GODINA/ YEAR: LVI. ZAGREB,
23.
TRAVNJA 2019./ 23 APRIL 2019 BROJ/
NUMBER: 12.1.2/1.
CODEN
POPCEA ISSN 1330-0350
IZVJEŠĆE O PROCEDURI PREKOMJERNOGA
PRORAČUNSKOG MANJKA I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI HRVATSKOJ, TRAVANJ
2019. (ESA 2010.)
EXCESSIVE
DEFICIT PROCEDURE REPORT, REPUBLIC OF CROATIA, APRIL 2019
(ESA
2010)
U ovom Priopćenju
Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak (deficit) i
razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome proračunskome
manjku (deficitu) i razini duga opće države (travanjsko Izvješće) za
razdoblje od 2015. do 2018. prema metodologiji Europskog sustava
nacionalnih i regionalnih računa (ESA 2010.) i Priručniku o deficitu i dugu
opće države.
|
|
The
Croatian Bureau of Statistics issues in this First Release the general
government deficit and debt data based on figures reported in the Excessive
Deficit Procedure Report (the April Notification) for the period from 2015
to 2018 according to the European System of National and Regional Accounts
(ESA 2010) methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.
|
|
|
|
Fiskalni nadzor
Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o
prekomjernome proračunskome manjku i razini duga opće države. Ugovorom iz
Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio
proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti
veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.
|
|
The
fiscal surveillance of the European Union over the Member States is based
on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines
two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a
debt-to-GDP ratio in a Member State must not exceed the reference values of
3% and 60%, respectively.
|
|
|
|
Ovo izvješće
podnosi se Europskoj komisiji (Eurostatu) dva puta godišnje – na kraju
ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna (listopadsko Izvješće).
Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću
godinu, u kojoj su podaci za tekuću godinu bazirani na prognozama
Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti
Izvješće na svojim internetskim stranicama.
|
|
This
EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year – at the
end of March (the April Notification) and the end of September (the October
Notification). The EDP Report relates to the last four-year period and for
the current year in which the current-year data are based on the Ministry
of Finance forecast. National statistical offices are obliged to publish
the EDP Report on their web sites.
|
|
|
|
U 2018. suficit
konsolidirane opće države iznosio je 758 milijuna kuna, odnosno 0,2% BDP-a,
dok je u 2017. suficit iznosio 2 889 milijuna kuna ili 0,8% BDP-a. U 2016.
deficit je bio jednak -3 440 milijuna kuna ili 1,0% BDP-a te je u 2015. bio
jednak -10 829 milijuna kuna ili 3,2% BDP-a.
|
|
In 2018,
the consolidated general government surplus amounted to 758 million kuna,
or 0.2% of GDP, while in 2017, the surplus amounted to 2 889 million kuna,
or 0.8% of GDP. In 2016, the deficit was equal to -3 440 million kuna, or
1.0% of GDP, and in 2015 it was equal to -10 829 million, or 3.2% of GDP.
|
|
|
|
Konsolidirani dug
na kraju 2018. iznosio je 284 694 milijuna kuna ili 74,6% BDP-a, dok je u
2017. iznosio 284 316 milijuna kuna, odnosno 77,8% BDP-a. U 2016. dug je
iznosio 282 766 milijuna kuna, odnosno 80,5% BDP-a, dok je u 2015. iznosio
284 373 milijuna kuna, odnosno 83,7% BDP-a.
|
|
The consolidated
gross debt at the end of 2018 amounted to 284 694 million kuna,
or 74.6% of GDP, while in 2017, it amounted to 284 316 million kuna, or 77.8%
of GDP. In 2016, the debt amounted to 282 766 million kuna, or 80.5% of
GDP, while in 2015, it was 284 373 million kuna, or 83.7% of GDP.
