GODINA/ YEAR: LV. ZAGREB,
20.
TRAVNJA 2018. / 20 APRIL 2018 BROJ/
NUMBER: 12.1.2/1.
CODEN
POPCEA ISSN 1330-0350
IZVJEŠĆE O PROCEDURI PREKOMJERNOGA
PRORAČUNSKOG MANJKA I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI HRVATSKOJ, TRAVANJ
2018. (ESA 2010)
EXCESSIVE
DEFICIT PROCEDURE REPORT, REPUBLIC OF CROATIA, APRIL 2018
(ESA
2010)
U ovom
Priopćenju Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak
(deficit) i razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome
proračunskome manjku (deficitu) i razini duga opće države (travanjsko
Izvješće) za razdoblje od 2014. do 2017. prema metodologiji Europskog
sustava nacionalnih i regionalnih računa (ESA 2010) i Priručniku o deficitu
i dugu opće države.
|
|
The
Croatian Bureau of Statistics issues in this First Release the general
government deficit and debt data based on figures reported in the Excessive
Deficit Procedure Report (the April Notification) for the period from 2014
to 2017 according to the European System of National and Regional Accounts
(ESA 2010) methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.
|
|
|
|
Fiskalni
nadzor Europske komisije nad zemljama članicama temelji se na Izvještaju o
prekomjernome proračunskome manjku i razini duga opće države. Ugovorom iz
Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija fiskalnog nadzora: udio
proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje članice ne smije biti
veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države veći od 60% BDP-a.
|
|
The
fiscal surveillance of the European Union over the Member States is based
on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines
two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a
debt-to-GDP ratio must not exceed the reference values of 3% and 60%,
respectively.
|
|
|
|
Ovo
izvješće podnosi se Europskoj komisiji (Eurostatu) dva puta godišnje – na kraju
ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna (listopadsko Izvješće).
Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri godine i za tekuću
godinu, u kojoj su podaci za tekuću godinu bazirani na prognozama
Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su objaviti
Izvješće na svojim internetskim stranicama.
|
|
This
EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year
at the end of March (called the April Notification) and the end of
September (the October Notification). The EDP Report relates to a last
four-year period and for a current year in which current-year data are
based on the Ministry of Finance forecast. National statistical offices are
obliged to publish the EDP Report on their web sites.
|
|
|
|
U 2017. suficit konsolidirane opće države iznosio je
2 754 milijuna kuna, odnosno 0,8% BDP-a, dok je u 2016. deficit iznosio -3 275 milijuna
kuna ili 0,9 % BDP-a. U 2015. deficit je bio jednak -11 687
milijuna kuna ili 3,4% BDP-a te je u 2014. bio jednak -17 033 milijuna
kuna ili 5,1% BDP-a.
|
|
In 2017, the consolidated general government surplus
amounted to 2 754 million kuna, or 0.8% of GDP, while in 2016 the
deficit amounted to
-3 275 million kuna, or 0.9% of GDP. In 2015, the deficit was
equal to
-11 687 million kuna, or 3.4% of GDP, and in 2014 it was equal to
-17 033 million kuna, or 5.1% of GDP.
|
|
|
|
Konsolidirani
dug na kraju 2017. iznosio je 283 313 milijuna kuna
ili 78,0% BDP-a, dok je u 2016. iznosio 281 738 milijuna kuna,
odnosno 80,6% BDP-a. U 2015. dug je iznosio 284 203 milijuna
kuna, odnosno 83,8% BDP-a, dok je u 2014. iznosio 278 366 milijuna
kuna, odnosno 84,0% BDP-a.
|
|
The
consolidated gross debt at the end of 2017 amounted to
283 313 million kuna, or 78.0% of GDP, while in 2016 it amounted
to 281 738 million kuna, or 80.6% of GDP. In 2015, the debt amounted to
284 203 million kuna, or 83.8% of GDP, while in 2014 it was
278 366 million kuna, or 84.0% of GDP.
|
|
|
|
Veliki
utjecaj na iznos suficita u 2017. imao je ponovni pad proračunskog salda
državnog proračuna u odnosu na prethodnu godinu sa 3 389 milijuna
kuna na 2 292 milijuna kuna, kao rezultat pozitivnih ekonomskih
trendova.
