GODINA/ YEAR:
LVIII.
|
ZAGREB,
30. RUJNA 2021./ 30 SEPTEMBER, 2021
|
BROJ/ NUMBER:
14.1.1.
|
CODEN POPCEA ISSN 1330-0350
ANKETA
O DOHOTKU STANOVNIŠTVA 2020.
|
|
STATISTICS ON INCOME AND LIVING CONDITIONS 2020
|
POKAZATELJI SIROMAŠTVA I SOCIJALNE ISKLJUČENOSTI U
2020.
INDICATORS OF POVERTY AND SOCIAL EXCLUSION, 2020
Anketa
o dohotku stanovništva istraživanje je na kojem se temelji izračun
pokazatelja siromaštva i socijalne isključenosti za Republiku Hrvatsku.
Provedba Ankete usklađena je s uredbama EU-a i Eurostatovom metodologijom
propisanima za istraživanje EU-SILC (Statistics on Income and Living
Conditions). Istraživanje SILC, na razini EU-a, obvezatno je
istraživanje i referentni izvor podataka za praćenje statistike dohotka,
siromaštva i socijalne isključenosti. Istraživanje provode sve zemlje
članice redovito u godišnjoj periodici.
|
|
The
Survey on Income and Living Conditions is the basis for the calculation of
the indicators of poverty and social exclusion for the Republic of Croatia.
The implementation of the Survey is in line with EU regulations and
Eurostat`s methodology for the EU-SILC Survey. At the EU level, SILC is an
obligatory survey and a reference data source for the monitoring of income,
poverty and social exclusion statistics. SILC is carried out in all Member
States on a regular annual basis.
|
|
|
|
Zbog
izvanrednih okolnosti tijekom 2020. prouzročenih pandemijom bolesti
COVID-19 Državni zavod za statistiku suočio se s teškoćama u prikupljanju
podataka za istraživanje EU-SILC. Prilagodba novonastaloj situaciji te
djelomično ublažavanje teškoća omogućeno je produljenjem vremena za
prikupljanje podataka, ali i telefonskim anketiranjem tzv. metodom CATI uz
uobičajeno anketiranje metodom CAPI i dolaskom anketara u kućanstvo.
|
|
Due
to the extraordinary circumstances during 2020 caused by the COVID-19
pandemic, the Central Bureau of Statistics faced difficulties in collecting
EU-SILC data. Adaptation to the new situation and partial mitigation of
difficulties was achieved by extending the time of data collection, but
also by applying the so-called CATI method along with the usual CAPI
survey, which includes interviewers’ visits to households.
|
|
|
|
Pokazatelji
se temelje na konceptu relativnog siromaštva koji uzima u obzir raspoloživi
dohodak kućanstva, broj članova u kućanstvu (veličinu kućanstva) i
distribuciju dohotka unutar populacije. Osnovni je pokazatelj stopa rizika
od siromaštva. To je postotak osoba koje imaju raspoloživi ekvivalentni
dohodak ispod praga rizika od siromaštva. Stopa rizika od siromaštva ne
pokazuje koliko je osoba stvarno siromašno, nego koliko njih ima dohodak
ispod praga rizika od siromaštva. Prag rizika od siromaštva postavljen je
na 60% od srednje vrijednosti (medijana) ekvivalentnoga raspoloživog
dohotka svih osoba.
|
|
The
indicators are based on the concept of relative poverty, which takes into
consideration the household disposable income, the number of household
members (household size) and the income distribution within the population.
The main indicator is the at-risk-of-poverty rate, which represents a
percentage of persons with the equivalised total disposable income below
the at-risk-of-poverty threshold. The at-risk-of-poverty rate does not show
the actual number of poor people, but rather how many of them have an
income below the at-risk-of-poverty threshold. The at-risk-of-poverty
threshold is determined as 60% of the middle value (median) of the
equivalised disposable income of all persons.
|
|
|
|
Prema
podacima Ankete, stopa rizika od siromaštva u 2020. iznosila je 18,3%.
|
|
According
to the Survey data, the at-risk-of-poverty rate in 2020 was 18.3%.
|
|
|
|
Prag
rizika od siromaštva u 2020. za jednočlano kućanstvo iznosio
je 35 124 kune na godinu, dok je za kućanstvo
s dvije odrasle osobe i dvoje djece mlađe od 14 godina iznosio 73 761 kunu
na godinu.
|
|
The at-risk-of-poverty threshold for a one-person household amounted to 35 124 kuna per year in
2020, while for a household consisting of two adults and two children
younger than 14 it was 73 761 kuna per year.
|
1.
KLJUČNI POKAZATELJI SIROMAŠTVA I SOCIJALNE ISKLJUČENOSTI U 2020.
KEY
INDICATORS OF POVERTY AND SOCIAL EXCLUSION, 2020
|
|
|
Stopa rizika od siromaštva, %
|
18,3
|
At-risk-of-poverty
rate, %
|
|
|
|
Osobe u riziku od siromaštva ili socijalne
isključenosti, %
|
23,2
|
People
at risk of poverty or social exclusion, %
|
Osobe u teškoj materijalnoj deprivaciji
(četiri ili više stavki), %
|
6,9
|
People
severely materially deprived (four or more items), %
|
|
|
|
Osobe koje žive u kućanstvima s vrlo niskim
intenzitetom rada, %
|
8,6
|
People
living in households with very low work intensity, %
|
|
|
|
Prag rizika od siromaštva, kune
|
|
At-risk-of-poverty
threshold, kuna
|
Jednočlano
kućanstvo
|
35 124
|
One-person
household
|
Kućanstvo
s dvije odrasle osobe i dvoje djece
|
73 761
|
Household
consisting of two adults and two children
|
|
|
|
Stopa rizika od siromaštva prije socijalnih
transfera, %
|
|
At-risk-of-poverty
rate before social transfers, %
|
Socijalni
transferi nisu uključeni u dohodak
|
23,8
|
Social
transfers excluded from income
|
Mirovine
i socijalni transferi nisu uključeni u dohodak
|
39,3
|
Pensions
and social transfers excluded from income
|
|
|
|
Stopa rizika od siromaštva određena prema
2012., %
|
9,2
|
At-risk-of-poverty
rate anchored at 2012, %
|
Prosjek
raspoloživog dohotka po kućanstvu, kune
|
113 516
|
Average
disposable income per household, kuna
|
Prosjek ekvivalentnoga raspoloživog dohotka,
kune
|
64 114
|
Average
equivalised disposable income, kuna
|
Pokazatelj
Osobe u riziku od siromaštva ili socijalne isključenosti odnosi se
na one osobe koje su u riziku od siromaštva ili su u teškoj deprivaciji ili
žive u kućanstvima s niskim intenzitetom rada. Prema tom pokazatelju za
2020., u Republici Hrvatskoj u takvu je položaju bilo 23,2% osoba.
|
|
The
People at risk of poverty or social exclusion
indicator refers to persons who are at risk of poverty, or severely
deprived, or living in a household with a low work intensity. According to
this indicator for 2020, there were 23.2% of persons in that position in
the Republic of Croatia.
|
|
|
|
Stopa
teške materijalne deprivacije prikazuje postotak osoba koje žive
u kućanstvima koja si ne mogu priuštiti najmanje četiri od devet stavaka
materijalne deprivacije i u 2020. iznosila je 6,9%.
|
|
The
severe material deprivation rate presents the
percentage of persons who live in households that cannot afford at least
four of nine deprivation items. In 2020, it was 6.9%.
|
|
|
|
Pokazatelj
Osobe koje žive u kućanstvima s vrlo niskim intenzitetom rada odnosi
se na one osobe (u dobi od 0 do 59 godina) koje žive u kućanstvima čiji je
intenzitet rada manji od 0,2 i u 2020. iznosio je 8,6%.
|
|
The
People living in households with very low work intensity
indicator refers to persons (aged 0 – 59) living in households with a work
intensity lower than 0.2. In 2020, it amounted to 8.6%.
|
|
|
|
Usporedba
osnovne stope rizika od siromaštva i stope rizika od siromaštva prije
socijalnih transfera pokazuje da izuzimanje socijalnih transfera iz
dohotka utječe na povećanje postotka osoba koje su u riziku od siromaštva s
osnovnih 18,3% na stopu od 23,8%. Ako se iz dohotka izuzmu i socijalni
transferi i mirovine, tada stopa rizika od siromaštva iznosi 39,3%.
|
|
The
comparison between the standard at-risk-of-poverty rate and the at-risk-of-poverty
rate before social transfers shows that the exclusion of social
transfers from the income caused an increase in the percentage of persons
at risk of poverty, from the standard 18.3% rate to the 23.8% rate. When
both social transfers and pensions had been excluded from the income, the
at-risk-of-poverty rate reached 39.3%.
