GODINA/ YEAR: LIV. ZAGREB,
23.
LISTOPADA 2017./ 23 OCTOBER 2017 BROJ/
NUMBER: 12.1.2/2.
CODEN
POPCEA ISSN 1330-0350
IZVJEŠĆE O PREKOMJERNOME
PRORAČUNSKOME MANJKU I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI HRVATSKOJ,
LISTOPAD 2017. (ESA 2010)
EXCESSIVE
DEFICIT PROCEDURE REPORT, REPUBLIC OF CROATIA, OCTOBER 2017
(ESA
2010)
U ovom Priopćenju
Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak (deficit) i
razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome proračunskome
manjku (deficitu) i razini duga opće države (travanjsko Izvješće) za
razdoblje od 2013. do 2016. prema metodologiji Europskog sustava
nacionalnih i regionalnih računa (ESA 2010) i Priručniku o deficitu i dugu
opće države.
|
|
The
Croatian Bureau of Statistics issues in this First Release the general
government deficit and debt data based on figures reported in the Excessive
Deficit Procedure Report (the April Notification) for the period from 2013
to 2016 according to the European System of National and Regional Accounts
(ESA 2010) methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.
|
|
|
|
Fiskalni nadzor
Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o
prekomjernome proračunskome manjku i razini duga opće države. Ugovorom iz
Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio
proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti
veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.
|
|
The
fiscal surveillance of the European Commission over the Member States is
based on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty
defines two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP
ratio and a debt-to-GDP ratio must not exceed the reference values of 3%
and 60%, respectively.
|
|
|
|
Ovo Izvješće
podnosi se Europskoj komisiji (Eurostatu) dva puta godišnje – na kraju
ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna (listopadsko Izvješće).
Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću
godinu, u kojoj su podaci za tekuću godinu bazirani na prognozama
Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti
Izvješće na svojim internetskim stranicama.
|
|
This
EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year
at the end of March (called the April Notification) and the end of
September (the October Notification). The EDP Report relates to the last
four-year period and for the current year in which current-year data are
based on the Ministry of Finance forecast. National statistical offices are
obliged to publish the EDP Report on their web sites.
|
|
|
|
U 2016. deficit
konsolidirane opće države iznosio je -3 155 milijuna kuna, odnosno 0,9%
BDP-a, dok je u 2015. iznosio -11 210 milijuna kuna ili 3,3% BDP-a. U 2014.
deficit je bio jednak -17 033 milijuna kuna ili 5,1% BDP-a te je u 2013.
bio jednak -17 517 milijuna kuna ili 5,3% BDP-a.
|
|
In 2016, the consolidated general government deficit
amounted to -3 155 million kuna or 0.9% of GDP, while in 2015, it amounted to
-11 210 million kuna or 3.3% of GDP. In 2014, the deficit was equal to -17
033 million kuna or 5.1% of GDP and in 2013, it was equal to -17 517
million or 5.3% of GDP.
|
|
|
|
Konsolidirani dug
na kraju 2016. iznosio je 289 076 milijuna kuna ili 82,9% BDP-a, dok je u
2015. iznosio 289 582 milijuna kuna, odnosno 85,4% BDP-a. U 2014. dug je
iznosio 284 183 milijuna kuna, odnosno 85,8% BDP-a, dok je u 2013. iznosio
270 841 milijun kuna, odnosno 81,7% BDP-a.
|
|
The
consolidated debt at the end of 2016 amounted to 289 076
million kuna or 82.9% of GDP, while in 2015, it amounted to 289 582 million
kuna or 85.4% of GDP. In 2014, the debt amounted to 284 183 million kuna or
85.8% of GDP, while in 2013, it was 270 841 million kuna or 81.7% of GDP.
|
|
|
|
Veliki utjecaj na
iznos deficita u 2016. imao je znatan pad proračunskog salda državnog
proračuna u odnosu na planirani sa 7 485 milijuna kuna na
3 389 milijuna kuna, kao rezultat pozitivnih ekonomskih trendova.
|
|
The
amount of deficit in 2016 was largely influenced by a significant drop in
the achieved working balance of the State Budget in relation to the planned
one from 7 485 million to 3 389 million kuna, as a result of positive
economic trends.
|
|
|
|
Najveći utjecaj na
poboljšanje deficita u 2016. u odnosu na prethodne godine imalo je povećanje
poreznih prihoda. Tijekom 2016. godine porezi na proizvodnju i uvoz
prikupljeni su u iznosu od 67,8 milijardi kuna čime su zabilježili porast
od 4,8% u odnosu na 2015. Nadalje, tekući porezi na dohodak, bogatstvo itd.
prikupljeni su u iznosu 22,9 milijardi kuna, što čini porast od 10,4% dok
su porezi na kapital prikupljeni u iznosu od 14,1 milijun kuna, što čini
porast od 41,7% u odnosu na 2015.
