METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
Izvor i metode prikupljanja podataka
Ekonomski računi u poljoprivredi za Republiku Hrvatsku izračunani su na temelju
podataka dobivenih iz istraživanja Državnog zavoda za statistiku te
administrativnih podataka Ministarstva poljoprivrede, Poljoprivredne
savjetodavne službe i Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom
razvoju.
Metodologija izrade Ekonomskih računa u poljoprivredi temelji se na Uredbi
(EZ-a) br. 138/2004. Europskog parlamenta i vijeća od 5. prosinca 2003. o
ekonomskim računima u poljoprivredi za Zajednicu, Priručniku za Ekonomske račune
u poljoprivredi i šumarstvu EEA/EAF 97 (rev.1.1. – Eurostat) i Priručniku za
input poljoprivredne radne snage (Eurostat, 2010 ) –
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/agriculture/data/main_tables –
te na sljedećim uredbama:
Uredba Komisije (EZ-a) br. 306/2005 od 24. veljače 2005. kojom se dopunjuje
prilog I. Uredbe (EZ) br. 138/2004 Europskog parlamenta i vijeća o ekonomskim
računima u poljoprivredi za Zajednicu.
Uredba Komisije (EZ-a) br. 909/2006 od 20. lipnja 2006. o izmjenama i dopunama
priloga I. i II. Uredbe (EZ-a) br. 138/2004 Europskog parlamenta i vijeća o
ekonomskim računima u poljoprivredi za Zajednicu.
Uredba Komisije (EZ-a) br. 212/2008 od 7. ožujka 2008. o izmjenama i dopunama
priloga I. Uredbe (EZ-a) br. 138/2004 Europskog parlamenta i vijeća o ekonomskim
računima u poljoprivredi za Zajednicu.
Podaci su revidirani u skladu s Europskim sustavom nacionalnih računa – ESA
2010. Provedena je i revizija subvencija i uloženog rada u poljoprivredi
izraženog u jedinicama godišnjeg rada (AWU). Na vrijednost poljoprivredne
proizvodnje i ostalih sastavnica ekonomskih računa poljoprivrede najviše je
utjecao preračun subvencija.
Subvencije su preračunate u skladu s pravnom osnovom Europske unije te
nacionalnim zakonima i pravilnicima (Uredba (EZ) br. 138/2004, Uredba Komisije
(EZ) br. 306/2005, Uredba (EU) br. 1307/2013, Zakon o poljoprivredi, NN, br.
149/2009, 127/2010, 50/2012, 120/2012, 148/2013, 30/2015, Pravilnik o provedbi
izravnih plaćanja i IAKS mjera ruralnog razvoja, NN, br. 145/12, 29/13, 27/14,
35/15, 20/16, 39/16 i 91/16).
Uloženi rad u poljoprivredi izražen u jedinici godišnjeg rada (AWU) preračunat
je na temelju DZS-ovog Istraživanja o strukturi poljoprivrednih
gospodarstava (FSS) 2013. i dostupnih podataka iz FSS-a 2016., dok je za
poljoprivredna gospodarstva koja nisu obuhvaćena navedenim istraživanjima
korištena metoda procjene.
Neaditivnost zbroja sastavnica pojedinih pokazatelja rezultat je primjene metode
obračuna i zaokruživanja vrijednosti na detaljnoj raščlambi kategorija i
potkategorija
Obuhvat
Ekonomski računi poljoprivrede obuhvaćaju cjelokupnu poljoprivrednu proizvodnju
(na obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima i kod poslovnih subjekata).
DEFINICIJE
Poljoprivredna proizvodnja
jednaka je zbroju vrijednosti biljne proizvodnje, stočne proizvodnje,
poljoprivrednih usluga i vrijednosti proizvodnje neodvojivih nepoljoprivrednih
sporednih aktivnosti. Obračunsko razdoblje jest kalendarska godina.
Poljoprivredna proizvodnja vrednuje se u baznim cijenama, što znači da su
uključene sve subvencije na proizvode i usluge, a isključeni su svi porezi na
proizvode i usluge.
Međufazna potrošnja
jest vrijednost utrošenih
inputa u poljoprivrednu proizvodnju. Iskazuje se u kupovnim cijenama.
Bruto dodana vrijednost
u
baznim cijenama jednaka je razlici poljoprivredne proizvodnje u baznim cijenama
i međufazne potrošnje u kupovnim cijenama
Potrošnja fiksnoga kapitala
jest smanjenje vrijednosti fiksnih kapitalnih dobara kao rezultat njihova
uobičajenog trošenja i habanja u tijeku proizvodnog procesa.
Neto dodana vrijednost
u
baznim cijenama jednaka je razlici bruto dodane vrijednosti u baznim cijenama i
potrošnji fiksnoga kapitala.
Naknade za zaposlene
definirane su kao ukupne naknade u novcu ili naturi koje isplaćuje poslodavac
zaposleniku u zamjenu za obavljeni rad u tijeku računovodstvenog razdoblja.
Ostale subvencije na proizvodnju
sastoje se od subvencija koje nisu subvencije na proizvode, a proizvođačke
jedinice mogu ih dobiti na temelju bavljenja poljoprivrednom proizvodnjom.
Faktorski dohodak
jednak je neto dodanoj
vrijednosti od koje su oduzeti porezi na proizvodnju, a dodane su subvencije na
proizvodnju.
Poslovni višak / mješoviti dohodak
jednak je razlici faktorskog dohotka i naknade zaposlenicima.
Plaćene rente odgovaraju plaćanjima izvršenima prema vlasniku
materijalnih sredstava u zamjenu za ustupanje sredstava na korištenje nekoj
drugoj jedinici. U ekonomskim računima poljoprivrede ta stavka uglavnom odgovara
zakupninama za zemljište koje zakupci plaćaju vlasnicima zemljišta.
Kamatu
čine troškovi plativi po kreditu za kapitalna ulaganja.
U ekonomskim računima poljoprivrede kamata je protustavka kredita koji su
odobreni za potrebe poljoprivrednih gospodarstava (npr. za kupnju zemljišta,
zgrada, strojeva, vozila ili druge opreme).
Poduzetnički dohodak jednak je zbroju
primljenih kamata koje se odnose isključivo na poljoprivrednu proizvodnju i
razlike neto poslovnog viška / mješovitog dohotka i plaćenih najamnina i
plaćenih kamata.
Uloženi rad u poljoprivredi
obuhvaća ukupan broj radnih sati svih osoba i
zaposlenika koji za plaću ili kao neplaćena radna snaga obavljaju
karakteristične poslove unutar poljoprivredne djelatnosti. Mjeri se u
jedinicama godišnjeg rada). Jedinica
godišnjeg rada (AWU) jest kvocijent ukupnog broja radnih sati odrađenih u
poljoprivredi tijekom godine i prosječnog broja radnih sati koji za plaćeni rad
iznosi 1 800.