GODINA/ YEAR: LIV. ZAGREB,
24.
TRAVNJA 2017./ 24 APRIL 2017 BROJ/
NUMBER: 12.1.2/1.
CODEN
POPCEA ISSN 1330-0350
IZVJEŠĆE O PREKOMJERNOME
PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI HRVATSKOJ, TRAVANJ
2017. (ESA 2010)
EXCESSIVE
DEFICIT PROCEDURE REPORT, REPUBLIC OF CROATIA, APRIL 2017
(ESA
2010)
U ovom
Priopćenju Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak
(deficit) i razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome
proračunskome manjku (deficitu) i razini duga opće države (travanjsko
Izvješće) za razdoblje od 2013. do 2016. prema metodologiji Europskog
sustava nacionalnih i regionalnih računa (ESA 2010) i Priručniku o deficitu
i dugu opće države.
|
|
The
Croatian Bureau of Statistics issues in this First Release the general
government deficit and debt data based on figures reported in the Excessive
Deficit Procedure Report (the April Notification) for the period from 2013
to 2016 according to the European System of National and Regional Accounts
(ESA 2010) methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.
|
|
|
|
Fiskalni
nadzor Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o
prekomjernome proračunskome manjku i razini duga opće države. Ugovorom iz
Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio
proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti
veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.
|
|
The
fiscal surveillance of the European Union over the Member States is based
on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines
two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a
debt-to-GDP ratio must not exceed the reference values of 3% and 60%,
respectively.
|
|
|
|
Ovo
izvješće podnosi se Europskoj komisiji (Eurostatu) dva puta na godinu – na
kraju ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna (listopadsko Izvješće).
Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću
godinu, u kojoj se podaci za tekuću godinu temelje na prognozama
Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti
Izvješće na svojim internetskim stranicama.
|
|
This
EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year
at the end of March (called the April Notification) and the end of
September (the October Notification). The EDP Report relates to a last
four-year period and for a current year in which current-year data are
based on the Ministry of Finance forecast. National statistical offices are
obliged to publish the EDP Report on their web sites.
|
|
|
|
U 2016.
deficit konsolidirane opće države iznosio je -2 757 milijuna kuna, odnosno
0,8% BDP-a, dok je u 2015. iznosio -11 346 milijuna kuna ili 3,4% BDP-a. U
2014. deficit je bio jednak -17 726 milijuna kuna ili 5,4% BDP-a te je u
2013. bio jednak -17 575 milijuna kuna ili 5,3% BDP-a.
|
|
In
2016, the general government deficit amounted to -2 757 million kuna, or
0.8% of GDP, while for 2015 it amounted to -11 346 million kuna, or 3.4% of
GDP. In 2014, the deficit was equal to -17 726 million kuna, or 5.4% of GDP
and in 2013 it was equal to -17 575 million or 5.3% of GDP.
|
|
|
|
Konsolidirani
dug na kraju 2016. iznosio je 289 076 milijuna kuna ili 84,2% BDP-a, dok je
u 2015. iznosio 289 581 milijun kuna, odnosno 86,7% BDP-a. U 2014. dug je
iznosio 284 183 milijuna kuna, odnosno 86,6% BDP-a, dok je u 2013. iznosio
270 841 milijun kuna, odnosno 82,2% BDP-a.
|
|
The
consolidated gross debt at the end of 2016 amounted to 289 076 million
kuna, or 84.2% of GDP, while for 2015 it amounted to 289 581 million kuna,
or 86.7% of GDP. In 2014, the debt amounted to 284 183 million kuna, or
86.6% of GDP, while in 2013 it was 270 841 million kuna, or 82.2% of GDP.
|
|
|
|
Veliki
utjecaj na iznos deficita u 2016. imao je znatan pad proračunskog salda
državnog proračuna u odnosu na planirani, sa
7 485 milijuna kuna na 3 389 milijuna kuna, kao rezultat
pozitivnih ekonomskih trendova.
|
|
A
significant drop of achieved working balance of the State Budget in
relation to plan had a big impact on the deficit amount in 2016 from
7 485 million to 3 389 million kuna, as a result of positive economic
trends.
|
|
|
|
Najveći
utjecaj na poboljšanje deficita u 2016. imalo je povećanje poreznih
prihoda. Tijekom 2016. godine porezi na proizvodnju i uvoz prikupljeni su u
iznosu od 69,6 milijardi kuna čime su zabilježili porast od 5,9% u odnosu
na 2015. Nadalje, tekući porezi na dohodak, bogatstvo itd. prikupljeni su u
iznosu 21,7 milijardi kuna, što čini porast od 8,1% dok su porezi na
kapital prikupljeni u iznosu od 14,1 milijun kuna, što čini porast od 29,4%
u odnosu na 2015.
