GODINA/ YEAR:
LVII.
|
ZAGREB, 22.
TRAVNJA 2020./ 22 APRIL, 2020
|
BROJ/ NUMBER:
12.1.2/1.
|
CODEN POPCEA ISSN 1330-0350
IZVJEŠĆE O PROCEDURI PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA
I RAZINI DUGA OPĆE DRŽAVE U REPUBLICI HRVATSKOJ, TRAVANJ 2020. (ESA 2010.)
EXCESSIVE DEFICIT PROCEDURE REPORT,
REPUBLIC OF CROATIA, APRIL 2020
(ESA 2010)
U
ovom Priopćenju Državni zavod za statistiku objavljuje proračunski manjak
(deficit) i razinu duga opće države iskazane u Izvješću o prekomjernome
proračunskome manjku (deficitu) i razini duga opće države (travanjsko
Izvješće) za razdoblje od 2016. do 2019. prema metodologiji Europskog
sustava nacionalnih i regionalnih računa (ESA 2010.) i Priručniku o
deficitu i dugu opće države.
|
|
The
Croatian Bureau of Statistics issues in this First Release the general
government deficit and debt data based on figures reported in the Excessive
Deficit Procedure Report (the April Notification) for the period from 2016
to 2019 according to the European System of National and Regional Accounts
(ESA 2010) methodology and the Manual on Government Deficit and Debt.
|
|
|
|
Fiskalni nadzor Europske komisije nad zemljama članicama
temelji se na Izvještaju o prekomjernome proračunskome manjku i razini duga
opće države. Ugovorom iz Maastrichta uspostavljena su dva glavna kriterija
fiskalnog nadzora: udio proračunskog manjka (deficita) opće države zemlje
članice ne smije biti veći od 3% BDP-a, a konsolidirani dug opće države
veći od 60% BDP-a.
|
|
The
fiscal surveillance of the European Union over the Member States is based
on the Excessive Deficit Procedure Report. The Maastricht Treaty defines
two main criteria of the fiscal surveillance: a deficit-to-GDP ratio and a
debt-to-GDP ratio in a Member State must not exceed the reference values of
3% and 60%, respectively.
|
|
|
|
Ovo Izvješće podnosi se Europskoj komisiji (Eurostatu) dva puta
godišnje – na kraju ožujka (travanjsko Izvješće) i na kraju rujna
(listopadsko Izvješće). Izvješće se odnosi na razdoblje posljednje četiri
godine i za tekuću godinu, u kojoj su podaci za tekuću godinu bazirani na
prognozama Ministarstva financija. Nacionalni statistički uredi obvezni su
objaviti Izvješće na svojim internetskim stranicama.
|
|
This
EDP Report is submitted to the European Commission (Eurostat) twice a year – at the
end of March (the April Notification) and the end of September (the October
Notification). The EDP Report relates to the last four-year period and for
the current year in which the current-year data are based on the Ministry
of Finance forecast. National statistical offices are obliged to publish
the EDP Report on their web sites.
|
|
|
|
U
2019. suficit konsolidirane opće države iznosio je 1 553 milijuna kuna,
odnosno 0,4% BDP-a, dok je u 2018. suficit iznosio 850 milijuna kuna ili
0,2% BDP-a. U 2017. suficit je iznosio 2 920 milijuna kuna ili 0,8% BDP-a,
dok je u 2016. deficit bio jednak -3 338 milijuna kuna ili 1,0% BDP-a.
|
|
In
2019,
the consolidated general government surplus amounted to 1 553 million
kuna, or 0.4% of GDP, while in 2018, the surplus amounted to 850 million
kuna, or 0.2% of GDP. In 2017, the surplus amounted to 2 920 million kuna,
or 0.8% of GDP, while in 2016, the deficit was equal to -3 338 million
kuna, or 1.0% of GDP.
|
|
|
|
Konsolidirani
dug na kraju 2019. iznosio je 293 020 milijuna kuna ili
73,2% BDP-a, dok je u 2018. iznosio 286 138 milijuna kuna, odnosno 74,7%
BDP-a. U 2017. dug je iznosio 284 920 milijuna kuna, odnosno 77,8% BDP-a,
dok je u 2016. iznosio 283 753 milijuna kuna, odnosno 80,8% BDP-a.
|
|
The
consolidated
debt at the end of 2019 amounted to 293 020 million kuna, or 73.2% of
GDP, while in 2018, it amounted to 286 138 million kuna, or 74.7% of GDP.