|
|
|
|
Veliki utjecaj na
iznos suficita u 2018. imao je ponovni pad proračunskog salda državnog
proračuna u odnosu na prethodnu godinu, s 2 292 milijuna kuna na 191
milijun kuna, kao rezultat pozitivnih ekonomskih trendova.
|
|
A
significant drop in the achieved working balance of the State Budget in
relation to the previous year had a big impact on the surplus amount in
2018, from 2 292 million kuna to 191 million kuna, as a result of positive
economic trends.
|
|
|
|
Najveći utjecaj na
generiranje suficita u 2018. u odnosu na prethodne godine imalo je znatno
poboljšanje financijskog rezultata izvanproračunskih korisnika i javnih
poduzeća te povećanje poreznih prihoda. U 2018. porezi na proizvodnju i
uvoz prikupljeni su u iznosu od 76 804 milijuna kuna, što je porast od 7,2%
u odnosu na 2017.
|
|
The
biggest impact on generating surplus in 2018 compared to previous years was
caused by the improvement of financial results of extrabudgetary users and
public corporations, as well as an increase in tax revenues.
In 2018, taxes on production and imports were collected in the amount of 76
804 million kuna, which was an increase of 7.2% compared to 2017.
|
|
|
|
Porezni podaci
prema obračunu nacionalnih računa jesu podaci o državnim novčanim primicima
koji su prilagođeni metodologiji ESA 2010. tako da se primjenjuje metoda
vremenskog prilagođavanja (metoda TAC).
|
|
National
accounts data on taxes are data on government cash receipts adjusted to the
concepts of the ESA 2010 methodology in a way that the time-adjusted cash
(TAC) method is implemented.
|
|
|
|
Osim toga, utjecaj
na generiranje suficita imalo je i smanjenje kamatnih rashoda. U 2018.
kamatni rashodi iznosili su 8 877 milijuna kuna, što je za 9,1% manje nego
u 2017.
|
|
In
addition, the impact on generating surplus was also caused by a decrease in
paid interests. In 2018, paid interests amounted to
8 877 million kuna, which was a decrease of 9.1% compared to 2017.
|
|
|
|
Nadalje,
zabilježen je rast investicija koje su u 2018. iznosile 13 213 milijuna
kuna, što je za 33,8% više nego u 2017. te su zabilježena plaćanja po
pozvanim jamstvima za brodogradilišta u iznosu od 2 530 milijuna kuna, što
je utjecalo na smanjenje suficita.
|
|
Furthermore,
an increase in investments was recorded, which amounted to 13 213 million
kuna in 2018, which was 33.8% higher than in 2017. Payments for guarantees
called for shipyards were recorded in the amount of 2 530 million kuna,
which influenced the decrease in surplus.
|
|
|
|
U usporedbi s
listopadskom notifikacijom, deficit države za razdoblje od 2015. do 2017.
minimalno je revidiran te je bio za 858 milijuna kuna manji u 2015. ili
0,25% BDP-a, za 164 milijuna kuna veći u 2016. ili 0,05% BDP-a, dok je u
2017. deficit bio veći za 269 milijuna kuna ili 0,07% BDP-a. Spomenute
revizije proizlaze najvećim dijelom zbog uključivanja novih jedinica kao i
ostalih metodoloških izmjena.
|
|
Compared
to the October Notification, the government deficit for the period from 2015 to
2017 has been slightly revised and was 858 million kuna lower in
2015, or 0.25% of GDP, 164 million kuna higher in 2016, or 0.05% of GDP,
while in 2017, the deficit was 269 million kuna higher, or 0.07% of GDP.