|
|
A
significant drop of achieved working balance of the State Budget in
relation to plan had a big impact on the surplus amount in 2017 from
3 389 million kuna to 2 292 million kuna, as a result
of positive economic trends.
|
|
|
|
Najveći
utjecaj na generiranje suficita u 2017. u odnosu na prethodne godine imalo
je znatno poboljšanje financijskog rezultata izvanproračunskih korisnika i
javnih poduzeća te povećanje poreznih prihoda. Tijekom 2017. porezi na
proizvodnju i uvoz prikupljeni su u iznosu od 71 601 milijun
kuna, čime su zabilježili porast od 5,4% u odnosu na 2016. Nadalje,
zabilježen je pad investicija, koje su u 2017. iznosile 9 821 milijun
kuna, što je za 13,1% manje nego u 2016.
|
|
The
biggest impact on generating surplus in 2017 compared to previous years was
caused by the improvement of financial results of extra-budgetary users and
public corporations as well as an increase in tax revenues. During 2017,
taxes on production and imports were collected in the amount of
71 601 million kuna, recording an increase of 5.4% compared to
2016. Furthermore, in 2017, a decrease of investments was recorded in the
amount of 9 821 million kuna, which is a decrease of 13.1%
compared to 2016.
|
|
|
|
Porezni
podaci prema obračunu nacionalnih računa jesu podaci o državnim novčanim
primicima koji su prilagođeni metodologiji ESA-e tako da se primjenjuje
metoda vremenskog prilagođavanja (TAC metoda).
|
|
National
accounts data on taxes are data on government cash receipts adjusted to the
concepts of ESA in a way that time-adjusted cash (TAC) method is
implemented.
|
|
|
|
Osim
navedenog, utjecaj na generiranje suficita imalo je i smanjenje kamatnih
rashoda. U 2017. kamatni rashodi iznosili su 9 769 milijuna
kuna, što je za 9,7% manje nego u 2016.
|
|
Among
the above-mentioned, impact on generating surplus was also caused by a
decrease of paid interests. In 2017, paid interests amounted to 9 769 million
kuna, which is a decrease of 9.7% compared to 2016.
|
|
|
|
U
usporedbi s listopadskom notifikacijom, deficit države za razdoblje od
2014. do 2016. minimalno je revidiran te je bio za 476 milijuna
kuna veći u 2015. ili 0,06% BDP-a, za 120 milijuna kuna veći u 2016. ili
0,01% BDP-a, dok u 2014. nije bilo promjene. Spomenute revizije
proizlaze najvećim dijelom iz uključivanja novih jedinica te ostalih manjih
metodoloških izmjena.
|
|
Compared
to the October Notification, the government deficit for the period from
2014 to 2016 has been slightly revised and was by 476 million kuna
higher in 2015, or by 0.06% of GDP, by 120 million kuna higher in 2016, or
by 0.01% of GDP, while there was no revision in 2014. These revisions
result mainly from the fact that new units were included as well as from
other minor methodological changes.
|
|
|
|
Osim
toga, u obuhvat opće države u travnju 2018., u skladu s Priručnikom o
javnom deficitu i dugu, uključena su i dva javna poduzeća koja su pala test
tržišnosti u tri uzastopne godine.
|
|
Additionally,
in the general government coverage in April 2018, two public units that
have not passed market/non-market test were included according to Manual on
government deficit and debt.
|
|
|
|
U 2017. bilježi se daljnji rast primarnog suficita
opće države, koji iznosi 12 523 milijuna kuna
ili 3,7% BDP-a.
|
|
In
2017, further growth of general government primary surplus was recorded and
amounted to 12 523 million kuna, or 3.7% of GDP.
|
|
|
|
U 2017.
zabilježen je rast duga opće države od 0,6% u odnosu na stanje na kraju
2016.
|
|
The
government debt decreased by 0.6%, as compared to stock at the end of 2016.
|
|
|
|
Pri
izradi ovog Izvješća provedeno je dodatno usklađivanje EDP stanja duga u
skladu s metodologijom ESA 2010 u smislu konsolidacije na razini
instrumenta dužničkih vrijednosnih papira, što je rezultiralo smanjenjem
razine duga u cijeloj seriji podataka.