|
|
The
increase in tax revenues had the biggest impact on the improvement of the
deficit in 2016 in relation the previous years. During 2016, taxes on
production and imports were collected in the amount of 67.8 billion kuna,
recording an increase of 4.8% compared to 2015. Furthermore, current taxes
on income, wealth, etc. were collected in the amount of 22.9 billion kuna,
which is an increase of 10.4%, while capital taxes were collected in the
amount of 14.1 million kuna, which is an increase of 41.7% compared to
2015.
|
|
|
|
Porezni podaci
prema obračunu nacionalnih računa jesu podaci o državnim novčanim primicima
koji su prilagođeni metodologiji ESA-e na način da se primjenjuje metoda
vremenskog prilagođavanja (TAC metoda).
|
|
National
accounts data on taxes are data on government cash receipts adjusted to the
concepts of ESA methodology in a way that time-adjusted cash (TAC) method
is implemented.
|
|
|
|
Osim navedenog,
utjecaj na smanjenje deficita imalo je i smanjenje kamatnih rashoda.
|
|
In
addition to the above-mentioned, a decrease in paid interests also had an
impact on the improvement of the deficit.
|
|
|
|
|
|
|
U usporedbi s
travanjskom notifikacijom, deficit države za razdoblje od 2013. do 2016.
minimalno je revidiran te je bio za 59 milijuna kuna manji u 2013. ili
0,05% BDP-a, za 692 milijuna kuna manji u 2014. ili 0,26% BDP-a, za 136
milijuna kuna manji u 2015. ili 0,09% BDP-a te za 398 milijuna kuna veći u
2016. ili 0,1% BDP-a.
Spomenute
revizije proizlaze najvećim dijelom zbog korekcije poreznih prihoda kao i
ostalih manjih metodoloških izmjena.
|
|
Compared
to the April Notification, the government deficit for the period from 2013
to 2016 has been slightly revised and was by59 million kuna lower in 2013,
or 0.05% of GDP, by 692 million kuna lower in 2014, or 0.26% of GDP, by 136
million kuna lower in 2015, or 0.09% of GDP and by 398 million kuna higher
in 2016, or 0.1% of GDP. These revisions result mainly from the revision of
tax revenues as well as other minor methodological changes.
|
|
|
|
Osim toga u
obuhvat opće države u listopadu 2017., sukladno Priručniku o javnom
deficitu i dugu, uključeno je i 13 institucionalnih jedinica u likvidaciji
koje su pale test tržišnosti.
|
|
Additionally,
the general government coverage in October 2017 includes 13 institutional
units in liquidation that have fallen market/non-market test in accordance
with the Manual on Government Deficit and Debt.
|
|
|
|
U 2016. se bilježi daljnji rast primarnog suficita opće države koji
iznosi
7 959 milijuna kuna ili 2,3% BDP-a.
|
|
In
2016, further growth of general government surplus was recorded and
amounted to 7 959 million kuna or 2.3% of GDP.
|
|
|
|
U 2016. godini
zabilježen je pad duga opće države od 0,17% u odnosu na stanje na kraju
2015. godine. Udio duga u BDP-u smanjio se za svaku godinu čemu je glavni
razlog revizija BDP-a.
|
|
In
2016, the general government debt decreased by 0.17% as compared to the
situation at the end of 2015. The debt-to-GDP ratio decreased in all years,
which is a result of GDP revision.
|
|
|
|
U usporedbi s
travanjskom notifikacijom, dug opće države u 2015. i 2016. minimalno je
revidiran zbog proširenja obuhvata sektora opće države. Na smanjenje duga
opće države u 2016., od 506 milijuna kuna, u odnosu na 2015. utjecalo je
prvenstveno snažnije smanjenje duga po kratkoročnim dužničkim vrijednosnim
papirima i kreditima središnje države u usporedbi s novim zaduženjima po
izdanim dugoročnim dužničkim vrijednosnim papirima središnje države. Osim
toga, padu duga opće države od 2015. godine doprinosi i smanjenje duga
lokalne države po svim kreditima i dužničkim vrijednosnim papirima.
|
|
Compared
to the April Notification, the general government debt in 2015 and 2016 has
been slightly revised due to the extension of coverage of the general
government sector. The decrease in general government debt of 506 million
kuna in 2016, as compared to 2015, was primarily driven by stronger
decrease in central government debt in short-term debt securities and loans
compared to new central government borrowing in long-term debt securities.
In addition, since 2015, the reduction in general government debt has also
been affected by a reduction in local government debt in all loans and debt
securities.
|
|
|
|
|
|
|
Podatke iz ovog
priopćenja možete preuzeti na www.dzs.hr.
