom
propisanima za istraživanje EU-SILC (Statistics on Income and Living
Conditions). Istraživanje SILC, na razini EU-a, obvezatno je
istraživanje i referentni izvor podataka za praćenje statistike dohotka,
siromaštva i socijalne isključenosti. Istraživanje provode sve zemlje
članice redovito u godišnjoj periodici.
|
|
The
Survey on Income and Living Conditions is the basis for the calculation of
the poverty indicators and social exclusion for the Republic of Croatia.
The implementation of the Survey is in line with EU regulations and
Eurostat`s methodology for the EU-SILC Survey. At the EU level, SILC is an
obligatory survey and a reference data source for the monitoring of income,
poverty and social exclusion statistics. SILC is carried out in all Member
States on a regular annual basis.
|
|
|
|
Pokazatelji
se temelje na konceptu relativnog siromaštva koji uzima u obzir raspoloživi
dohodak kućanstva, broj članova u kućanstvu (veličinu kućanstva) i
distribuciju dohotka unutar populacije. Osnovni je pokazatelj stopa rizika
od siromaštva. To je postotak osoba koje imaju raspoloživi ekvivalentni
dohodak ispod praga rizika od siromaštva. Stopa rizika od siromaštva ne
pokazuje koliko je osoba stvarno siromašno, nego koliko njih ima dohodak
ispod praga rizika od siromaštva. Prag rizika od siromaštva postavljen je
na 60% od srednje vrijednosti (medijana) ekvivalentnoga raspoloživog
dohotka svih kućanstava.
|
|
The indicators are based on a concept of relative
poverty, which takes into consideration the disposable household income,
the number of household members (household size) and the income
distribution within the population. The main indicator is the
at-risk-of-poverty rate, which represents a percentage of persons with the
equivalised total disposable income below the at-risk-of-poverty threshold.
The at-risk-of-poverty rate does not show the actual number of poor people,
but rather how many of them have an income below the at-risk-of-poverty
threshold. The at-risk-of-poverty threshold is determined as 60% of the
middle value (median) of the equivalised disposable income of all
households.
|
|
|
|
Prema podacima Ankete, stopa rizika od siromaštva u
2015. iznosi 20,0%.
|
|
According to the Survey data, the at-risk-of-poverty
rate in 2015 was 20.0%.
|
|
|
|
Prag
rizika od siromaštva u 2015. za
jednočlano kućanstvo iznosi 24 979
kuna na godinu, dok za kućanstvo s dvije odrasle osobe i dvoje djece
mlađe od 14 godina iznosi 52 456
kuna na godinu.
|
|
The
at-risk-of-poverty threshold for a one-person household amounted in 2015 to 24 979 kuna per year, while for a
household consisting of two adults and two children younger than 14 it was 52 456 kuna per year.
|
ISPRAVAK
U Priopćenju 14.1.1. Pokazatelji
siromaštva i socijalne isključenosti u 2015. ‒ konačni
rezultati od 20. listopada 2016. u tablicama 1. Ključni pokazatelji
siromaštva i socijalne isključenosti u 2015., 7. Ostali pokazatelji siromaštva
u 2015. i 8. Pokazatelji siromaštva, usporedba između zemalja Europske unije
i Republike Hrvatske u 2015., te dijelovima komentara potkrala se pogreška u prikazu konačnih
podataka zbog naknadno ustanovljene pogreške u bazi mikropodataka iz kojih se
izračunavaju pokazatelji.
Stoga molimo korisnike da se koriste
ispravljenim komentarima i tablicama koje ovdje prilažemo.
Zahvaljujemo na
razumijevanju.
CORRECTION
In the First
Release No. 14.1.1. Indicators of Poverty and Social Exclusion, 2015 – Final
Results, of 20 October 2016, an error in the presentation of final data
occurred in table 1. Key Indicators of Poverty and Social Exclusion, 2015,
table 7. Other Poverty Indicators, 2015, table 8. Poverty Indicators,
Comparison between EU Countries and Republic of Croatia, 2015 as well as in
parts of the commentaries due to a subsequently detected error in the
microdata base used in the calculation of indicators.
Users are
therefore kindly asked to use the corrected commentaries and tables attached
below.
