Sadržaj
Politika
kvalitete
Deklaracija o kvaliteti Europskoga statističkog sustava
Kodeks
prakse europske statistike
Zajednički okvir kvalitete Europskoga statističkog sustava
Stručna
ocjena usklađenosti s kodeksom prakse europske
statistike 2015.
Sustav
upravljanja kvalitetom
Izvještavanje o kvaliteti
Istraživanje
o zadovoljstvu korisnika
Generički
model statističkog poslovnog procesa
Pojmovnik i kratice
|
|
Kvaliteta
|
Učinkovita
i pravodobna priprema i diseminacija kvalitetnih statističkih pokazatelja
koji odražavaju ekonomske i društvene pojave i procese te osiguravaju
korisnicima pouzdan izvor za analizu postojećeg stanja i donošenje odluka,
među glavnim su zadacima hrvatskoga statističkog sustava.
Državni zavod za
statistiku u svim fazama rada – od prikupljanja, obrade, proizvodnje do
diseminacije statističkih podataka – brine se o kvaliteti statističkih
procesa, krajnjih rezultata, odnosno proizvoda te razini pruženih usluga
svojim korisnicima.
Da
kvaliteta postaje sve važniji čimbenik, potvrđuje i Vizija Europskoga
statističkog sustava 2020., koja primjenom holističkog pristupa u statistici
ima cilj ostvarenje veće kvalitete statističkih proizvoda i usluga. Upotrebom
novih izvora podataka kvaliteta postaje sveobuhvatni element u statističkom
procesu proizvodnje i pokretač novih oblika suradnje koji potiču uključivanje
korisnika statističkih proizvoda i usluga u statističke procese, a to u
konačnici pridonosi nesmetanom napretku poslovanja.
Po uzoru na
Europski statistički sustav, Državni zavod za statistiku razvio je model
Potpunog upravljanja kvalitetom, koji se temelji na Kodeksu prakse europske
statistike. Riječ je o modelu koji je potpuno prilagođen statističkim
potrebama jer se sustavno unapređivanje kvalitete statističkih procesa,
krajnjih rezultata odnosno proizvoda te pružanje usluga uvelike razlikuju od
standardnog praćenja kvalitete proizvoda i usluga profitno orijentiranih
poslovnih subjekata na tržištu. Kvaliteta je u statističkom smislu usmjerena
na oblikovanje statističkih proizvoda i usluga s obilježjima koja će
omogućiti i olakšati uspješno planiranje i vođenje gospodarske politike. Iz
navedenog su razloga sve statističke aktivnosti usmjerene na ostvarenje tog
cilja koji postižemo praćenjem sljedećih šest osnovnih obilježja kvalitete.
|
|
Smislenost:
|
Odnosi se na
usklađenost podataka sa sličnim podacima iz drugih izvora. Teškoće se mogu
pojaviti kada su na raspolaganju podaci iz potpuno različitih izvora ili iz
različitih statističkih istraživanja, pri čemu primijenjeni pojmovi,
klasifikacije i metodološki standardi nisu usklađeni, tj. smisleni.
|
Dostupnost i jasnoća:
|
Podrazumijevaju
jednostavan i korisnički orijentiran način pristupa statističkim podacima.
Dostupnost statističkih rezultata, odnosno proizvoda i usluga odnosi se na
konkretne fizičke okolnosti u kojima su podaci raspoloživi korisniku, a to
su: mjesto na kojem se nalaze, uvjeti korištenja, načini preuzimanja i
korištenja, vrijeme objave, dostupnost mikropodataka
i makropodataka, mogućnost upotrebe u različitim
formatima i na različitim medijima (npr. papir, računalne datoteke, CD-ROM, internet).
Jasnoća
se odnosi na statističko informacijsko okruženje podataka u kojem korisnik
dolazi do informacija: jesu li za podatke vezane i tekstualne informacije,
metodološka objašnjenja, dokumentacija; jesu li podaci opremljeni grafičkim i
drugim slikovnim prikazima; daje li se informacija o kvaliteti podataka; jesu
li korisniku dostupne dodatne informacije prema potrebi (sve navedeno
označujemo pojmom ''metapodaci'').
|
Usporedivost:
|
Odnosi se na
potrebu dobivenih podataka i informacija da budu usporedivi u vremenu, među
geografskim područjima te među različitim domenama.
|
Relevantnost:
|
Stupanj
u kojem statistički podaci zadovoljavaju sadašnje i buduće korisničke
potrebe. Drugim riječima, provode li se statistička istraživanja koja su
rezultat stvarne i objektivne potrebe korisnika; jesu li njihovim provođenjem
opravdana njihova očekivanja te jesu li primijenjene prikladne mjere
(definicije, klasifikacije itd.).
|
Točnost:
|
Označuje moguću
razliku između procijenjenih i stvarnih podataka populacije. Statistički
podaci nisu jednaki stvarnim vrijednostima zbog varijabilnosti i
pristranosti.
|
Pravodobnost i vremenska određenost:
|
Pravodobnost
objavljivanja podataka odnosi se na razdoblje od bilježenja statističke
pojave do datuma objave podataka, a vremenska određenost odnosi se na
razdoblje između najavljenog datuma objave (npr. u Kalendaru objavljivanja
statističkih podataka) i stvarnog datuma objave podataka.
|
|
|
|
|
|