Ovdje
možete preuzeti EDP tablice iz ovog Priopćenja u Excel-formatu.
Ovdje možete preuzeti tablicu temeljnih
agregata sektora opće države u Excel-formatu.
Ovdje možete preuzeti tablicu detaljne
razrade poreza i socijalnih doprinosa prema vrsti poreza ili socijalnih
doprinosa.
|
|
Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr
EDP
excel tables from this First Release can be downloaded here.
Excel table with data on main
aggregates of general government can be downloaded here.
Excel table with data on detailed tax
and social contribution receipts by type of tax or social contribution can
be downloaded here
|
1. PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I
RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA
REPORTING
OF EXCESSIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED
DATA
|
2013.
|
2014.
|
2015.
|
2016.
|
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross domestic product at current market prices
|
331 374
|
100
|
331 266
|
100
|
338 975
|
100
|
348 678
|
100
|
|
|
|
Neto
uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)
Net
borrowing (-)/net lending (+)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
-17 517
|
-5,3
|
-17 033
|
-5,1
|
-11 210
|
-3,3
|
-3 155
|
-0,9
|
Središnja
država
Central government
|
-19 311
|
-5,8
|
-18 378
|
-5,5
|
-10 634
|
-3,1
|
-3 624
|
-1,0
|
Lokalna
država
Local government
|
100
|
0,0
|
16
|
0,0
|
-62
|
0,0
|
-398
|
-0,1
|
Fondovi
socijalne sigurnosti
Social security funds
|
1 694
|
0,5
|
1 328
|
0,4
|
-514
|
-0,2
|
867
|
0,2
|
|
|
|
Konsolidirani
dug opće države
General
government consolidated gross debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
270 841
|
81,7
|
284 183
|
85,8
|
289 582
|
85,4
|
289 076
|
82,9
|
|
|
|
Rashodi
opće države
General
government expenditure
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto
investicije u fiksni kapital
Gross fixed capital formation
|
12 327
|
3,7
|
11 823
|
3,6
|
10 301
|
3,0
|
10 715
|
3,1
|
Kamate
(konsolidirano)
Interest (consolidated)
|
10 599
|
3,2
|
11 424
|
3,4
|
11 870
|
3,5
|
11 114
|
3,2
|
2. USPOREDNI PRIKAZ TRAVANJSKE NOTIFIKACIJE
2017. I LISTOPADSKE NOTIFIKACIJE 2017. PREKOMJERNOG PRORAČUNSKOG MANJKA
I RAZINE DUGA
COMPARISON
OF APRIL 2017 NOTIFICATION WITH OCTOBER 2017 NOTIFICATION OF GOVERNMENT DEFICIT
AND DEBT LEVELS
|
|
2013.
|
2014.
|
2015.
|
2016.
|
|
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Neto uzajmljivanje (-)
/ neto pozajmljivanje (+) (B.9)
Net borrowing (-) / Net lending (+) (B. 9)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska
notifikacija 2017.
|
-17 575
|
-5,3
|
-17 726
|
-5,4
|
-11 346
|
-3,4
|
-2 757
|
-0,8
|
April
2017Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Listopadska
notifikacija 2017.
|
-17 517
|
-5,3
|
-17 033
|
-5,1
|
-11 210
|
-3,3
|
-3 155
|
-0,9
|
October
2017Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razlika
Difference
|
59
|
0,0
|
692
|
0,3
|
136
|
0,1
|
-398
|
-0,1
|
Konsolidirani dug opće
države
General government consolidated debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska
notifikacija 2017.
|
270 841
|
82,2
|
284 183
|
86,6
|
289 581
|
86,7
|
289 076
|
84,2
|
April
2017 Notification
|
|
Listopadska
notifikacija 2017.
|
270 841
|
81,7
|
284 183
|
85,8
|
289 582
|
85,4
|
289 076
|
82,9
|
October
2017 Notification
|
|
Razlika
Difference
|
0
|
-0,4
|
0
|
-0,8
|
1
|
-1,3
|
1
|
-1,3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Osnovni pojmovi i
definicije
|
|
Basic concepts and definitions
|
|
|
|
Sektor opće države
(S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali netržišni
proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i zajedničkoj
potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica koje
pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje su
ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.
|
|
The
general government sector (S.13) includes all institutional units that are
other non-market producers, whose output is intended for individual and
collective consumption and mainly financed by compulsory payments made by
units belonging to other sectors and/or all institutional units principally
engaged in the redistribution of national income and wealth.
