GODINA/ YEAR:
LIX.
|
ZAGREB,
16. OŽUJKA 2022./ 16 MARCH,
2022
|
BROJ/ NUMBER: CIJ-2022-1-1/2
|
CODEN POPCEA ISSN 1330-0350
INDEKSI POTROŠAČKIH CIJENA U VELJAČI 2022.
CONSUMER PRICE INDICES, FEBRUARY 2022
Cijene
dobara i usluga za osobnu potrošnju, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u
veljači 2022. u odnosu na siječanj 2022. u prosjeku su više za 0,9%. U
odnosu na veljaču 2021., tj. na godišnjoj razini, u prosjeku su više za
6,3%, dok su u godišnjem prosjeku više za 3,6%.
|
|
In February 2022 compared to January 2022, the prices of goods
and services for personal consumption, measured by the consumer price
index, increased by 0.9% on average. Compared to February 2021, that is, at
the annual level, they increased by 6.3% on average, while on the annual
average they increased by 3.6%.
|
|
|
|
Promatrano
prema glavnim skupinama klasifikacije ECOICOP, na godišnjoj razini,
najveći porast potrošačkih cijena u prosjeku je ostvaren u skupinama
Prijevoz, za 10,7%, Hrana i bezalkoholna pića, za 10,0%, Pokućstvo, oprema
za kuću i redovito održavanje kućanstva, za 6,5%, Alkoholna pića i duhan,
za 6,4%, Restorani i hoteli, za 6,2%, Rekreacija i kultura, za 4,0%, Odjeća
i obuća, za 3,5%, Razna dobra i usluge, za 3,4%, te Stanovanje, voda,
električna energija, plin i
ostala goriva, za 3,3%.
|
|
Observing the main divisions of the ECOICOP classification, at
the annual level, the highest increase on average in consumer prices
was recorded in the following divisions:
Transport, of 10.7%, Food and non-alcoholic beverages, of 10.0%,
Furnishings, household equipment and routine household maintenance, of
6.5%, Alcoholic beverages and tobacco, of 6.4%, Restaurants and hotels, of
6.2%, Recreation and culture, of 4.0%, Clothing and footwear, of 3.5%,
Miscellaneous goods and services, of 3.4%, and Housing, water, electricity,
gas and other fuels, of 3.3%.
|
|
|
|
Najveći
doprinos stopi porasta godišnjeg indeksa ostvaren je u skupinama Hrana i
bezalkoholna pića (+2,59 postotnih bodova), Prijevoz (+1,57 postotnih
bodova) te Stanovanje, voda, električna energija, plin i ostala goriva
(+0,56 postotnih bodova).
|
|
The
largest contribution to the growth rate of the annual index came from the
following divisions: Food and non-alcoholic beverages (+2.59 percentage
points), Transport (+1.57 percentage points), and Housing,
water, electricity, gas and other fuels (+0.56 percentage points).
|
|
|
|
Promatrano
prema posebnim skupinama, najveći porast cijena u prosjeku na godišnjoj
razini ostvaren je u skupinama Energija, za 10,4%, (doprinos porastu od
+1,74 postotna boda), Neprerađeni prehrambeni proizvodi, za 10,0%, (+0,85
postotnih bodova) te Hrana, piće i duhan, za 9,4%, (+2,92 postotna boda).
|
|
Observing
the selected groups, the highest increase on average in consumer prices at
the annual level was recorded in the groups Energy, of 10.4% (contribution
to the grownth of +1.74 percentage points), Unprocessed food, of 10.0%
(+0.85 percentage points), and Food,
beverages and tobacco, of 9.4% (+2.92 percentage points).
