image description

GODINA/ YEAR: LIV.                                       ZAGREB, 24. TRAVNJA 2017./ 24 APRIL 2017                                        BROJ/ NUMBER: 12.1.2/1.

 

CODEN POPCEA        ISSN 1330-0350

 

 

 

IZVJEŠĆE O PREKOMJERNOME PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI HRVATSKOJ, TRAVANJ 2017. (ESA 2010)

EXCESSIVE DEFICIT PROCEDURE REPORT, REPUBLIC OF CROATIA, APRIL 2017

(ESA 2010)

 

 

U ovom Priopćenju Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak (deficit) i razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome proračunskome manjku (deficitu) i razini duga opće države (travanjsko Izvješće) za razdoblje od 2013. do 2016. prema metodologiji Europskog sustava nacionalnih i regionalnih računa (ESA 2010) i Priručniku o deficitu i dugu opće države.

 

The Croatian Bureau of Statistics issues in this First Release the general government deficit and debt data based on figures reported in the Excessive Deficit Procedure Report (the April Notification) for the period from 2013 to 2016 according to the European System of National and Regional Accounts (ESA 2010) methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.

 

 

 

Fiskalni nadzor Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o prekomjernome proračunskome manjku i razini duga opće države. Ugovorom iz Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.

 

The fiscal surveillance of the European Union over the Member States is based on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a debt-to-GDP ratio must not exceed the reference values of 3% and 60%, respectively.

 

 

 

Ovo izvješće podnosi se Europskoj komisiji (Eurostatu) dva puta na godinu – na kraju ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna (listopadsko Izvješće). Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću godinu, u kojoj se podaci za tekuću godinu temelje na prognozama Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti Izvješće na svojim internetskim stranicama.

 

This EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year at the end of March (called the April Notification) and the end of September (the October Notification). The EDP Report relates to a last four-year period and for a current year in which current-year data are based on the Ministry of Finance forecast. National statistical offices are obliged to publish the EDP Report on their web sites.

 

 

 

U 2016. deficit konsolidirane opće države iznosio je -2 757 milijuna kuna, odnosno 0,8% BDP-a, dok je u 2015. iznosio -11 346 milijuna kuna ili 3,4% BDP-a. U 2014. deficit je bio jednak -17 726 milijuna kuna ili 5,4% BDP-a te je u 2013. bio jednak -17 575 milijuna kuna ili 5,3% BDP-a.

 

In 2016, the general government deficit amounted to -2 757 million kuna, or 0.8% of GDP, while for 2015 it amounted to -11 346 million kuna, or 3.4% of GDP. In 2014, the deficit was equal to -17 726 million kuna, or 5.4% of GDP and in 2013 it was equal to -17 575 million or 5.3% of GDP.

 

 

 

Konsolidirani dug na kraju 2016. iznosio je 289 076 milijuna kuna ili 84,2% BDP-a, dok je u 2015. iznosio 289 581 milijun kuna, odnosno 86,7% BDP-a. U 2014. dug je iznosio 284 183 milijuna kuna, odnosno 86,6% BDP-a, dok je u 2013. iznosio 270 841 milijun kuna, odnosno 82,2% BDP-a.

 

The consolidated gross debt at the end of 2016 amounted to 289 076 million kuna, or 84.2% of GDP, while for 2015 it amounted to 289 581 million kuna, or 86.7% of GDP. In 2014, the debt amounted to 284 183 million kuna, or 86.6% of GDP, while in 2013 it was 270 841 million kuna, or 82.2% of GDP.

 

 

 

Veliki utjecaj na iznos deficita u 2016. imao je znatan pad proračunskog salda državnog proračuna u odnosu na planirani, sa 7 485 milijuna kuna na 3 389 milijuna kuna, kao rezultat pozitivnih ekonomskih trendova.

 

A significant drop of achieved working balance of the State Budget in relation to plan had a big impact on the deficit amount in 2016 from 7 485 million to 3 389 million kuna, as a result of positive economic trends.

 

 

 

Najveći utjecaj na poboljšanje deficita u 2016. imalo je povećanje poreznih prihoda. Tijekom 2016. godine porezi na proizvodnju i uvoz prikupljeni su u iznosu od 69,6 milijardi kuna čime su zabilježili porast od 5,9% u odnosu na 2015. Nadalje, tekući porezi na dohodak, bogatstvo itd. prikupljeni su u iznosu 21,7 milijardi kuna, što čini porast od 8,1% dok su porezi na kapital prikupljeni u iznosu od 14,1 milijun kuna, što čini porast od 29,4% u odnosu na 2015.