In 2017, the debt amounted to 284 920 million kuna, or 77.8% of GDP, while
in 2016, it was 283 753 million kuna, or 80.8% of GDP.
|
|
|
|
Veliki
utjecaj na iznos suficita u 2019. imao je suficit proračunskog salda
državnog proračuna u iznosu od 50 milijuna kuna, što je poboljšanje u
odnosu na prethodnu godinu za 242 milijuna kuna, kao rezultat pozitivnih
ekonomskih trendova.
|
|
The
surplus of 50 million kuna in the achieved working balance of the State
Budget had a big impact on the surplus amount in 2019, which is an
improvement of 242 million kuna compared to the previous year, as a result
of positive economic trends.
|
|
|
|
Najveći
utjecaj na generiranje suficita u 2019. u odnosu na prethodne godine imalo
je poboljšanje financijskog rezultata izvanproračunskih korisnika i javnih
poduzeća te povećanje poreznih prihoda. U 2019. porezi na proizvodnju i
uvoz prikupljeni su u iznosu od 81 289 milijuna kuna,
što je porast od 6,0% u odnosu na 2018., dok su tekući porezi na dohodak i
bogatstvo prikupljeni u iznosu od 26 661 milijun kuna,
odnosno 7,6% više nego prethodne godine.
|
|
The
biggest impact on generating surplus in 2019 compared to previous years was
caused by the improvement of financial results of extrabudgetary users and
public corporations, as well as an increase in tax revenues. In 2019, taxes
on production and import were collected in the amount of 81 289
million kuna, which was an increase of 6.0% compared to 2018, while the current
taxes on income and wealth were collected in the amount of 26 661 million
kuna, which was 7.6% higher than in the previous year.
|
|
|
|
Porezni
podaci prema obračunu nacionalnih računa jesu podaci o državnim novčanim
primicima koji su prilagođeni metodologiji ESA 2010. tako da se primjenjuje
metoda vremenskog prilagođavanja (metoda TAC).
|
|
National
accounts data on taxes are data on government cash receipts adjusted to the
concepts of the ESA 2010 methodology in a way that the time-adjusted cash
(TAC) method is implemented.
|
|
|
|
Osim
toga, utjecaj na generiranje suficita imalo je i povećanje svih ostalih
prihodnih kategorija koje, među ostalim, uključuju primljene transfere,
primljeni vlasnički dohodak te output. U 2019. kamatni rashodi iznosili su
8 882 milijuna kuna, što je za 0,1% više nego u 2018., kada su iznosili 8
870 milijuna kuna.
|
|
In
addition, the impact on generating surplus was also caused by an increase
in all other revenue categories, which also include transfers, receivable,
property income receivable and total output. In 2019, paid interests
amounted to 8 882 million kuna, which was an increase of 0.1%
compared to 2018, when they amounted to 8 870 million kuna.
|
|
|
|
|
|
|
Nadalje,
zabilježen je rast investicija, koje su u 2019. iznosile 17 193 milijuna
kuna, što je za 27,6% više nego u 2018. Zabilježena su plaćanja po pozvanim
jamstvima za brodogradilišta u iznosu od 1 766 milijuna kuna, što
je utjecalo na smanjenje suficita.
|
|
Furthermore,
an increase in investments was recorded, which amounted to 17 193
million kuna in 2019, which was 27.6% higher than in 2018. Payments for
guarantees called for shipyards were recorded in the amount of 1 766
million kuna, which influenced the decrease in surplus.