|
|
|
|
Stopa
rizika od siromaštva određena prema pragu rizika od siromaštva iz 2012. jest
pokazatelj koji uzima u obzir promjene u troškovima života i izračunana je
na temelju deflacioniranog praga rizika od siromaštva iz 2012. Ta je stopa
u 2020. iznosila 9,2% i upućuje na manji broj osoba u riziku od siromaštva
u 2020. u odnosu na 2012., kada je stopa rizika od siromaštva iznosila
20,4%.
|
|
At-risk-of-poverty
rate established according to the at-risk-of-poverty threshold from 2012 is an
indicator that takes into account the changes in the costs of living and
has been calculated on the basis of deflated at-risk-of-poverty threshold
from 2012. That rate amounted to 9.2% in 2020 and implies that a smaller
number of people were at risk of poverty in 2020 than in 2012, when the
at-risk-of-poverty rate was 20.4%.
|
|
|
|
Prosjek
raspoloživog dohotka po kućanstvu iznosio je 113 516
kuna u 2020., dok je prosjek ekvivalentnoga raspoloživog dohotka iznosio
64 114 kuna.
|
|
Average
disposable income per household was 113 516
kuna in 2020, while the average equivalised disposable income
amounted to 64 114 kuna.
|
2. STOPA
RIZIKA OD SIROMAŠTVA I OSOBE U RIZIKU OD SIROMAŠTVA ILI SOCIJALNE
ISKLJUČENOSTI PREMA NKPJS-u 2012.1)
AT-RISK-OF-POVERTY RATE AND PEOPLE AT RISK OF POVERTY OR SOCIAL
EXCLUSION, AT NUTS 2 LEVEL1)
%
|
Republika
Hrvatska
Republic
of Croatia
|
Jadranska
Hrvatska
Adriatic
Croatia
|
Kontinentalna Hrvatska
Continental
Croatia
|
|
|
|
|
|
|
Stopa
rizika od siromaštva, %
|
18,3
|
18,3
|
18,3
|
At-risk-of-poverty
rate, %
|
Osobe u riziku od siromaštva ili socijalne
isključenosti, %
|
23,2
|
24,0
|
22,9
|
People
at risk of poverty or social exclusion, %
|
1) U
Anketi o dohotku stanovništva 2021. bit će prikazani podaci prema Nacionalnoj
klasifikaciji statističkih regija 2021. (HR_NUTS 2021.).
1) In
the SILC Survey in 2021, data are going to be presented according to the
National Classification of Statistical Regions 2021 (HR_NUTS 2021).
Veličina
uzorka, na kojem je provedena Anketa u 2020., pribavlja podatke za izračun
statistički pouzdanih pokazatelja na razini Republike Hrvatske te na nižim
prostornim razinama, dvije prostorne jedinice za statistiku 2. razine –
Jadransku Hrvatsku i Kontinentalnu Hrvatsku.
|
|
The
sample size, on which basis the 2020 Survey was conducted, provides data
for calculating statistically reliable indicators at the level of the
Republic of Croatia and at lower spatial levels, at NUTS 2 level –Adriatic
Croatia and Continental Croatia.
|
|
|
|
Stopa
rizika od siromaštva za Jadransku Hrvatsku i Kontinentalnu Hrvatsku u 2020.
bila je jednaka stopi za Republiku Hrvatsku, odnosno iznosila je 18,3%.
|
|
At-risk-of-poverty
rate in 2020 was equal to the Republic of Croatia rate, that is
18,3% for Adriatic Croatia and Continental Croatia.
|
|
|
|
Pokazatelj
Osobe u riziku od siromaštva ili socijalne isključenosti za Jadransku
Hrvatsku u 2020. iznosio je 24,0%, a za Kontinentalnu Hrvatsku 22,9%.
|
|
In
2020, the People at risk of poverty or social exclusion indicator amounted
to 24.0% for Adriatic Croatia and to 22.9%. for Continental Croatia.
|
3.
STOPA RIZIKA OD SIROMAŠTVA PREMA DOBI I SPOLU U 2020.
AT-RISK-OF-POVERTY
RATE, BY AGE AND SEX, 2020
%
Dobne
skupine
|
Ukupno
Total
|
Muški
Men
|
Ženski
Women
|
Age
groups
|
|
|
|
|
|
Ukupno
|
18,3
|
17,0
|
19,6
|
Total
|
0
– 17 godina
|
16,8
|
17,3
|
16,3
|
0
– 17 years
|
18
– 24 godine
|
12,5
|
12,0
|
12,9
|
18
– 24 years
|
25
– 54 godine
|
12,6
|
13,3
|
11,9
|
25
– 54 years
|
55
– 64 godine
|
20,9
|
19,2
|
22,4
|
55
– 64 years
|
65
ili više godina
|
31,0
|
25,8
|
34,6
|
65
years or over
|
Stopa
rizika od siromaštva prema dobi i spolu u 2020. najviša
je bila u osoba u dobi od 65 ili više godina te je iznosila 31,0%. U toj je
dobnoj skupini razlika prema spolu najveća te je stopa rizika od siromaštva
u žena iznosila 34,6%, a u muškaraca 25,8%. Najniža je stopa rizika od
siromaštva bila u osoba u dobi od 18 do 24 godine i iznosila je 12,5%. U
muškaraca te dobi iznosila je 12,0%, a u žena 12,9%.
|
|
The
at-risk-of-poverty rate, by age and sex, was the highest
for persons aged 65 years or over and amounted to 31.0% in 2020. The
difference by sex was the highest in this age group and amounted to 34.6%
for women and to 25.8% for men. The lowest at-risk-of-poverty rate was
recorded for persons aged from 18 to 24 and amounted to 12.5%. In this age
group, it amounted to 12.0% for men and to 12.9% for women.
|
4.
STOPA RIZIKA OD SIROMAŠTVA PREMA
NAJČEŠĆEM STATUSU U AKTIVNOSTI I SPOLU U 2020.
AT-RISK-OF-POVERTY
RATE, BY MOST FREQUENT ACTIVITY STATUS AND SEX, 2020
%
Status
aktivnosti
|
Ukupno
Total
|
Muški
Men
|
Ženski
Women
|
Activity
status
|
|
|
|
|
|
Rade
|
5,1
|
5,8
|
4,3
|
At
work
|
Zaposlenici
|
4,1
|
4,5
|
3,7
|
Employees
|
Samozaposleni
|
13,8
|
13,9
|
13,5
|
Self-employed
|
|
|
|
|
|
Ne rade
|
30,5
|
29,6
|
31,2
|
Not
at work
|
Nezaposleni
|
45,3
|
52,0
|
39,2
|
Unemployed
|
Umirovljenici
|
27,5
|
24,1
|
30,2
|
Retired
|
Ostali
neaktivni
|
28,5
|
26,0
|
29,6
|
Other
inactive
|
Stopa
rizika od siromaštva prema najčešćem statusu u aktivnosti
izračunana je za osobe u dobi od 18 ili više godina. Najčešći status
aktivnosti osobe jest onaj u kojem je osoba provela najmanje sedam mjeseci
u referentnom razdoblju.
|
|
The
at-risk-of-poverty rate, by the most frequent activity status, was
calculated for persons aged 18 or over. The most frequent activity status
is the one a person had for at least seven months in the reference period.
|
|
|
|
U
2020. stopa rizika od siromaštva prema najčešćem statusu u aktivnosti bila
je najviša za nezaposlene osobe i iznosila je 45,3%. Za nezaposlene
muškarce iznosila je 52,0%, a za nezaposlene žene 39,2%. Stopa rizika od
siromaštva prema najčešćem statusu u aktivnosti bila je najmanja za
zaposlenike, 4,1%. Za žene je iznosila 3,7%, a za muškarce 4,5%.
|
|
In
2020, the at-risk-of-poverty rate by the most frequent activity status was
the highest for unemployed persons and amounted to 45.3%. It was 52.0% for
unemployed men and 39.2% for unemployed women. The lowest
at-risk-of-poverty rate by the most frequent activity status was recorded
for employees, 4.1%. It amounted to 3.7% for female employees and 4.5% for
male employees.
|
5.
STOPA RIZIKA OD SIROMAŠTVA PREMA TIPU KUĆANSTVA U 2020.