|
|
|
|
Na
mjesečnoj razini
najviše su u prosjeku porasle cijene u skupinama Odjeća i obuća, za 3,0%, (doprinos
porastu od +0,18 postotnih bodova), Pokućstvo, oprema za kuću i redovito
održavanje kućanstava, za 1,9%, (+0,11 postotnih bodova), Prijevoz, za
1,6%, (+0,24 postotna boda), Rekreacija i kultura, za 1,5%, (+0,08
postotnih bodova), Restorani i hoteli, za 1,3%, (+0,06 postotnih bodova) te
Stanovanje, voda, električna energija, plin i ostala goriva, za 0,5%, (+0,08 postotnih
bodova).
|
|
At
the monthly level, the highest increase on average in
consumer prices was recorded in the divisions Clothing
and footwear, of 3.0% (contribution to the growth of +0.18
percentage points), Furnishings, household
equipment and routine household maintenance, of 1.9% (+0.11 percentage
points), Transport, of 1.6% (+0.24 percentage points), Recreation and
culture, of 1.5% (+0.08 percentage points), Restaurants and hotels, of 1.3%
(+0.06 percentage points), and Housing, water, electricity, gas and other
fuels, of 0.5% (+0.08 percentage points).
|
|
|
|
|
|
|
Harmonizirani
indeks potrošačkih cijena
|
|
Harmonised
index of consumer prices
|
|
|
|
Cijene
dobara i usluga za osobnu potrošnju, mjerene harmoniziranim indeksom
potrošačkih cijena, u veljači 2022. u odnosu na siječanj 2022. u prosjeku
su više za 1,0%. U odnosu na veljaču 2021., tj. na godišnjoj razini, u
prosjeku su više za 6,3%, dok su u godišnjem prosjeku više za 3,6%.
|
|
The
prices of goods and services for personal consumption, measured by the
harmonised index of consumer prices, increased by 1.0% on average in
February 2022 compared to January 2022. Compared to February 2021, that is,
at the annual level, they increased by 6.3% on average, while, on the
annual average, they increased by 3.6%.
|
1. INDEKSI
POTROŠAČKIH CIJENA U VELJAČI 2022.1)
CONSUMER
PRICE INDICES, FEBRUARY 20221)
|
ECOICOP
|
Struktura
Structure
(%)
|
II. 2022.
Ø 2015.
|
II. 2022.
II. 2021.
|
II. 2022.
I. 2022.
|
III. 2021. – II. 2022.
III. 2020. – II. 2021.
|
|
ECOICOP
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
00
|
Indeks potrošačkih cijena – ukupno
|
100,00
|
109,1
|
106,3
|
100,9
|
103,6
|
00
|
Consumer price index – total
|
01
|
Hrana i bezalkoholna
pića
|
25,93
|
115,3
|
110,0
|
100,4
|
103,4
|
01
|
Food
and non-alcoholic beverages
|
02
|
Alkoholna pića i duhan
|
5,10
|
123,0
|
106,4
|
100,2
|
106,2
|
02
|
Alcoholic
beverages and tobacco
|
03
|
Odjeća i obuća
|
5,84
|
91,8
|
103,5
|
103,0
|
100,2
|
03
|
Clothing
and footwear
|
04
|
Stanovanje, voda,
električna energija, plin
i ostala goriva
|
16,87
|
102,8
|
103,3
|
100,5
|
102,2
|
04
|
Housing,
water, electricity, gas and other fuels
|
05
|
Pokućstvo, oprema za
kuću i redovito održavanje kućanstva
|
5,70
|
108,8
|
106,5
|
101,9
|
102,0
|
05
|
Furnishings,
household equipment and routine household maintenance
|
06
|
Zdravlje
|
3,21
|
106,2
|
100,5
|
100,4
|
100,6
|
06
|
Health
|
07
|
Prijevoz
|
14,72
|
112,4
|
110,7
|
101,6
|
110,4
|
07
|
Transport
|
08
|
Komunikacija
|
5,47
|
98,1
|
100,6
|
100,1
|
101,0
|
08
|
Communication
|
09
|
Rekreacija
i kultura
|
5,27
|
106,8
|
104,0
|
101,5
|
102,0
|
09
|
Recreation and culture
|
10
|
Obrazovanje
|
0,71
|
102,3
|
100,4
|
100,0
|
100,6
|
10
|
Education
|
11
|
Restorani i hoteli
|
4,99
|
121,9
|
106,2
|
101,3
|
103,6
|
11
|
Restaurants
and hotels
|
12
|
Razna
dobra i usluge
|
6,19
|
107,7
|
103,4
|
100,4
|
101,2
|
12
|
Miscellaneous goods and services
|
1) Vremenske
serije indeksa potrošačkih cijena prema ECOICOP klasifikaciji možete preuzeti
na mrežnim stranicama Državnog zavoda za statistiku na poveznici Baze
podataka pod naslovom PC
AXIS baze podataka.