Thank you for
understanding.
1. KLJUČNI POKAZATELJI SIROMAŠTVA I SOCIJALNE
ISKLJUČENOSTI U 2015.1)
KEY
INDICATORS OF POVERTY AND SOCIAL EXCLUSION, 20151)
|
|
|
Stopa
rizika od siromaštva, %
|
20,0
|
At-risk-of-poverty
rate, %
|
Osobe u
riziku od siromaštva ili socijalne isključenosti, %
|
29,1
|
People at
risk of poverty or social exclusion, %
|
Osobe u
teškoj materijalnoj deprivaciji (4 ili više stavki), %
|
13,7
|
People
severely materially deprived (4 or more items), %
|
Osobe koje
žive u kućanstvima s vrlo niskim intenzitetom rada, %
|
14,4
|
People
living in households with very low work intensity, %
|
|
|
|
Prag rizika od siromaštva, kune
|
|
At-risk-of-poverty threshold, kuna
|
Jednočlano kućanstvo
|
24 979
|
One-person household
|
Kućanstvo s
dvije odrasle osobe i dvoje djece
|
52 456
|
Household
consisting of two adults and two children
|
|
|
|
Stopa rizika od siromaštva prije socijalnih transfera, %
|
|
At-risk-of-poverty rate before social transfers, %
|
Socijalni
transferi nisu uključeni u dohodak
|
31,0
|
Social
transfers excluded from income
|
Mirovine i
socijalni transferi nisu uključeni u dohodak
|
45,2
|
Pensions
and social transfers excluded from income
|
Stopa
rizika od siromaštva određena prema 2012., %
|
19,5
|
At-risk-of-poverty rate anchored at 2012, %
|
Prosjek
raspoloživog dohotka po kućanstvu, kune
|
84 088
|
Avarage
disposable income per household, kuna
|
Prosjek
ekvivalentnoga raspoloživog dohotka, kune
|
46 339
|
Avarage
equivalised disposable income, kuna
|
1) Podaci
nisu u potpunosti usporedivi s podacima iz prethodnih godina. Vidjeti
metodološka pojašnjenja.
1) Data are not fully comparable with data
from the previous years. See notes on methodology.
Pokazatelj
Osobe u riziku od siromaštva ili socijalne isključenosti odnosi se
na one osobe koje su u riziku od siromaštva ili su u teškoj deprivaciji ili
žive u kućanstvima s niskim intenzitetom rada. Prema tom pokazatelju za
2015. u Republici Hrvatskoj u takvu je položaju bilo 29,1% osoba.
|
|
The
People at risk of poverty or social exclusion
indicator refers to persons who are at risk of poverty, or severely
deprived, or living in a household with a low work intensity. According to
this indicator for 2015, there were 29.1% of persons in that position in
the Republic of Croatia.
|
|
|
|
Stopa
teške materijalne deprivacije prikazuje postotak osoba koje žive
u kućanstvima koja si ne mogu priuštiti najmanje četiri od devet stavaka
materijalne deprivacije i u 2015. iznosi 13,7%.
|
|
The
severe material deprivation rate presents the
percentage of persons who live in households that cannot afford at least
four of nine deprivation items and in 2015 it was 13.7%.
|
|
|
|
Pokazatelj
Osobe koje žive u kućanstvima s vrlo niskim intenzitetom rada odnosi
se na one osobe (u dobi od 0 do 59 godina) koje žive u kućanstvima čiji je
intenzitet rada manji od 0,2 i u 2015. iznosi 14,4%.
|
|
The
people living in households with very low work intensity
indicator refers to persons (aged 0 – 59) living in households with a work
intensity lower than 0.2. In 2015, it amounted to 14.4%.
|
|
|
|
Usporedba
osnovne stope rizika od siromaštva i stope rizika od siromaštva prije
socijalnih transfera pokazuje da izuzimanje socijalnih transfera iz
dohotka utječe na povećanje postotka osoba koje su u riziku od siromaštva s
osnovnih 20,0% na stopu od 31,0%. Ako se iz dohotka izuzmu i socijalni
transferi i mirovine, tada stopa rizika od siromaštva iznosi 45,2%.