 

The biggest impact on the improvement of the deficit in 2016 was the increase in tax revenues. During 2016, taxes on production and imports were collected in the amount of 69.6 billion kuna, recording an increase of 5.9% compared to 2015. Then, current taxes on income, wealth, etc. were collected in the amount of 21.7 billion kuna, which is an increase of 8.1%, while capital taxes were collected in the amount of 14.1 million kuna, which is an increase of 29.4% compared to 2015.

 

 

 

Porezni podaci prema obračunu nacionalnih računa jesu podaci o državnim novčanim primicima koji su prilagođeni metodologiji ESA-e tako da se primjenjuje metoda vremenskog prilagođivanja (metoda TAC).

 

National accounts data on taxes are data on government cash receipts adjusted to the concepts of ESA in a way that time-adjusted cash (TAC) method is implemented.

 

 

 

Osim navedenoga, utjecaj na smanjenje deficita imalo je i smanjenje kamatnih rashoda te manje značajna povećanja ostalih prihodnih kategorija.

 

Apart from the above-mentioned issues, a decrease of paid interests and other minor increases in other revenue categories also had an impact on reduction of the deficit.

 

 

 

U usporedbi s listopadskom notifikacijom, deficit države za razdoblje od 2013. do 2016. minimalno je revidiran te je bio za 130 milijuna kuna veći u 2013. ili 0,04% BDP-a, za 67 milijuna kuna manji u 2014. ili 0,02% BDP-a, za 319 milijuna kuna veći u 2015. ili 0,09% BDP-a te za 6 milijardi i 286 milijuna kuna manji od planiranoga u 2016. ili 1,83% BDP-a. Spomenute revizije proizlaze najvećim dijelom zbog ažuriranja obuhvata sektora S.13 kao i ostalih manjih metodoloških izmjena.

 

Compared to the October notification, the government deficit for the period from 2013 to 2016 has been slightly revised and was by 130 million kuna higher in 2013, or 0.04% of GDP, by 67 million kuna lower in 2014, or 0.02% of GDP, by 319 million kuna higher in 2015, or 0.09% of GDP, and by 6 billion and 286 million kuna lower than planned in 2016, or 1.83% of GDP. These revisions result mainly from the revision of the update in coverage in S.13 as well as from other minor methodological changes.

 

 

 

U 2016. se bilježi daljnji rast primarnog suficita opće države koji iznosi
8 405 milijuna kuna ili 2,5% BDP-a.

 

In 2016, further growth of general government surplus was recorded, which amounted to 8 405 million kuna or 2.5% of GDP.

 

 

 

U 2016. zabilježen je pad duga opće države od 0,17% u odnosu na stanje na kraju 2015. Udio duga u BDP-u smanjio se s 86,7% u 2015. na 84,2% BDP-a u 2016., čemu je pridonio i rast BDP-a u tekućim cijenama za 2,8%.

 

The government debt decreased by 0.17% compared to stock at the end of 2015. The share of debt in GDP decreased from 86.7% in 2015 to 84.2% of GDP in 2016, which was also influenced by 2.8% growth of GDP in current prices.

 

 

 

Na smanjenje duga opće države u 2016., od 505 milijuna kuna, u odnosu na 2015. utjecalo je ponajprije snažnije smanjenje duga po kratkoročnim dužničkim vrijednosnim papirima i kreditima središnje države u usporedbi s novim zaduženjima po izdanim dugoročnim dužničkim vrijednosnim papirima središnje države. Osim toga, padu duga opće države od 2015. pridonosi i smanjenje duga lokalne države po svim kreditima i dužničkim vrijednosnim papirima.

 

The decrease of general government debt in 2016 of 505 million kuna, as compared to 2015, was primarily driven by stronger decrease in central government debt in short-term debt securities and loans compared to new central government borrowing in long-term debt securities. In addition, since 2015, the reduction of general government debt has also been affected by a reduction of local government debt in loans and debt securities.

 

 

 

 

 

 

Podatke iz ovog priopćenja možete preuzeti na http://www.dzs.hr.

 

Ovdje možete preuzeti EDP tablice iz ovog priopćenja u Excel-formatu.

 

 

Ovdje možete preuzeti tablicu temeljnih agregata sektora opće države  u Excel-formatu.

 

Ovdje možete preuzeti tablicu detaljne razrade poreza i socijalnih doprinosa prema vrsti poreza ili socijalnih doprinosa.