1) Time series of consumer price indices
according to the ECOICOP classification can be downloaded on the website of
the Croatian Bureau of Statistics within the Databases section under PC
AXIS Databases.
2. INDEKSI
POTROŠAČKIH CIJENA PO POSEBNIM SKUPINAMA U VELJAČI 2022.
CONSUMER
PRICE INDICES, BY SELECTED GROUPS, FEBRUARY 2022
|
Struktura
Structure
(%)
|
II. 2022.
Ø 2015.
|
II. 2022.
II. 2021.
|
II. 2022.
I. 2022.
|
III. 2021. – II. 2022.
III. 2020. – II. 2021.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dobra
|
73,81
|
109,6
|
107,9
|
101,0
|
104,2
|
Goods
|
Usluge
|
26,19
|
107,3
|
101,7
|
100,5
|
101,7
|
Services
|
Ukupno bez
energije
|
83,22
|
109,3
|
105,5
|
100,8
|
102,4
|
Total, without energy
|
Ukupno bez
energije i hrane
|
59,85
|
107,0
|
103,6
|
101,0
|
101,9
|
Total, without energy and food
|
Ukupno bez
energije, hrane, pića i duhana
|
52,20
|
105,1
|
103,2
|
101,0
|
101,5
|
Total, without energy, food, beverages and tobacco
|
Ukupno bez
energije i neprerađenih prehrambenih proizvoda
|
74,76
|
109,2
|
105,0
|
100,8
|
102,3
|
Total, without energy and unprocessed food
|
Dobra bez
električne energije
|
68,26
|
110,5
|
108,5
|
101,1
|
104,5
|
Goods without electricity
|
Dobra bez
električne energije i vode
|
65,89
|
110,7
|
108,8
|
101,2
|
104,7
|
Goods without electricity and water supply
|
Industrijski
neprehrambeni proizvodi bez energije
|
26,01
|
102,8
|
104,6
|
101,5
|
101,2
|
Non-food industrial goods without energy
|
Energija
|
16,78
|
107,8
|
110,4
|
101,5
|
109,5
|
Energy
|
Hrana, piće i
duhan
|
31,03
|
116,4
|
109,4
|
100,4
|
103,9
|
Food, beverages and tobacco
|
Dobra bez
hrane, pića i duhana
|
42,78
|
104,7
|
106,8
|
101,5
|
104,4
|
Goods without food, beverages and tobacco
|
Neprerađeni
prehrambeni proizvodi
|
8,46
|
111,1
|
110,0
|
100,4
|
102,9
|
Unprocessed food
|
Prerađeni
prehrambeni proizvodi
|
22,56
|
118,8
|
109,1
|
100,4
|
104,2
|
Processed
food
|
3. HARMONIZIRANI
INDEKSI POTROŠAČKIH CIJENA U VELJAČI 2022., STOPE PROMJENE1)
HARMONISED
INDICES OF CONSUMER PRICES, FEBRUARY 2022,
RATES OF CHANGE1)
|
ECOICOP
|
II. 2022.2)
Ø 2015.