These revisions were mainly caused by the inclusion of new units as well as
by other methodological changes.
|
|
|
|
Osim toga, u
obuhvat opće države u travnju 2019., u skladu s Priručnikom o javnom
deficitu i dugu, uključena su brojna javna poduzeća koja su pala test
tržišnosti u dvije uzastopne godine kao i poduzeća koja su na temelju
kvalitativnih kriterija uključena u sektor države. To, između ostalog,
uključuje i sve turističke zajednice.
|
|
Additionally,
in accordance with the
Manual
on Government Deficit and Debt, the general government coverage in April
2019 includes numerous public units that did not pass the market/non-market
test in two consecutive years, as well as units included in the government
sector based on qualitative criteria. Among others, this also includes all
tourist boards.
|
|
|
|
U 2018. primarni
suficit opće države iznosio je 9 635 milijuna kuna ili 2,5% BDP-a, što je
za 23,9% manje nego u 2017.
|
|
In 2018, the
primary surplus of the general government amounted to 9 635 million
kuna, or 2.5% of GDP, which was 23.9% lower than in 2017.
|
|
|
|
Razina duga
konsolidirane opće države na kraju 2016. i 2017. porasla je za oko 1
milijardu kuna u odnosu na podatke objavljene kod EDP-ove notifikacije u
listopadu 2018. zbog daljnjeg usklađivanja obuhvata sektora opće države s
metodologijom ESA 2010.
|
|
The
debt level of the consolidated general government at the end of 2016 and
2017 increased by approximately 1 billion kuna, as compared to the data
published in the October 2018 EDP Notification due to the further
adjustment of the coverage of the general government sector with the ESA
2010 methodology.
|
|
|
|
Bez obzira na
porast razine, udio duga konsolidirane opće države u BDP-u i dalje
kontinuirano pada u posljednje četiri godine, tako da je u 2018. pao za 3,2
postotna boda BDP-a u odnosu na 2017., tj. iznosi 74,6% BDP-a. U nominalnim
iznosima dug bilježi blagi porast u odnosu na 2017. (379 milijuna kuna ili
0,1%). Uzrok tome je što je porast neto zaduženja (2,7 milijardi kuna)
gotovo poništen negativnim tečajnim razlikama (-2,3 milijarde kuna).
|
|
Regardless
of the increase in the debt level, the share of the general government
consolidated debt in GDP continued to decrease in the last four years,
falling by 3.2 percentage points of GDP in 2018, as compared to 2017, that
is, amounting to 74.6% of GDP. In nominal terms, a slight increase in debt
was recorded as compared to 2017 (379 million kuna, or 0.1%). It was caused
by the fact that the increase in net borrowing (2.7 billion kuna) was
almost totally offset by negative exchange rate adjustments (-2.3 billion
kuna).
|
|
|
|
|
|
|
Ovdje možete preuzeti EDP tablice iz
ovog Priopćenja u Excel-formatu.
Ovdje možete
preuzeti tablicu temeljnih agregata sektora opće države u Excel-formatu.
|
|
EDP excel tables from this First
Release can be downloaded here.
Excel table
with data on main aggregates of general government from this First Release
can be downloaded here.
|
|
|
|
|
1. PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG
MANJKA/VIŠKA I RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA
REPORTING
OF EXCESSIVE GOVERNMENT DEFICIT/SURPLUS AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED
DATA
|
2015.
|
2016.
|
2017.
|
2018.