|
|
The
biggest impact on the improvement of the deficit in 2016 was the increase
in tax revenues. During 2016, taxes on production and imports were
collected in the amount of 69.6 billion kuna, recording an increase of 5.9%
compared to 2015. Then, current taxes on income, wealth, etc. were
collected in the amount of 21.7 billion kuna, which is an increase of 8.1%,
while capital taxes were collected in the amount of 14.1 million kuna,
which is an increase of 29.4% compared to 2015.
|
|
|
|
Porezni
podaci prema obračunu nacionalnih računa jesu podaci o državnim novčanim
primicima koji su prilagođeni metodologiji ESA-e tako da se primjenjuje
metoda vremenskog prilagođivanja (metoda TAC).
|
|
National
accounts data on taxes are data on government cash receipts adjusted to the
concepts of ESA in a way that time-adjusted cash (TAC) method is
implemented.
|
|
|
|
Osim
navedenoga, utjecaj na smanjenje deficita imalo je i smanjenje kamatnih
rashoda te manje značajna povećanja ostalih prihodnih kategorija.
|
|
Apart
from the above-mentioned issues, a decrease of paid interests and other
minor increases in other revenue categories also had an impact on reduction
of the deficit.
|
|
|
|
U usporedbi s listopadskom notifikacijom, deficit
države za razdoblje od 2013. do 2016. minimalno je revidiran te je bio za
130 milijuna kuna veći u 2013. ili 0,04% BDP-a, za 67 milijuna kuna manji u
2014. ili 0,02% BDP-a, za 319 milijuna kuna veći u 2015. ili 0,09% BDP-a te
za 6 milijardi i 286 milijuna kuna manji od planiranoga u 2016. ili
1,83% BDP-a. Spomenute revizije
proizlaze najvećim dijelom zbog ažuriranja obuhvata sektora S.13 kao i
ostalih manjih metodoloških izmjena.
|
|
Compared
to the October notification, the government deficit for the period from
2013 to 2016 has been slightly revised and was by 130 million kuna higher
in 2013, or 0.04% of GDP, by 67 million kuna lower in 2014, or 0.02% of
GDP, by 319 million kuna higher in 2015, or 0.09% of GDP, and by 6 billion
and 286 million kuna lower than planned in 2016, or 1.83% of GDP. These
revisions result mainly from the revision of the update in coverage in S.13
as well as from other minor methodological changes.
|
|
|
|
U 2016. se bilježi daljnji rast primarnog suficita
opće države koji iznosi
8 405 milijuna kuna ili 2,5% BDP-a.
|
|
In
2016, further growth of general government surplus was recorded, which
amounted to 8 405 million kuna or 2.5% of GDP.
|
|
|
|
U 2016.
zabilježen je pad duga opće države od 0,17% u odnosu na stanje na kraju
2015. Udio duga u BDP-u smanjio se s 86,7% u 2015. na 84,2% BDP-a u 2016.,
čemu je pridonio i rast BDP-a u tekućim cijenama za 2,8%.
|
|
The
government debt decreased by 0.17% compared to stock at the end of 2015.
The share of debt in GDP decreased from 86.7% in 2015 to 84.2% of GDP in
2016, which was also influenced by 2.8% growth of GDP in current prices.
|
|
|
|
Na
smanjenje duga opće države u 2016., od 505 milijuna kuna, u odnosu na 2015.
utjecalo je ponajprije snažnije smanjenje duga po kratkoročnim dužničkim
vrijednosnim papirima i kreditima središnje države u usporedbi s novim
zaduženjima po izdanim dugoročnim dužničkim vrijednosnim papirima središnje
države. Osim toga, padu duga opće države od 2015. pridonosi i smanjenje
duga lokalne države po svim kreditima i dužničkim vrijednosnim papirima.
|
|
The
decrease of general government debt in 2016 of 505 million kuna, as
compared to 2015, was primarily driven by stronger decrease in central government
debt in short-term debt securities and loans compared to new central
government borrowing in long-term debt securities. In addition, since 2015,
the reduction of general government debt has also been affected by a
reduction of local government debt in loans and debt securities.
|
|
|
|
|
|
|
Podatke iz ovog
priopćenja možete preuzeti na
http://www.dzs.hr.
Ovdje možete preuzeti EDP
tablice iz ovog priopćenja u Excel-formatu.
Ovdje možete preuzeti tablicu
temeljnih agregata sektora opće države u Excel-formatu.