|
II. 2022.
II. 2021.
|
II. 2022.
I. 2022.
|
III. 2021. – II. 2022.
III. 2020. – II. 2021.
|
|
ECOICOP
|
|
|
|
|
|
|
|
|
00
|
Harmonizirani indeks potrošačkih cijena
– ukupno
|
109,80
|
6,3
|
1,0
|
3,6
|
00
|
Harmonised index of consumer prices –
total
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01
|
Hrana i
bezalkoholna pića
|
115,51
|
10,1
|
0,6
|
3,6
|
01
|
Food and non-alcoholic beverages
|
02
|
Alkoholna
pića i duhan
|
120,09
|
5,9
|
0,4
|
5,0
|
02
|
Alcoholic
beverages and tobacco
|
03
|
Odjeća i
obuća
|
91,67
|
3,4
|
2,8
|
0,3
|
03
|
Clothing and
footwear
|
04
|
Stanovanje,
voda, električna energija, plin
i ostala goriva
|
105,13
|
6,3
|
1,0
|
5,2
|
04
|
Housing,
water, electricity, gas and other
fuels
|
05
|
Pokućstvo,
oprema za kuću i redovito održavanje kućanstva
|
107,87
|
6,1
|
1,6
|
1,6
|
05
|
Furnishings,
household equipment and routine household maintenance
|
06
|
Zdravlje
|
109,18
|
0,5
|
0,4
|
0,7
|
06
|
Health
|
07
|
Prijevoz
|
110,56
|
9,1
|
1,5
|
9,1
|
07
|
Transport
|
08
|
Komunikacija
|
98,79
|
1,7
|
0,1
|
1,6
|
08
|
Communication
|
09
|
Rekreacija i
kultura
|
105,99
|
4,0
|
1,1
|
2,0
|
09
|
Recreation
and culture
|
10
|
Obrazovanje
|
102,18
|
0,5
|
0,0
|
0,6
|
10
|
Education
|
11
|
Restorani
i hoteli
|
113,90
|
6,4
|
1,3
|
3,5
|
11
|
Restaurants
and hotels
|
12
|
Razna
dobra i usluge
|
108,85
|
3,6
|
0,6
|
1,2
|
12
|
Miscellaneous
goods and services
|
1) Vremenske serije harmoniziranog indeksa potrošačkih
cijena prema ECOICOP klasifikaciji možete preuzeti na mrežnim stranicama
Državnog zavoda za statistiku na poveznici Statistika u nizu pod naslovom Cijene te na Eurostatovim mrežnim stranicama.
2) Indeksi
1) Time series of the
harmonised index of consumer prices according to the ECOICOP classification
can be downloaded on the website of the Croatian Bureau of Statistics within
the Statistics in Line section under Prices and on the Eurostat website.
2) Indices.
METODOLOŠKA
OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES ON
METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Definicije
|
|
Definitions
|
|
|
|
Indeks
potrošačkih cijena (IPC) koristi se kao opća mjera inflacije u Republici
Hrvatskoj, a odražava promjene u razini cijena dobara i usluga koje u
tijeku vremena nabavlja, koristi se njima ili ih plaća referentno
stanovništvo (privatna kućanstva) radi potrošnje.
Osim navedenog, koristi se i za očuvanje vrijednosti kod ugovora s
indeksnim klauzulama (npr. za indeksiranje plaća
u kolektivnim ugovorima, indeksiranje mirovina i slično), usporedbu
kretanja cijena unutar zemlje između određenih gospodarskih sektora, kao
osnova za deflacioniranje pojedinih kategorija nacionalnih računa i drugih
statističkih serija te se primjenjuje za analitičke svrhe.
|
|
Consumer
price index (CPI) is used as a general measure of inflation
in the Republic of Croatia and reflects the changes in prices of goods and
services acquired, used or paid over time by a reference population
(private households) for consumption purposes. In addition, it is used to
guarantee the value of contracts with index clauses (e.g. for indexing
wages and salaries in collective agreements, for indexing pensions, etc.),
as well as for the comparison of the price movements within a particular
country between different economy sectors, it can serve as a basis for
deflating individual categories of national accounts data and other
statistical series, as well as for analytical purposes.