AT-RISK-OF-POVERTY
RATE, BY HOUSEHOLD TYPE, 2020
%
|
|
|
Kućanstva
bez uzdržavane djece
|
22,4
|
Households
without dependent children
|
Jednočlano
kućanstvo
|
45,1
|
One-person
household
|
Muškarci
|
35,6
|
Men
|
Žene
|
50,4
|
Women
|
Jednočlano
kućanstvo, osoba mlađa od 65 godina
|
33,6
|
One-person
household, person under 65 years
|
Jednočlano
kućanstvo, osoba u dobi od 65 ili više godina
|
52,1
|
One-person
household, 65 years or over
|
Dvije
odrasle osobe
|
24,2
|
Two adults
|
Dvije
odrasle osobe, obje mlađe od 65 godina
|
17,4
|
Two adults,
both under 65 years
|
Dvije
odrasle osobe, barem jedna u dobi od 65 ili više godina
|
28,2
|
Two adults,
at least one adult 65 years or over
|
Dvije ili
više odraslih osoba
|
17,2
|
Two or more
adults
|
Tri ili
više odraslih osoba
|
10,9
|
Three or
more adults
|
|
|
|
Kućanstva
s uzdržavanom djecom
|
14,6
|
Households
with dependent children
|
Jedan
roditelj s jednim ili više uzdržavane djece
|
30,5
|
Single
parent with one or more dependent children
|
Dvije
odrasle osobe s jednim djetetom
|
11,1
|
Two adults
with one dependent child
|
Dvije
odrasle osobe s dvoje djece
|
9,3
|
Two adults
with two dependent children
|
Dvije
odrasle osobe s troje ili više djece
|
23,1
|
Two adults
with three or more dependent children
|
Dvije ili
više odraslih osoba s uzdržavanom djecom
|
14,0
|
Two or more
adults with dependent children
|
Tri ili
više odraslih osoba s
uzdržavanom djecom
|
14,7
|
Three or
more adults with dependent children
|
Stopa
rizika od siromaštva prema tipu kućanstva izračunana je za
kategorije kućanstava bez uzdržavane djece i s uzdržavanom djecom.
|
|
The
at-risk-of-poverty rate, according to the household type, was
calculated for the categories of households without dependent children and
with dependent children.
|
|
|
|
U
kućanstvima bez uzdržavane djece najviše stope rizika od siromaštva u 2020.
prisutne su u jednočlanim kućanstvima, i to u onima koje čine osobe u dobi
od 65 ili više godina, 52,1%, te u onima koje čine žene, za koje je stopa
rizika od siromaštva iznosila 50,4%.
|
|
Within
the category of households with no dependent children, the highest
at-risk-of-poverty rates in 2020 were recorded for one-person households,
particularly for households consisting of persons aged
65 or over, 52.1%, and for single female households, 50.4%.
|
|
|
|
U
kategoriji kućanstava s uzdržavanom djecom najviše stope rizika od
siromaštva prisutne su u kućanstvima koja čine jedan roditelj s uzdržavanom
djecom, za koje je stopa rizika od siromaštva iznosila 30,5%, i u
kućanstvima s dvije odrasle osobe s troje ili više djece, za koje je stopa
rizika od siromaštva iznosila 23,1%.
|
|
Within
the category of households with dependent children, the highest
at-risk-of-poverty rates were recorded for households consisting of a
single parent with dependent children, 30.5%, and for households with two
adults with three or more children, 23.1%.
|
6.
STOPA RIZIKA OD SIROMAŠTVA PREMA INTENZITETU RADA KUĆANSTVA U 2020.
AT-RISK-OF-POVERTY
RATE, BY WORK INTENSITY OF HOUSEHOLD, 2020
%
|
|
|
Kućanstva
bez uzdržavane djece
|
|
Households
without dependent children
|
Vrlo
niski intenzitet rada (0 – 0,2)
|
58,1
|
Very
low work intensity (0 – 0.2)
|
Niski
intenzitet rada (0,2 – 0,45)
|
30,7
|
Low
work intensity (0.2 – 0.45)
|
Srednji
intenzitet rada (0,45 – 0,55)
|
13,6
|
Medium
work intensity (0.45 – 0.55)
|
Visoki
intenzitet rada (0,55 – 0,85)
|
3,2
|
High
work intensity (0.55 – 0.85)
|
Vrlo
visoki intenzitet rada (0,85 – 1)
|
1,3
|
Very
high work intensity (0.85 – 1)
|
|
|
|
Kućanstva
s uzdržavanom djecom
|
|
Households
with dependent children
|
Vrlo
niski intenzitet rada (0 – 0,2)
|
75,5
|
Very
low work intensity (0 – 0.2)
|
Niski
intenzitet rada (0,2 – 0,45)
|
44,0
|
Low
work intensity (0.2 – 0.45)
|
Srednji
intenzitet rada (0,45 – 0,55)
|
23,5
|
Medium
work intensity (0.45 – 0.55)
|
Visoki
intenzitet rada (0,55 – 0,85)
|
8,2
|
High
work intensity (0.55 – 0.85)
|
Vrlo
visoki intenzitet rada (0,85 – 1)
|
2,6
|
Very
high work intensity (0.85 – 1)
|
Stopa
rizika od siromaštva prema intenzitetu rada kućanstva
izračunana je za kategorije kućanstva bez uzdržavane djece i s uzdržavanom
djecom za osobe u dobnoj skupini od 0 do 59 godina.
|
|
At-risk-of-poverty
rate by work intensity of a household was calculated
for households without dependent children and households with dependent
children for persons aged 0 – 59.
|
|
|
|
U
2020. stopa rizika od siromaštva prema intenzitetu rada kućanstva najviša
je za kućanstva s vrlo niskim intenzitetom rada te za kućanstva s
uzdržavanom djecom iznosila je 75,5%, a za kućanstva bez uzdržavane djece
iznosila je 58,1%. Vrlo niski intenzitet rada odnosi se na situaciju u
kojoj osobe žive u kućanstvima u kojima nitko ne radi ili radi vrlo malo,
odnosno radno sposobni članovi rade do 20,0% od ukupnog broja mjeseci u
kojima su mogli raditi u referentnom razdoblju.
|
|
The
at-risk-of-poverty rate by work intensity in 2020 was the highest for
households with very low work intensity. Thus, for households with
dependent children it amounted to 75.5%, while for households without
dependent children it amounted to 58.1%. Very low work intensity refers to
the situation of persons living in households where nobody works or works
very little, meaning that working-age household members work up to 20.0% of
the total number of months they could have worked in the reference period.
|
7. POKAZATELJI
MATERIJALNE DEPRIVACIJE U 2020.
MATERIAL
DEPRIVATION INDICATORS, 2020
Postotak
osoba koje žive u kućanstvu koje:
|
|
|
Percentage
of persons living in household that suffer from:
|
|
-
|
ne
mogu si priuštiti adekvatno grijanje u najhladnijim
|
5,7
|
|
|
-
|
Inability
to keep home adequately warm during the coldest
|
|
|
mjesecima,
%
|
|
|
|
|
months,
%
|
|
-
|
ne
mogu si priuštiti tjedan dana godišnjeg odmora
|
49,3
|
|
|
-
|
Inability
to afford a one-week annual holiday away
|
|
|
izvan
kuće, %
|
|
|
|
|
from
home, %
|
|
-
|
ne
mogu si svaki drugi dan priuštiti obrok koji sadržava meso, piletinu, ribu
ili vegetarijanski ekvivalent, %
|
7,8
|
|
|
-
|
Inability
to afford a meal with meat, chicken, fish or vegetarian equivalent every
second day, %
|
|
-
|
ne
mogu podmiriti neočekivani financijski izdatak, %
|
48,9
|
|
|
-
|
Inability
to face unexpected financial expenses, %
|
|
-
|
kasne s plaćanjem obveza (stambenoga kredita,
najamnine,
računa za režije ili potrošačkoga kredita), %
|
14,2
|
|
|
-
|
Being in arrears with mortgage or rent
payments, utility bills or hire purchase, %
|
|
|
|
|
Mogućnost
spajanja kraja s krajem, %
|
|
|
Ability to
make ends meet, %
|
|
-
|
vrlo
teško
|
11,1
|
|
|
-
|
With
great difficulty
|
|
-
|
teško
|
22,2
|
|
|
-
|
With
difficulty
|
|
-
|
s
malim poteškoćama
|
45,2
|
|
|
-
|
With
some difficulty
|
|
-
|
uglavnom
lako
|
16,8
|
|
|
-
|
Fairly
easily
|
|
-
|
lako
|
3,7
|
|
|
-
|
Easily
|
|
-
|
vrlo lako
|
1,0
|
|
|
-
|
Very easily
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stopa materijalne deprivacije (tri ili više
stavki), %
|
17,4
|
|
Material
deprivation rate (three or more items), %
|
|
|
|
|
Intenzitet materijalne deprivacije, prosječan
broj stavki
|
3,6
|
|
Intensity
of material deprivation, mean number of items
|
Materijalna
deprivacija odnosi se na pokazatelje koji upućuju na materijalne
uvjete koji utječu na kvalitetu života kućanstava.
|
|
Material
deprivation refers to indicators showing material
conditions affecting the quality of life of the households.