|
|
|
|
U
usporedbi s Listopadskom notifikacijom, deficit/suficit države za razdoblje
od 2016. do 2018. revidiran je te je u 2016. deficit bio manji za 546
milijuna kuna ili 0,16% BDP-a, dok je u 2017. suficit bio veći za 6 milijuna kuna ili
0,002% BDP-a, dok je u 2018. suficit bio manji za 143 milijuna kuna ili
0,04% BDP-a. Spomenute revizije proizlaze najvećim dijelom zbog ažuriranja
sektorske klasifikacije, promjene izvora podataka za obračun bruto
investicija i ostalih manjih metodoloških izmjena.
|
|
Compared
to the October Notification, the government deficit/surplus for the period
from 2016 to 2018 has been revised and the deficit was
546 million kuna lower in 2016, or 0.16% of GDP, while in 2017, the
surplus was 6 million kuna higher, or 0.002% of GDP, and in 2018, the
surplus was 143 million kuna lower, or 0.04% of GDP. The aforementioned
revisions resulted mainly from updating the sector classification, changing
the data source for the calculation of gross fixed capital formation and
other minor methodological changes.
|
|
|
|
Nadalje,
u obuhvat opće države nakon Listopadske notifikacije, u skladu s
Priručnikom o javnom deficitu i dugu, u 2018. i 2019. bilo je uključeno
jedno javno poduzeće (Zagrebački električni tramvaj), koje nije prošlo na
testu tržišnosti.
|
|
Additionally,
in accordance with the Manual on
Government Deficit and Debt, the general government coverage after the
October Notification included one public company (Zagrebački električni
tramvaj) in 2018 and 2019, which did not pass the market/non-market test.
|
|
|
|
U
2019. primarni suficit opće države iznosio je 10 435 milijuna kuna ili
2,6% BDP-a, što je za 7,4% više nego u 2018.
|
|
In
2019,
the primary surplus of the general government amounted to 10 435 million
kuna, or 2.6% of GDP, which was 7.4% higher than in 2018.
|
|
|
|
Razina
konsolidiranog duga sektora opće države (tzv. maastrichtški dug) na kraju
2019. bila je za 6,9 milijardi kuna ili 2,4% veća u odnosu na stanje s
kraja 2018. Od toga je 5,7 milijardi objašnjeno neto zaduživanjem, a
ostatak pozitivnim tečajnim promjenama kune u odnosu na euro.
|
|
The
level of the consolidated general government debt (the so-called Maastricht
debt) at the end of 2019 was 6.9 billion kuna or 2.4% higher than at the
end of 2018. Out of that, 5.7 billion kuna was accounted for by net
borrowing and the rest by positive exchange rate changes in the kuna
against the euro.
|
|
|
|
I dalje je prisutan negativan trend
udjela maastrichtškog duga u BDP-u, koji je u odnosu na 2018. pao za 1,5
postotnih bodova te je na kraju 2019. iznosio 73,2% BDP-a, što je
determinirano proporcionalno većim rastom nominalnog BDP-a u odnosu na rast
duga sektora opće države.
|
|
There
is still a negative trend in Maastricht's debt-to-GDP ratio, which fell by
1.5 percentage points compared to 2018 and stood at 73.2% of GDP at the end
of 2019, as determined by a larger increase in the nominal GDP compared to
the growth in the general government sector debt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ovdje možete preuzeti
EDP tablice iz ovog Priopćenja u Excel-formatu.
Ovdje možete
preuzeti tablicu temeljnih agregata sektora opće države u Excel-formatu.
|
|
EDP excel tables from this First Release
can be downloaded here.