|
|
|
|
Harmonizirani indeks potrošačkih cijena (HIPC)
čini skupinu europskih indeksa potrošačkih cijena izračunanih prema
harmoniziranom pristupu i posebnom setu definicija koji omogućuje
usporedivu mjeru inflacije u području eura, Europskoj uniji, Europskome
ekonomskom području te za zemlje kandidatkinje.
|
|
Harmonised
index of consumer prices (HICP) is a set of
European consumer price indices calculated according to a harmonised approach
and a special set of definitions, which enable a comparable measure of
inflation in the euro area, the European Union, the European Economic Area
and in candidate countries.
|
|
|
|
IPC i HIPC računaju se na temelju iste reprezentativne
košarice dobara i usluga. Osnovna razlika jest u obuhvatu stanovništva
(HIPC obuhvaća ukupnu potrošnju institucionalnih kućanstava i nerezidenata
na ekonomskom teritoriju i ta potrošnja nije uključena u nacionalni indeks
potrošačkih cijena).
|
|
CPI
and HICP are calculated on the basis of the same representative basket of
goods and services. The main difference is the coverage of the population
(HICP includes the total consumption of institutional households and
non-residents in the economic territory and this consumption is not
included in the national consumer price index).
|
|
|
|
Dok se IPC najčešće primjenjuje kao opća mjera inflacije u
nacionalnim okvirima, HIPC usporediva je mjera inflacije sa zemljama
Europske unije.
|
|
While
the CPI is most often applied as a general measure of inflation within the
national framework, the HICP is a comparable measure of inflation among the
countries of the European Union.
|
|
|
|
|
|
|
Obuhvat i prikupljanje cijena
|
|
Coverage
and price collection
|
|
|
|
Reprezentativnu
košaricu za praćenje potrošačkih cijena čini oko 900 proizvoda, a svakog
mjeseca prikupi se oko 38 000 cijena na unaprijed definiranim prodajnim
mjestima. IPC-om su obuhvaćena sva dobra i usluge koje kupuje referentno
stanovništvo radi finalne potrošnje. Nisu obuhvaćeni imputirana stambena
renta, izdaci za igre na sreću i usluge životnog osiguranja.
|
|
The
representative basket for monitoring consumer prices consists of about 900
products. About 38 000 prices are collected each month in predefined
outlets. The CPI covers all goods and services purchased by the reference
population for the purpose of final consumption. Imputed rents, expenditure
on lotteries and gambling, as well as life insurance services are not
included.
|
|
|
|
Obuhvat
dobara i usluga revidira se jedanput godišnje kako bi se očuvala
reprezentativnost košarice proizvoda s obzirom na ukuse potrošača i njihove
kupovne navike.
|
|
The coverage of goods and services is revised once a year in
order to ensure the representativeness of the basket with respect to
consumer tastes and their purchasing habits.
|
|
|
|
Snimanje
cijena za većinu dobra i usluga iz košarice provode ovlašteni snimatelji
cijena putem tablet računala na devet geografskih lokacija (Zagreb, Slavonski
Brod, Osijek, Sisak, Rijeka, Pula, Split, Dubrovnik i Varaždin). Za
odabrane proizvode iz košarice snimatelji cijena samostalno izabiru
konkretan artikl čiju će cijenu snimiti na prodajnome mjestu. Kako bi se
osiguralo da snimatelji iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih artikala
te kako bi se moglo pratiti koje artikle izabiru na terenu, snimatelji
bilježe i unaprijed definiran skup dodatnih obilježja proizvoda. Takav
način snimanja omogućuje praćenje promjene kretanja cijena između dvaju
razdoblja, ali ne i usporedbu prosječnih cijena između različitih
geografskih lokacija.