|
|
|
|
Prema
podacima Ankete u 2020., bilo je:
|
|
In
2020, according to the Survey data, there were:
|
|
|
|
|
|
-
|
5,7%
osoba koje žive u kućanstvima koja si ne mogu priuštiti adekvatno grijanje
u najhladnijim mjesecima
|
|
-
|
5.7%
of persons living in households that could not afford to keep home
adequately warm during the coldest months
|
-
|
49,3%
osoba koje žive u kućanstvima koja si ne mogu priuštiti tjedan dana
godišnjeg odmora izvan kuće za sve članove svoga kućanstva
|
|
-
|
49.3%
of persons living in households that could not afford a one
-week annual holiday away from home for all household members
|
-
|
7,8%
osoba koje žive u kućanstvima koja si ne mogu priuštiti obrok koji sadržava
meso, piletinu, ribu (ili vegetarijanski ekvivalent) svaki drugi dan
|
|
-
|
7.8%
of persons living in households that could not afford a meal with meat,
chicken, fish (or a vegetarian equivalent) every second day
|
-
|
48,9%
osoba koje žive u kućanstvima koja ne mogu podmiriti neočekivani
financijski izdatak iz vlastitih sredstava (2 500 kuna)
|
|
-
|
48.9%
of persons living in households that could not face unexpected financial
expenses from own resources (2 500 kuna)
|
-
|
14,2%
osoba koje žive u kućanstvima koja su u posljednjih 12 mjeseci zbog
financijskih poteškoća kasnila s plaćanjem obveza (stambenoga kredita,
najamnine, računa za režije ili potrošačkoga kredita)
|
|
-
|
14.2%
of persons living in households who were in arrears with mortgage or rent
payments, utility bills or hire purchase in the last 12 months due to
financial difficulties
|
-
|
11,1%
osoba živi u kućanstvima koja vrlo teško spajaju kraj s krajem, 22,2% osoba
koje žive u kućanstvima koja teško spajaju kraj s krajem, a 45,2% osoba
koje žive u kućanstvima koja spajaju kraj s krajem s malim teškoćama.
Najmanji postotak osoba (1,0%) živi u kućanstvima koja vrlo lako spajaju
kraj s krajem.
|
|
-
|
11.1%
of persons living in households that made ends meet with great difficulty,
22.2% of persons living in households that made ends meet with difficulty
and 45.2% of persons living in households that made ends meet with some
difficulty. The lowest percentage of persons (1.0%) lived in households
that made ends meet very easily.
|
|
|
|
Stopa
materijalne deprivacije prikazuje postotak osoba koje žive u
kućanstvima koja si ne mogu, isključivo zbog financijskih razloga,
priuštiti najmanje tri od devet stavki materijalne deprivacije. Stopa
materijalne deprivacije u Republici Hrvatskoj u 2020. iznosila je 17,4%.
|
|
The material deprivation rate
presents the percentage of persons who live in households that cannot
afford, exclusively due to lack of financial resources, at least three of
nine deprivation items. The material deprivation rate in 2020 for the
Republic of Croatia was 17.4%.
|
|
|
|
Intenzitet
materijalne deprivacije prikazuje prosječan broj stavki
materijalnog oskudijevanja po osobi i u 2020. iznosio je 3,6 stavki, a
izračunava se za osobe koje si ne mogu priuštiti najmanje tri od devet
stavki materijalne deprivacije.
|
|
The intensity of material deprivation
indicates the mean number of material deprivation items per person, which
amounted to 3.6 in 2020. It is calculated for persons who cannot afford at
least three of nine deprivation items.
|
8.
OSTALI POKAZATELJI SIROMAŠTVA U
2020.
OTHER
POVERTY INDICATORS, 2020
|
|
|
Nejednakost distribucije dohotka – kvintilni
omjer (S80/S20)
|
4,6
|
Inequality
of income distribution – quintile share ratio (S80/S20)
|
Ginijev koeficijent
|
28,3
|
Gini
coefficient
|
|
|
|
Relativni jaz rizika od siromaštva, %
|
28,0
|
Relative
at-risk-of-poverty gap, %
|
|
|
|
Raspršenost oko praga rizika od siromaštva, %
|
|
Dispersion
around at-risk-of-poverty threshold, %
|
40-postotni
prag
|
7,3
|
40%
cut-off
|
50-postotni
prag
|
12,5
|
50%
cut-off
|
70-postotni
prag
|
25,3
|
70%
cut-off
|
|
|
|
Stopa rizika od siromaštva prema statusu
stanovanja, %
|
|
At-risk-of-poverty
rate by tenure status, %
|
Stanar
|
24,5
|
Tenant
|
Vlasnik
ili stanuje besplatno
|
18,1
|
Owner
or rent free
|
Kvintilni
omjer (S80/S20) jest pokazatelj dohodovne nejednakosti
koji mjeri odnos između petoga i prvoga kvintila distribucije dohotka, tj.
odnos ukupnoga ekvivalentnog dohotka 20,0% stanovništva s najvećim dohotkom
i ukupnoga ekvivalentnog dohotka 20,0% stanovništva s najmanjim dohotkom. U
2020. taj je pokazatelj iznosio 4,6, što znači da je 20,0% stanovništva s
najvišim ekvivalentnim raspoloživim dohotkom primalo 4,6 puta veći dohodak
od 20,0% stanovništva s najnižim ekvivalentnim raspoloživim dohotkom.
|
|
The
quintile share ratio (S80/S20) is an indicator of
income inequality and it measures the ratio in the top and bottom
quintiles. It represents the ratio between the total equivalised income of
the 20.0% of population with the highest income and the 20.0% of population
with the lowest income. This ratio reached 4.6 in 2020, which means that
20.0% of the population with the highest equivalised disposable income
received 4.6 times as much income as 20.0% of the population with the
lowest equivalised disposable income.
|
|
|
|
Ginijev
koeficijent jest mjera nejednakosti raspodjele dohotka i u 2020.
iznosio je 28,3%. Kad bi postojala savršena jednakost (tj. kad bi svaka
osoba primala jednaki dohodak), tad bi Ginijev koeficijent iznosio 0%. Što
je vrijednost bliža 100%, to je dohodovna nejednakost veća.
|
|
Gini
coefficient is a measure of income inequality
distribution and in 2020 it was 28.3%. If there were a perfect equality,
that is, if each person received the same income, the Gini coefficient
would be 0%. The closer to 100% the value is, the greater the income
inequality.
|
|
|
|
Relativni
jaz rizika od siromaštva jest razlika između praga rizika od
siromaštva i medijana ekvivalentnog dohotka osoba koje su ispod praga
rizika od siromaštva te je u 2020. iznosio 28,0%.
|
|
The
relative at-risk-of-poverty gap is the difference
between the at-risk-of-poverty threshold and the equivalised income median
of persons below the at-risk-of-poverty threshold. In 2020, it was 28.0%.
|
|
|
|
Raspršenost
oko praga rizika od siromaštva prikazuje postotak osoba koje su u
riziku od siromaštva u slučaju kada je prag rizika postavljen na 40%, 50% i
70% medijana ekvivalentnog dohotka. Stopa rizika od siromaštva u 2020.
iznosila je 7,3% ako je prag postavljen na 40% medijana, 12,5% ako je prag
postavljen na 50% medijana i 25,3% ako je prag postavljen na 70% medijana
ekvivalentnog dohotka.
|
|
The dispersion
around the at-risk-of-poverty threshold indicates the percentage of
persons at the risk of poverty in case when the at-risk-of-poverty
threshold is set at 40%, 50% and 70% of the equivalised income medians. In
2020, the at-risk-of-poverty rate was 7.3% for the threshold set at 40% of
the median, 12.5% for the threshold set at 50% of the median and 25.3% for
the threshold set at 70% of the equivalised income median.
|
|
|
|
Prema
statusu stanovanja stopa rizika od siromaštva u 2020. bila
je veća za stanare i iznosila je 24,5%, nego za vlasnike stana, za koje je
iznosila 18,1%.
|
|
The
at-risk-of-poverty rate by tenure status in 2020 was
higher for tenants, amounting to 24.5%, than for owners or rent-free
occupants, for which that rate amounted to 18.1%.
|
|
|
|
U
tablici 9. prikazana je usporedba između više pokazatelja siromaštva za
zemlje EU-a i Republiku Hrvatsku za 2020. Svi pokazatelji izračunani su iz
podataka statističkog istraživanja o dohotku i životnim uvjetima kućanstava
(EU-SILC).
|
|
The
comparison of the poverty indicators for EU countries and for the Republic
of Croatia in 2020 is given in table
9. All indicators were calculated on the basis of data collected in the
EU-SILC Survey.
|
9. POKAZATELJI
SIROMAŠTVA, USPOREDBA IZMEĐU ZEMALJA EUROPSKE UNIJE I REPUBLIKE HRVATSKE U
2020.