 

 

Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr

 

EDP excel tables from this release can be downloaded here.

 

 

Excel table with data on main aggregates of general government from this release can be downloaded here.

 

Excel table with data on detailed tax and social contribution receipts by type of tax or social contribution can be downloaded here

 

 

 

1.   PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA

      REPORTING OF EXCESIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED DATA

 

2013.

2014.

2015.

2016.

 

mil. kuna
Mln kuna

%

mil. kuna
Mln kuna

%

mil. kuna
Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross domestic product at current market prices

329 571

100

328 109

100

333 837

100

343 195

100

 

 

 

Neto uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)
Net borrowing (-)/net lending (+)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opća država
General government

-17 575

-5,3

-17 726

-5,4

-11 346

-3,4

-2 757

-0,8

Središnja država
Central government

-19 295

-5,9

-18 750

-5,7

-11 028

-3,3

-3 507

-1,0

Lokalna država
Local government

26

0,0

-304

-0,1

197

0,1

-117

0,0

Fondovi socijalne sigurnosti
Social security funds

1 694

0,5

1 328

0,4

-514

-0,2

867

0,3

 

 

 

Konsolidirani dug opće države
General government consolidated gross debt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opća država
General government

270 841

82,2

284 183

86,6

289 581

86,7

289 076

84,2

 

 

 

Rashodi opće države
General government expenditure

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruto investicije u fiksni kapital
Gross fixed capital formation

12 327

3,7

11 823

3,6

10 297

3,1

10 913

3,2

Kamate (konsolidirano)
Interest (consolidated)

10 599

3,2

11 424

3,5

11 925

3,6

11 162

3,3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.   USPOREDNI PRIKAZ LISTOPADSKE NOTIFIKACIJE 2016. I TRAVANJSKE NOTIFIKACIJE 2017. PREKOMJERNOG PRORAČUNSKOG MANJKA
      I RAZINE DUGA

      COMPARISON OF NOTIFICATION WITH OCTOBER 2016 AND APRIL 2017 NOTIFICATION OF GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS

 

 

2013.

2014.

2015.

2016.

mil. kuna
Mln kuna

%

mil. kuna
Mln kuna

%

mil. kuna
Mln kuna

%

mil. kuna
Mln kuna

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neto uzajmljivanje (-) / neto pozajmljivanje (+) (B.9)
Net borrowing (-) / net lending (+) (B. 9)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Listopadska notifikacija 2016.

-17 446

-5,3

-17 792

-5,4

-11 027

-3,3

-

-

October 2016 Notification

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Travanjska notifikacija 2017.

-17 575

-5,3

-17 726

-5,4

-11 346

-3,4

-2 757

-0,8

April 2017 Notification

 

 

 

 

 

 

 

 

Razlika
Difference

130

0,0

-67

0,0

319

0,1

-

-

Konsolidirani dug opće države
General government consolidated debt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Listopadska notifikacija 2016.

270 857

82,2

284 184

86,6

289 584

86,7

-

-

October 2016 Notification

 

Travanjska notifikacija 2017.

270 841

82,2

284 183

86,6

289 581

86,7

289 076

84,2

April 2017 Notification

Razlika
Difference

17

0,0

0

0,0

3

0,0

-

-

 

 

 

 

METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA

 

NOTES ON METHODOLOGY

 

 

 

 

 

 

Osnovni pojmovi i definicije

 

Basic concepts and definitions

 

 

 

Sektor opće države (S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali netržišni proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica koje pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje su ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.

 

The general government sector (S.13) includes all institutional units that are other non-market producers, whose output is intended for individual and collective consumption and mainly financed by compulsory payments made by units belonging to other sectors and/or all institutional units principally engaged in the redistribution of national income and wealth.

 

 

 

Sektor opće države sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311), lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja država obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale vladine institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim teritorijem te su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja država uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću obuhvaća korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske vode, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste, Hrvatski fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje državnom imovinom do 30. rujna 2013., Centar za restrukturiranje i prodaju te Državni ured za upravljanje državnom imovinom kao njezinih pravnih slijednika) HŽ Infrastrukturu, HRT, Hrvatske autoceste, Autocestu Rijeka Zagreb, zajedno s Hrvatskom bankom za obnovu i razvitak, Državnom agencijom za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka, Hrvatskim operatorom tržišta energije i Hrvatskom regulatornom agencijom za mrežne djelatnosti koji su reklasificirani u sektor države (središnje države).