|
|
Most
of the prices of goods and services from the basket are collected by
authorised price collectors using tablet computers at nine geographical
locations (Zagreb, Slavonski Brod, Osijek, Sisak, Rijeka, Pula, Split,
Dubrovnik and Varaždin). For the selected products from the basket, price
collectors independently choose a specific product offer whose price will
be recorded at the outlet. In order
to make sure that collectors record the prices of the same items each
month, as well as to monitor which product offers are selected at outlets,
price collectors also record a pre-defined set of additional product
characteristics. Such a method of price collection enables the monitoring
of changes in prices between two periods, but not the comparison of average
prices between different geographic locations.
|
|
|
|
Osim cijena koje se prikupe izravno od snimatelja na terenu
(lokalno snimanje cijena), podaci o nacionalno homogenim cijenama
prikupljaju se izravno od izvještajnih jedinica ili putem interneta
(centralno snimanje cijena). Od siječnja 2021. za
odabrane skupine proizvoda (tržišni najam nekretnina, kućanski aparati i
elektronika) cijene se prikupljaju korištenjem tehnike web scraping.
|
|
In
addition to the prices collected directly by price collectors at outlets (local
price collection), data on nationally homogenous prices are collected
directly from reporting units or via the internet (central price
collection). Since January 2021, the prices for selected groups of products
(market rents, household appliances and electronics) are collected using
the web scraping technique.
|
|
|
|
Većina cijena snima se jedanput na mjesec, radnim danima
(cijene se ne snimaju vikendima i praznicima), i to približno istog dana u
mjesecu. Dva puta na mjesec snimaju se cijene poljoprivrednih proizvoda
koji se prodaju na tržnicama, cijene u zračnome putničkom prijevozu te
cijene prikupljene tehnikom web scraping. Cijene goriva za osobne
automobile, cijene paket-aranžmana, cijene najma apartmana te cijene
smještaja u kampovima snimaju se tjedno. Cijene školskih knjiga i naknada
za obrazovanje snimaju se jedanput na godinu.
|
|
The
majority of prices are collected once a month, on a working day (prices are
not collected during weekends and public holidays), on approximately the
same day of the month. The prices of agricultural
products sold in market places, the prices of passenger air transport and
the prices collected using the web scraping technique are recorded twice a
month. The prices of fuel for passenger cars, the prices of package holidays,
the prices of apartment rents and the prices of accommodation in camps are
recorded weekly. The prices of school books and education fees are recorded
once a year.
|
|
|
|
U
okolnostima pandemije bolesti COVID-19 s podacima o maloprodajnim cijenama
koje se ne mogu prikupiti postupa se u skladu s Eurostatovim preporukama za HIPC.
Smjernicama su definirana i primjenjuju se ova osnovna načela: stabilnost
ponderacijske strukture, izračun indeksa za sve kategorije klasifikacije
ECOICOP te minimiziranje broja imputiranih cijena. Prema Eurostatovim
preporukama, ako je broj imputiranih cijena za agregat veći od 50% ili ako
je ponder imputiranog dijela agregata veći od 50%, objavljeni indeksi
označuju se kao ''nisko pouzdani''.
|
|
In the context of the COVID-19 pandemic, the data on retail
prices that could not be collected are treated in accordance with the Eurostat
recommendations for the HICP. The guidelines define the following basic
principles, which are applied accordingly: the stability of the weighting
structure, the calculation of the index for all categories of the ECOICOP
classification and the minimisation of the number of imputed prices.