|
|
A
comparison between the standard at-risk-of-poverty rate and the at-risk-of-poverty
rate before social transfers shows that the exclusion of social
transfers from the income caused an increase in the percentage of persons
at risk of poverty, from the 20.0% standard rate to a 31.0% rate. When both
social transfers and pensions had been excluded from the income, the
at-risk-of-poverty rate reached 45.2%.
|
|
|
|
Stopa
rizika od siromaštva određena prema pragu rizika od siromaštva iz 2012. jest
pokazatelj koji uzima u obzir promjene u troškovima života i izračunana je
na temelju deflacioniranog praga rizika od siromaštva iz 2012. Ta je stopa
u 2015. iznosila 19,5% i upućuje na manji broj osoba u riziku od
siromaštva u 2015. u odnosu na 2012., kada je stopa rizika od siromaštva
bila 20,4%.
|
|
At-risk-of-poverty
rate established according to the at-risk-of-poverty threshold from 2012 is an
indicator that takes into account the changes in the costs of living and
has been calculated on the basis of deflated at-risk-of-poverty threshold
from 2012. That rate amounted in 2015 to 19.5% and implies that in 2015 a
smaller number of people were at risk of poverty, as compared to 2012 when
the at-risk-of-poverty rate was 20.4%.
|
|
|
|
Prosjek
raspoloživog dohotka po kućanstvu iznosio je 84 088 kune u 2015., dok je prosjek
ekvivalentnoga raspoloživog dohotka iznosio 46 339 kunu.
|
|
Average
disposable income per household was 84 088 kuna in 2015, while average
equivalised disposable income amounted to 46 339 kuna.
|
7. OSTALI POKAZATELJI SIROMAŠTVA U 2015.1)
OTHER POVERTY
INDICATORS, 2015 1)
|
|
|
Nejednakost
distribucije dohotka – kvintilni omjer (S80/S20)
|
5,2
|
Inequality
of income distribution – quintile share ratio (S80/S20)
|
Ginijev
koeficijent
|
30,4
|
Gini
coefficient
|
|
|
|
Relativni
jaz rizika od siromaštva, %
|
26,4
|
Relative
at-risk-of-poverty gap, %
|
|
|
|
Raspršenost
oko praga rizika od siromaštva, %
|
|
Dispersion
around at-risk-of-poverty threshold, %
|
40%-tni
prag
|
7,9
|
40% cut-off
|
50%-tni
prag
|
13,5
|
50% cut-off
|
70%-tni
prag
|
26,9
|
70% cut-off
|
|
|
|
Stopa
rizika od siromaštva prema statusu stanovanja, %
|
|
At-risk-of-poverty
rate by tenure status, %
|
Stanar
|
20,9
|
Tenant
|
Vlasnik ili
stanuje besplatno
|
20,0
|
Owner or
rent free
|
1) Podaci
nisu u potpunosti usporedivi s podacima iz prethodnih godina. Vidi
Metodološka objašnjenja.
1) Data are not fully comparable with data
from previous years. See Notes on methodology.
Kvintilni
omjer (S80/S20) jest pokazatelj dohodovne nejednakosti
koji mjeri odnos između petoga i prvoga kvintila distribucije dohotka, tj.
odnos ukupnoga ekvivalentnog dohotka 20% populacije s najvećim dohotkom i ukupnoga
ekvivalentnog dohotka 20% populacije s najmanjim dohotkom. U 2015. taj je
pokazatelj iznosio 5,2, što znači da je 20% stanovništva s najvišim
ekvivalentnim raspoloživim dohotkom primalo 5,2 puta veći dohodak od 20%
stanovništva s najnižim ekvivalentnim raspoloživim dohotkom.
|
|
The
quintile share ratio (S80/S20) is an indicator of
income inequality and it measures the ratio in the top and bottom
quintiles. It represents the ratio between the total equivalised income of
the 20% of population with the highest income and the 20% of population
with the lowest income. This ratio reached 5.2 in 2015, which means that
20% of the population with the highest equivalised disposable income
received 5.2 times as much income as 20% of the population with the lowest
equivalised disposable income.
|
|
|
|
Ginijev
koeficijent jest mjera nejednakosti raspodjele dohotka i u 2015.
iznosio je 30,4%. Kad bi
postojala savršena jednakost (tj. kad bi svaka osoba primala jednaki
dohodak), tad bi Ginijev koeficijent iznosio 0%. Što je vrijednost bliža
100%, to je dohodovna nejednakost veća.
|
|
Gini
coefficient is a measure of income inequality
distribution and in 2015 it was 30.4%.