|
|
In this
EDP Report, an additional alignment with ESA2010 of EDP debt stock was
conducted regarding consolidation of debt securities' instrument, which
resulted in the reduction of debt level in the whole data series.
|
|
|
|
Konsolidacija
je dovela do smanjenja EDP duga na dan 31. prosinca 2017. za 2,01% BDP-a, a
u četiri notifikacijske godine prosječni utjecaj na smanjenje EDP duga bio
je 1,89% BDP-a.
|
|
Consolidation
has led to a decrease of EDP debt at 31st December 2017 of 2.01%
of GDP, while its average annual effect on the decrease of EDP debt in four
notification years was 1.89% of GDP.
|
|
|
|
Neovisno
o smanjenju razine duga zbog provedene konsolidacije, u 2017. dug opće
države porastao je za 1 575 milijuna kuna, odnosno
0,56% u odnosu na 2016., dok je udio duga u BDP-u smanjen s 80,6% u 2016.
na 78,0% u 2017. zbog rasta BDP-a.
|
|
Regardless
of debt level reduction caused by consolidation, in 2017 general government
debt increased by 1 575 million kuna, or by 0.56% of GDP compared
to 2016, while its share in GDP fell from 80.6% in 2016 to 78.0% in 2017
due to GDP growth.
|
|
|
|
Najveći
razlog porastu stanja duga opće države od 1 575 milijuna
kuna u nominalnom iznosu jest veće novo zaduženje države od otplata u
2017., ponajprije po dužničkim vrijednosnim papirima središnje države, a
manjim dijelom zbog proširenja obuhvata sektora opće države. Smanjenju duga
znatno je pridonijelo i smanjenje duga središnje države po kreditima. Kod
lokalne države znatan pad dogodio se na kreditima te dužničkim vrijednosnim
papirima, koji su potpuno otplaćeni te lokalna država više nema duga po tom
instrumentu.
|
|
The
main reason for nominal debt level increase of 1 575 million kuna
is new higher borrowing compared to debt repayment in 2017, primarily in
debt securities of the central government and in minor part due to
expansion of scope of the general government. Reduction of central
government loans significantly influenced the total debt level. Local
government debt level significantly decreased due to the reduction in loans
and in debt securities, which are fully repaid and local government has no
longer debt securities' debt.
|
|
|
|
|
|
|
Podatke
iz ovog priopćenja možete preuzeti na www.dzs.hr.
Ovdje
možete preuzeti EDP tablice iz ovog priopćenja u Excel-formatu.
Ovdje
možete preuzeti tablicu temeljnih agregata sektora opće države u
Excel-formatu.
Ovdje
možete preuzeti tablicu detaljne razrade poreza i socijalnih doprinosa
prema vrsti poreza ili socijalnih doprinosa.
|
|
Data from this release can be downloaded at www.dzs.hr.
EDP
excel tables from this release can be downloaded here.
Excel
table with data on main aggregates of general government from this release
can be downloaded here.
Excel
table with data on detailed tax and social contribution receipts by type of
tax or social contribution can be downloaded here
|
1. PRIKAZ PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA I
RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA
REPORTING
OF EXCESIVE GOVERNMENT DEFICIT AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF ASSOCIATED
DATA
|
2014.
|
2015.
|
2016.
|
2017.
