image description

GODINA/ YEAR: LIV.                                 ZAGREB, 23. LISTOPADA 2017./ 23 OCTOBER 2017                                  BROJ/ NUMBER: 12.1.2/2.

 

CODEN POPCEA        ISSN 1330-0350

 

 

 

IZVJEŠĆE O PREKOMJERNOME PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI HRVATSKOJ, LISTOPAD 2017. (ESA 2010)

EXCESSIVE DEFICIT PROCEDURE REPORT, REPUBLIC OF CROATIA, OCTOBER 2017

(ESA 2010)

 

 

 

U ovom Priopćenju Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak (deficit) i razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome proračunskome manjku (deficitu) i razini duga opće države (travanjsko Izvješće) za razdoblje od 2013. do 2016. prema metodologiji Europskog sustava nacionalnih i regionalnih računa (ESA 2010) i Priručniku o deficitu i dugu opće države.

 

The Croatian Bureau of Statistics issues in this First Release the general government deficit and debt data based on figures reported in the Excessive Deficit Procedure Report (the April Notification) for the period from 2013 to 2016 according to the European System of National and Regional Accounts (ESA 2010) methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.

 

 

 

Fiskalni nadzor Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o prekomjernome proračunskome manjku i razini duga opće države. Ugovorom iz Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.

 

The fiscal surveillance of the European Commission over the Member States is based on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a debt-to-GDP ratio must not exceed the reference values of 3% and 60%, respectively.

 

 

 

Ovo Izvješće podnosi se Europskoj komisiji (Eurostatu) dva puta godišnje – na kraju ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna (listopadsko Izvješće). Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću godinu, u kojoj su podaci za tekuću godinu bazirani na prognozama Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti Izvješće na svojim internetskim stranicama.

 

This EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year at the end of March (called the April Notification) and the end of September (the October Notification). The EDP Report relates to the last four-year period and for the current year in which current-year data are based on the Ministry of Finance forecast. National statistical offices are obliged to publish the EDP Report on their web sites.

 

 

 

U 2016. deficit konsolidirane opće države iznosio je -3 155 milijuna kuna, odnosno 0,9% BDP-a, dok je u 2015. iznosio -11 210 milijuna kuna ili 3,3% BDP-a. U 2014. deficit je bio jednak -17 033 milijuna kuna ili 5,1% BDP-a te je u 2013. bio jednak -17 517 milijuna kuna ili 5,3% BDP-a.

 

In 2016, the consolidated general government deficit amounted to -3 155 million kuna or 0.9% of GDP, while in 2015, it amounted to -11 210 million kuna or 3.3% of GDP. In 2014, the deficit was equal to -17 033 million kuna or 5.1% of GDP and in 2013, it was equal to -17 517 million or 5.3% of GDP.

 

 

 

Konsolidirani dug na kraju 2016. iznosio je 289 076 milijuna kuna ili 82,9% BDP-a, dok je u 2015. iznosio 289 582 milijuna kuna, odnosno 85,4% BDP-a. U 2014. dug je iznosio 284 183 milijuna kuna, odnosno 85,8% BDP-a, dok je u 2013. iznosio 270 841 milijun kuna, odnosno 81,7% BDP-a.

 

The consolidated debt at the end of 2016 amounted to 289 076 million kuna or 82.9% of GDP, while in 2015, it amounted to 289 582 million kuna or 85.4% of GDP. In 2014, the debt amounted to 284 183 million kuna or 85.8% of GDP, while in 2013, it was 270 841 million kuna or 81.7% of GDP.

 

 

 

Veliki utjecaj na iznos deficita u 2016. imao je znatan pad proračunskog salda državnog proračuna u odnosu na planirani sa 7 485 milijuna kuna na 3 389 milijuna kuna, kao rezultat pozitivnih ekonomskih trendova.

 

The amount of deficit in 2016 was largely influenced by a significant drop in the achieved working balance of the State Budget in relation to the planned one from 7 485 million to 3 389 million kuna, as a result of positive economic trends.

 

 

 

Najveći utjecaj na poboljšanje deficita u 2016. u odnosu na prethodne godine imalo je povećanje poreznih prihoda. Tijekom 2016. godine porezi na proizvodnju i uvoz prikupljeni su u iznosu od 67,8 milijardi kuna čime su zabilježili porast od 4,8% u odnosu na 2015. Nadalje, tekući porezi na dohodak, bogatstvo itd. prikupljeni su u iznosu 22,9 milijardi kuna, što čini porast od 10,4% dok su porezi na kapital prikupljeni u iznosu od 14,1 milijun kuna, što čini porast od 41,7% u odnosu na 2015.