|
|
|
|
Sektor opće države
sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311), lokalne države
(S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja država
obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale vladine
institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim teritorijem te
su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja država uključuje i
neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira
središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću obuhvaća korisnike
državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske vode, Fond za
zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste, Hrvatski fond za
privatizaciju do 31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje državnom
imovinom do 30. rujna 2013., Centar za restrukturiranje i prodaju te
Državni ured za upravljanje državnom imovinom kao njezinih pravnih
slijednika) HŽ Infrastrukturu, HRT, Hrvatske autoceste, Autocestu Rijeka ‒ Zagreb, zajedno s
Hrvatskom bankom za obnovu i razvitak, Državnom agencijom za osiguranje
štednih uloga i sanaciju banaka, Hrvatskim operatorom tržišta energije i
Hrvatskom regulatornom agencijom za mrežne djelatnosti koji su
reklasificirani u sektor države (središnje države).
|
|
The
general government consists of three sub-sectors: the central government
(S.1311), the local government (S.1313) and the social security funds
sub-sector (S.1314). The central government comprises departments of
government administration and other central government agencies,
authorities and institutions whose jurisdiction covers the entire economic
territory, apart from the administration of the social security funds
sub-sector. It also includes non-profit institutions that are controlled
and chiefly financed by the central government. The central government in
this EDP Report includes central government budgetary users,
extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental
Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian
Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of
the Public Property until 30 September 2013, that is, the
Restructuring and Sale Centre and the State Property Management
Administration as its legal successors), the Croatian Railways
Infrastructure, the Croatian Radio and Television, Hrvatske Autoceste, the
Rijeka-Zagreb Motorway together with the Croatian Bank for Reconstruction
and Development, the State Agency for Deposit Insurance and Bank
Resolution, the Croatian Energy Market Operator and Croatian Regulatory
Authority for Network Industries, which have been reclassified into the
government sector (the central government).
|
|
|
|
Lokalna država
obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike lokalnih
proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom lokalne
vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova socijalne sigurnosti
uključuje sve institucionalne jedinice čija je primarna djelatnost
administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj sektor čine Hrvatski
zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i
Hrvatski zavod za zapošljavanje.
|
|
The
local government sector comprises local and regional self-government units
as well as all local budget users. Included in the local government sector
are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local
authorities. The social security funds sub-sector includes all public
sector institutional units whose main activity consists in administrating
funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian
Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the
Croatian Employment Institute.
|
|
|
|
Proračunski manjak
(višak) znači neto uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9) sektora opće
države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih rashoda,
kako je definirano u ESA-i 2010.
|
|
The
government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9)
of the general government sector (S.13) defined as a difference between a
total revenue and a total expenditure, as defined in the ESA 2010.
|
|
|
|
Prema novoj
metodologiji ESA 2010 nema više prilagodbi za tretman tijekova kamata iz swap
ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su EDP B.9 i B.9 prema
metodologiji ESA 2010 jednaki.
|
|
According
to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the
treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and
forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9
according to the ESA 2010.
|
|
|
|
Dug opće države
predstavlja bruto nominalnu vrijednost duga na kraju godine. Dug se odnosi
na jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj klasifikaciji u sektor
opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski instrumenti: gotovina i
depoziti (AF.2); dužnički vrijednosni papiri (AF.3) te krediti i zajmovi
(AF.4), kako je definirano u ESA 2010.
|
|
The
general government debt is defined as gross debt nominal value at the year
end. The debt refers to the units classified in the general government
sector (S.13) according to the sector classification and consists of the
following financial instruments: currency and deposits (AF.2), debt
securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in the ESA 2010.
|
|
|
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
BDP
|
bruto domaći
proizvod
|
|
EDP
|
excessive deficit
procedure
|
EDP
|
postupak
prekomjernog deficita
|
|
ESA
|
European System of
Accounts
|
ESA
|
Europski sustav
nacionalnih računa
|
|
GDP
|
gross domestic
product
|
HRT
|
Hrvatska
radiotelevizija
|
|
mln
|
million
|
HŽ
|
Hrvatske
željeznice
|
|
|
|
mil.
|
milijun
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Znakovi
|
|
Symbols
|
|
|
|
0
|
podatak je manji
od 0,5 upotrijebljene mjerne jedinice
|
|
0
|
value not zero but
less than 0.5 of the unit of measure used
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Objavljuje
i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p.
p. 80.
Published and printed
by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Odgovara
ravnatelj Marko Krištof.
Person
responsible: Marko Krištof, Director General
Priredili:
Valentina Hudiluk, Suzana Šamec, Marija Gojević, Igor Knež i Vlasta Vrčak
Prepared
by: Valentina
Hudiluk, Suzana Šamec, Marija Gojević, Igor Knež and Vlasta Vrčak
|
MOLIMO KORISNIKE DA
PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS
ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE
|
|
Naklada:
20 primjeraka
20 copies
printed
Podaci iz
ovog Priopćenja objavljuju se i na internetu.
First
Release data are also published on the Internet.
|