According to the recommendations,
indices are marked as having low reliability if the number of imputed
prices for an aggregate exceeds 50% or if the weight of the imputed part of
an aggregate exceeds 50%.
|
|
|
|
|
|
|
Ponderi
|
|
Weights
|
|
|
|
Ponderi koji se primjenjuju za izračunavanje indeksa
odražavaju relativnu važnost odabranih dobara i usluga u ukupnoj potrošnji
kućanstava na domaćem teritoriju.
|
|
The weights used for calculating the indices reflect the
relative importance of the sampled goods or services in the total
consumption of households within the domestic territory.
|
|
|
|
Osnovni izvor podataka za izradu pondera za izračun indeksa
potrošačkih cijena jest Anketa o potrošnji kućanstava (APK), koju Državni
zavod za statistiku redovito provodi od 1998. Taj izvor podataka nadopunjen
je raspoloživim dodatnim izvorima podataka. Za izračunavanje IPC-a od
siječnja 2022. primjenjuju se ponderi koji se temelje na potrošnji
kućanstava iz APK 2019., preračunani na cijene u prosincu 2021. Pandemija
bolesti COVID-19 u velikoj je mjeri utjecala na osobnu potrošnju kućanstava
i stoga su za izračun pondera u 2022. podaci iz APK 2019. dodatno ažurirani
procijenjenim podacima nacionalnih računa o izdacima za konačnu potrošnju
kućanstava za 2021.
|
|
The
main data source for determining the weights used in the calculation of the
CPI is the Household Budget Survey (HBS), conducted on a regular basis by
the Croatian Bureau of Statistics since 1998. This
data source is supplemented by available additional data sources. Since
January 2022, the compilation of CPIs has been based on the weights derived
from data on household expenditures from the 2019 HBS recalculated to
December 2021 prices. The COVID-19 pandemic has largely affected household
personal consumption and therefore, for the calculation of weights in 2022,
data from the 2019 HBS were further updated with estimated national
accounts data on household final consumption expenditure for 2021.
|
|
|
|
Osnovni
izvor podataka za izradu pondera za izračun HIPC-a na višim razinama
agregacije jesu podaci nacionalnih računa, a za niže razine agregacije
upotrijebljeni su podaci APK. Za izračunavanje HIPC-a od siječnja 2022.
upotrijebljeni su procijenjeni podaci nacionalnih računa o izdacima za
konačnu potrošnju kućanstava za 2021. nadopunjeni dodatnim raspoloživim
izvorima podataka te preračunani na razliku između prosjeka 2021. i
prosinca 2021. u skladu s Eurostatovim preporukama.
|
|
The
main data source for determining the weights for the calculation of the
HICP at higher levels of aggregation are the national accounts data, and
for lower levels of aggregation, the data from the HBS are used. Since
January 2022, the calculation of the HICP has been based on estimated
national accounts data on household final consumption expenditure for 2021,
supplemented by additional available data sources and recalculated to the
difference between the 2021 average and December 2021 according to the Eurostat
recommendations.
|
|
|
|
|
|
|
Klasifikacija
|
|
Classification
|
|
|
|
Za klasificiranje proizvoda upotrebljava se Europska
klasifikacija osobne potrošnje prema namjeni (ECOICOP).
|
|
The
European Classification of Individual Consumption according to Purpose
(ECOICOP) is used for the classification of products.
|
|
|
|
|
|
|
Izračun
indeksa
|
|
Calculation
of indices
|
|
|
|
Izračunavanje indeksa potrošačkih cijena počinje
izračunavanjem indeksa elementarnih agregata.
|
|
The calculation of the CPIs begins with the
computation of the elementary aggregate indices.
|
|
|
|
Indeksi elementarnih agregata izračunavaju se kao odnos
geometrijskih sredina cijena za svaku geografsku lokaciju. To znači da se
cijene proizvoda unutar elementarnog agregata u tekućemu mjesecu stavljaju
u odnos s cijenama referentnog razdoblja (prosinac prethodne godine). Iz
indeksa elementarnih agregata na razini geografskih lokacija izračunavaju
se indeksi elementarnih agregata na nacionalnoj razini primjenom formule za
vaganu aritmetičku sredinu.