 

The increase in tax revenues had the biggest impact on the improvement of the deficit in 2016 in relation the previous years. During 2016, taxes on production and imports were collected in the amount of 67.8 billion kuna, recording an increase of 4.8% compared to 2015. Furthermore, current taxes on income, wealth, etc. were collected in the amount of 22.9 billion kuna, which is an increase of 10.4%, while capital taxes were collected in the amount of 14.1 million kuna, which is an increase of 41.7% compared to 2015.

 

 

 

Porezni podaci prema obračunu nacionalnih računa jesu podaci o državnim novčanim primicima koji su prilagođeni metodologiji ESA-e na način da se primjenjuje metoda vremenskog prilagođavanja (TAC metoda).

 

National accounts data on taxes are data on government cash receipts adjusted to the concepts of ESA methodology in a way that time-adjusted cash (TAC) method is implemented.

 

 

 

Osim navedenog, utjecaj na smanjenje deficita imalo je i smanjenje kamatnih rashoda.

 

In addition to the above-mentioned, a decrease in paid interests also had an impact on the improvement of the deficit.

 

 

 

 

 

 

U usporedbi s travanjskom notifikacijom, deficit države za razdoblje od 2013. do 2016. minimalno je revidiran te je bio za 59 milijuna kuna manji u 2013. ili 0,05% BDP-a, za 692 milijuna kuna manji u 2014. ili 0,26% BDP-a, za 136 milijuna kuna manji u 2015. ili 0,09% BDP-a te za 398 milijuna kuna veći u 2016. ili 0,1% BDP-a. Spomenute revizije proizlaze najvećim dijelom zbog korekcije poreznih prihoda kao i ostalih manjih metodoloških izmjena.

 

Compared to the April Notification, the government deficit for the period from 2013 to 2016 has been slightly revised and was by59 million kuna lower in 2013, or 0.05% of GDP, by 692 million kuna lower in 2014, or 0.26% of GDP, by 136 million kuna lower in 2015, or 0.09% of GDP and by 398 million kuna higher in 2016, or 0.1% of GDP. These revisions result mainly from the revision of tax revenues as well as other minor methodological changes.

 

 

 

Osim toga u obuhvat opće države u listopadu 2017., sukladno Priručniku o javnom deficitu i dugu, uključeno je i 13 institucionalnih jedinica u likvidaciji koje su pale test tržišnosti.

 

Additionally, the general government coverage in October 2017 includes 13 institutional units in liquidation that have fallen market/non-market test in accordance with the Manual on Government Deficit and Debt.

 

 

 

U 2016. se bilježi daljnji rast primarnog suficita opće države koji iznosi
7 959 milijuna kuna ili 2,3% BDP-a.

 

In 2016, further growth of general government surplus was recorded and amounted to 7 959 million kuna or 2.3% of GDP.

 

 

 

U 2016. godini zabilježen je pad duga opće države od 0,17% u odnosu na stanje na kraju 2015. godine. Udio duga u BDP-u smanjio se za svaku godinu čemu je glavni razlog revizija BDP-a.

 

In 2016, the general government debt decreased by 0.17% as compared to the situation at the end of 2015. The debt-to-GDP ratio decreased in all years, which is a result of GDP revision.

 

 

 

U usporedbi s travanjskom notifikacijom, dug opće države u 2015. i 2016. minimalno je revidiran zbog proširenja obuhvata sektora opće države. Na smanjenje duga opće države u 2016., od 506 milijuna kuna, u odnosu na 2015. utjecalo je prvenstveno snažnije smanjenje duga po kratkoročnim dužničkim vrijednosnim papirima i kreditima središnje države u usporedbi s novim zaduženjima po izdanim dugoročnim dužničkim vrijednosnim papirima središnje države. Osim toga, padu duga opće države od 2015. godine doprinosi i smanjenje duga lokalne države po svim kreditima i dužničkim vrijednosnim papirima.

 

Compared to the April Notification, the general government debt in 2015 and 2016 has been slightly revised due to the extension of coverage of the general government sector. The decrease in general government debt of 506 million kuna in 2016, as compared to 2015, was primarily driven by stronger decrease in central government debt in short-term debt securities and loans compared to new central government borrowing in long-term debt securities. In addition, since 2015, the reduction in general government debt has also been affected by a reduction in local government debt in all loans and debt securities.

 

 

 

 

 

 

Podatke iz ovog priopćenja možete preuzeti na www.dzs.hr.

 

Ovdje možete preuzeti EDP tablice iz ovog Priopćenja u Excel-formatu.