|
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross domestic product at current market prices
|
339 616
|
100
|
351 349
|
100
|
365 643
|
100
|
381 799
|
100
|
|
|
|
Neto
uzajmljivanje (-)/ neto pozajmljivanje (+)
Net
borrowing (-)/ net lending (+)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
-10 829
|
-3,2
|
-3 440
|
-1,0
|
2 889
|
0,8
|
758
|
0,2
|
Središnja
država
Central government
|
-10 596
|
-3,1
|
-4 187
|
-1,2
|
2 609
|
0,7
|
500
|
0,1
|
Lokalna
država
Local government
|
208
|
0,1
|
-204
|
-0,1
|
-399
|
-0,1
|
-515
|
-0,1
|
Fondovi
socijalne sigurnosti
Social security funds
|
-441
|
-0,1
|
952
|
0,3
|
678
|
0,2
|
772
|
0,2
|
|
|
|
Konsolidirani
dug opće države
General
government consolidated gross debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
284 373
|
83,7
|
282 766
|
80,5
|
284 316
|
77,8
|
284 694
|
74,6
|
|
|
|
Rashodi
opće države
General
government expenditure
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto
investicije u fiksni kapital
Gross fixed capital formation
|
11 010
|
3,2
|
11 418
|
3,2
|
9 878
|
2,7
|
13 213
|
3,5
|
Kamate
(konsolidirano)
Interest (consolidated)
|
11 811
|
3,5
|
10 832
|
3,1
|
9 765
|
2,7
|
8 877
|
2,3
|
2. USPOREDNI PRIKAZ TRAVANJSKE NOTIFIKACIJE
2019. I LISTOPADSKE NOTIFIKACIJE 2018. PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA
I RAZINE DUGA
COMPARISON
OF APRIL 2019 NOTIFICATION WITH OCTOBER 2018 NOTIFICATION OF GOVERNMENT
DEFICIT AND DEBT LEVELS
|
|
2015.
|
2016.
|
2017.
|
2018.
|
|
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Neto uzajmljivanje
(-)/ neto pozajmljivanje (+) (B.9)
Net borrowing (-)/ Net lending (+) (B. 9)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska
notifikacija 2019.
|
-10 829
|
-3,2
|
-3 440
|
-1,0
|
2 889
|
0,8
|
758
|
0,2
|
April
2019 Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Listopadska
notifikacija 2018.
|
-11 687
|
-3,4
|
-3 275
|
-0,9
|
3 158
|
0,9
|
-
|
-
|
October
2018 Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razlika
Difference
|
858
|
0,2
|
-165
|
-0,1
|
-269
|
-0,1
|
-
|
-
|
Konsolidirani dug opće
države
General government consolidated debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska
notifikacija 2019.
|
284 373
|
83,7
|
282 766
|
80,5
|
284 316
|
77,8
|
284 694
|
74,6
|
April
2019 Notification
|
|
Listopadska
notifikacija 2018.
|
284 206
|
83,7
|
281 742
|
80,2
|
283 318
|
77,5
|
-
|
-
|
October
2018 Notification
|
|
Razlika
Difference
|
167
|
0,0
|
1 024
|
0,3
|
998
|
0,3
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Osnovni
pojmovi i definicije
|
|
Basic concepts and definitions
|
|
|
|
Sektor
opće države (S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali
netržišni proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i
zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica
koje pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje
su ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.
|
|
The
general government sector (S.13) includes all institutional units that are
other non-market producers, whose output is intended for individual and
collective consumption and mainly financed by compulsory payments made by
units belonging to other sectors and/or all institutional units principally
engaged in the redistribution of national income and wealth.
|
|
|
|
Sektor
opće države sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311),
lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja
država obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale
vladine institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim
teritorijem te su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja
država uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom
ih financira središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću
obuhvaća korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske
vode, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste,
Hrvatski fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje
državnom imovinom do 30. rujna 2013., Centar za restrukturiranje i prodaju
te Državni ured za upravljanje državnom imovinom kao njezinih pravnih
slijednika) HŽ Infrastrukturu, HRT, Hrvatske autoceste, Autocestu Rijeka ‒
Zagreb, zajedno s Hrvatskom bankom za obnovu i razvitak, Državnom agencijom
za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka, Hrvatskim operatorom tržišta
energije i Hrvatskom regulatornom agencijom za mrežne djelatnosti koji su
reklasificirani u sektor države (središnje države).