|
|
The elementary aggregate indices are compiled as a
ratio of the geometric means of prices for each geographical location. It
means that prices for product-offers within elementary aggregates in the
current month are compared to prices of the reference period (December of
the previous year). From elementary aggregate indices at the level of
geographical locations, elementary aggregate indices at national level are
then calculated using the formula for the weighted arithmetic mean.
|
|
|
|
Indeksi elementarnih agregata na nacionalnoj razini agregiraju
se na više razine indeksa primjenom formule Laspeyresova tipa.
|
|
Elementary aggregate indices at national level are
aggregated to higher index levels using the Laspeyres’ type formula.
|
|
|
|
|
|
|
Harmonizirani
indeks potrošačkih cijena po stalnim poreznim stopama (HIPC-CT)
|
|
Harmonised
index of consumer prices at constant tax rates (HICP-CT)
|
|
|
|
HIPC-CT
jest harmonizirani indeks potrošačkih cijena, gdje se stope poreza na
proizvode zadržavaju konstantnima u tekućem razdoblju u odnosu na
referentno razdoblje, tj. u tijeku vremena. U slučaju promjene poreznih
stopa razlika između tekućeg HIPC-CT-a i HIPC-a upućuje na utjecaj promjene
poreznih stopa na promjene cijena uz pretpostavku da su se promjene u
poreznim stopama primijenile trenutačno i potpuno.
|
|
HICP-CT
is the harmonised index of consumer prices where the rates of taxes on
products are kept constant in the observation period compared to the
reference period, i.e. through time. In the event of a tax rate change, the
difference between the current HICP-CT and HICP indicates the effect of the
tax rate change on the price changes assuming that changes in tax rates are
applied instantaneously and fully.
|
|
|
|
Vremenske
serije HIPC-CT ukupno možete preuzeti na mrežnim stranicama Državnog zavoda
za statistiku na poveznici Statistika u nizu pod
naslovom Cijene, a detaljniju razradu prema ECOICOP klasifikaciji na
mrežnim stranicama Eurostata.
|
|
Time
series of the total HICP-CT can be downloaded on the website of the
Croatian Bureau of Statistics within the Statistics in Line section
under Prices, while a detailed breakdown according to the ECOICOP
classification is available on the Eurostat website.
|
Kratice
|
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
|
|
COVID-19
|
bolest prouzročena koronavirusom
|
|
COVID-19
|
Corona
Virus Disease-19
|
EU
|
Europska
unija
|
|
EU
|
European
Union
|
Eurostat
|
Statistički ured Europske unije
|
|
Eurostat
|
Statistical Office of the European Communities
|
Objavljuje Državni zavod za statistiku
Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.
Published by the Croatian Bureau of
Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80
Telefon/ Phone: +385
(0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Novinarski upiti/ Press
corner: press@dzs.hr
Odgovorne osobe:
Persons responsible:
Suzana Šamec, načelnica Sektora
makroekonomskih statistika
Suzana Šamec, Director of Macroeconomic
Statistics Directorate
Lidija Brković, glavna ravnateljica
Lidija Brković, Director General
Priredile: Sanja Jurleka, Marija
Gudelj, Snježana Strukar, Jasminka Stančić, Marita Novoselec, Gordana Šiletić
i Ivana Ključarić
Prepared by: Sanja Jurleka, Marija
Gudelj, Snježana Strukar, Jasminka Stančić, Marita Novoselec, Gordana Šiletić
and Ivana Ključarić
|
MOLIMO KORISNIKE DA
PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS ARE KINDLY
REQUESTED TO STATE THE SOURCE.
|
|
Služba za odnose s korisnicima i
zaštitu podataka
Customer Relations and Data Protection
Department
Informacije i korisnički zahtjevi
Information and user requests
|
|
Pretplata publikacija
Subscription
|
|
|
|
Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-138, 4806-154
Elektronička pošta/ E-mail: stat.info@dzs.hr
Telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4806-148
|
|
Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-115
Elektronička pošta/ E-mail: prodaja@dzs.hr
Telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4806-148
|
|