Excel table with data on main
aggregates of general government from this First Release can be downloaded
here.
|
1. PRIKAZ
PREKOMJERNOGA PRORAČUNSKOG MANJKA/VIŠKA I RAZINE DUGA TE POVEZANIH PODATAKA
REPORTING
OF EXCESSIVE GOVERNMENT DEFICIT/SURPLUS AND DEBT LEVELS AND PROVISION OF
ASSOCIATED DATA
|
2016.
|
2017.
|
2018.
|
2019.
|
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto domaći proizvod, tekuće tržišne cijene
Gross domestic product at current market prices
|
351 169
|
100
|
366 426
|
100
|
382 965
|
100
|
400 102
|
100
|
|
|
|
Neto
uzajmljivanje (-)/ neto pozajmljivanje (+)
Net
borrowing (-)/ net lending (+)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
-3 338
|
-1,0
|
2 920
|
0,8
|
850
|
0,2
|
1 553
|
0,4
|
Središnja
država
Central government
|
-4 168
|
-1,2
|
2 291
|
0,6
|
513
|
0,1
|
2 140
|
0,5
|
Lokalna
država
Local government
|
-122
|
0,0
|
-49
|
0,0
|
-436
|
-0,1
|
-1 446
|
-0,4
|
Fondovi
socijalne sigurnosti
Social security funds
|
952
|
0,3
|
678
|
0,2
|
772
|
0,2
|
859
|
0,2
|
|
|
|
Konsolidirani
dug opće države
General
government consolidated gross debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opća država
General government
|
283 753
|
80,8
|
284 920
|
77,8
|
286 138
|
74,7
|
293 020
|
73,2
|
|
|
|
Rashodi
opće države
General
government expenditure
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruto
investicije u fiksni kapital
Gross fixed capital formation
|
11 510
|
3,3
|
10 079
|
2,8
|
13 477
|
3,5
|
17 193
|
4,3
|
Kamate
(konsolidirano)
Interest (consolidated)
|
10 824
|
3,1
|
9 738
|
2,7
|
8 870
|
2,3
|
8 882
|
2,2
|
2. USPOREDNI
PRIKAZ TRAVANJSKE NOTIFIKACIJE 2020. I LISTOPADSKE NOTIFIKACIJE 2019. PREKOMJERNOGA
PRORAČUNSKOG
MANJKA I RAZINE DUGA
COMPARISON
OF APRIL 2020 NOTIFICATION WITH OCTOBER 2019 NOTIFICATION OF GOVERNMENT
DEFICIT AND DEBT LEVELS
|
2016.
|
2017.
|
2018.
|
2019.
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
mil. kuna
Mln kuna
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Neto uzajmljivanje (-)/ neto pozajmljivanje (+) (B.9)
Net borrowing (-)/ Net lending (+) (B. 9)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska notifikacija 2020.
April 2020 Notification
|
-3 338
|
-1,0
|
2 920
|
0,8
|
850
|
0,2
|
1 553
|
0,4
|
|
Listopadska notifikacija 2019.
October 2019 Notification
|
-3 884
|
-1,1
|
2 914
|
0,8
|
992
|
0,3
|
-
|
-
|
|
Razlika
Difference
|
546
|
0,2
|
6
|
0,0
|
-143
|
0,0
|
-
|
-
|
Konsolidirani dug opće države
General government consolidated debt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Travanjska notifikacija 2020.
April 2020 Notification
|
283 753
|
80,8
|
284 920
|
77,8
|
286 138
|
74,7
|
293 020
|
73,2
|
|
Listopadska notifikacija 2019.