 

The general government consists of three sub-sectors: the central government (S.1311), the local government (S.1313) and the social security funds sub-sector (S.1314). The central government comprises departments of government administration and other central government agencies, authorities and institutions whose jurisdiction covers the entire economic territory, apart from the administration of the social security funds sub-sector. It also includes non-profit institutions that are controlled and chiefly financed by the central government. The central government in this EDP Report includes central government budgetary users, extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of the Public Property until 30 September 2013, that is, the Restructuring and Sale Center and the State Property Management Administration as its legal successors), the Croatian Railways Infrastructure, the Croatian Radio and Television, Hrvatske Autoceste d. o. o., the Rijeka-Zagreb Motorway together with the Croatian Bank for Reconstruction and Development, the State Agency for Deposit Insurance and Bank Resolution, the Croatian Energy Market Operator and Croatian Regulatory Authority for Network Industries, which have been reclassified into the government sector (the central government).

 

 

 

Lokalna država obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike lokalnih proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom lokalne vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova socijalne sigurnosti uključuje sve institucionalne jedinice čija je primarna djelatnost administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj sektor čine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje.

 

The local government sector comprises local and regional self-government units as well as all local budget users. Included in the local government sector are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local authorities. The social security funds sub-sector includes all public sector institutional units whose main activity consists in administrating funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the Croatian Employment Institute.

 

 

 

Proračunski manjak (višak) znači neto uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9) sektora opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih rashoda, kako je definirano u ESA 2010.

 

The government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9) of the general government sector (S.13) defined as a difference between a total revenue and a total expenditure.

 

 

 

Prema novoj metodologiji ESA 2010 nema više prilagodbi za tretman tijekova kamata iz swap ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su EDP B.9 i B.9 prema metodologiji ESA 2010 jednaki.

 

According to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9 according to the ESA 2010.

 

 

 

Dug opće države predstavlja bruto nominalnu vrijednost duga na kraju godine. Dug se odnosi na jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj klasifikaciji u sektor opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski instrumenti: gotovina i depoziti (AF.2); dužnički vrijednosni papiri (AF.3) te krediti i zajmovi (AF.4), kako je definirano u ESA 2010.

 

The general government debt is defined as gross debt nominal value at the year end. The debt refers to the units classified in the general government sector (S.13) according to the sector classification and consists of the following financial instruments: currency and deposits (AF.2), debt securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in the ESA 2010.

 

 

 

 

 

 

Kratice

 

Abbreviations

 

 

 

BDP

bruto domaći proizvod

 

EDP

excessive deficit procedure

EDP

postupak prekomjernog deficita

 

ESA

European System of Accounts

ESA

Europski sustav nacionalnih računa

 

EU

European Union

EU

Europska unija

 

GDP

gross domestic product

HRT

Hrvatska radiotelevizija

 

mln

million

Hrvatske željeznice

 

VAT

value added tax

mil.

milijun

 

 

 

PDV

porez na dodanu vrijednost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Znakovi

 

Symbols

 

 

 

-

nema pojave

 

-

no occurrence

0

podatak je manji od 0,5 upotrijebljene mjerne jedinice

 

0

value not zero but less than 0.5 of the unit of measure used

 

 

 

 

 

 

Objavljuje i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.

Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80

Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666

 

Odgovara ravnatelj Marko Krištof.

Person responsible: Marko Krištof, Director General

 

Priredile: Valentina Hudiluk, Suzana Šamec, Ivana Fučkan, Marija Gojević i Vlasta Vrčak

Prepared by: Valentina Hudiluk, Suzana Šamec, Ivana Fučkan, Marija Gojević and Vlasta Vrčak

 

 

MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.

USERS ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE

 

 

Naklada: 20 primjeraka

20 copies printed

 

Podaci iz ovog Priopćenja objavljuju se i na internetu.

First Release data are also published on the Internet.

 

Služba za komunikaciju s korisnicima

User Communication Department

 

·     Informacije i korisnički zahtjevi

     Information and user requests

·     Pretplata publikacija

     Subscription

·     Novinarski upiti

     Press corner

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-138, 4806-154, 4811-212

      Elektronička pošta/ E-mail:
      stat.info@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:

      +385 (0) 1 4814-791

      Elektronička pošta/ E-mail:
      prodaja@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-121, 4806-115

      Elektronička pošta/ E-mail:
      press@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199