If there were a perfect equality, that is, if each person received the same
income, the Gini coefficient would be 0%. The closer to 100% the value is,
the greater the income inequality.
|
|
|
|
Relativni
jaz rizika od siromaštva jest razlika između praga rizika od
siromaštva i medijana ekvivalentnog dohotka osoba koje su ispod praga
rizika od siromaštva te je u 2015. iznosio 26,4%.
|
|
The
relative at-risk-of-poverty gap is a difference
between the at-risk-of-poverty threshold and the equivalised income median
of persons below the at-risk-of-poverty threshold. In 2015 it was 26.4%.
|
|
|
|
Raspršenost
oko praga rizika od siromaštva prikazuje postotak osoba koje su u
riziku od siromaštva u slučaju kada je prag rizika postavljen na 40%, 50% i
70% medijana ekvivalentnog dohotka. Stopa rizika od siromaštva u 2015.
iznosi 7,9% ako je prag postavljen na 40% medijana, 13,5% ako je prag 50%
medijana i 26,9% ako je prag 70% medijana ekvivalentnog dohotka.
|
|
The dispersion
around the at-risk-of-poverty threshold indicates the percentage of
persons at the risk of poverty in case when the at-risk-of-poverty
threshold is set at 40%, 50% and 70% of the equivalised income medians. In
2015, the at-risk-of-poverty rate was 7.9% for the threshold set at 40% of
the median, 13.5% for the threshold set at 50% of the median and 26.9% for
the threshold set at 70% of the equivalised income median.
|
|
|
|
Prema
statusu stanovanja stopa rizika od siromaštva u 2015. veća
je za stanare, i iznosi 20,9%, nego za vlasnike stana, za koje iznosi
20,0%.
|
|
The
at-risk-of-poverty rate by tenure status in 2015 was higher for
tenants, 20.9%, than for owners or rent-free occupants, for which that rate
amounted to 20.0%.
|
U tablici 8. prikazana je usporedba između više
pokazatelja siromaštva za zemlje EU-a i Republiku Hrvatsku za 2015. Svi
pokazatelji izračunani su iz podataka statističkog istraživanja o dohotku i
životnim uvjetima privatnih kućanstava (EU-SILC).
|
|
The comparison of the poverty indicators for EU
countries and for the Republic of Croatia in 2015 was given in table 8. All indicators were calculated
on the basis of data collected through the EU-SILC Survey.
|
8. POKAZATELJI SIROMAŠTVA, USPOREDBA IZMEĐU
ZEMALJA EUROPSKE UNIJE I REPUBLIKE HRVATSKE U 2015.