October 2019 Notification
|
284 323
|
81,0
|
285 842
|
78,0
|
286 116
|
74,8
|
-
|
-
|
|
Razlika
Difference
|
-570
|
-0,2
|
-922
|
-0,3
|
22
|
-0,1
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
METODOLOŠKA
OBJAŠNJENJA
|
|
NOTES ON METHODOLOGY
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Osnovni
pojmovi i definicije
|
|
Basic concepts and definitions
|
|
|
|
|
|
Sektor
opće države (S.13) uključuje sve institucionalne jedinice koje su ostali
netržišni proizvođači, čiji je output namijenjen individualnoj i
zajedničkoj potrošnji, te se uglavnom financira od obveznih uplata jedinica
koje pripadaju drugim sektorima i/ili svih institucionalnih jedinica koje
su ponajprije uključene u preraspodjelu nacionalnog dohotka i bogatstva.
|
|
The
general government sector (S.13) includes all institutional units that are
other non-market producers, whose output is intended for individual and
collective consumption and mainly financed by compulsory payments made by
units belonging to other sectors and/or all institutional units principally
engaged in the redistribution of national income and wealth.
|
|
|
|
|
|
Sektor
opće države sastoji se od tri podsektora: središnje države (S.1311),
lokalne države (S.1313) i fondova socijalnog osiguranja (S.1314). Središnja
država obuhvaća državne upravne organizacije, državne agencije te ostale vladine
institucije koje imaju nadležnost nad cijelim gospodarskim teritorijem te
su odvojene od fondova socijalne sigurnosti. Središnja država uključuje i
neprofitne institucije koje su pod kontrolom i uglavnom ih financira
središnja vlast. Središnja država u ovome fiskalnom izvješću obuhvaća
korisnike državnog proračuna, izvanproračunske korisnike (Hrvatske vode,
Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske ceste, Hrvatski
fond za privatizaciju do 31. ožujka 2011., Agenciju za upravljanje državnom
imovinom do 30. rujna
2013., Centar za restrukturiranje i prodaju te Državni ured za upravljanje
državnom imovinom kao njezinih pravnih slijednika) HŽ Infrastrukturu,
HRT, Hrvatske autoceste, Autocestu Rijeka ‒ Zagreb, HŽ Putnički
prijevoz zajedno s Hrvatskom bankom za obnovu i razvitak, Državnom
agencijom za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka, Hrvatskim
operatorom tržišta energije i Hrvatskom regulatornom agencijom za mrežne
djelatnosti koji su reklasificirani u sektor države (središnje države).
|
|
The
general government consists of three sub-sectors: the central government
(S.1311), the local government (S.1313) and the social security funds
sub-sector (S.1314). The central government comprises departments of
government administration and other central government agencies,
authorities and institutions whose jurisdiction covers the entire economic
territory, apart from the administration of the social security funds
sub-sector. It also includes non-profit institutions that are controlled
and chiefly financed by the central government. The central government in
this EDP Report includes central government budgetary users,
extra-budgetary users (the Croatian Waters, the Fund for Environmental
Protection and Energy Efficiency, the Croatian Roads, the Croatian
Privatization Fund until 31 March 2011, the Agency for Management of
the Public Property until 30 September 2013, that is, the
Restructuring and Sale Center and the State Property Management
Administration as its legal successors), the Croatian Railways
Infrastructure, the Croatian Radio and Television, Hrvatske Autoceste d. o. o., the
Rijeka-Zagreb Motorway, Croatian Railways Passenger Transport together with
the Croatian Bank for Reconstruction and Development, the State Agency for
Deposit Insurance and Bank Resolution, the Croatian Energy Market Operator
and Croatian Regulatory Authority for Network Industries, which have been
reclassified into the government sector (the central government).
|
|
|
|
|
Lokalna
država obuhvaća jedinice lokalne i područne samouprave te sve korisnike
lokalnih proračuna. Uključuje i neprofitne institucije koje su pod
kontrolom lokalne vlasti i uglavnom ih ona financira. Podsektor fondova
socijalne sigurnosti uključuje sve institucionalne jedinice čija je
primarna djelatnost administracija sustava socijalne sigurnosti. Stoga taj
sektor čine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za
mirovinsko osiguranje i Hrvatski zavod za zapošljavanje.
|
|
The
local government sector comprises local and regional self-government units
as well as all local budget users. Included in the local government sector
are also non-profit institutions controlled and chiefly financed by local
authorities. The social security funds sub-sector includes all public
sector institutional units whose main activity consists in administrating
funded social insurance systems. Therefore, it consists of the Croatian
Health Insurance Fund, the Croatian Institute for Pension Insurance and the
Croatian Employment Institute.