POVERTY
INDICATORS, COMPARISON BETWEEN EU COUNTRIES AND REPUBLIC OF CROATIA, 2020
|
Stopa rizika od siromaštva, %
At-risk-of-poverty
rate, %
|
Osobe u riziku od siromaštva ili socijalne
isključenosti, %
People
at risk of poverty or social exclusion, %
|
Nejednakost distribucije dohotka –
kvintilni omjer (S80/S20)
Inequality
of income distribution – quintile share ratio
(S80/S20)
|
Ginijev koeficijent
Gini
coefficient
|
Stopa rizika od siromaštva, prije socijalnih
transfera, %
At-risk-of-poverty
rate, before social transfers, %
|
Stopa rizika od siromaštva, nisu uključene
mirovine i socijalni transferi, %
At-risk-of-poverty
rate, pensions and social transfers excluded, %
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EU-27
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
EU
27
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Austrija
|
13,9
|
17,5
|
4,1
|
27,0
|
23,6
|
42,4
|
Austria
|
Belgija
|
14,1
|
18,9
|
3,7
|
25,4
|
25,6
|
42,3
|
Belgium
|
Bugarska
|
23,8
|
32,1
|
8,0
|
40,0
|
29,9
|
41,7
|
Bulgaria
|
Cipar
|
14,3
|
21,3
|
4,3
|
29,3
|
21,9
|
35,2
|
Cyprus
|
Češka
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
Czech
Republic
|
Danska
|
12,1
|
15,9
|
4,0
|
27,3
|
25,4
|
40,4
|
Denmark
|
Estonija
|
20,7
|
23,3
|
5,0
|
30,5
|
30,3
|
39,7
|
Estonia
|
Finska
|
12,2
|
16,0
|
3,7
|
26,5
|
25,1
|
42,8
|
Finland
|
Francuska
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
France
|
Grčka
|
17,7
|
28,9
|
5,2
|
31,1
|
23,6
|
49,6
|
Greece
|
Hrvatska
|
18,3
|
23,2
|
4,6
|
28,3
|
23,8
|
39,3
|
Croatia
|
Irska
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
Ireland
|
Italija
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
Italy
|
Letonija
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
Latvia
|
Litva
|
20,9
|
24,8
|
6,1
|
35,1
|
29,6
|
41,0
|
Lithuania
|
Luksemburg
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
Luxembourg
|
Mađarska
|
12,3
|
17,8
|
4,3
|
28,3
|
22,0
|
40,5
|
Hungary
|
Malta
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
Malta
|
Nizozemska1)
|
13,6
|
16,3
|
4,0
|
27,5
|
21,3
|
37,2
|
Netherlands1)
|
Njemačka
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
Germany
|
Poljska
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
Poland
|
Portugal
|
16,2
|
19,8
|
5,0
|
31,2
|
21,9
|
42,4
|
Portugal
|
Rumunjska
|
23,4
|
30,4
|
6,6
|
33,8
|
27,8
|
44,6
|
Romania
|
Slovačka
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
Slovakia
|
Slovenija
|
12,4
|
15,0
|
3,3
|
23,5
|
22,4
|
39,4
|
Slovenia
|
Španjolska
|
21,0
|
26,4
|
5,8
|
32,1
|
27,4
|
43,9
|
Spain
|
Švedska
|
16,1
|
17,9
|
4,1
|
26,9
|
28,1
|
43,7
|
Sweden
|
1) Privremeni
podatak
1) Provisional
data
Izvor: Eurostat
– Income and Living Conditions, 24. rujna 2021.
Source:
Eurostat – Income and Living Conditions, 24 September
2021
1) Privremeni
podatak
2) Ne
raspolaže se podatkom.
1) Provisional
data
2) Data
not available
Usporedba nekih pokazatelja siromaštva, prema raspoloživim
podacima za 2020. među zemljama Europske unije, navedenima u tablici 9.,
pokazuje sljedeće:
|
|
The comparison of some poverty indicators, according to data
available for 2020 between the EU countries, given in table 9., shows that:
|
|
|
|
|
|
-
|
najvišu stopu rizika od siromaštva imala je Bugarska (23,8%),
potom Rumunjska (23,4%), Španjolska (21,0%), Litva (20,9%), i Estonija
(20,7%), gdje je više od petine stanovništva imalo ekvivalentan ukupni
raspoloživi dohodak ispod praga rizika od siromaštva. U Hrvatskoj je stopa
siromaštva iznosila 18,3%.
|
|
-
|
The highest at-risk-of-poverty rates were recorded in Bulgaria
(23.8%), followed by Romania (23.4%), Spain (21.0%), Lithuania (20.9%) and
Estonia (20.7%), where more than a fifth of the country’s population had an
equivalised total disposable income below the at-risk-of-poverty threshold.
In Croatia, the at-risk-of-poverty rate amounted to 18.3%.
|
-
|
najniže stope rizika od siromaštva zabilježene su u Danskoj
(12,1%), Finskoj (12,2%), Mađarskoj (12,3%) i Sloveniji (12,4%).
|
|
-
|
The lowest at-risk-of-poverty rates were recorded in Denmark
(12.1%), Finland (12.2%), Hungary (12.3%) and Slovenia (12.4%).
|
-
|
najviše osoba u riziku od siromaštva ili socijalne
isključenosti bilo je u Bugarskoj (32,1%), Rumunjskoj (30,4%) i Grčkoj
(28,9%), a najmanje je osoba u takvu položaju bilo u Sloveniji (15,0%),
Danskoj (15,9%) i Finskoj (16,0%). Prema tom pokazatelju, u Hrvatskoj je
bilo 23,2% osoba u riziku od siromaštva ili socijalne isključenosti.
|
|
-
|
The most people at risk of poverty or social exclusion were
recorded in Bulgaria (32.1%), Romania (30.4%) and Greece (28.9%), while the
fewest people in such a position were recorded in Slovenia (15.0%), Denmark
(15.9%) and Finland (16.0%). According to this indicator, there were 23.2%
of people at risk of poverty or social exclusion in Croatia.
|
-
|
nejednakost raspodjele dohotka izražena kvintilnim omjerom
(S80/S20) najveća je bila u Bugarskoj (8,0), Rumunjskoj (6,6), te u Litvi
(6,1), što pokazuje da je, npr., u Bugarskoj 20,0% stanovništva s najvišim
ekvivalentnim raspoloživim dohotkom primilo 8,0 puta veći dohodak od 20,0%
stanovništva s najnižim ekvivalentnim raspoloživim dohotkom. Za Hrvatsku je
pokazatelj nejednakosti raspodjele dohotka iznosio 4,6. Najmanja
nejednakost raspodjele dohotka bila je u Sloveniji (3,3), Belgiji (3,7) i
Finskoj (3,7).
|
|
-
|
The inequality of income distribution defined by the quintile
share ratio (S80/S20) was the highest in Bulgaria
(8.0), Romania (6.6) and Lithuania (6.1), which indicates that, for
example, 20.0% of the population in Bulgaria with the highest equivalised
disposable income received 8.0 times as much income as the 20.0% of the
population with the lowest equivalised disposable income. The indicator of
income inequality distibution for Croatia was 4.6. The lowest inequality of
income distribution was recorded in Slovenia (3.3), Belgium (3.7) and
Finland (3.7).
|
|
|
|
|
|
|
METODOLOŠKA
OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES
ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Izvor
podataka
|
|
Data source
|
|
|
|
Pokazatelji
siromaštva za Republiku Hrvatsku prikazani u ovom Priopćenju izračunani su
iz podataka prikupljenih Anketom o dohotku stanovništva koja je provedena u
2020. (ADS 2020.) Anketa je godišnje istraživanje koje se provodi na uzorku
slučajno izabranih privatnih kućanstava. Prema metodologiji ne obuhvaćaju
se institucionalna kućanstva (domovi, zatvori, bolnice za trajni smještaj
osoba i slično) te populacija otoka koji čine specifičnu prostornu cjelinu
zbog manje dostupnosti, osim otoka koji su mostom povezani s kopnom (Krk,
Čiovo, Vir, Murter i Pag).
|
|
The
poverty indicators for the Republic of Croatia presented in this First
Release were calculated by using data collected in the Statistics on Income
and Living Conditions, which was carried out in 2020 (SILC 2020). It
is an annual survey that is carried out on the random sample of private
households. According to the methodology, institutional households (such as
homes, prisons, hospitals for the permanent accommodation of patients etc.)
are not covered, and neither is the population of islands that form a
specific spatial unit due to lower accessibility, except for islands that
are connected to the mainland by a bridge (Krk, Čiovo, Vir, Murter and
Pag).
|
|
|
|
Anketom
se prikupljaju podaci o bruto i neto dohotku kućanstava i svih članova
kućanstava, podaci o obrazovnom statusu osoba, statusu u aktivnosti i
zaposlenosti, brizi o vlastitom zdravlju i najmlađim članovima kućanstva,
podaci o financijskome i materijalnom statusu kućanstva te podaci o ostalim
aspektima životnih uvjeta kućanstava. Anketa o dohotku stanovništva uvedena
je u statistički sustav Republike Hrvatske u 2010. i usklađena je s
uredbama EU-a i Eurostatovom metodologijom propisanima za istraživanja
EU-SILC (Statistics on Income and Living Conditions).