 

Ovdje možete preuzeti tablicu temeljnih agregata sektora opće države  u Excel-formatu.

 

Ovdje možete preuzeti tablicu detaljne razrade poreza i socijalnih doprinosa prema vrsti poreza ili socijalnih doprinosa.

 

Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr

 

EDP excel tables from this First Release can be downloaded here.

 

Excel table with data on main aggregates of general government can be downloaded here.

 

Excel table with data on detailed tax and social contribution receipts by type of tax or social contribution can be downloaded here

 

 

 

1.   PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA

      REPORTING OF EXCESSIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED DATA

 

2013.

2014.

2015.

2016.

 

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

mil. kuna

Mln kuna

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross domestic product at current market prices

331 374

100

331 266

100

338 975

100

348 678

100

 

 

 

Neto uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)
Net borrowing (-)/net lending (+)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opća država
General government

-17 517

-5,3

-17 033

-5,1

-11 210

-3,3

-3 155

-0,9

Središnja država
Central government

-19 311

-5,8

-18 378

-5,5

-10 634

-3,1

-3 624

-1,0

Lokalna država
Local government

100

0,0

16

0,0

-62

0,0

-398

-0,1

Fondovi socijalne sigurnosti
Social security funds

1 694

0,5

1 328

0,4

-514

-0,2

867

0,2

 

 

 

Konsolidirani dug opće države
General government consolidated gross debt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opća država
General government

270 841

81,7

284 183

85,8

289 582

85,4

289 076

82,9

 

 

 

Rashodi opće države
General government expenditure

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruto investicije u fiksni kapital
Gross fixed capital formation

12 327

3,7

11 823

3,6

10 301

3,0

10 715

3,1

Kamate (konsolidirano)
Interest (consolidated)

10 599

3,2

11 424

3,4

11 870

3,5

11 114

3,2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.   USPOREDNI PRIKAZ TRAVANJSKE NOTIFIKACIJE 2017. I LISTOPADSKE NOTIFIKACIJE 2017. PREKOMJERNOG PRORAČUNSKOG MANJKA
      I RAZINE DUGA

      COMPARISON OF APRIL 2017 NOTIFICATION WITH OCTOBER 2017 NOTIFICATION OF GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS

 

 

2013.

2014.

2015.

2016.

mil. kuna
Mln kuna

%

mil. kuna
Mln kuna

%

mil. kuna
Mln kuna

%

mil. kuna
Mln kuna

%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neto uzajmljivanje (-) / neto pozajmljivanje (+) (B.9)
Net borrowing (-) / Net lending (+) (B. 9)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Travanjska notifikacija 2017.

-17 575

-5,3

-17 726

-5,4

-11 346

-3,4

-2 757

-0,8

April 2017Notification

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Listopadska notifikacija 2017.

-17 517

-5,3

-17 033

-5,1

-11 210

-3,3

-3 155

-0,9

October 2017Notification

 

 

 

 

 

 

 

 

Razlika
Difference

59

0,0

692

0,3

136

0,1

-398

-0,1

Konsolidirani dug opće države
General government consolidated debt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Travanjska notifikacija 2017.

270 841

82,2

284 183

86,6

289 581

86,7

289 076

84,2

April 2017 Notification

 

Listopadska notifikacija 2017.

270 841

81,7

284 183

85,8

289 582

85,4

289 076

82,9

October 2017 Notification

Razlika
Difference

0

-0,4

0

-0,8

1

-1,3

1

-1,3

 

 

 

 

 

METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA

 

NOTES ON METHODOLOGY

 

 

 

 

 

 

Osnovni pojmovi i definicije

 

Basic concepts and definitions

 

 

 

Sektor opće države (S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali netržišni proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica koje pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje su ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.

 

The general government sector (S.13) includes all institutional units that are other non-market producers, whose output is intended for individual and collective consumption and mainly financed by compulsory payments made by units belonging to other sectors and/or all institutional units principally engaged in the redistribution of national income and wealth.

 

 

 

Sektor opće države sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311), lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja država obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale vladine institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim teritorijem te su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja država uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću obuhvaća korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske vode, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste, Hrvatski fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje državnom imovinom do 30. rujna 2013., Centar za restrukturiranje i prodaju te Državni ured za upravljanje državnom imovinom kao njezinih pravnih slijednika) HŽ Infrastrukturu, HRT, Hrvatske autoceste, Autocestu Rijeka Zagreb, zajedno s Hrvatskom bankom za obnovu i razvitak, Državnom agencijom za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka, Hrvatskim operatorom tržišta energije i Hrvatskom regulatornom agencijom za mrežne djelatnosti koji su reklasificirani u sektor države (središnje države).