Ovdje možete preuzeti
tablicu detaljne razrade poreza i socijalnih doprinosa prema vrsti poreza
ili socijalnih doprinosa.
|
|
Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr
EDP excel tables from
this release can be downloaded here.
Excel table with data on main
aggregates of general government from this release can be downloaded here.
Excel table with data
on detailed tax and social contribution receipts by type of tax or social
contribution can be downloaded here
|
1. PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I
RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA
REPORTING
OF EXCESIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED
DATA
|
2013.
|
2014.
|
2015.
|
2016.
|
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross domestic product at current market prices
|
329 571
|
100
|
328 109
|
100
|
333 837
|
100
|
343 195
|
100
|
|
|
|
Neto
uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)
Net
borrowing (-)/net lending (+)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
-17 575
|
-5,3
|
-17 726
|
-5,4
|
-11 346
|
-3,4
|
-2 757
|
-0,8
|
Središnja
država
Central government
|
-19 295
|
-5,9
|
-18 750
|
-5,7
|
-11 028
|
-3,3
|
-3 507
|
-1,0
|
Lokalna
država
Local government
|
26
|
0,0
|
-304
|
-0,1
|
197
|
0,1
|
-117
|
0,0
|
Fondovi
socijalne sigurnosti
Social security funds
|
1 694
|
0,5
|
1 328
|
0,4
|
-514
|
-0,2
|
867
|
0,3
|
|
|
|
Konsolidirani
dug opće države
General
government consolidated gross debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
270 841
|
82,2
|
284 183
|
86,6
|
289 581
|
86,7
|
289 076
|
84,2
|
|
|
|
Rashodi
opće države
General
government expenditure
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto
investicije u fiksni kapital
Gross fixed capital formation
|
12 327
|
3,7
|
11 823
|
3,6
|
10 297
|
3,1
|
10 913
|
3,2
|
Kamate
(konsolidirano)
Interest (consolidated)
|
10 599
|
3,2
|
11 424
|
3,5
|
11 925
|
3,6
|
11 162
|
3,3
|
2. USPOREDNI PRIKAZ LISTOPADSKE NOTIFIKACIJE
2016. I TRAVANJSKE NOTIFIKACIJE 2017. PREKOMJERNOG PRORAČUNSKOG MANJKA
I RAZINE DUGA
COMPARISON
OF NOTIFICATION WITH OCTOBER 2016 AND APRIL 2017 NOTIFICATION OF GOVERNMENT
DEFICIT AND DEBT LEVELS
|
|
2013.
|
2014.
|
2015.
|
2016.
|
|
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Neto uzajmljivanje (-)
/ neto pozajmljivanje (+) (B.9)
Net borrowing (-) / net lending (+) (B. 9)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Listopadska
notifikacija 2016.
|
-17 446
|
-5,3
|
-17 792
|
-5,4
|
-11 027
|
-3,3
|
-
|
-
|
October
2016 Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska
notifikacija 2017.
|
-17 575
|
-5,3
|
-17 726
|
-5,4
|
-11 346
|
-3,4
|
-2 757
|
-0,8
|
April
2017 Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razlika
Difference
|
130
|
0,0
|
-67
|
0,0
|
319
|
0,1
|
-
|
-
|
Konsolidirani dug opće
države
General government consolidated debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Listopadska
notifikacija 2016.
|
270
857
|
82,2
|
284
184
|
86,6
|
289
584
|
86,7
|
-
|
-
|
October
2016 Notification
|
|
Travanjska
notifikacija 2017.
|
270
841
|
82,2
|
284
183
|
86,6
|
289
581
|
86,7
|
289
076
|
84,2
|
April
2017 Notification
|
|
Razlika
Difference
|
17
|
0,0
|
0
|
0,0
|
3
|
0,0
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Osnovni
pojmovi i definicije
|
|
Basic concepts and definitions
|
|
|
|
Sektor
opće države (S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali
netržišni proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i
zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica
koje pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje
su ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.
|
|
The
general government sector (S.13) includes all institutional units that are
other non-market producers, whose output is intended for individual and collective
consumption and mainly financed by compulsory payments made by units
belonging to other sectors and/or all institutional units principally
engaged in the redistribution of national income and wealth.
|
|
|
|
Sektor
opće države sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311),
lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja
država obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale
vladine institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim teritorijem
te su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja država uključuje
i neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira
središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću obuhvaća
korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske vode,
Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste, Hrvatski
fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje državnom
imovinom do 30. rujna 2013., Centar za restrukturiranje i prodaju te
Državni ured za upravljanje državnom imovinom kao njezinih pravnih
slijednika) HŽ Infrastrukturu, HRT, Hrvatske autoceste, Autocestu Rijeka ‒
Zagreb, zajedno s Hrvatskom bankom za obnovu i razvitak, Državnom agencijom
za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka, Hrvatskim operatorom tržišta
energije i Hrvatskom regulatornom agencijom za mrežne djelatnosti koji su
reklasificirani u sektor države (središnje države).