Istraživanje SILC, na razini EU-a, obvezatno je istraživanje i referentni
izvor podataka kojim se osigurava praćenje i usporedivost statistike
dohotka, siromaštva i socijalne isključenosti.
|
|
The
survey collects data on gross and net income of households and all
household members, data on education status of persons, activity status and
employment, health care and childcare, data on financial and material
status of households and data on other aspects of living standards of
households. The Statistics on Income and Living Conditions was introduced
in the statistical system of Republic of Croatia in 2010 and is in line
with EU regulations and Eurostat's methodology for the EU-SILC survey. On
the EU level, the SILC is an obligatory survey and presents a reference
data source that provides for the monitoring and comparability of the
income, poverty and social exclusion statistics.
|
|
|
|
|
|
|
Prikupljanje
podataka i utjecaj pandemije bolesti COVID-19
|
|
Data collection and the impact of the COVID-19
pandemic
|
|
|
|
Podaci
Ankete prikupljaju se intervjuiranjem izabranih kućanstava metodom CAPI,
tj. za unos podataka koristi se prijenosno računalo odnosno elektronički
upitnik. Anketiranje kućanstava na terenu provode posebno obučeni anketari.
|
|
Data
are collected by using the CAPI method, which is done by using a personal
computer for data entry, that is, the electronic questionnaire. The field
work is carried out by specially educated interviewers.
|
|
|
|
S
obzirom na izvanrednu situaciju vezanu uz pandemiju bolesti COVID-19,
Državni zavod za statistiku poduzima potrebne mjere za sprečavanje širenja
zaraze te su anketiranje kućanstava tijekom 2020. većinom telefonski
obavljali anketari tzv. metodom CATI.
|
|
In
view of the extraordinary situation of COVID-19 pandemic, the Croatian
Bureau of Statistics takes all necessary measures to prevent the spread of
infection, so during 2020, household interviewing was mainly carried out by
phone, i.e., by applying the so-called CATI method.
|
|
|
|
Rad
anketara organizira Državni zavod za statistiku koji prikupljene podatke
kontrolira, obrađuje i tabelira. Rezultati se objavljuju na godišnjoj
razini.
|
|
The
interviewers’ work is organised by the Croatian Bureau of Statistics, which
checks, processes and tables the data collected. Outcome is published at
the annual level.
|
|
|
|
Referentna
razdoblja na koja se odnose podaci definirana su vrstom podataka koji se
prikupljaju. Referentno razdoblje za podatke o dohotku, koji su najvažniji
dio ovog istraživanja, jest prethodna kalendarska godina te je stoga za
anketu ADS 2020. referentno razdoblje podataka o dohotku 2019. Za ostale
podatke referentno razdoblje različito je, npr. prethodni mjesec od
trenutka anketiranja, prethodnih šest mjeseci, trenutačno, prethodnih 12
mjeseci itd.
|
|
Reference
periods to which data refer are defined by type of collected data. The
reference period for income data, the most important part of this survey,
is the previous calendar year, which makes the year 2019 the reference
period for the SILC 2020 survey on income
data. For other data, the reference period is different, for example, the
previous month from the time of the interview, previous 6 months, current
period, previous 12 months etc.
|
|
|
|
Prema
Zakonu o službenoj statistici (NN, br. 25/20.),
zajamčena je tajnost svih podataka koje ispitanici daju o sebi i članovima
svoga kućanstva. Prikupljeni podaci upotrebljavaju se isključivo za
statističke svrhe i objavljuju u agregiranom obliku.
|
|
According to the Official Statistical Act (NN, No. 25/20), the
confidentiality of all personal data on the household and its members given
by respondents is guaranteed. The collected data are used solely for
statistical purposes and they are published at the aggregate level.
|
|
|
|
|
|
|
Definicije
|
|
Definitions
|
|
|
|
Kućanstvo je svaka
obiteljska ili druga zajednica osoba koje zajedno stanuju i zajednički
troše svoje prihode za podmirivanje osnovnih životnih potreba (stanovanje,
hrana i drugo). Kućanstvom se smatra i svaka osoba koja živi sama
(jednočlano kućanstvo).
|
|
Household is every
family or other community of individuals who live together and jointly
spend their income in order to meet the basic existential needs
(accommodation, food, etc.). A household is also considered every person
who lives alone (one-person household).
|
|
|
|
Ukupan
raspoloživi dohodak kućanstva jest ukupan novčani neto
dohodak koji je primilo kućanstvo i svi njegovi članovi tijekom referentnog
razdoblja koje je prethodna godina. Ukupan dohodak obuhvaća dohodak od
nesamostalnog rada, dohodak od samostalnog rada, dohodak od imovine,
mirovine, socijalne transfere te ostale novčane primitke koje kućanstvo
prima od osoba izvan kućanstva.
|
|
Total disposable income of a household is the total net
income received by household and all its members during the reference
period, which is the previous year. It includes the income from paid
employment, the income from self-employment, the property income, pension,
social transfers and other receipts received from persons who are not
household members.
|
|
|
|
Ekvivalentni
raspoloživi dohodak računa se tako da se ukupan raspoloživi
dohodak kućanstva podijeli s ekvivalentnom veličinom kućanstva izračunanom
prema modificiranoj OECD-ovoj ljestvici, prema kojoj se nositelju kućanstva
dodjeljuje koeficijent 1, svakoj drugoj odrasloj osobi u kućanstvu od 14
godina i starijoj osobi koeficijent 0,5, a djeci mlađoj od 14 godina
koeficijent 0,3. Postupak se primjenjuje zbog određivanja ravnomjernijeg
udjela svakog člana kućanstva u stjecanju zajedničkog prihoda.
|
|
Equivalised disposable income is calculated in a way that the total
disposable household income is divided by equivalised household size
calculated according to the modified OECD scale, in which the household
head is given coefficient 1, every other adult aged 14 and over is given
coefficient 0.5 and every child under 14 years of age is given coefficient
0.3. This procedure is applied in order to allot equal share to each member
with respect to joint earnings.
|
|
|
|
Prag
rizika od siromaštva utvrđuje se tako da se za sva kućanstva
izračuna ekvivalentan dohodak po članu kućanstva. Zatim se utvrđuje srednja
vrijednost (medijan) distribucije dohotka i 60% od izračunane srednje
vrijednosti čini prag rizika od siromaštva. Osobe čiji je dohodak ispod
praga u većem su riziku od siromaštva od ostalih, ali ne žive nužno u
oskudici. Prag rizika od siromaštva iskazuje se u kunama.
|
|
The
at-risk-of-poverty threshold is determined by calculating the
equivalised income per household member for all households. After that, the
middle value (median) of the income distribution is determined and 60% of
the median is determined as the risk-of-poverty threshold. Persons with the
income below the threshold are at higher risk of poverty than others, but
do not necessarily live in deprivation. The at-risk-of-poverty threshold is
presented in kuna.
|
|
|
|
Stopa
rizika od siromaštva kao standardni pokazatelj jest postotak
osoba koje imaju ekvivalentan raspoloživi dohodak ispod praga rizika od
siromaštva.
|
|
At-risk-of-poverty rate is the percentage of persons with the
equivalised disposable income below the at-risk-of-poverty threshold.
|
|
|
|
Stopa
rizika od siromaštva određena prema pragu rizika od siromaštva 2012. jest
postotak osoba čiji je ekvivalentan raspoloživi dohodak u 2020. ispod praga
rizika od siromaštva 2012. koji je usklađen sa stopom inflacije.
|
|
At-risk-of-poverty rate established
according to the at-risk-of
-poverty threshold from 2012 is defined as the
percentage of persons whose equivalised disposable income in 2020 was
below the at-risk-of
-poverty threshold in 2012, which has been adjusted for inflation.
|
|
|
|
Osobe
u riziku od siromaštva ili socijalne isključenosti pokazatelj
je koji čine osobe (postotak osoba u ukupnoj populaciji) koje su u riziku
od siromaštva ili u teškoj materijalnoj deprivaciji (oskudici) ili žive u
kućanstvu s vrlo niskim intenzitetom rada.
|
|
People at risk of poverty or social exclusion is an indicator that represents persons (as
percentage of persons in total population) who are at risk of poverty or
severely materially deprived or living in a household with very low work
intensity.
|
|
|
|
Stopa
rizika od siromaštva prije socijalnih transfera izračunava se
tako da se pri definiranju dohotka izuzmu socijalni transferi te mirovine.