|
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln
kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross domestic product at current market
prices
|
331 266
|
100,0
|
338 975
|
100,0
|
349 410
|
100,0
|
363 310
|
100,0
|
|
|
|
Neto
uzajmljivanje (-)/neto pozajmljivanje (+)
Net
borrowing (-)/net lending (+)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
-17 033
|
-5,1
|
-11 687
|
-3,4
|
-3 275
|
-0,9
|
2 754
|
0,8
|
Središnja
država
Central
government
|
-18 068
|
-5,5
|
-11 370
|
-3,4
|
-4 103
|
-1,2
|
2 506
|
0,7
|
Lokalna
država
Local
government
|
-293
|
-0,1
|
198
|
0,1
|
-40
|
0,0
|
-136
|
0,0
|
Fondovi
socijalne sigurnosti
Social
security funds
|
1 328
|
0,4
|
-514
|
-0,2
|
867
|
0,2
|
383
|
0,1
|
|
|
|
Konsolidirani
dug opće države
General
government consolidated gross debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
278 366
|
84,0
|
284 203
|
83,8
|
281 738
|
80,6
|
283 313
|
78,0
|
|
|
|
Rashodi
opće države
General
government expenditure
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto
investicije u fiksni kapital
Gross fixed
capital formation
|
11 823
|
3,6
|
10 979
|
3,2
|
11 303
|
3,2
|
9 821
|
2,7
|
Kamate
(konsolidirano)
Interest
(consolidated)
|
11 427
|
3,4
|
11 801
|
3,5
|
10 817
|
3,1
|
9 769
|
2,7
|
2. USPOREDNI PRIKAZ TRAVANJSKE NOTIFIKACIJE
2017. I LISTOPADSKE NOTIFIKACIJE 2017. PREKOMJERNOG PRORAČUNSKOG MANJKA
I RAZINE DUGA
COMPARISON
OF APRIL 2017 NOTIFICATION WITH OCTOBER 2017 NOTIFICATION OF GOVERNMENT
DEFICIT AND DEBT LEVELS
|
|
2014.
|
2015.
|
2016.
|
2017.
|
|
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
mil.
kuna
Mln kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Neto uzajmljivanje (-)
/ neto pozajmljivanje (+) (B.9)
Net borrowing (-) /
Net lending (+) (B. 9)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska
notifikacija 2017.
|
-17 033
|
-5,1
|
-11 687
|
-3,4
|
-3 275
|
-0,9
|
2 754
|
0,8
|
April
2017Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Listopadska
notifikacija 2017.
|
-17 033
|
-5,1
|
-11 210
|
-3,4
|
-3 155
|
-0,9
|
-
|
-
|
October
2017Notification
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razlika
Difference
|
0
|
0,0
|
-476
|
-0,1
|
-120
|
0,0
|
-
|
-
|
Konsolidirani dug opće
države
General government
consolidated debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska
notifikacija 2017.
|
278 366
|
84,0
|
284 203
|
83,8
|
281 738
|
80,6
|
283 313
|
78,0
|
April
2017 Notification
|
|
Listopadska
notifikacija 2016.
|
284 183
|
85,8
|
289 582
|
87,4
|
289 076
|
85,3
|
-
|
-
|
October
2016 Notification
|
|
Razlika
Difference
|
-5 818
|
-1,7
|
-5 379
|
-3,6
|
-7 338
|
-4,6
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
METODOLOŠKA OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
Osnovni
pojmovi i definicije
|
|
Basic concepts and definitions
|
|
|
|
Sektor
opće države (S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali
netržišni proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i
zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica
koje pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje
su ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.
|
|
The
general government sector (S.13) includes all institutional units that are
other non-market producers, whose output is intended for individual and
collective consumption and mainly financed by compulsory payments made by
units belonging to other sectors and/or all institutional units principally
engaged in the redistribution of national income and wealth.
|
|
|
|
Sektor
opće države sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311),
lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja
država obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale
vladine institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim
teritorijem te su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja
država uključuje i neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom
ih financira središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću
obuhvaća korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske
vode, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste,
Hrvatski fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje
državnom imovinom do 30. rujna 2013., Centar za
restrukturiranje i prodaju te Državni ured za upravljanje državnom imovinom
kao njezinih pravnih slijednika) HŽ Infrastrukturu, HRT, Hrvatske
autoceste, Autocestu Rijeka ‒ Zagreb, zajedno s
Hrvatskom bankom za obnovu i razvitak, Državnom agencijom za osiguranje
štednih uloga i sanaciju banaka, Hrvatskim operatorom tržišta energije i
Hrvatskom regulatornom agencijom za mrežne djelatnosti koji su
reklasificirani u sektor države (središnje države).