|
|
The general
government consists of three sub-sectors: the central government (S.1311),
the local government (S.1313) and the social security funds sub-sector
(S.1314). The central government comprises departments of government
administration and other central government agencies, authorities and
institutions whose jurisdiction covers the entire economic territory, apart
from the administration of the social security funds sub-sector. It also
includes non-profit institutions that are controlled and chiefly financed
by the central government. The central government in this EDP Report
includes central government budgetary users, extra-budgetary users (the
Croatian Waters, the Fund for Environmental Protection and Energy
Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian Privatization Fund until
31 March 2011, the Agency for Management of the Public Property until
30 September 2013, that is, the
Restructuring and Sale Center and the State Property Management
Administration as its legal successors), the Croatian Railways Infrastructure,
the Croatian Radio and Television, Hrvatske Autoceste d. o. o., the
Rijeka-Zagreb Motorway together with the Croatian Bank for Reconstruction
and Development, the State Agency for Deposit Insurance and Bank
Resolution, the Croatian Energy Market Operator and Croatian Regulatory
Authority for Network Industries, which have been reclassified into the
government sector (the central government).
|
|
|
|
Lokalna
država obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike
lokalnih proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod
kontrolom lokalne vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova
socijalne sigurnosti uključuje sve institucionalne jedinice čija je
primarna djelatnost administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj
sektor čine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za
mirovinsko osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje.
|
|
The
local government sector comprises local and regional self-government units
as well as all local budget users. Included in the local government sector
are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local
authorities. The social security funds sub-sector includes all public
sector institutional units whose main activity consists in administrating
funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian
Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the
Croatian Employment Institute.
|
|
|
|
Proračunski
manjak (višak) znači neto uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9)
sektora opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih
rashoda, kako je definirano u ESA-i 2010.
|
|
The
government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9)
of the general government sector (S.13) defined as a difference between a
total revenue and a total expenditure.
|
|
|
|
Prema
novoj metodologiji ESA 2010. nema više prilagodbi za tretman tijekova
kamata iz swap ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su
EDP B.9 i B.9 prema metodologiji ESA 2010. jednaki.
|
|
According
to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the
treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and
forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9
according to the ESA 2010.
|
|
|
|
Dug
opće države predstavlja bruto nominalnu vrijednost duga na kraju godine.
Dug se odnosi na jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj
klasifikaciji u sektor opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski
instrumenti: gotovina i depoziti (AF.2); dužnički vrijednosni papiri (AF.3)
te krediti i zajmovi (AF.4), kako je definirano u ESA-i 2010.
|
|
The
general government debt is defined as gross debt nominal value at the year
end. The debt refers to the units classified in the general government
sector (S.13) according to the sector classification and consists of the
following financial instruments: currency and deposits (AF.2), debt
securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in the ESA 2010.
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
BDP
|
bruto domaći
proizvod
|
|
EDP
|
excessive deficit
procedure
|
EDP
|
postupak
prekomjernog deficita
|
|
ESA
|
European System of
Accounts
|
ESA
|
Europski sustav
nacionalnih računa
|
|
EU
|
European Union
|
EU
|
Europska unija
|
|
GDP
|
gross domestic
product
|
HRT
|
Hrvatska
radiotelevizija
|
|
mln
|
million
|
HŽ
|
Hrvatske
željeznice
|
|
|
|
mil.
|
milijun
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Znakovi
|
|
Symbols
|
|
|
|
-
|
nema pojave
|
|
-
|
no occurrence
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Objavljuje
i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p.
p. 80.
Published and printed
by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Odgovara
ravnateljica Lidija Brković.
Person
responsible: Lidija Brković, Director General
Priredili:
Jelena Kelebuh Arambašić, Milan Milković, Marija Gojević, Tin Štrok, Maja
Bačelić i Valentina Hudiluk
Prepared
by: Jelena
Kelebuh Arambašić, Milan Milković, Marija Gojević, Tin Štrok, Maja Bačelić
and Valentina Hudiluk
|
MOLIMO KORISNIKE DA
PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS
ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE
|
|
Naklada:
20 primjeraka
20 copies
printed
Podaci iz
ovog Priopćenja objavljuju se i na internetu.
First
Release data are also published on the Internet.
|