Pokazatelj se upotrebljava u kombinaciji s osnovnom stopom rizika od
siromaštva radi mjerenja utjecaja socijalnih transfera na rizik od
siromaštva.
|
|
The
at-risk-of-poverty rate before social transfers is calculated by
excluding social transfers and pensions when defining an income. This
indicator is used in combination with a standard at-risk-of-poverty rate in
order to evaluate the impact of social transfers on the risk of poverty.
|
|
|
|
Nacionalna
klasifikacija prostornih jedinica za statistiku 2012. (NKPJS 2012.) statistički
je standard koji se koristi za prikupljanje, upisivanje, obradu, analizu i
diseminaciju podataka regionalne statistike prema razinama prostorne
podjele Republike Hrvatske. Prostorne jedinice za statistiku 2. razine jesu
Jadranska Hrvatska i Kontinentalna Hrvatska.
|
|
The common
classification of territorial units for statistics (NUTS) is a
statistical standard used for collection, entering, processing, analysis
and dissemination of regional statistics according to the spatial
distribution levels of the Republic of Croatia. Spatial units for
statistics at NUTS 2 level are Adriatic Croatia and Continental Croatia.
|
|
|
|
Jadranska
Hrvatska obuhvaća sljedeće županije: Primorsko-goransku,
Ličko-senjsku, Zadarsku, Šibensko-kninsku, Splitsko-dalmatinsku, Istarsku i
Dubrovačko-neretvansku.
|
|
Adriatic
Croatia encompasses the following counties: Primorje-Gorski kotar,
Lika-Senj, Zadar, Šibenik-Knin, Split-Dalmatia, Istria and
Dubrovnik-Neretva.
|
|
|
|
Kontinentalna
Hrvatska obuhvaća sljedeće županije: Grad Zagreb, Zagrebačka županiju,
Krapinsko-zagorsku, Varaždinsku, Koprivničko-križevačku, Međimursku,
Bjelovarsko-bilogorsku, Virovitičko-podravsku, Požeško-slavonsku,
Brodsko-posavsku, Osječko-baranjsku, Vukovarsko-srijemsku, Karlovačku i
Sisačko-moslavačku.
|
|
Continental
Croatia encompasses the following counties: the City of Zagreb, Zagreb,
Krapina-Zagorje, Varaždin, Koprivnica-Križevci, Međimurje,
Bjelovar-Bilogora, Virovitica Podravina, Požega-Slavonia, Slavonski
Brod-Posavina, Osijek-Baranja, Vukovar-Srimium, Karlovac and
Sisak-Moslavina.
|
|
|
|
Stopa
rizika od siromaštva prema najčešćem statusu u aktivnosti izračunana
je za osobe u dobi od 18 i više godina prema najčešćem statusu aktivnosti u
referentnom razdoblju. Najčešći status aktivnosti osobe jest onaj status u
kojem je osoba provela najmanje sedam mjeseci tijekom referentnog
razdoblja.
|
|
At-risk-of-poverty
rate by most frequent activity status is calculated for
persons aged 18 years and over according to the prevailing activity status
in a reference period. The prevailing activity status of a person is the
status which a person had for at least seven months in the reference
period.
|
|
|
|
Intenzitet
rada kućanstva jest odnos između ukupnog broja mjeseci
u kojima su svi radno sposobni članovi kućanstva radili u referentnom
razdoblju i ukupnog broja mjeseci koje su ti isti članovi kućanstva
teoretski mogli raditi u tome istom razdoblju. Radno sposobna osoba jest
osoba u dobi od 18 do 59 godina, s time da se isključuju studenti u dobnoj
skupini između 18 i 24 godine.
|
|
The
work intensity of a household is the ratio of
the total number of months that all working-age household members have
worked during the income reference year and the total number of months the
same household members theoretically could have worked in the same period.
A working-age person is a person aged 18 – 59 years, with the exclusion of
students in the 18 – 24 age group.
|
|
|
|
Intenzitet
rada definira se kao: vrlo niski (0 – 0,2), niski (0,2 –
0,45), srednji (0,45 – 0,55), visoki (0,55 – 0,85) i vrlo
visoki (0,85 – 1). Vrlo niski intenzitet rada odnosi se na kućanstva
u kojima niti jedan član kućanstva ne radi ili radi vrlo malo odnosno radno
sposobni članovi rade 20,0% i manje od 20,0% ukupnog broja mjeseci u kojima
su mogli raditi u referentnom razdoblju.
|
|
The
work intensity is defined as: very low (0 – 0.2), low (0.2 – 0.45), medium
(0.45 – 0.55), high (0.55 – 0.85) and very high (0.85 – 1). Very low work
intensity refers to the situation of persons living in households where
nobody works (or work very little), meaning that working-age household
members work 20.0% or even less than the total number of months they could
have worked in a referent period.
|
|
|
|
Uzdržavano
dijete
uključuje sve osobe ispod 18 godina kao i osobe u dobi od 18 do 24 godine
koje žive s barem jednim roditeljem i ekonomski su neaktivne.
|
|
Dependent
children include all persons aged below 18 as
well as persons aged 18 to 24 years, living with at least one parent and
economically inactive.
|
|
|
|
Kućanstva
koja nisu u mogućnosti priuštiti si tjedan dana godišnjeg odmora izvan kuće odnosi
se na ona kućanstva koja svim svojim članovima ne mogu priuštiti,
isključivo iz financijskih razloga, odlazak na tjedan dana godišnjeg odmora
izvan doma. Odmor kod prijatelja ili rodbine, odmor s besplatnim smještajem
ili odmor u vlastitoj vikendici, kući za odmor i sl. smatra se odlaskom na
godišnji odmor. Ako bar jedan član kućanstva iz financijskih razloga nije u
mogućnosti otići na godišnji odmor, smatra se da je cijelo kućanstvo u
nemogućnosti otići na godišnji odmor. Ako kućanstvo posuđuje novac od
banke, prijatelja, rodbine i sl. kako bi platilo odlazak na godišnji odmor,
smatra se kao da je plaćeno iz vlastitih sredstava.
|
|
Inability
to afford a one-week annual holiday away from home refers
to households that cannot afford a one-week annual holiday away from home
to its members due to financial difficulties. Holidays that include staying
with friends or relatives, charge-free accommodation in their own cottage,
summer house etc. is considered a vacation. If just one household member
cannot go on holiday due to financial difficulties, it is considered that
the whole household is unable to go on holiday. If a household borrow money
from bank, friends, relatives etc. to pay a holiday, it is considered as it
is payed from own resources.
|
|
|
|
Kućanstva
koja nisu u mogućnosti priuštiti si svaki drugi dan obrok koji sadržava
meso, piletinu, ribu ili vegetarijanski ekvivalent odnosi
se na ona kućanstva koja si ne mogu isključivo iz financijskih razloga
priuštiti obrok koji sadržava meso, piletinu, ribu ili vegetarijanski
ekvivalent svaki drugi dan.
|
|
Inability
to afford a meal with meat, chicken, fish or vegetarian equivalent every
second day refers to households that cannot afford a
meal with meat, chicken, fish or vegetarian equivalent every second day solely
due
to financial difficulties.
|
|
|
|
Kućanstva
koja nisu u mogućnosti platiti neočekivani financijski izdatak odnosi
se na ona kućanstva koja nisu u mogućnosti podmiriti neočekivani
financijski izdatak isključivo iz vlastitih sredstava bez da se dodatno
zadužuju. Neočekivani financijski izdatak jest mjesečni iznos praga rizika
od siromaštva za samačko kućanstvo u prethodnoj godini te je za 2020.
iznosio 2 500 kuna. Pod dodatnim zaduživanjem podrazumijeva se da
kućanstvo ne treba tražiti financijsku pomoć od drugih (banke, prijatelja i
sl.) te da ne dolazi u pitanje podmirivanje tekućih redovnih izdataka.