|
|
The
general government consists of three sub-sectors: the central government
(S.1311), the local government (S.1313) and the social security funds
sub-sector (S.1314). The central government comprises departments of
government administration and other central government agencies,
authorities and institutions whose jurisdiction covers the entire economic
territory, apart from the administration of the social security funds
sub-sector. It also includes non-profit institutions that are controlled
and chiefly financed by the central government. The central government in
this EDP Report includes central government budgetary users,
extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental
Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian
Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of
the Public Property until 30 September 2013, that is, the
Restructuring and Sale Center and the State Property Management
Administration as its legal successors), the Croatian Railways
Infrastructure, the Croatian Radio and Television, Hrvatske Autoceste
d. o. o., the Rijeka-Zagreb Motorway together with the Croatian Bank
for Reconstruction and Development, the State Agency for Deposit Insurance
and Bank Resolution, the Croatian Energy Market Operator and Croatian
Regulatory Authority for Network Industries, which have been reclassified
into the government sector (the central government).
|
|
|
|
Lokalna
država obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike
lokalnih proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod
kontrolom lokalne vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova
socijalne sigurnosti uključuje sve institucionalne jedinice čija je
primarna djelatnost administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj
sektor čine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko
osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje.
|
|
The
local government sector comprises local and regional self-government units
as well as all local budget users. Included in the local government sector
are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local
authorities. The social security funds sub-sector includes all public
sector institutional units whose main activity consists in administrating
funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian
Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the
Croatian Employment Institute.
|
|
|
|
Proračunski
manjak (višak) znači neto uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9)
sektora opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih
rashoda, kako je definirano u ESA 2010.
|
|
The
government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9)
of the general government sector (S.13) defined as a difference between a
total revenue and a total expenditure.
|
|
|
|
Prema
novoj metodologiji ESA 2010 nema više prilagodbi za tretman tijekova kamata
iz swap ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su EDP B.9
i B.9 prema metodologiji ESA 2010 jednaki.
|
|
According
to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the
treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and
forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9
according to the ESA 2010.
|
|
|
|
Dug
opće države predstavlja bruto nominalnu vrijednost duga na kraju godine.
Dug se odnosi na jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj
klasifikaciji u sektor opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski
instrumenti: gotovina i depoziti (AF.2); dužnički vrijednosni papiri (AF.3)
te krediti i zajmovi (AF.4), kako je definirano u ESA 2010.
|
|
The
general government debt is defined as gross debt nominal value at the year
end. The debt refers to the units classified in the general government
sector (S.13) according to the sector classification and consists of the
following financial instruments: currency and deposits (AF.2), debt
securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in the ESA 2010.
|
|
|
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
BDP
|
bruto domaći
proizvod
|
|
EDP
|
excessive deficit
procedure
|
EDP
|
postupak
prekomjernog deficita
|
|
ESA
|
European System of
Accounts
|
ESA
|
Europski sustav
nacionalnih računa
|
|
EU
|
European Union
|
EU
|
Europska unija
|
|
GDP
|
gross domestic
product
|
HRT
|
Hrvatska
radiotelevizija
|
|
mln
|
million
|
HŽ
|
Hrvatske
željeznice
|
|
VAT
|
value added tax
|
mil.
|
milijun
|
|
|
|
PDV
|
porez na dodanu
vrijednost
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Znakovi
|
|
Symbols
|
|
|
|
-
|
nema
pojave
|
|
-
|
no occurrence
|
0
|
podatak
je manji od 0,5 upotrijebljene mjerne jedinice
|
|
0
|
value not zero but less than 0.5 of the
unit of measure used
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Objavljuje
i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p.
p. 80.
Published and printed
by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Odgovara
ravnatelj Marko Krištof.
Person
responsible: Marko Krištof, Director General
Priredile:
Valentina Hudiluk, Suzana Šamec, Ivana Fučkan, Marija Gojević i Vlasta Vrčak
Prepared
by: Valentina
Hudiluk, Suzana Šamec, Ivana Fučkan, Marija Gojević and Vlasta Vrčak
|
MOLIMO KORISNIKE DA
PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS
ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE
|
|
Naklada:
20 primjeraka
20 copies
printed
Podaci iz
ovog Priopćenja objavljuju se i na internetu.
First
Release data are also published on the Internet.
|