|
|
|
|
Proračunski
manjak (višak) znači neto uzajmljivanje/neto pozajmljivanje (EDP B.9)
sektora opće države (S.13) odnosno razliku između ukupnih prihoda i ukupnih
rashoda, kako je definirano u ESA-i 2010.
|
|
The
government deficit (surplus) means the net borrowing/net lending (EDP B.9)
of the general government sector (S.13) defined as a difference between a
total revenue and a total expenditure.
|
|
|
|
Prema
novoj metodologiji ESA 2010. nema više prilagodbi za tretman tijekova
kamata iz swap ugovora i sporazuma o terminskom tečaju, tako da su
EDP B.9 i B.9 prema metodologiji ESA 2010. jednaki.
|
|
According
to the new ESA 2010 methodology, no further adjustments are made in the
treatment of the interest calculation of flows relating to swaps and
forward rate agreements, which means that EDP B.9 is now aligned with B.9
according to the ESA 2010.
|
|
|
|
Dug
opće države predstavlja bruto nominalnu vrijednost duga na kraju godine.
Dug se odnosi na jedinice klasificirane prema službenoj sektorskoj
klasifikaciji u sektor opće države (S.13), a čine ga sljedeći financijski
instrumenti: gotovina i depoziti (AF.2); dužnički vrijednosni papiri (AF.3)
te krediti i zajmovi (AF.4), kako je definirano u ESA-i 2010.
|
|
The
general government debt is defined as gross debt nominal value at the year
end. The debt refers to the units classified in the general government
sector (S.13) according to the sector classification and consists of the
following financial instruments: currency and deposits (AF.2), debt
securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in the ESA 2010.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kratice
|
|
Abbreviations
|
|
|
|
BDP bruto
domaći proizvod
|
|
EDP excessive
deficit procedure
|
EDP postupak
prekomjernog deficita
|
|
ESA European
System of Accounts
|
ESA Europski
sustav nacionalnih računa
|
|
EU European
Union
|
HRT Hrvatska
radiotelevizija
|
|
GDP gross
domestic product
|
HŽ Hrvatske
željeznice
|
|
mln million
|
mil. milijun
|
|
|
Objavljuje i tiska Državni zavod za
statistiku Republike Hrvatske, Zagreb, Ilica 3, p. p. 80.
Published
and printed by the Croatian Bureau of Statistics, Zagreb, Ilica 3, P. O. B.
80
Telefon/ Phone: +385
(0) 1 4806-111, telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4817-666
Novinarski upiti/ Press
corner: press@dzs.hr
Odgovorne osobe:
Persons responsible:
Suzana
Šamec, načelnica Sektora makroekonomskih statistika
Suzana
Šamec, Director of Macroeconomic Statistics Directorate
Lidija
Brković, glavna ravnateljica
Lidija Brković, Director General
Priredili: Valentina Hudiluk, Milan
Milković i Maja Bačelić
Prepared by: Valentina Hudiluk, Milan
Milković and Maja Bačelić
|
MOLIMO
KORISNIKE DA PRI KORIŠTENJU PODATAKA NAVEDU IZVOR.
USERS ARE KINDLY
REQUESTED TO STATE THE SOURCE.
|
|
Služba za odnose s korisnicima i
zaštitu podataka
Customer Relations and Data
Protection Department
Informacije i korisnički zahtjevi
Information and user requests
|
|
Pretplata publikacija
Subscription
|
|
|
|
Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-138, 4806-154
Elektronička pošta/ E-mail: stat.info@dzs.hr
Telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4806-148
|
|
Telefon/ Phone: +385 (0) 1 4806-115
Elektronička pošta/ E-mail: prodaja@dzs.hr
Telefaks/ Fax: +385 (0) 1 4806-148
|
|