POVERTY
INDICATORS, COMPARISON BETWEEN EU COUNTRIES AND REPUBLIC OF CROATIA, 2015
|
Stopa
rizika od siromaštva, %
At-risk-of-poverty
rate, %
|
Osobe
u riziku od siromaštva ili socijalne isključenosti, %
People
at risk of poverty or social exclusion, %
|
Nejednakost
distribucije dohotka – kvintilni omjer (S80/S20)
Inequality
of income distribution – quintile share ratio (S80/S20)
|
Ginijev
koeficijent
Gini
coefficient
|
Stopa
rizika od siromaštva, prije socijalnih transfera, %
At-risk-of-poverty
rate, before social transfers, %
|
Stopa
rizika od siromaštva, nisu uključene mirovine i socijalni transferi, %
At-risk-of-poverty
rate, pensions and social transfers excluded, %
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EU-28
|
17,31)
|
23,71)
|
5,2
|
31,0
|
25,91)
|
44,61)
|
EU 28
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Austrija
|
13,9
|
18,3
|
4,0
|
27,2
|
25,6
|
44,4
|
Austria
|
Belgija
|
14,9
|
21,1
|
3,8
|
26,2
|
26,7
|
43,3
|
Belgium
|
Bugarska
|
22,0
|
41,3
|
7,1
|
37,0
|
28,4
|
42,9
|
Bulgaria
|
Cipar
|
16,2
|
28,9
|
5,2
|
33,6
|
25,4
|
38,8
|
Cyprus
|
Češka
|
9,7
|
14,0
|
3,5
|
25,0
|
16,8
|
37,0
|
Czech Republic
|
Danska
|
12,2
|
17,7
|
4,1
|
27,4
|
25,8
|
40,6
|
Denmark
|
Estonija
|
21,6
|
24,2
|
6,2
|
34,8
|
27,8
|
39,4
|
Estonia
|
Finska
|
12,4
|
16,8
|
3,6
|
25,2
|
26,8
|
43,4
|
Finland
|
Francuska
|
13,6
|
17,7
|
4,3
|
29,2
|
23,9
|
44,3
|
France
|
Grčka
|
21,4
|
35,7
|
6,5
|
34,2
|
25,5
|
52,9
|
Greece
|
Hrvatska
|
20,0
|
29,1
|
5,2
|
30,4
|
31,0
|
45,2
|
Croatia
|
Irska
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
Ireland
|
Italija
|
19,9
|
28,7
|
5,8
|
32,4
|
25,4
|
46,0
|
Italy
|
Letonija
|
22,5
|
30,9
|
6,5
|
35,4
|
27,3
|
40,9
|
Latvia
|
Litva
|
22,2
|
29,3
|
7,5
|
37,9
|
28,6
|
42,8
|
Lithuania
|
Luksemburg
|
15,3
|
18,5
|
4,3
|
28,5
|
27,2
|
44,7
|
Luxembourg
|
Mađarska
|
14,9
|
28,2
|
4,3
|
28,2
|
25,7
|
49,1
|
Hungary
|
Malta
|
16,3
|
22,4
|
4,2
|
28,1
|
23,7
|
37,5
|
Malta
|
Nizozemska
|
12,12)
|
16,82)
|
3,82)
|
26,42)
|
22,22)
|
39,22)
|
Netherlands
|
Njemačka
|
16,7
|
20,0
|
4,8
|
30,1
|
25,1
|
43,9
|
Germany
|
Poljska
|
17,6
|
23,4
|
4,9
|
30,6
|
22,9
|
43,6
|
Poland
|
Portugal
|
19,5
|
26,6
|
6,0
|
34,0
|
26,4
|
47,8
|
Portugal
|
Rumunjska
|
25,4
|
37,3
|
8,3
|
37,4
|
29,3
|
49,6
|
Romania
|
Slovačka
|
12,3
|
18,4
|
3,5
|
23,7
|
19,0
|
38,1
|
Slovakia
|
Slovenija
|
14,3
|
19,2
|
3,6
|
24,5
|
24,8
|
42,5
|
Slovenia
|
Španjolska
|
22,1
|
28,6
|
6,9
|
34,6
|
30,1
|
47,0
|
Spain
|
Švedska
|
14,5
|
16,0
|
3,8
|
25,2
|
26,9
|
42,2
|
Sweden
|
Ujedinjena
Kraljevina
|
16,7
|
23,5
|
5,2
|
32,4
|
29,2
|
44,2
|
United Kingdom
|
1) Procijenjeni
podatak
2) Privremeni
podatak
1) Estimated data
2) Provisional data.
Izvor:
|
Eurostat –
Income and Living Conditions, 18. listopada 2016.
|
Source:
|
Eurostat – Income and Living Conditions, 18
October 2016
|
Objavljuje
i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p.
p. 80.
Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica
3, P. O. B. 80
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Odgovara
ravnatelj Marko Krištof.
Person
responsible: Marko Krištof, Director General
Priredile:
Zvjezdana Barić, Vesna Lipavić i Vlatka Marjanović
Prepared
by: Zvjezdana Barić, Vesna Lipavić and Vlatka Marjanović
|
MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU
IZVOR.
USERS
ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE
|
|
Naklada:
20 primjeraka
20 copies
printed
Podaci iz
ovog priopćenja objavljuju se i na internetu.
First
Release data are also published on the Internet.
|