 

The general government consists of three sub-sectors: the central government (S.1311), the local government (S.1313) and the social security funds sub-sector (S.1314). The central government comprises departments of government administration and other central government agencies, authorities and institutions whose jurisdiction covers the entire economic territory, apart from the administration of the social security funds sub-sector. It also includes non-profit institutions that are controlled and chiefly financed by the central government. The central government in this EDP Report includes central government budgetary users, extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of the Public Property until 30 September 2013, that is, the Restructuring and Sale Centre and the State Property Management Administration as its legal successors), the Croatian Railways Infrastructure, the Croatian Radio and Television, Hrvatske Autoceste, the Rijeka-Zagreb Motorway together with the Croatian Bank for Reconstruction and Development, the State Agency for Deposit Insurance and Bank Resolution, the Croatian Energy Market Operator and Croatian Regulatory Authority for Network Industries, which have been reclassified into the government sector (the central government).

 

 

 

Lokalna država obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike lokalnih proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom lokalne vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova socijalne sigurnosti uključuje sve institucionalne jedinice čija je primarna djelatnost administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj sektor čine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje.

 

The local government sector comprises local and regional self-government units as well as all local budget users. Included in the local government sector are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local authorities. The social security funds sub-sector includes all public sector institutional units whose main activity consists in administrating funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the Croatian Employment Institute.

 

 

 

Proračunski manjak (višak) znači neto uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9) sektora opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih rashoda, kako je definirano u ESA-i 2010.

 

The government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9) of the general government sector (S.13) defined as a difference between a total revenue and a total expenditure, as defined in the ESA 2010.

 

 

 

Prema novoj metodologiji ESA 2010 nema više prilagodbi za tretman tijekova kamata iz swap ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su EDP B.9 i B.9 prema metodologiji ESA 2010 jednaki.

 

According to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9 according to the ESA 2010.

 

 

 

Dug opće države predstavlja bruto nominalnu vrijednost duga na kraju godine. Dug se odnosi na jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj klasifikaciji u sektor opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski instrumenti: gotovina i depoziti (AF.2); dužnički vrijednosni papiri (AF.3) te krediti i zajmovi (AF.4), kako je definirano u ESA 2010.

 

The general government debt is defined as gross debt nominal value at the year end. The debt refers to the units classified in the general government sector (S.13) according to the sector classification and consists of the following financial instruments: currency and deposits (AF.2), debt securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in the ESA 2010.

 

 

 

 

 

 

Kratice

 

Abbreviations

 

 

 

BDP

bruto domaći proizvod

 

EDP

excessive deficit procedure

EDP

postupak prekomjernog deficita

 

ESA

European System of Accounts

ESA

Europski sustav nacionalnih računa

 

GDP

gross domestic product

HRT

Hrvatska radiotelevizija

 

mln

million

Hrvatske željeznice

 

 

 

mil.

milijun

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Znakovi

 

Symbols

 

 

 

0

podatak je manji od 0,5 upotrijebljene mjerne jedinice

 

0

value not zero but less than 0.5 of the unit of measure used

 

 

 

 

 

 

Objavljuje i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.

Published and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80

Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666

 

Odgovara ravnatelj Marko Krištof.

Person responsible: Marko Krištof, Director General

 

Priredili: Valentina Hudiluk, Suzana Šamec, Marija Gojević, Igor Knež i Vlasta Vrčak

Prepared by: Valentina Hudiluk, Suzana Šamec, Marija Gojević, Igor Knež and Vlasta Vrčak

 

 

MOLIMO KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.

USERS ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE

 

 

Naklada: 20 primjeraka

20 copies printed

 

Podaci iz ovog Priopćenja objavljuju se i na internetu.

First Release data are also published on the Internet.

 

 

Služba za komunikaciju s korisnicima

User Communication Department

 

 

·     Informacije i korisnički zahtjevi

     Information and user requests

·     Pretplata publikacija

     Subscription

·     Novinarski upiti

     Press corner

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-138, 4806-154, 4811-212

      Elektronička pošta/ E-mail:
      stat.info@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:

      +385 (0) 1 4814-791

      Elektronička pošta/ E-mail:
      prodaja@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199

 

      Telefon/ Phone:
      +385 (0) 1 4806-121, 4806-115

      Elektronička pošta/ E-mail:
      press@dzs.hr

      Telefaks/ Fax:
      +385 (0) 1 4806-148, 4806-199