Neočekivani financijski izdatak podrazumijeva, npr. izdatak za popravak
nekoga izvanrednoga kvara u stanu ili zamjenu nekoga trajnog dobra i sl.
|
|
Inability
to face unexpected financial expenses refers to
households that cannot pay unexpected financial expenses solely from
own resources and without additional loans. The unexpected financial
expense presents a monthly value of the at-risk-of-poverty threshold for
one-person household in the previous year. In 2020, it
amounted to
2 500 kuna. Additional debts imply that
the household does not need any financial help from others (bank, friends
etc.) and that it is not an issue of paying regular ongoing
expenses. Unexpected financial expenses include, for example, expenditure
for the repair of an extraordinary breakdown in the flat or the replacement
of a durable good with a new one, etc.
|
|
|
|
Kašnjenje
s plaćanjem obveza (stambenoga kredita, najamnine računa za režije ili
potrošačkoga kredita) podrazumijeva postotak osoba koje žive u
kućanstvima koja su u posljednjih 12 mjeseci neku od navedenih financijskih
obveza platila nakon dana njezina dospijeća odnosno dospijeća računa na
naplatu, isključivo zbog financijskih poteškoća. Plaćanje stambenoga
kredita ili najamnine odnosi se na stan u kojem kućanstvo živi. Računi za
režije podrazumijevaju račune za struju, vodu, plin, grijanje, odvoz smeća
i ostale račune koji su povezani sa stanom u kojem kućanstvo živi. Iznimku
čine računi za telefon (fiksni i mobilni) koji se ne smatraju računom za
režije u ovom pokazatelju.
|
|
Being in arrears with mortgage or rent
payments, utility bills or hire purchase implies the percentage of persons living
in households that paid some of these
financial liabilities in the last 12 months after the due date or the due
date of the invoice for payment solely due to financial difficulties. Mortgage or rent payments are related
to the main dwelling of the household. Utility bills are bills for
electricity, water, gas, heating, sewage removal and other bills connected
with the dwelling in which the household lives. The exception are phone
bills (fixed or mobile), which are not considered utility bills within this
indicator.
|
|
|
|
Sposobnost
spajanja kraja s krajem sposobnost je kućanstva da redovito
podmiruje uobičajene i nužne izdatke s obzirom na ukupni dohodak svih
članova kućanstva. Sposobnost kućanstva podijeljena je u šest razina: vrlo
teško, teško, s malim teškoćama, uglavnom lako, lako i vrlo lako prema
kojima se kućanstvo izjašnjava.
|
|
Ability
to make ends meet presents the househod's ability to
regulary pay usual and necessary expenses in relation to the total income
of all household members. The ability of the household is divided in the
following six levels according to which the household declares itself: with
great difficulty, with difficulty, with some difficulty, fairly easily,
easily and very easily.
|
|
|
|
|
|
|
Stavke
materijalne deprivacije jesu:
|
|
The
material deprivation items concerned are the
following:
|
|
|
|
1)
|
kašnjenje
s plaćanjem najamnine, računa za režije, stambenoga kredita ili
potrošačkoga kredita
|
|
1)
|
being
in arrears with mortgage or rent payments, utility bills, hire purchase
instalments or other loan payments
|
2)
|
nemogućnost
kućanstva da svim članovima priušti tjedan dana godišnjeg odmora izvan kuće
|
|
2)
|
inability
to afford a one-week annual holiday away from home
|
3)
|
nemogućnost
kućanstva da si priušti obrok koji sadržava meso, piletinu, ribu ili
vegetarijanski ekvivalent svaki drugi dan
|
|
3)
|
inability
to afford a meal with meat, chicken, fish or vegetarian equivalent every
second day
|
4)
|
nemogućnost
kućanstva da podmiri neočekivani financijski trošak
|
|
4)
|
inability
to face unexpected financial expenses
|
5)
|
nemogućnost
kućanstva da si priušti telefon
|
|
5)
|
inability
to afford a telephone
|
6)
|
nemogućnost
kućanstva da si priušti TV u boji
|
|
6)
|
inability
to afford a colour TV
|
7)
|
nemogućnost
kućanstva da si priušti perilicu za rublje
|
|
7)
|
inability
to afford a washing machine
|
8)
|
nemogućnost
kućanstva da si priušti automobil
|
|
8)
|
inability
to afford a car
|
9)
|
nemogućnost
kućanstva da si priušti adekvatno grijanje u najhladnijim mjesecima.
|
|
9)
|
inability
of the household to pay for keeping its home adequately warm during the
coldest months.
|
|
|
|
Relativni
jaz rizika od siromaštva jest razlika između praga rizika od
siromaštva i medijana ekvivalentnog dohotka osoba koje su ispod praga
rizika od siromaštva, a izražena je kao postotak od praga rizika od
siromaštva.
|
|
Relative at-risk-of-poverty
gap is the difference between the at-risk-of
-poverty threshold and equivalised income median of persons below the
at-risk-of-poverty threshold, expressed as a percentage of the
at-risk-of-poverty threshold.
|
|
|
|
Status
stanovanja kućanstva definira se u odnosu na stambenu jedinicu
u kojoj je kućanstvo živjelo u vrijeme provođenja ankete, odnosno na njihov
status vezano za taj stan. U tom smislu razlikuje se status vlasnika stana
i status stanara. Status vlasnika stana podrazumijeva kućanstva čiji su
članovi vlasnici ili suvlasnici stana u kojem žive, bez obveze ili s
obvezom otplate stambenoga kredita ili obvezom otkupa stana, ili stanari
koji ne plaćaju najamninu za stan u kojem žive. Status stanara
podrazumijeva ona kućanstva koja plaćaju punu (tržišnu) najamninu ili
sniženu najamninu.
|
|
The
tenure status of a household is defined in relation to
the housing unit in which the household was living at the time when the
survey was performed, that is, in relation to their status with regard to
that dwelling. In this respect, there are two different statuses: owner and
tenant. The owner status includes households whose members are either
owners or co-owners of the dwelling in which they live, with or without
mortgage or obligation to repay the dwelling, or tenants that do not pay
rent for the dwelling in which they live. The tenant status includes
households that pay full (market) rent or reduced rent for the dwelling.
|
|
|
|
|
|
|
Nacrt
i veličina uzorka
|
|
Design
and sample size
|
|
|
|
Anketa
o dohotku stanovništva jest istraživanje na panelnom uzorku slučajno
izabranih privatnih kućanstava. Panelni uzorak podrazumijeva da izabrana
kućanstva ostaju u uzorku četiri uzastopne godine te se tako ponovno
anketiraju. Okvir za izbor uzorka stanova nastanjenih privatnim kućanstvima
u 2020. temeljio se na podacima Popisa stanovništva, kućanstava i stanova u
Republici Hrvatskoj 2011. godine. Ukupni uzorak činila su 11 744 kućanstva.
U izabranom uzorku za 2020. uspješno je anketirano 7 716 kućanstava, a
stopa odgovora na razini kućanstva iznosila je 69,42%.
|
|
The
SILC survey is a panel sample survey of randomly chosen private households.
The panel sample implies that selected households remain in the sample for
four consecutive years and that they are repeatedly interviewed. The sample frame used in 2020 for the selection of dwellings occupied by private
households was based on the Census of Population, Households and Dwellings
in 2011 in the Republic of Croatia. The total sample consisted of 11 744 households. The sample selected for 2020 consisted of 7 716 successfully interviewed private households and the
response rate at the household level was 69.42%.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
ADS
|
Anketa
o dohotku stanovništva
|
|
|
|
CAPI
|
računalno
potpomognuto anketiranje
|
|
CAPI
|
computer-assisted
personal interviewing
|
CATI
|
računalno
potpomognuto telefonsko anketiranje
|
|
CATI
|
computer-assisted
telephone interviewing
|
COVID-19
|
bolest
prouzročena koronavirusom
|
|
COVID-19
|
COrona
VIrus Disease-19
|
EU
|
Europska
unija
|
|
EU
|
European
Union
|
EU-27
|
Europska
unija (27 zemalja članica)
|
|
EU-27
|
European
Union (27 Member States)
|
Eurostat
|
Statistički
ured Europske unije
|
|
Eurostat
|
Statistical
Office of the European Communities
|
NKPJS
2012.
|
Nacionalna
klasifikacija prostornih jedinica za statistiku 2012.
|
|
NUTS
|
common
classification of territorial units for
statistics
|
NN
|
Narodne
novine
|
|
SILC
|
Statistics
on Income and Living Conditions
|
OECD
|
Organizacija
za ekonomsku suradnju i razvoj
|
|
NN
|
Narodne
novine, official gazette of the Republic of Croatia
|
|
|
|
OECD
|
Organisation
for Economic Co-operation and Development
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Znakovi
|
|
Symbols
|
|
|
|
|
|
...
|
ne
raspolaže se podatkom
|
|
...
|
data not available
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Objavljuje Državni zavod za
statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.
Published by the Croatian Bureau of
Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80
Telefon/ Phone: +385
(0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Novinarski upiti/ Press
corner: press@dzs.hr
Odgovorne osobe:
Persons responsible:
Dubravka Rogić-Hadžalić, načelnica
Sektora demografskih i društvenih statistika
Dubravka Rogić-Hadžalić, Director of
Demographic and Social Statistics Directorate
Lidija Brković, glavna ravnateljica
Lidija Brković, Director General
Priredili:
Dijana Nikitović i Hrvoje Žagmeštar
Prepared by: Dijana
Nikitović and Hrvoje Žagmeštar
|
MOLIMO KORISNIKE
DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS ARE KINDLY
REQUESTED TO STATE THE SOURCE.
|
|
Služba za odnose s korisnicima i
zaštitu podataka
Customer Relations and Data
Protection Department
Informacije i korisnički zahtjevi
Information and user requests
|
|
Pretplata publikacija
Subscription
|
|
|
|
Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-138, 4806-154
Elektronička pošta/ E-mail: stat.info@dzs.hr
Telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4806-148
|
|
Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-115
Elektronička pošta/ E-mail: prodaja@dzs.hr
Telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4806-148
|
|