|
|
The
general government consists of three sub-sectors: the central government
(S.1311), the local government (S.1313) and the social security funds
sub-sector (S.1314). The central government comprises departments of
government administration and other central government agencies,
authorities and institutions whose jurisdiction covers the entire economic
territory, apart from the administration of the social security funds
sub-sector. It also includes non-profit institutions that are controlled
and chiefly financed by the central government. The central government in
this EDP Report includes central government budgetary users,
extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental
Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian
Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of
the Public Property until 30 September 2013, that is, the
Restructuring and Sale Center and the State Property Management
Administration as its legal successors), the Croatian Railways
Infrastructure, the Croatian Radio and Television, Hrvatske Autoceste
d. o. o., the Rijeka-Zagreb Motorway together with the Croatian Bank
for Reconstruction and Development, the State Agency for Deposit Insurance
and Bank Resolution, the Croatian Energy Market Operator and Croatian
Regulatory Authority for Network Industries, which have been reclassified
into the government sector (the central government).
|
|
|
|
Lokalna
država obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike
lokalnih proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod
kontrolom lokalne vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova
socijalne sigurnosti uključuje sve institucionalne jedinice čija je
primarna djelatnost administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj
sektor čine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za
mirovinsko osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje.
|
|
The
local government sector comprises local and regional self-government units
as well as all local budget users. Included in the local government sector
are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local
authorities. The social security funds sub-sector includes all public
sector institutional units whose main activity consists in administrating
funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian
Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the
Croatian Employment Institute.
|
|
|
|
Proračunski
manjak (višak) znači neto uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9)
sektora opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih
rashoda, kako je definirano u ESA 2010.
|
|
The
government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9)
of the general government sector (S.13) defined as a difference between a
total revenue and a total expenditure.
|
|
|
|
Prema
novoj metodologiji ESA 2010 nema više prilagodbi za tretman tijekova kamata
iz swap ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su EDP B.9
i B.9 prema metodologiji ESA 2010 jednaki.
|
|
According
to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the
treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and
forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9
according to the ESA 2010.
|
|
|
|
Dug
opće države predstavlja bruto nominalnu vrijednost duga na kraju godine.
Dug se odnosi na jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj
klasifikaciji u sektor opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski
instrumenti: gotovina i depoziti (AF.2); dužnički vrijednosni papiri (AF.3)
te krediti i zajmovi (AF.4), kako je definirano u ESA 2010.
|
|
The
general government debt is defined as gross debt nominal value at the year
end. The debt refers to the units classified in the general government
sector (S.13) according to the sector classification and consists of the
following financial instruments: currency and deposits (AF.2), debt
securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in the ESA 2010.
|
|
|
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
BDP
|
bruto domaći
proizvod
|
|
EDP
|
excessive deficit
procedure
|
EDP
|
postupak
prekomjernog deficita
|
|
ESA
|
European System of
Accounts
|
ESA
|
Europski sustav
nacionalnih računa
|
|
EU
|
European Union
|
EU
|
Europska unija
|
|
GDP
|
gross domestic
product
|
HRT
|
Hrvatska
radiotelevizija
|
|
mln
|
million
|
HŽ
|
Hrvatske
željeznice
|
|
VAT
|
value added tax
|
mil.
|
milijun
|
|
|
|
PDV
|
porez na dodanu
vrijednost
|
|
|
|
|
|
|
Znakovi
|
|
Symbols
|
|
|
|
|
|
-
|
nema
pojave
|
|
-
|
no
occurrence
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Objavljuje
i tiska Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p.
p. 80.
Published and printed
by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B. 80
Telefon/ Phone:
+385 (0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Odgovara
ravnatelj Marko Krištof.
Person
responsible: Marko Krištof, Director General
Priredili:
Valentina Hudiluk, Suzana Šamec, Vlasta Vrčak, Marija Gojević i Igor Knež
Prepared
by: Valentina
Hudiluk, Suzana Šamec, Vlasta Vrčak, Marija Gojević and Igor Knež
|
MOLIMO KORISNIKE DA
PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS
ARE KINDLY REQUESTED TO STATE THE SOURCE
|
|
Naklada:
20 primjeraka
20 copies
printed
Podaci iz
ovog Priopćenja objavljuju se i na internetu.
First
Release data are also published on the Internet.
|